Gå til innhold

Søke finansjobber. Har det noe å si hvor karakterene er fra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis pengene er det viktigste  synes jeg du heller skal prøve deg på aksjer eller å starte eget firma. Å jobbe for andre gir deg neppe mye penger i kassa før du får MYE arbeidserfaring.

Anonymkode: 467d2...0fe

Jeg skal satse på aksjer, utleiebolig, osv. Men for å få kapital til å investere så må jeg først få en god jobb. Jeg har ikke rike foreldre til å hjelpe meg. 

TS

Anonymkode: 5546c...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da må du slutte å masturbere til utdanninger og A i snitt. Det er ikke sånn man tjener millioner av kroner. Vi lever i en tragisk verden der man kan sitte på ræva og tjene millioner av kroner ved minimal innsats og hvordan skjer det? Joda, ved å ha tilgang til kapital. Som vanlig student, har du iallfall ikke tilgang til kapital på veldig lenge. 

Tenk nå, hva er det du skulle ha hatt for bare 3 år siden? Joda, du skulle hatt 1 million kroner, og kjøpt opp BitCoin med det, så ville du nå hatt 10 ganger mer nå ved å sitte på ræva og gjøre ingenting, nemlig 10 millioner kroner - minst! Det finnes jo mennesker som har tatt en sjanse med et forbrukslån på 500.000 kroner og gått all in for BitCoin for ca 3 år siden.

Er det ikke en gøy verden vi lever vi? 😆 Ingen bryr seg om hard jobb, og harde fag og bla bla. Dette er bare mental masturbering. Siden du er fanatisk opptatt av kun penger, så er det like greit å introdusere deg med en gang at A i snitt er ikke nødvendigvis det som gjør at du får inn masse penger.

Anonymkode: 98f55...9a9

Bare vent, om noen år så har jeg tilgang til kapital. Jeg kommer til å bli den som kan sitte på rumpa uten å jobbe, men først må jeg få jobb, jobbe hardt og tjene millionene mine

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, Gliffy said:

Nå får jobde fra indøk på NTNU seg gode jobber, så det verdsettes jo absolutt. 

Det er mange retninger som er mye vanskeligere enn siv øk men som ikke gir like høy lønn. Du har jo vært inne på samfunnsøkonomi, men også geomatikk og matematikk for eksempel er jo studier som ikke leder rett inn i millionlønn. Folk tar de likevel fordi de syns det er gøy, de ønsker å jobbe med disse tingene. Det er jo morsommere å mestre noe som er vanskelig enn noe som er lett. Mange bryr seg mer om å få jobbe med noe de syns er interessant enn høyest mulig lønn. Man får jo nok lønn til å klare seg fint uansett. 

Det er vel en del samfunnsøkonomer som går inn i finansbransjen? Makroøkonomer, sjefsøkonomer, analytikere, osv

Anonymkode: b0b1a...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (7 timer siden):

Nå får jobde fra indøk på NTNU seg gode jobber, så det verdsettes jo absolutt. 

Det er mange retninger som er mye vanskeligere enn siv øk men som ikke gir like høy lønn. Du har jo vært inne på samfunnsøkonomi, men også geomatikk og matematikk for eksempel er jo studier som ikke leder rett inn i millionlønn. Folk tar de likevel fordi de syns det er gøy, de ønsker å jobbe med disse tingene. Det er jo morsommere å mestre noe som er vanskelig enn noe som er lett. Mange bryr seg mer om å få jobbe med noe de syns er interessant enn høyest mulig lønn. Man får jo nok lønn til å klare seg fint uansett. 

Hvordan vet du at de får gode jobber? Er vel mange som lettere får seg toppjobb fordi de fikk bedre karakterer av å gå NHH istedenfor indøk.

Indøk leder vel heller ikke lett inn i millionlønn?

Anonymkode: 82ee5...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvordan vet du at de får gode jobber? Er vel mange som lettere får seg toppjobb fordi de fikk bedre karakterer av å gå NHH istedenfor indøk.

Statsistisk sett er det indøk studentene fra ntnu som har høyest startlønn etter studiene. Du kan jo google det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Indøk er vanskeligere enn NHH, men de vanskelige fagene på Indøk er vel kun i starten av studiet, det er da de tar ingeniørfag. Senere på studiet er det mulig å ta økonomi og ledelsesfag. Der burde vel indøkere klare å banke inn Aene minst like lett som NHHere. Med tanke på at indøkere er vant med tunge fag i starten av studiet så tar de nok de lette fagene på slutten av graden enda lettere enn NHHere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare vent, om noen år så har jeg tilgang til kapital. Jeg kommer til å bli den som kan sitte på rumpa uten å jobbe, men først må jeg få jobb, jobbe hardt og tjene millionene mine

TS

Hva er egentlig drømmelønnen da? Jeg tjener over en million. Det er egentlig ikke så veldig mye. Skal du bli rik må du tjene ganske mange millioner i året. 

Anonymkode: 4e458...a98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Indøk er vanskeligere enn NHH, men de vanskelige fagene på Indøk er vel kun i starten av studiet, det er da de tar ingeniørfag. Senere på studiet er det mulig å ta økonomi og ledelsesfag. Der burde vel indøkere klare å banke inn Aene minst like lett som NHHere. Med tanke på at indøkere er vant med tunge fag i starten av studiet så tar de nok de lette fagene på slutten av graden enda lettere enn NHHere.

Det er så mye snakk om at noe er vanskeligere enn andre ting. Men vanskelighetsgrad er jo subjektivt. Noen er veldig gode i realfag og for dem er det enkelt men kanskje de er mindre god i kreative fag eller sosiale fag. En person som er veldig god i realfag kan lett slite på bachelor på NHH. Fordi den er laget for å vise bredden i økonomifag. Studentene som lykkes på NHH er poteter. De er gode både i realfag som statistikk og matematikk, i psykologifag, i historie! I makroøkonomi og markedsføring og litt IT og juss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHH har et svært godt renommé, men det handler mye mer om nettverk enn noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/23/2022 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Slike holdninger som i at jeg ønsker å ansette personer som ikke er nedlatende overfor andres utdanning, og fordi jeg ønsker å ansette noen som drives av å like arbeidet i tillegg til å heve lønn? Javel

Anonymkode: 472e6...018

I min bransje er det å sette sammen et godt team med folk fra flere ulike utdanningsinstitusjoner et mål i seg selv. Da får man mange ulike perspektiv, og mange ulike erfaringer fra flere land er gull i vår bransje ( ikke finans)

TS, du virker litt narsissistisk. Ta noen runder med deg selv før du søker jobb. Å kun motiveres av penger må være stakkarslig å leve for i lengden. Trist. 

Anonymkode: 4477b...6fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er egentlig drømmelønnen da? Jeg tjener over en million. Det er egentlig ikke så veldig mye. Skal du bli rik må du tjene ganske mange millioner i året. 

Målet er å tjene mist  4 millioner i året før jeg er 30.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS, du virker litt narsissistisk. Ta noen runder med deg selv før du søker jobb. Å kun motiveres av penger må være stakkarslig å leve for i lengden. Trist. 

Anonymkode: 4477b...6fe

Jeg motiveres ikke kun av penger, men finansjobben handler kun om penger. Jeg ønsker å få kjøpt enebolig i Oslo så tidlig som mulig.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (7 minutter siden):

NHH har et svært godt renommé, men det handler mye mer om nettverk enn noe annet.

Det tror jeg også. "Problemet" med UiO er at finansmiljøet er så lite og det virker også som få er superinteressert i lønn. De fleste ser ut til å "ta til takke" med en forskerjobb eller aktuarjobb.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Målet er å tjene mist  4 millioner i året før jeg er 30.

Jeg motiveres ikke kun av penger,...

TS

And Lol. 😂 Jaja, du kan jo bare drømme videre. Men fakta er at kun 6% av ansatte i Norge tjener over 1 millioner kroner. Siden du satser på minst 4 millioner i året, så er det ikke urimelig å anta at prosentandelen av de som tjener minst 4 millioner, synker ned til et sted mellom 1 og 2%.  At du skal liksom være bedre enn 98 andre individer blant 100 som standard, er det ganske så liten sjanse for at det er tilfellet og de som er topp 1% eller topp 2% tenker heller ikke at de skal tjene minst 4 millioner før de fyller 30. 

Merk nå at de 6% som tjener over 1 millioner kroner blant alle ansatte i Norge, inkluderer alle aldre, så hvis vi skulle silt ut dette i forhold til alder, og i tillegg lagt på at det skal være snakk om minst 4 millioner kroner i året, så er det igjen rimelig å anta at det er snakk om 0,1 - 0,2% blant de som tjener mest innen de har fylt 30 år.

Det finnes omtrent ingen jobb i Norge der du får tatt mastergrad, så ender opp med minst 4 millioner i året før du har fylt 30 år, ved å være ansatt. Så dette er bare ville fantasier fra din side.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

And Lol. 😂 Jaja, du kan jo bare drømme videre. Men fakta er at kun 6% av ansatte i Norge tjener over 1 millioner kroner. Siden du satser på minst 4 millioner i året, så er det ikke urimelig å anta at prosentandelen av de som tjener minst 4 millioner, synker ned til et sted mellom 1 og 2%.  At du skal liksom være bedre enn 98 andre individer blant 100 som standard, er det ganske så liten sjanse for at det er tilfellet og de som er topp 1% eller topp 2% tenker heller ikke at de skal tjene minst 4 millioner før de fyller 30. 

Merk nå at de 6% som tjener over 1 millioner kroner blant alle ansatte i Norge, inkluderer alle aldre, så hvis vi skulle silt ut dette i forhold til alder, og i tillegg lagt på at det skal være snakk om minst 4 millioner kroner i året, så er det igjen rimelig å anta at det er snakk om 0,1 - 0,2% blant de som tjener mest innen de har fylt 30 år.

Det finnes omtrent ingen jobb i Norge der du får tatt mastergrad, så ender opp med minst 4 millioner i året før du har fylt 30 år, ved å være ansatt. Så dette er bare ville fantasier fra din side.

Den som ler sist ler best. Min bror er 29 og tjener 1,2 millioner i en IT-jobb hvor han jobber 8-4 5 dager i uka. Så å tjene det er ikke bare oppnåelig, det er det minste jeg kommer til å tjene. Det er hva jeg kommer til å tjene om jeg ikke har noen ambisjoner.

3 millioner var gjennomsnittslønnen i Artic Securities i år. https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/07/7669903/lonnsfest-i-arctic-securities.  Å komme over gjennomsnittet i løpet av 6 arbeidsår burde være overkommelig. Jeg har langt bedre potensiale enn gjennomsnittet som starter i meglerhus.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får så Exit tendenser av TS.

Anonymkode: 3b3bd...702

Yup. Kan slenge på Patrick Bateman, fra en viss berømt film med Bale fra 2000. FiNanCeeEee, CaaSHhh 😂

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Får så Exit tendenser av TS.

Anonymkode: 3b3bd...702

Da har du fått helt feil inntrykk. Jeg er jo ikke en av de tullingene. Poenget er jo at jeg er langt bedre enn dem og derfor burde klare å gjøre det enda bedre. Og med bedre så mener jeg at jeg er smartere og er mer disiplinert. Dette er objektivt sant og ikke narsissisme slik enkelte her antyder.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vurderer å jobbe i utlandet ja. 

All respekt til de som klarer å studere samtidig som de jobber og har barnehagebarn. Men om du ansatte henne med C i snitt så var det vel neppe snakk om en toppjobb innen finans? Jeg vet jeg kommer til å klare å få jobb, men jeg ønsker jobbene som betaler mest. 

TS

Det har du rett i, i og med at ingen ansetter nyutdannede til «toppjobber» innen finans… ;)  (Stillingen det var snakk om var en helt ordinær controller-stilling som ga henne en fot innenfor. Noe man er avhengig av som nyutdannet ;))

Jeg håper for øvrig TS er klar over at begynnerlønn i selskapene han sikter seg inn mot er svært lav sammenlignet med forventningene hans. Men utsiktene til lønnsvekst for de som ikke faller igjennom er god. 

Anonymkode: 1ad06...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den som ler sist ler best.

3 millioner var gjennomsnittslønnen i Artic Securities i år. https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/07/7669903/lonnsfest-i-arctic-securities.  Å komme over gjennomsnittet i løpet av 6 arbeidsår burde være overkommelig. Jeg har langt bedre potensiale enn gjennomsnittet som starter i meglerhus.

TS

Rart at du må spørre her, når du har en bror som tjener 1,2 millioner, ifølge deg selv. Det at gjennomsnittet er fordelt på 197 årsverk (ut fra artikkelen du linket til) har ingenting å si, når det er noen få sjefer som stikker av med to-sifret antall millioner i året.  Det er så godt som ingen som tjener "minst 4 millioner" og er samtidig i 20-årene. Punktum. Det er ikke noe å diskutere. Det er dette som er fakta, statistikk og tall.

Han sjefen du linker til i artikkelen, fyller 59 år i august, så det er et godt stykke unna 20-årene. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har du fått helt feil inntrykk. Jeg er jo ikke en av de tullingene. Poenget er jo at jeg er langt bedre enn dem og derfor burde klare å gjøre det enda bedre. Og med bedre så mener jeg at jeg er smartere og er mer disiplinert. Dette er objektivt sant og ikke narsissisme slik enkelte her antyder.

TS

Burde du da ikke klare A i snitt, selv på elitestudiet ditt? 😁

Anonymkode: 1b09e...a38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...