AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #61 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke VM i å få matte til å se vanskleigere ut enn det er, det er matte på et nivå som er mye høyere enn man har på NHH. Jeg skal kanskje prøve meg på NHH. Men først skal jeg prøve meg på UiO, kan jo hende jeg er smartere enn jeg tror og faktisk klarer A-snitt der. Jeg har sett på mange av emnene på NHH og i mange av emnene så er pensum på masternivå det samme som jeg hadde tidlig og i midten av min bachelorgrad. I disse fagene fikk jeg kun Aer og Ber. Å ta fagene på nytt vil bli simpelt, og jeg har ingen problem å få A i fagene. Nei, det er ingen som går fra NHH til UiO, for man er ikke kvalifisert til master på UiO ved bachelorgrad fra NHH. På samme måte som man med medikamentregning på sykepleien ikke er kvalifisert til master på NHH. Det er sikkert drøssevis av flinke folk på NHH, folk som soper inn Aer nesten uten å jobbe for dem. Det jeg sier er at de ikke hadde fått Aene like lett på UiO. TS Anonymkode: 5546c...fdb Nå lurer jeg veldig på hvilke fag dette er? Som er så mye vanskeligere på UIO enn på NHH? Det er ingen som går fra NHH til UiO. Grunnen er at det ikke er noe poeng å skifte til en dårligere skole. Anonymkode: 4e458...a98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 23. april 2022 #62 Del Skrevet 23. april 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: Ja godt poeng. Dessuten er ikke økonomistudiet bare matte. Faktisk så er det masse annet, mest annet. Feks må man jo også være kreativ og god i markedsføring og andre mye fag som organisasjonspsykologi. Anonymkode: 4e458...a98 Det er jo bare på bacheloren man må ha alle de ekstragreiene med org og sånn. På master kan man velge det bort og stort sett bare ta mer kvantitative fag hvis man vil. Studiene på NHH og UIO er jo ikke innen det samme. NHH tilbyr siviløkonom-studie, mens det man kan gå på UIO er mer akademiske retninger. Jeg er enig med ts i at det er nok høyere vanskelighetsgrad på UIO enn på NHH, men det er nok ingen automatikk i at man får bedre jobb av den grunn. Det man lærer på NHH er mer enn nok til å bli aksjemegler, selv om det er lettere å lære seg enn pensum på UIO. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #63 Del Skrevet 23. april 2022 Herregud for en tråd. Typisk arroganse fra TS som det lukter skikkelig arroganse Eau de Indøk Arrogance av. De tror på NTNU at de er Farao Guder på den linja der😆 Selv om TS snakker om at UiO er så mye "bedre" enn NHH, så greide TS å plapre ut at hen anser C fra NTNU for å være tilsvarende A i snitt ved NHH. Kan ikke ta sånne uttalelser seriøst i det hele tatt. Er helt enig med et par andre her, som sier at de aldri ville ansatt TS pga disse holdningene som skinner rett gjennom. Og de skinner gjerne rett gjennom før eller senere. Fakta er at både NHH og UiO er veldig gode, og det er omtrent ingen som bryr seg om "sterk B i snitt" på den ene siden eller "svak A i snitt" på den andre siden. Det er hipp som happ nettopp fordi forskjellen mellom karakter A og B er ofte svært så liten. Sensorer som gir disse karakterene er ikke perfekte maskiner som er kalibrert til perfekt sensur. De gjør feil som alle andre. Når vi er inne på fakta, så er det kun 10,7% ved NHH som oppnår A i snitt på masternivå. De aller fleste, nesten 74% av masterstudentene ender opp med B i snitt og ca 15% ender opp med C i snitt på masternivå ved NHH. Når det gjelder bachelor ved NHH, så er det kun 7,6% som ender opp med A i snitt, mens nesten 63% av studentene ender opp med B i snitt. Og 27% ender opp med C i snitt på bachelor. Kort oppsummert, så er det B i snitt som er det vanlige ved NHH, og ikke en haug med A-er i snitt. Anonymkode: 98f55...9a9 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #64 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nå lurer jeg veldig på hvilke fag dette er? Som er så mye vanskeligere på UIO enn på NHH? Det er ingen som går fra NHH til UiO. Grunnen er at det ikke er noe poeng å skifte til en dårligere skole. Anonymkode: 4e458...a98 Grunnen til at NHH er mer populært er fordi det er en enkel vei til gode jobber. Ikke noe galt i det. Det er rasjonelt å velge minste motstands vei. Mange har heller ikke noe valg, de er ikke smarte nok og de har ikke arbeidskapasiteten til å gå på en vanskeligere skole. Ts Anonymkode: 5546c...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #65 Del Skrevet 23. april 2022 Gliffy skrev (26 minutter siden): Det er jo bare på bacheloren man må ha alle de ekstragreiene med org og sånn. På master kan man velge det bort og stort sett bare ta mer kvantitative fag hvis man vil. Studiene på NHH og UIO er jo ikke innen det samme. NHH tilbyr siviløkonom-studie, mens det man kan gå på UIO er mer akademiske retninger. Jeg er enig med ts i at det er nok høyere vanskelighetsgrad på UIO enn på NHH, men det er nok ingen automatikk i at man får bedre jobb av den grunn. Det man lærer på NHH er mer enn nok til å bli aksjemegler, selv om det er lettere å lære seg enn pensum på UIO. Nettopp! Ts Anonymkode: 5546c...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #66 Del Skrevet 23. april 2022 Først og fremst så er det nok enklere å få den typen jobb du er ute etter dersom du velger NHH. Ikke bare pga. fagsammensetningen men mye pga. nettverksbyggingen du kan gjøre der. Med mindre du er en A-student som får napp hos en av arbeidsgiverne du ønsker deg (gjerne ved å selge deg inn når bedriftene besøker skolene for å hanke inn gode kandidater) så har nettverk veldig stor betydning. Du bør være aktiv i studentforeninger og aktivt bedrive nettverksbygging for å få en fot innenfor. Når det gjelder diskusjonen om hva som er «vanskeligst» så er denne meningsløs. Det som betyr noe for arbeidsgiver er at du kan NOK, ikke at du kan sitte og gjøre matematiske beregninger som arbeidsgiver aldri vil få bruk for. Studiene vil i tillegg i liten grad forberede deg for det virkelige arbeidslivet, og mesteparten av det du behøver å lære vil du lære deg på selve arbeidsplassen. Fagene du har tatt gir deg grunnlaget for å kunne utføre jobben, og forstå hvordan du skal løse arbeidsoppgavene, men A i alle fag betyr ikke nødvendigvis at du vil være en ener på arbeidsplassen. Anonymkode: 1ad06...628 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #67 Del Skrevet 23. april 2022 Gliffy skrev (46 minutter siden): Det er jo bare på bacheloren man må ha alle de ekstragreiene med org og sånn. På master kan man velge det bort og stort sett bare ta mer kvantitative fag hvis man vil. Studiene på NHH og UIO er jo ikke innen det samme. NHH tilbyr siviløkonom-studie, mens det man kan gå på UIO er mer akademiske retninger. Jeg er enig med ts i at det er nok høyere vanskelighetsgrad på UIO enn på NHH, men det er nok ingen automatikk i at man får bedre jobb av den grunn. Det man lærer på NHH er mer enn nok til å bli aksjemegler, selv om det er lettere å lære seg enn pensum på UIO. Derfor skjønner jeg ikke ts sin sammenligning. En skole er ikke bedre bare fordi fagene er vanskelige. Jeg ville nok feks syntes at russisk var veldig vanskelig å studere. Jeg mener likevel ikke at russisk studie er bedre enn NHH bare fordi det er vanskeligere. På NHH blir man en eller annen form for økonom. Det krever ikke nødvendigvis de tyngste matematiske fagene. Anonymkode: 4e458...a98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #68 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg lurer bare på om arbeidsgiverne innen finans forstår at en A på NHH og en A på UiO ikke er det samme. En grad fra NHH er mer verdt enn en grad fra UiO uavhengig av hvilken karakter man har. Jeg ville heller hatt en B student fra NHH enn en B student fra UiO. Hvem du kjenner er viktigere enn hva man vet og du møter mange flere fremtidige finanstopper på NHH. Anonymkode: 4cb34...3e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #69 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Blir jeg arbeidsgiver så vil jeg heller ansette en med bachelor fra UiO enn en med master fra NHH eller BI. 😳 Anonymkode: a580f...009 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #70 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Herregud for en tråd. Typisk arroganse fra TS som det lukter skikkelig arroganse Eau de Indøk Arrogance av. De tror på NTNU at de er Farao Guder på den linja der😆 Selv om TS snakker om at UiO er så mye "bedre" enn NHH, så greide TS å plapre ut at hen anser C fra NTNU for å være tilsvarende A i snitt ved NHH. Anonymkode: 98f55...9a9 Jeg tror ikke jeg eller indøkere er guder. Der er flere jeg mener har tyngre utdannelse enn meg, som er smartere og har høyere arbeidskapasitet. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Derfor skjønner jeg ikke ts sin sammenligning. En skole er ikke bedre bare fordi fagene er vanskelige. Jeg ville nok feks syntes at russisk var veldig vanskelig å studere. Jeg mener likevel ikke at russisk studie er bedre enn NHH bare fordi det er vanskeligere. På NHH blir man en eller annen form for økonom. Det krever ikke nødvendigvis de tyngste matematiske fagene. Anonymkode: 4e458...a98 Russisk bli noe helt annet. NHH har ikke en annen type finansutdanning enn UiO. Den er bare enklere. Hva de lærer på master lærer vi på UiO på bachelor. Da snakker jeg om emner innen matematikk, statistikk, finans og programmering. Angående russisk. Forsvarets russiskkurs var eliteutdanning under Den kalde krigen. Har ingen problemer med å anerkjenne at de som tok det kurset er smarte og har høy arbeidskapasitet. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En grad fra NHH er mer verdt enn en grad fra UiO uavhengig av hvilken karakter man har. Jeg ville heller hatt en B student fra NHH enn en B student fra UiO. Hvem du kjenner er viktigere enn hva man vet og du møter mange flere fremtidige finanstopper på NHH. Anonymkode: 4cb34...3e3 Takk! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 😳 Anonymkode: a580f...009 Vi på UiO har jo høyere nivå etter 3 år enn NHH har etter 5. Målet på intelligens og arbeidskapasitet er å klare å lære mest mulig på kortest mulig tid. Man er ikke flinkere når man bruker mer tid. Ts Anonymkode: 5546c...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #71 Del Skrevet 23. april 2022 Jøss, TS, du har virkelig selvtilliten i orden, om ikke annet… Jeg anbefaler deg å IKKE si et eneste ord om andre studiesteder på jobbintervju, for da vil du ikke få jobb med de holdningene du har… Anonymkode: 4d4cb...e07 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #72 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Målet på intelligens og arbeidskapasitet er å klare å lære mest mulig på kortest mulig tid. For å nå langt i arbeidslivet er det langt fra kun intelligens og arbeidskapasitet som er viktig. Evne til å bygge det nettverket du trenger krever både tid, innsats og interesse for mennesker med andre perspektiver enn dine. Anonymkode: a580f...009 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #73 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For å nå langt i arbeidslivet er det langt fra kun intelligens og arbeidskapasitet som er viktig. Evne til å bygge det nettverket du trenger krever både tid, innsats og interesse for mennesker med andre perspektiver enn dine. Anonymkode: a580f...009 Vet, men sosial intelligens er min sterkeste side så akkurat det blir ikke noe problem. Ts Anonymkode: 5546c...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #74 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet, men sosial intelligens er min sterkeste side så akkurat det blir ikke noe problem. Ts Anonymkode: 5546c...fdb Rimelig sikker på at din sosiale kompetanse er rimelig lav basert på hvordan du bastant omtaler andre skoler hvor du aldri har gått. Beskriv gjerne for meg hvilke fag du har sett på på master på NHH som du mener er så utrolig enkle i forhold til en bachelor på UIO Anonymkode: 4e458...a98 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #75 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vet, men sosial intelligens er min sterkeste side så akkurat det blir ikke noe problem. Ts Anonymkode: 5546c...fdb Takk for dagens latter 😂 Anonymkode: 472e6...018 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #76 Del Skrevet 23. april 2022 Å herre.... Vel TS jeg skjønner ikke helt hva du lurer på og hva som er problemet om du uansett er best og kan best? Tipper du får toppjobben på akerbrygge med mint 10 mill i startlønn minst ett år før du er ferdig med master. Og heldig alle de som skal jobber over, ved siden av og under deg. 🙄🙄 Anonymkode: 72254...528 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #77 Del Skrevet 23. april 2022 Jeg har master i matematikk og jobber i et av landets største finansforetak. Kan fortelle deg TS at det meste du lærer på masternivå i matematikk er komplett ubrukelig i arbeidslivet. Det du trenger i næringslivet får du uansett om du går på BI/UiO/NTNU/NHH. Den største fordelen NTNU/UiO har i forhold til NHH/BI er tilbudet av tekniske fag, som er meget viktig for stadig flere stillinger. Anonymkode: 9e4eb...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #78 Del Skrevet 23. april 2022 Det du trenger for finansjobb er følgende: pluss, minus gange og dele. Basic finansteori, budsjett, regnskap, skatt og litt jus. Man trenger ikke topologi, reell analyse, lineær algebra eller optimeringsteori. De fagene du sitter og svetter med nå kommer du aldri til å få brukt hos Pirato Securities. Tvert imot, når Mekler Smekk ser at du har ørten mattefag og bare A'er så tenker han at du er et tørrpinn som ikke vil være med på fittejakt etter jobb. Drikk deg drita og trade aksjer istedenfor å gjøre lekser. Anonymkode: 557b6...92f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #79 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for dagens latter 😂 Anonymkode: 472e6...018 Jeg er dønn seriøs. En av grunnene til at jeg satser på finans og ikke akademia er at det er sosial intelligens som er mitt største fortrinn og ikke min IQ. Hadde jeg vært så smart som jeg ønsket så hadde jeg satset på forskning. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Rimelig sikker på at din sosiale kompetanse er rimelig lav basert på hvordan du bastant omtaler andre skoler hvor du aldri har gått. Beskriv gjerne for meg hvilke fag du har sett på på master på NHH som du mener er så utrolig enkle i forhold til en bachelor på UIO Anonymkode: 4e458...a98 Eksempel: https://www.nhh.no/en/courses/r-programming-for-data-science/ Her får de på NHH 7,5 studiepoeng for å lære å bruke statistikkprogramme R. På UiO lærer man R på bachelor og man får 0 studiepoeng. Så hva man på NHH får 7,5 studiepoeng for på master regnes som for simpelt til at man får studiepoeng på det på UiOs bachelorgrad. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å herre.... Vel TS jeg skjønner ikke helt hva du lurer på og hva som er problemet om du uansett er best og kan best? Tipper du får toppjobben på akerbrygge med mint 10 mill i startlønn minst ett år før du er ferdig med master. Og heldig alle de som skal jobber over, ved siden av og under deg. 🙄🙄 Anonymkode: 72254...528 Du må gjerne le. Men den som ler sist ler best. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har master i matematikk og jobber i et av landets største finansforetak. Kan fortelle deg TS at det meste du lærer på masternivå i matematikk er komplett ubrukelig i arbeidslivet. Det du trenger i næringslivet får du uansett om du går på BI/UiO/NTNU/NHH. Den største fordelen NTNU/UiO har i forhold til NHH/BI er tilbudet av tekniske fag, som er meget viktig for stadig flere stillinger. Anonymkode: 9e4eb...ef6 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du trenger for finansjobb er følgende: pluss, minus gange og dele. Basic finansteori, budsjett, regnskap, skatt og litt jus. Man trenger ikke topologi, reell analyse, lineær algebra eller optimeringsteori. De fagene du sitter og svetter med nå kommer du aldri til å få brukt hos Pirato Securities. Tvert imot, når Mekler Smekk ser at du har ørten mattefag og bare A'er så tenker han at du er et tørrpinn som ikke vil være med på fittejakt etter jobb. Drikk deg drita og trade aksjer istedenfor å gjøre lekser. Anonymkode: 557b6...92f Skjønner at jeg ikke får brukt for reell analyse hos Pareto, men håper de ser at å få A i reell analyse er mer krevende enn å få A i matematikk for økonomer. TS Anonymkode: 5546c...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #80 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner at jeg ikke får brukt for reell analyse hos Pareto, men håper de ser at å få A i reell analyse er mer krevende enn å få A i matematikk for økonomer. Som jeg skrev på første side, det kan du ikke regne med. De færreste har hørt om reell analyse, og i alle fall ikke HR-mennesker... Du er bare en i mengden i den relativt store søknadsbunken. Har du en drøss med B/C i tunge fag, og dine "konkurrenter" har for det meste A/B i "lette" fag vil du ikke bli vurdert en gang i en del tilfeller. Anonymkode: 9e4eb...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå