Gå til innhold

Søke finansjobber. Har det noe å si hvor karakterene er fra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

A i matematikk for økonomer. 

Er det Pareto vil ha. Ikke reell analyse. Ikke en jævla kranglefant på kvinneguiden. De vil ha vinnere!!!

Bare slutt med hele UiO übermensch studiet og begynn på NHH. Finere damer og lettere fag. Vinn-vinn.

Anonymkode: 557b6...92f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Som jeg skrev på første side, det kan du ikke regne med. De færreste har hørt om reell analyse, og i alle fall ikke HR-mennesker...

Du er bare en i mengden i den relativt store søknadsbunken. Har du en drøss med B/C i tunge fag, og dine "konkurrenter" har for det meste A/B i "lette" fag vil du ikke bli vurdert en gang i en del tilfeller. 

Anonymkode: 9e4eb...ef6

Takk! Glemte det at HR består av fjols. 

Ts

Anonymkode: 5546c...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det Pareto vil ha. Ikke reell analyse. Ikke en jævla kranglefant på kvinneguiden. De vil ha vinnere!!!

Bare slutt med hele UiO übermensch studiet og begynn på NHH. Finere damer og lettere fag. Vinn-vinn.

Takk, blir kanskje master på NHH på meg. 

Angående det med damer. Det føles så lite maskulint å ta master på NHH. I mitt hode tar menn realfag og desto vanskeligere fag desto mandig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er dønn seriøs. En av grunnene til at jeg satser på finans og ikke akademia er at det er sosial intelligens som er mitt største fortrinn og ikke min IQ.  Hadde jeg vært så smart som jeg ønsket så hadde jeg satset på forskning. 

Eksempel: https://www.nhh.no/en/courses/r-programming-for-data-science/ 

Her får de på NHH 7,5 studiepoeng for å lære å bruke statistikkprogramme R.  På UiO lærer man R på bachelor og man får 0 studiepoeng. Så hva man på NHH får 7,5 studiepoeng for på master regnes som for simpelt til at man får studiepoeng på det på UiOs bachelorgrad. 

Du må gjerne le. Men den som ler sist ler best. 

Skjønner at jeg ikke får brukt for reell analyse hos Pareto, men håper de ser at å få A i reell analyse er mer krevende enn å få A i matematikk for økonomer. 

TS

Men de er jo opptatt av relevante fag. Ikke vanskelige fag. Du får ikke jobben uten relevante fag. 

Anonymkode: 4e458...a98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, blir kanskje master på NHH på meg. 

Angående det med damer. Det føles så lite maskulint å ta master på NHH. I mitt hode tar incels realfag og desto vanskeligere fag desto mer incel. 

Ts

Tror denne tråden nærmer seg en konklusjon......

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg skrev på første side, det kan du ikke regne med. De færreste har hørt om reell analyse, og i alle fall ikke HR-mennesker...

Du er bare en i mengden i den relativt store søknadsbunken. Har du en drøss med B/C i tunge fag, og dine "konkurrenter" har for det meste A/B i "lette" fag vil du ikke bli vurdert en gang i en del tilfeller. 

Anonymkode: 9e4eb...ef6

Sant, men også litt rart at arbeidsgiverne som ønsker å ansette kremen ikke gjør litt arbeid i å se på vanskelighetsgraden på studiene. Skjønner at man ikke kan ha kontroll på alle studier og alle fag, men at man burde vite at matte på siving er tyngre enn matte på et økonomistudium. 

Selv hadde jeg en kompis som kom inn hos McKinsey med en mastergrad hvor han kronisk hadde valgt bort alle vanskelige fag. Det hadde gitt han nærmes A snitt uten nevneverdig innsats. 

Anonymkode: b0b1a...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som har forstått at dette er åpenbar trolling enda?

Anonymkode: 70c78...81d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen som har forstått at dette er åpenbar trolling enda?

Anonymkode: 70c78...81d

Ikke alltid lett å vite når det kommer til arrogante studenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sant, men også litt rart at arbeidsgiverne som ønsker å ansette kremen ikke gjør litt arbeid i å se på vanskelighetsgraden på studiene. Skjønner at man ikke kan ha kontroll på alle studier og alle fag, men at man burde vite at matte på siving er tyngre enn matte på et økonomistudium. 

Selv hadde jeg en kompis som kom inn hos McKinsey med en mastergrad hvor han kronisk hadde valgt bort alle vanskelige fag. Det hadde gitt han nærmes A snitt uten nevneverdig innsats. 

Indøk er hvert fall mye vanskeligere enn nhh, hvem gidder å gå der om det ikke verdsettes?

Anonymkode: 467d2...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vurdert å søke jobb i utlandet trådstarter? 

Anonymkode: e02e3...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi på UiO har jo høyere nivå etter 3 år enn NHH har etter 5. Målet på intelligens og arbeidskapasitet er å klare å lære mest mulig på kortest mulig tid. Man er ikke flinkere når man bruker mer tid.

Ts

Nei, målet på arbeidskapasitet er slett ikke å «klare å lære mest mulig på kortest mulig tid», det er hva du produserer. For arbeidsgiver hjelper det lite at du har lært deg masse (av mer eller mindre praktisk relevans for stillingen) dersom du ikke produserer optimalt samtidig.
Personlig så er nok den mest produktive jeg har ansatt ei med C i snitt. Hvorfor jeg likevel satset på henne? Fordi hun oppnådde disse karakterene samtidig som hun jobbet 100% stilling og hadde to barnehagebarn som skulle følges opp fra A til Å. DET er arbeidskapasitet det! 🙌🏻 Dessuten er det man lærer under utdanningen kun grunnlaget man behøver for å forstå arbeidsoppgavene, og hvordan man løser de på best mulig måte. Den reelle kompetanseutviklingen kommer først når man når man er i jobb.

Erfaring og gode referanser er altså viktigere enn karakterer, og nettverk er viktig for å få en fot innenfor. Og det stemmer at folk ofte foretrekker å ansette noen med samme bakgrunn som en selv. Det er lettere å få seg jobb med bakgrunn fra BI eller NHH enn f. eks. fra Høgskolen i Innlandet. 

Anonymkode: 1ad06...628

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Indøk er hvert fall mye vanskeligere enn nhh, hvem gidder å gå der om det ikke verdsettes?

Nå får jobde fra indøk på NTNU seg gode jobber, så det verdsettes jo absolutt. 

Det er mange retninger som er mye vanskeligere enn siv øk men som ikke gir like høy lønn. Du har jo vært inne på samfunnsøkonomi, men også geomatikk og matematikk for eksempel er jo studier som ikke leder rett inn i millionlønn. Folk tar de likevel fordi de syns det er gøy, de ønsker å jobbe med disse tingene. Det er jo morsommere å mestre noe som er vanskelig enn noe som er lett. Mange bryr seg mer om å få jobbe med noe de syns er interessant enn høyest mulig lønn. Man får jo nok lønn til å klare seg fint uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gliffy skrev (1 time siden):

Nå får jobde fra indøk på NTNU seg gode jobber, så det verdsettes jo absolutt. 

Ja, men hvis disse bedriftene jakter A-kandidater, så vil det være mye lettere for de fra NHH enn NTNU. Det er mange på indøk som får A, men de er milevis unna de fra NHH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men hvis disse bedriftene jakter A-kandidater, så vil det være mye lettere for de fra NHH enn NTNU. Det er mange på indøk som får A, men de er milevis unna de fra NHH.

Ikke meg du siterer, men ja indøkere må nok jobbe hardere for å få toppjobbene. Det er sikkert litt surt, men om du får toppjobben  så er du i hvert fall vant med å jobbe hardt. Tror NHHere får bråere overgang når de kommer inn i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vurdert å søke jobb i utlandet trådstarter? 

Anonymkode: e02e3...ed5

Vurderer å jobbe i utlandet ja. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, målet på arbeidskapasitet er slett ikke å «klare å lære mest mulig på kortest mulig tid», det er hva du produserer. For arbeidsgiver hjelper det lite at du har lært deg masse (av mer eller mindre praktisk relevans for stillingen) dersom du ikke produserer optimalt samtidig.
Personlig så er nok den mest produktive jeg har ansatt ei med C i snitt. Hvorfor jeg likevel satset på henne? Fordi hun oppnådde disse karakterene samtidig som hun jobbet 100% stilling og hadde to barnehagebarn som skulle følges opp fra A til Å. DET er arbeidskapasitet det! 🙌🏻 Dessuten er det man lærer under utdanningen kun grunnlaget man behøver for å forstå arbeidsoppgavene, og hvordan man løser de på best mulig måte. Den reelle kompetanseutviklingen kommer først når man når man er i jobb.

Erfaring og gode referanser er altså viktigere enn karakterer, og nettverk er viktig for å få en fot innenfor. Og det stemmer at folk ofte foretrekker å ansette noen med samme bakgrunn som en selv. Det er lettere å få seg jobb med bakgrunn fra BI eller NHH enn f. eks. fra Høgskolen i Innlandet. 

Anonymkode: 1ad06...628

All respekt til de som klarer å studere samtidig som de jobber og har barnehagebarn. Men om du ansatte henne med C i snitt så var det vel neppe snakk om en toppjobb innen finans? Jeg vet jeg kommer til å klare å få jobb, men jeg ønsker jobbene som betaler mest. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men ja indøkere må nok jobbe hardere for å få toppjobbene. Det er sikkert litt surt, men om du får toppjobben  så er du i hvert fall vant med å jobbe hardt. Tror NHHere får bråere overgang når de kommer inn i arbeidslivet. 

Ja, det er litt surt tenker jeg siden de kom inn fra vgs med høyere snitt = hardere arbeid. Alle jeg kjenner som går på NHH og som skal dit seiler greit gjennom vgs, og er ikke skikkelig smarte folk egentlig. De må få flest femmere, et par seksere, så er de der liksom hvis de i tillegg tar realfag. Tar de økonomifag er disse enklere seksere. Indøkere må nesten bare ha seksere, og de tar realfag, som er betydelig vanskeligere. De jeg kjenner som går på indøk, eller som har tenkt til å begynne, er mye smartere folk og som jobber mye hardere enn de fra NHH. Og så konkurrerer de på studiet mot de flinkeste i hele Norge, i tillegg til at studiet i seg selv er vanskeligere enn rene økonomistudier. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vurderer å jobbe i utlandet ja. 

All respekt til de som klarer å studere samtidig som de jobber og har barnehagebarn. Men om du ansatte henne med C i snitt så var det vel neppe snakk om en toppjobb innen finans? Jeg vet jeg kommer til å klare å få jobb, men jeg ønsker jobbene som betaler mest. 

TS

Hvorfor er du så sykt opptatt av at det skal betales så godt som mulig? Det fins andre ting enn bare lønn som er viktig. Du får ikke toppjobber uansett rett etter masteren, du må klatre i arbeidslivet. Ingen får toppjobber rett fra utdannelsen med mindre de er Gud; har nettverk, bare A, utvekslingsår, militæret, interships, flere relevante deltidsjobber, reist jorden rundt og drevet frivillig arbeid, kjenner finanstoppene ++. Og med grad fra UiO mangler du mange av disse egenskapene, rett og slett bare fordi at det er mindre anerkjent blant arbeidsgivere. Sier ikke at det bør være sånn, men slik er det i realiteten selv om studiet ditt er vanskeligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er litt surt tenker jeg siden de kom inn fra vgs med høyere snitt = hardere arbeid. Alle jeg kjenner som går på NHH og som skal dit seiler greit gjennom vgs, og er ikke skikkelig smarte folk egentlig. De må få flest femmere, et par seksere, så er de der liksom hvis de i tillegg tar realfag. Tar de økonomifag er disse enklere seksere. Indøkere må nesten bare ha seksere, og de tar realfag, som er betydelig vanskeligere. De jeg kjenner som går på indøk, eller som har tenkt til å begynne, er mye smartere folk og som jobber mye hardere enn de fra NHH. Og så konkurrerer de på studiet mot de flinkeste i hele Norge, i tillegg til at studiet i seg selv er vanskeligere enn rene økonomistudier. 

Det er min erfaring også!

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er du så sykt opptatt av at det skal betales så godt som mulig? Det fins andre ting enn bare lønn som er viktig. Du får ikke toppjobber uansett rett etter masteren, du må klatre i arbeidslivet. Ingen får toppjobber rett fra utdannelsen med mindre de er Gud; har nettverk, bare A, utvekslingsår, militæret, interships, flere relevante deltidsjobber, reist jorden rundt og drevet frivillig arbeid, kjenner finanstoppene ++. Og med grad fra UiO mangler du mange av disse egenskapene, rett og slett bare fordi at det er mindre anerkjent blant arbeidsgivere. Sier ikke at det bør være sånn, men slik er det i realiteten selv om studiet ditt er vanskeligere.

Jeg ønsker pengene fordi en av drømmene mine er et stort hus og slikt koster.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er min erfaring også!

TS

Hvis pengene er det viktigste  synes jeg du heller skal prøve deg på aksjer eller å starte eget firma. Å jobbe for andre gir deg neppe mye penger i kassa før du får MYE arbeidserfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Da må du slutte å masturbere til utdanninger og A i snitt. Det er ikke sånn man tjener millioner av kroner. Vi lever i en tragisk verden der man kan sitte på ræva og tjene millioner av kroner ved minimal innsats og hvordan skjer det? Joda, ved å ha tilgang til kapital. Som vanlig student, har du iallfall ikke tilgang til kapital på veldig lenge. 

Tenk nå, hva er det du skulle ha hatt for bare 3 år siden? Joda, du skulle hatt 1 million kroner, og kjøpt opp BitCoin med det, så ville du nå hatt 10 ganger mer nå ved å sitte på ræva og gjøre ingenting, nemlig 10 millioner kroner - minst! Det finnes jo mennesker som har tatt en sjanse med et forbrukslån på 500.000 kroner og gått all in for BitCoin for ca 3 år siden.

Er det ikke en gøy verden vi lever vi? 😆 Ingen bryr seg om hard jobb, og harde fag og bla bla. Dette er bare mental masturbering. Siden du er fanatisk opptatt av kun penger, så er det like greit å introdusere deg med en gang at A i snitt er ikke nødvendigvis det som gjør at du får inn masse penger.

Anonymkode: 98f55...9a9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...