ajarRun Skrevet 23. april 2022 #21 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Det er slike jobber jeg ønsker. Om de krever nærmest rent A snitt så klarer jeg neppe det på UiO, men jeg tror det er svært overkommelig på et enklere masterprogram. TS Anonymkode: 5546c...fdb Hvis det går til helvette har NHH revisor i Oslo, da kan du få master med A i tillegg. Er et års påbygg hvis du har siv øk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #22 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg liker absolutt matte godt, men jeg brenner ikke nok for faget til at jeg kan gjøre det bra innenfor forskning. Jeg skulle ønske jeg brant nok for fagene for jeg startet graden med ambisjon om å ta doktorgrad. Jeg har allerede deltidsjobb innen IT. Ikke innen datasikkerthet, men jeg kan programmere og jeg kan analysere data. Ja, det er godt betalt det også. Det jeg har lyst til å prøve å få er de best betalte finansjobbene. Hva mener du her? Trenger man kun Aer? Hvilke finansjobber er det du tenker på? TS Anonymkode: 5546c...fdb Dette er viktig for deg og spille på da uavhengig av hvordan skole du ender opp på eller videre plan. Kombinasjon av IT og Finans er gull hvis du er bekymret for karakterer ut mot arbeidsgiver og du mener du kan få A hos handelshøyskolen med lavere innsats enn B hos UiO så bør du jo klart gjøre det du mener gir deg best forutsetninger for og nå dit du vil. hvilken selskaper er det du tenker på og hvilken stillinger er det du fatter interesse for? Er jo enormt sprik i utdanning og retninger innad i de "best betalte" i miljøet bank/finans. Kjenner de med en halv fullført bachelorgrad fra seint 90 tallet, de med mastergrader fra diverse handelshøyskoler og med sprikende spesialisering. Anonymkode: 9bd73...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #23 Del Skrevet 23. april 2022 ajarRun skrev (5 minutter siden): Hvis det går til helvette har NHH revisor i Oslo, da kan du få master med A i tillegg. Er et års påbygg hvis du har siv øk. Takk! Tror ikke ting kommer til å gå til helvete. Jeg er bare ikke sikker på om jeg klarer å få toppjobbene. Jobb klarer jeg nok å få. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er viktig for deg og spille på da uavhengig av hvordan skole du ender opp på eller videre plan. Kombinasjon av IT og Finans er gull hvis du er bekymret for karakterer ut mot arbeidsgiver og du mener du kan få A hos handelshøyskolen med lavere innsats enn B hos UiO så bør du jo klart gjøre det du mener gir deg best forutsetninger for og nå dit du vil. hvilken selskaper er det du tenker på og hvilken stillinger er det du fatter interesse for? Er jo enormt sprik i utdanning og retninger innad i de "best betalte" i miljøet bank/finans. Kjenner de med en halv fullført bachelorgrad fra seint 90 tallet, de med mastergrader fra diverse handelshøyskoler og med sprikende spesialisering. Anonymkode: 9bd73...eb5 Takk! Kunne tenkt meg jobb i Pareto, Artic, osv. Selskapene hvor man leser at gjennomsnittslønnen er flere millioner kroner i året. IT er en av backup-planene mine. Om jeg ikke får jobb i Pareto, Artic, osv. Så tar jeg meg en IT-jobb. TS Anonymkode: 5546c...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #24 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ønsker ikke være pompøs. Jeg lurer bare på om arbeidsgiverne innen finans forstår at en A på NHH og en A på UiO ikke er det samme. TS Anonymkode: 5546c...fdb Ja de kommer til å vekte a på NHH høyere Anonymkode: 4e458...a98 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #25 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skal søke master i matematisk finans ved UiO til høsten. Jeg regner med å få sterk B i snitt på masteren. Samtidig leser jeg at svært mange studenter hanker inn Aer når de studerer finans på handelsksoler og lignende. Dette fordi de går på et studium som er enklere enn mitt. Tar arbeidsgiverne hensyn til slikt? Anonymkode: 5546c...fdb Kan hende du bør skifte til NHH. Så får du litt nettverk og som kan brukes. Du kan melde deg inn i en studentforening som driver med finans og være aktiv der. Arbeidsgiver vektlegger mye mer enn bare karakterer. Sosial kompetanse, bidrag i foreninger og utveksling er bare noe. Holdningene dine til andre skoler er også ganske negative og du bør for gudsskyld ikke nevne dem på noe intervju. Anonymkode: 4e458...a98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #26 Del Skrevet 23. april 2022 Hvis du er like engasjert og sympatisk i virkeligheten som her i tråden hver gang du sier "takk", er det ingen grunn til bekymring; dette ordner seg. Nå er kunnskapene mine om dagens arbeidsmarked innenfor IT begrenset, men hadde det vært opp til meg, hadde jeg nesten satset på IT; det er nesten ikke grenser for hva man kan bruke kunnskapene sine til der, og således være fleksibel. Bare gjetter, men med utgangspunkt i en anspent politisk situasjon, kan det bli større fokus på IT-sikkerhet i fremtiden, og etterspørsel etter folk innenfor dette feltet, samtidig som de glade finansgutta må se seg om etter en ny jobb i krisetider. Anonymkode: e6aab...53d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #27 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du er like engasjert og sympatisk i virkeligheten som her i tråden hver gang du sier "takk", er det ingen grunn til bekymring; dette ordner seg. Nå er kunnskapene mine om dagens arbeidsmarked innenfor IT begrenset, men hadde det vært opp til meg, hadde jeg nesten satset på IT; det er nesten ikke grenser for hva man kan bruke kunnskapene sine til der, og således være fleksibel. Bare gjetter, men med utgangspunkt i en anspent politisk situasjon, kan det bli større fokus på IT-sikkerhet i fremtiden, og etterspørsel etter folk innenfor dette feltet, samtidig som de glade finansgutta må se seg om etter en ny jobb i krisetider. Anonymkode: e6aab...53d Nja, TS hadde ikke kommet langt på et intervju hos oss, med en slik nedlatende holdning han viser og hvor lønn er eneste drivkraft. Lett å gjennomskue Anonymkode: 472e6...018 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #28 Del Skrevet 23. april 2022 Noen som vet om B-snitt på indøk slår A-snitt på NHH? Indøk er jo betraktelig vanskeligere, og alle som går der har jo nesten bare seksere fra vgs. Anonymkode: 467d2...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #29 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan hende du bør skifte til NHH. Så får du litt nettverk og som kan brukes. Du kan melde deg inn i en studentforening som driver med finans og være aktiv der. Arbeidsgiver vektlegger mye mer enn bare karakterer. Sosial kompetanse, bidrag i foreninger og utveksling er bare noe. Holdningene dine til andre skoler er også ganske negative og du bør for gudsskyld ikke nevne dem på noe intervju. Anonymkode: 4e458...a98 Takk, jeg skal ikke nevne dem i jobbintervju. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du er like engasjert og sympatisk i virkeligheten som her i tråden hver gang du sier "takk", er det ingen grunn til bekymring; dette ordner seg. Nå er kunnskapene mine om dagens arbeidsmarked innenfor IT begrenset, men hadde det vært opp til meg, hadde jeg nesten satset på IT; det er nesten ikke grenser for hva man kan bruke kunnskapene sine til der, og således være fleksibel. Bare gjetter, men med utgangspunkt i en anspent politisk situasjon, kan det bli større fokus på IT-sikkerhet i fremtiden, og etterspørsel etter folk innenfor dette feltet, samtidig som de glade finansgutta må se seg om etter en ny jobb i krisetider. Anonymkode: e6aab...53d Takk! AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja, TS hadde ikke kommet langt på et intervju hos oss, med en slik nedlatende holdning han viser og hvor lønn er eneste drivkraft. Lett å gjennomskue Anonymkode: 472e6...018 Det er nettopp slike holdninger du har jeg frykter arbeidsgivere har. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Noen som vet om B-snitt på indøk slår A-snitt på NHH? Indøk er jo betraktelig vanskeligere, og alle som går der har jo nesten bare seksere fra vgs. Anonymkode: 467d2...0fe Lurer på det samme selv. I mitt hode så er kanskje A-snitt på NHH tilsvarende C på indøk. TS Anonymkode: 5546c...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #30 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, jeg skal ikke nevne dem i jobbintervju. Takk! Det er nettopp slike holdninger du har jeg frykter arbeidsgivere har. Lurer på det samme selv. I mitt hode så er kanskje A-snitt på NHH tilsvarende C på indøk. TS Anonymkode: 5546c...fdb Slike holdninger som i at jeg ønsker å ansette personer som ikke er nedlatende overfor andres utdanning, og fordi jeg ønsker å ansette noen som drives av å like arbeidet i tillegg til å heve lønn? Javel Anonymkode: 472e6...018 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #31 Del Skrevet 23. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Nja, TS hadde ikke kommet langt på et intervju hos oss, med en slik nedlatende holdning han viser og hvor lønn er eneste drivkraft. Lett å gjennomskue Anonymkode: 472e6...018 Det hun sier er jo fakta. Det er mye enklere å studere på en handelshøyskole enn å studere matematikk på universitetet. Der er ikke nedlatende å si fakta. Anonymkode: b0b1a...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #32 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hun sier er jo fakta. Det er mye enklere å studere på en handelshøyskole enn å studere matematikk på universitetet. Der er ikke nedlatende å si fakta. Anonymkode: b0b1a...9a0 Man kan gjerne mene det, men normal folkeskikk tilsier at man ikke trenger å gi uttrykk for det. Raushet er en fin egenskap Anonymkode: 472e6...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilmodric Skrevet 23. april 2022 #33 Del Skrevet 23. april 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan gjerne mene det, men normal folkeskikk tilsier at man ikke trenger å gi uttrykk for det. Raushet er en fin egenskap Anonymkode: 472e6...018 Raushet slår ikke fakta i privat næringsliv, så man kan absolutt prøve å argumenter som TS på et jobbintervju så lenge påstandene stemmer og kan argumenteres for (eller er allment akseptert fakta). Selvsagt er det forskjell på utdanninger, det vet de fleste som ansetter i de store firmaene. Feks. så er et gjennomsnittlig løp på Indøk litt vanskeligere enn tilsvarende på NHH, så de kan tåle et litt svakere snitt. Sånn er det bare, men forskjellene mellom de største universitetene og høyskolene er ikke så store som det ofte gis uttrykk for. På syltynt grunnlag ville jeg tippet at et karaktersnitt på 4,5 på BI tilsvarer 4,2 på NHH som igjen tilsvarer ca. 4 på Indøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #34 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Slike holdninger som i at jeg ønsker å ansette personer som ikke er nedlatende overfor andres utdanning, og fordi jeg ønsker å ansette noen som drives av å like arbeidet i tillegg til å heve lønn? Javel Anonymkode: 472e6...018 Nettopp! Holdninger om at alle utdanninger er like vanskelige er hva jeg frykter. I tillegg frykter jeg arbeidsgivere som ikke skjønner at man jobber pga pengene. Hadde lønna vært den samme overalt så hadde jeg tatt jobb i akademia. Ts Anonymkode: 5546c...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilmodric Skrevet 23. april 2022 #35 Del Skrevet 23. april 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp! Holdninger om at alle utdanninger er like vanskelige er hva jeg frykter. I tillegg frykter jeg arbeidsgivere som ikke skjønner at man jobber pga pengene. Hadde lønna vært den samme overalt så hadde jeg tatt jobb i akademia. Ts Anonymkode: 5546c...fdb Hvorfor tror du lønnen er så høy i finansverden? Det er stor konkurrerer om å ansette de klokeste hodene, og et av de viktigste argumentene er åpenbart lønn. Ville ikke vært veldig bekymret TS, men tror nok du får en enklere vei opp karrierestigen med NHH/NTNU enn UIO. Ikke pga kvaliteten på utdanningene, men mulighetene for tidlig nettverksbygging. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #36 Del Skrevet 23. april 2022 Ilmodric skrev (Akkurat nå): Hvorfor tror du lønnen er så høy i finansverden? Det er stor konkurrerer om å ansette de klokeste hodene, og et av de viktigste argumentene er åpenbart lønn. Nettopp derfor bør de ansette oss som har studert matematikk på universitetet. Ilmodric skrev (7 minutter siden): Hvorfor tror du lønnen er så høy i finansverden? Det er stor konkurrerer om å ansette de klokeste hodene, og et av de viktigste argumentene er åpenbart lønn. Ville ikke vært veldig bekymret TS, men tror nok du får en enklere vei opp karrierestigen med NHH/NTNU enn UIO. Ikke pga kvaliteten på utdanningene, men mulighetene for tidlig nettverksbygging. Har sett litt på muligheten for å ta mastergrad i samfunnsøkonomi ved UiO. Er det like lett å få toppjobbene med den som på BI/NHH? Fordelen med samfunnsøkonomi ved UiO er at jeg kan starte på graden allerede til høsten. Skal jeg på BI/NHH må jeg ta ett år ekstra for søknadsfristen er utløpt og jeg trenger noen bedøk fag for å ta master der. TS Anonymkode: 5546c...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 23. april 2022 #37 Del Skrevet 23. april 2022 Det er utvilsomt stor forskjell på karaktersetting ved ulike studiesteder. Da de prøvde seg med nasjonal eksamen i regnskap for noen år siden ble det svært tydelig: https://www.dn.no/utdannelse/revisjon/karakterene-kollapset/1-1-5401317 Utrolig kjipt for de som egentlig har gått på de beste skolene at de må konkurere om plassen på master mot de som har karakterer fra de skolene der det lettere å få bra karakterer. Man blir jo målt imot sine medstudenter, så det er egentlig ganske naturlig at lidta ligger høyere der det er vanskelig å komme inn. Og så er det ganske naturlig at arbeidsgivere tar med dette i beregningen når de vurderer kandidater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #38 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nettopp derfor bør de ansette oss som har studert matematikk på universitetet. Har sett litt på muligheten for å ta mastergrad i samfunnsøkonomi ved UiO. Er det like lett å få toppjobbene med den som på BI/NHH? Fordelen med samfunnsøkonomi ved UiO er at jeg kan starte på graden allerede til høsten. Skal jeg på BI/NHH må jeg ta ett år ekstra for søknadsfristen er utløpt og jeg trenger noen bedøk fag for å ta master der. TS Anonymkode: 5546c...fdb Nei du kommer ingen vei med samfunnsøkonomi Anonymkode: 4e458...a98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilmodric Skrevet 23. april 2022 #39 Del Skrevet 23. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp derfor bør de ansette oss som har studert matematikk på universitetet. Har sett litt på muligheten for å ta mastergrad i samfunnsøkonomi ved UiO. Er det like lett å få toppjobbene med den som på BI/NHH? Fordelen med samfunnsøkonomi ved UiO er at jeg kan starte på graden allerede til høsten. Skal jeg på BI/NHH må jeg ta ett år ekstra for søknadsfristen er utløpt og jeg trenger noen bedøk fag for å ta master der. TS Anonymkode: 5546c...fdb De ansetter de som har ferdighetene som firmaene trenger, det er ikke nødvendigvis mattekunnskaper. Evne til å vise vilje og innsats (aka gode karakterer) i kombinasjon med gode sosiale ferdigheter er som oftest viktigst. Samfunnsøkonomi høres ut som et dårlig valg for deg hvis målet er å jobbe med finans i det private. Toppjobb i Norges Bank når du passerer 55 blir det dog en mikroskopisk mulighet for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #40 Del Skrevet 23. april 2022 Gliffy skrev (6 minutter siden): Det er utvilsomt stor forskjell på karaktersetting ved ulike studiesteder. Da de prøvde seg med nasjonal eksamen i regnskap for noen år siden ble det svært tydelig: https://www.dn.no/utdannelse/revisjon/karakterene-kollapset/1-1-5401317 Utrolig kjipt for de som egentlig har gått på de beste skolene at de må konkurere om plassen på master mot de som har karakterer fra de skolene der det lettere å få bra karakterer. Man blir jo målt imot sine medstudenter, så det er egentlig ganske naturlig at lidta ligger høyere der det er vanskelig å komme inn. Og så er det ganske naturlig at arbeidsgivere tar med dette i beregningen når de vurderer kandidater. Bachelor fra BI har veldig lav status.. noen masterfag fra BI har ok status Anonymkode: 4e458...a98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå