Gå til innhold

Søke finansjobber. Har det noe å si hvor karakterene er fra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du tilbringer mye tid på kvinneguiden, du, til å hoste opp masse statistikk og argumenter. Creds til deg for at du har så mye fritid og motivasjon til det. Jeg ser du henviser til meg om at jeg er en trådstarter i en annen tråd, men den har jeg ingen kjennskap til, eventuelt kan du sende lenken. Vi er flere minoriteter fra arbeiderklassen som synes at finansnæringen er spennende og at ingeniør og økonomistudier er interessante. Om jeg kunne sett den andre tråden ville det vært supert.

Det får meg til å lure på om du er en av disse adolfene selv som pusher 50 og heter Preben. Du tråkker ned på oss minoriteter og andre med lav sosial status for å fremheve dine egne, og få oss vekk fra disse bransjene, når det er oss disse trenger. Helt motbydelig. Med din logikk, så bør ikke f.eks. transpersoner eller homofile stå frem som dette pga. utestengelsen og konsekvensene dette medfører i oppveksten; man bør heller holde kjeft og prøve å tilpasse seg.

Eller så er du en bitter minoritet med lav sosial status som har mislyktes i disse bransjene pga. dine dårlige sosiale antenner. For du tilbringer meget mye tid på disse trådene. 

Anonymkode: 467d2...0fe

Bra du ikke lar deg lure til å tro du ikke kan gjøre karriere. Jeg er sikker på at vi begge vil gjøre det bedre enn kritikerne her på forumet tror. 

TS

Anonymkode: 5546c...fdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du tilbringer mye tid på kvinneguiden, du, til å hoste opp masse statistikk og argumenter. Creds til deg for at du har så mye fritid og motivasjon til det. Jeg ser du henviser til meg om at jeg er en trådstarter i en annen tråd, men den har jeg ingen kjennskap til, eventuelt kan du sende lenken. Vi er flere minoriteter fra arbeiderklassen som synes at finansnæringen er spennende og at ingeniør og økonomistudier er interessante.

Det får meg til å lure på om du er en av disse adolfene selv som pusher 50 og heter Preben. Du tråkker ned på oss minoriteter og andre med lav sosial status for å fremheve dine egne, og få oss vekk fra disse bransjene, når det er oss disse trenger. Helt motbydelig. Med din logikk, ...

Eller så er du en bitter minoritet med lav sosial status ...

At du tyr til nedlatende personfokus er å forvente. Akkurat som i den andre tråden, som vi diskuterte i for noen måneder siden. Nå trenger jeg ikke å bruke tid på å finne den andre tråden, for du vet hvilken tråd det er snakk om. 

Men jeg kan rive fra hverandre, denne logikken din, eller rettere sagt paranoiaen som lirer fra deg, krydret med at jeg er eventuelt "lav status".

1. Du mener at jeg er en av disse "Preben" mennene fra vestkanten. Feil. Og du tok feil i den forrige tråden også. Du mangler fullstendig logisk sans om du mener at jeg er "Preben" som prøver å "tråkke dere ned". Det skinner rett gjennom at du ikke har lest noen av de linkene jeg har lagt ut.

Du filtrerer alt bort som ikke passer ditt verdensbilde, for det er mye "kulere" for deg, å høre heller på tomprat fra et par anonymkoder som heller sier: "stå på,du" ! Men nå er det ikke disse to anonymkodene som kommer til å stå med skjegget i postkassa når du møter den brutale realiteten i en jobbsøkerprosess, med din etniske bakgrunn. Nå snakker jeg om privat sektor, der diskrimineringen er helt klart mest omfattende, mer spesifikt i bransjer som krever høy utdanning, deriblant mastergrad.

Din logikk, som er fullstendig fraværende, har ennå ikke innsett at "Preben" er den som har makt. Ergo, er ikke "Preben"-arbeidsgivere redd for at du skal søke jobb hos de.

Preben putter bare søknaden din i makuleringsmaskinen, for det er "Preben"-arbeidsgivere i finansbransjen som har makt. Du kan sende så mange søknader du vil, og den går i søpla, nettopp fordi Preben har makt, og staten har ikke pålagt disse firmaene i å ha et minimum antall minoriteter.  

Dermed er det fullstendig ulogisk fra din side å mene at jeg er "Preben" og at jeg prøver å "skremme deg vekk fra finansbransjen". Du er overhodet ingen "trussel" ovenfor finansbedriftene, så du kan søke, og så går CV-en din i søpla. Så enkelt er det. Igjen, fordi du har ingen makt og fordi finansbransjen kan gjøre som de vil. 

Norske kvinner har god erfaring når det gjelder å møte på diskriminering fra alle mannlige Preben-er opp gjennom tidere, noe som er grunnen til at staten måtte innføre kvotering flere steder.

Etter 15 år med kvotering, viser det seg at Preben-mennene holder fortsatt stand og ansetter ikke flere kvinner enn de må, ifølge juridisk lov. 

Da loven krever at minst 40% må være kvinner i visse bedrifter, så går Preben-mennene inn for at det forblir 40% som ett "nytt tak", og de gjør sitt ytterste for at dette IKKE skal øke til 50%. 

https://www.dn.no/innlegg/likestilling/kjonnsbalanse-i-styrer/kjonnsbalanse/innlegg-fa-har-flere-kvinner-enn-de-ma/2-1-973957

2. Når det gjelder ditt iver etter å "ta meg" på noe. Under punkt to, mener du at jeg er "eventuelt" en bitter minoritet med lav status. Feil igjen. Jeg har innvandrerbakgrunn, men jeg er verken bitter eller lav status. Jeg har en del erfaring med å jobbe med innvandrere og prøve å få de ut i jobb, og har sett gjennom hundrevis av CV-er, der jeg har prøvd å hjelpe folk videre inn riktige steder. Mange av disse hadde mastergrad. Så tok jeg selv mastergrad - samfunnsøkonomi - og jobber innenfor offentlig sektor. Fast jobb, lønn godt over gjennomsnittet, og ingenting å klage på. Samfunnsøkonomer har generelt sett en tendens til å sikte seg inn mot det offentlige i betydelig større grad enn det Siv.Øk eller Ind.Øk gjør.  Det hadde absolutt ikke vært noe problem for meg å starte ved NHH. Men som sagt, det er en jobb som sikter seg mot privat sektor i likhet med Ind.Øk, og det er et stort problem hvis man er innvandrer / minoritet.

For å vise nok en gang din fraværende logikk. Både i den forrige tråden, og i denne tråden, har jeg snakket positivt om blant annet følgende yrker: Lege / tannlege / advokat (fordi du kan bli din egen sjef siden du blir autorisert av staten) og ikke minst har jeg snakket positivt om offentlig og kommunal sektor i sin helhet. 

Jeg har dermed anbefalt "deg" å bli enten lege, tannlege eller advokat eller å velge et annet yrke som gjerne har tradisjon for å gå mer mot offentlig / kommunal sektor. At du greier å plapre ut og tolke det som at "jeg prøver å dra deg ned", er egentlig en helt vill konklusjon, men du skal slite hardt med å finne noen som kommer til å mene at det å bli enten lege, tannlege eller advokat er å "dra noen ned". 

Så til slutt, for å oppsummere litt: (hvis ikke du har flere personfokuserte og nedlatende ting å komme med). Finansbransjen trenger deg ikke. Det er bare noe du tror oppe i hodet ditt.

Finansbransjen har selv ingen problemer med å diskriminere etnisk-norske kvinner, så sitter du og tror at du vil være den som slipper unna diskriminering som minoritet.

Du ser ut til å ha glemt at det er tusener av innvandrere som har tatt et eller annen finansrelatert FØR deg, og veldig mange av dem har gått på store smell. Alt det jeg påpeker her, fant de først ut av etter at de var nyutdannet, men da er det for sent. Henviser igjen til Google-toppen som påpeker at det gjelder tusener og tusener av individer.

Det er alltid "moro" når visse, kjente firmaer har sånn ca 2% innvandrere blant sine ansatte, til tross for at det til enhver tid studerer minst 14% til 20% innvandrere / minoriteter ved disse utdanningene. Så spør deg selv: Hvor er resten? Where the f#ck are they? 

https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/statistikk/studenter-i-universitets-og-hogskoleutdanning

Menn som både er innvandrere og norsk-fødte med innvandrerforeldre (minoriteter).

Bachelor innenfor ingeniørfag: 15,7% + 6,2% = totalt 21,9% 

Bachelor innenfor Øk-Adm fag: 10,0 + 6,9% = totalt 16,9%

Vi går videre til mastergrad.

Master innenfor ingeniør eller teknologi: 9,8% + 5,0% = 14,8%

Master innenfor Øk-Adm eller Siv-Øk: 7,2% + 5,8% = 13%

Så går vi videre til kvinner som enten har innvandrer- eller minoritetsbakgrunn.

Bachelor innenfor ingeniør: 17,3% + 7,0% = 24,3%

Bachelor innenfor Øk-Adm: 12,4 + 5,5% = 17.9%

Vi går videre til mastergrad.

Master innenfor ingeniør eller teknologi: 9,2% + 5,1% = 14,3%

Master innenfor Øk-Adm og Siv.Øk: 10,6 + 5,1 = 15,7%

Så har du flere unnskyldninger når du ser en haug med Preben-firmaer som har ca 1 til 2% ansatte med minoritetsbakgrunn? Er det liksom "jeg som holder deg tilbake og tråkker deg ned" ? 😆

Dette er også grei statistikk for alle virkelighetsfornektere som sier at det "ikke er mange nok innvandrere med bachelor / master i økonomi / ingeniør". Jo, det er nok av de, og mange av de går på smell etter smell - dessverre.  Naive, og lite oppdaterte rådgivere på den videregående skolen har ikke peiling på hva som faktisk skjer i arbeidslivet med tanke på omfattende diskriminering av høytutdannede innvandrere innenfor privat sektor.

Jeg får gjenta meg igjen, siden du har tungt for det. Preben-firmaene har all makt i sine hender og de firmaene driter hardt i om du sender en søknad til de eller ikke. De kaster søknaden i søpla til slutt uansett. 

Det blir lite fruktbart å diskutere videre med deg som ignorerer all fakta som ligger på bordet, men det er en del andre folk eller minoriteter som leser tråden uten at de trenger å delta, og det er viktig at de kan foreta riktige valg og våkne opp fra naiviteten som du forfekter. Ja, og jeg velger å delta i noen få tråder her på forumet som handler om dette temaet nettopp fordi jeg selv har erfaring med å hjelpe minoriteter, før jeg tok fatt på min mastergrad og fikk en betydelig bedre betalt jobb. Men du skal vite, at alle de CV-ene jeg har sett fra de andre innvandrere som møtte veggen gang på gang, har hatt en del imponerende CV-er. Men dette går under kategorien "Jeg kjenner til"-argumentet som jeg ikke liker å bruke, så derfor bruker jeg heller fakta og linker. Mens du og dine likesinnede derimot, har en miks av naiv optimisme, krydret med nedlatende og personfokuserte svar som jeg overhodet ikke er interessert i å delta videre i.

Anonymkode: 98f55...9a9

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så til slutt, for å oppsummere litt: (hvis ikke du har flere personfokuserte og nedlatende ting å komme med). Finansbransjen trenger deg ikke. Det er bare noe du tror oppe i hodet ditt.

Finansbransjen elsker oss som er smarte og hardtarbeidende. Det er oss de trenger, det er vi som kan generere penger. Preben og de andre tullingene som kun har jobbet på russebussen kan ikke konkurrere med oss som har evnene de bare kan drømme om. 

Preben får sikkert jobb i den lille bedriften til pappa, men toppjobbene i de store bedriftene de går til oss klarer oss uten hjelp fra foredrene våre.  

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den beste tråden på hele forumet

5 hours ago, AnonymBruker said:

til tross for at det til enhver tid studerer minst 14% til 20% innvandrere / minoriteter ved disse utdanningene.

Til enhver tid faktisk. Er vel en del statistikk som viser at "innvandringsboomen" startet først på 70-tallet. Få av denne 1. generasjonen tok høyere utdanning, så det er først i nyere tid med 2. og 3. generasjons innvandrere vi har fått større mangfold i høyere utdanning. 

Du driver en lek med tall som maler et helt feil bilde av situasjonen. Tendensen er helt klart positiv, flere med innvandrer bakgrunn tar høyere utdanning og flere får godt betalte jobber. Jeg sier ikke at det ikke finnes diskriminering i norsk arbeidsliv, men problemet er ikke i nærheten av så stort som du får det til å virke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ilmodric skrev (14 timer siden):

Dette må være den beste tråden på hele forumet

Til enhver tid faktisk. Er vel en del statistikk som viser at "innvandringsboomen" startet først på 70-tallet. Få av denne 1. generasjonen tok høyere utdanning, så det er først i nyere tid med 2. og 3. generasjons innvandrere vi har fått større mangfold i høyere utdanning. 

Du driver en lek med tall som maler et helt feil bilde av situasjonen. Tendensen er helt klart positiv, flere med innvandrer bakgrunn tar høyere utdanning og flere får godt betalte jobber. Jeg sier ikke at det ikke finnes diskriminering i norsk arbeidsliv, men problemet er ikke i nærheten av så stort som du får det til å virke som.

Nå vet du hva jeg mener med "enhver tid", nemlig dagens situasjon. Folk som kom på 70-tallet er pensjonister i dag, så det er helt irrelevant. Skjønner at du liker bare å kverulere, og ditt såkalte "argument" er at jeg "overdriver" til tross for at det er jeg som kommer med linker og fakta som støtter opp om det jeg sier.

Det er, for min del, ikke så mye mer å diskutere i denne tråden. Alt som trenger å sies, har allerede blitt sagt og linket til, og det er nok av detaljert informasjon der ute som viser det jeg sier.

Første gang jeg leste selv at innvandrere tok mer utdanning enn den øvrige befolkningen - i prosentandel selvfølgelig - var på begynnelsen av 2000-tallet, (Rundt 2003, husker jeg) så den situasjonen har vedvart i nesten 20 år nå.

Denne artikkelen var til og med i VG, og tok for seg statistikken fra høsten 2005.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B54k9/innvandrerbarn-studerer-mer

Det er denne perioden som er svært viktig, i og med at minoriteter studerer ved norske universiteter, men så blir de diskriminert i privat sektor likevel. Det er dette som er hovedproblemet, og hypotesen som tidligere gikk ut på at de minoritetene som er "født i Norge og som tok utdanningen sin i Norge" skulle angivelig bli "mye mindre diskriminert", er altså feil. De blir diskriminert omtrent like mye. Det er snakk om sektor-diskriminasjon, i hovedsak privat sektor.

Det bør ikke være unødvendig for meg å påpeke dette, men jeg får ta det enda en gang. Selvsagt kan en minoritet få jobb innenfor privat sektor med mastergrad i økonomi, men da snakker vi IKKE disse "prestisje" Preben-firmaene innenfor finans, for de er så godt som hvite og vestlige, alle sammen. 

Da snakker vi bare om "vanlig, økonomi" jobb blant de få firmaer som allerede er åpne for minoriteter og har vært åpne for minoriteter i en årrekke. Da snakker vi lønn på 550.000 - 600.000 kr brutto i beste fall. Og det er helt greit det, hvis man sikter seg inn på en helt vanlig median / gjennomsnittelig lønn. 

Dette kan du gjerne kalle for ghettofisering av arbeidsmarkedet. Altså en situasjon der denne type kandidater med minoritetsbakgrunn "hoper seg opp" hos disse gjennomsnittelige firmaene, som betaler dem 550.000 kr brutto i året.

Men i denne tråden er det ingen som er fornøyd med median / gjennomsnittelig lønn og de drømmer om Preben-Finans firmaer der nesten alle ansatte er hvite. 

Så poenget er: Vil du ha "vanlig", økonomi eller regnskapsjobb til 550.000 kr brutto med en mastergrad? Ja, det kan gå etter en god del stress.

Det betyr, om du vil jobbe i privat sektor, så er sjansen stor at man ender opp med å være regnskapsføreren til flere innvandrerbutikker som selger frukt og grønnsaker. 

Men ...

Vil du jobbe hos finansfirmaer som enten eies eller styres av Preben White Vestkant Supremacy ,så har man et svært stort problem som minoritet når man går rundt og tror at man vil ende opp med å tjene millioner hos Preben. Bare glem det, først som sist. 

Det er tross alt en grunn til at høyt utdannede innvandrere tjener mindre enn samme kandidater med etnisk-norsk bakgrunn, og alt dette er dokumentert av offentlig statistikk.

Ellers, litt morsomt med brukernavnet ditt, i og med at han er en kroatisk fotballspiller. Om du har bakgrunn fra Kroatia selv, så trenger jeg ikke å påpeke hvordan man holder på med samme diskriminering på Balkan. Der skiller man folk på bakgrunn av navn og religion. Du vet kanskje (eller kanskje ikke) hva man kaller rasistiske kroater for? Ustasja. Og rasistiske serbere kaller man for Cetnik. 

Det nytter ikke å søke jobb hos Ustasja-Luka i Split eller Zagreb, hvis man heter Ahmed eller Hassan og kommer fra enten Bosnia eller Kosovo. For ikke å snakke om å prøve å søke jobb hos Cetnik-Milorad i Beograd, hvis jobbsøkeren heter Hassan.

Litt greit å nevne i forbifarta siden du har en kroatisk fotballspiller som brukernavn, så bør du være også litt kjent med hvordan hvite folk seg imellom diskriminerer hverandre på Balkan. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det bør ikke være unødvendig for meg å påpeke dette, men jeg får ta det enda en gang. Selvsagt kan en minoritet få jobb innenfor privat sektor med mastergrad i økonomi, men da snakker vi IKKE disse "prestisje" Preben-firmaene innenfor finans, for de er så godt som hvite og vestlige, alle sammen. 

Da snakker vi bare om "vanlig, økonomi" jobb blant de få firmaer som allerede er åpne for minoriteter og har vært åpne for minoriteter i en årrekke. Da snakker vi lønn på 550.000 - 600.000 kr brutto i beste fall. Og det er helt greit det, hvis man sikter seg inn på en helt vanlig median / gjennomsnittelig lønn. 

Dette kan du gjerne kalle for ghettofisering av arbeidsmarkedet. Altså en situasjon der denne type kandidater med minoritetsbakgrunn "hoper seg opp" hos disse gjennomsnittelige firmaene, som betaler dem 550.000 kr brutto i året.

Men i denne tråden er det ingen som er fornøyd med median / gjennomsnittelig lønn og de drømmer om Preben-Finans firmaer der nesten alle ansatte er hvite. 

Så poenget er: Vil du ha "vanlig", økonomi eller regnskapsjobb til 550.000 kr brutto med en mastergrad? Ja, det kan gå etter en god del stress.

Det betyr, om du vil jobbe i privat sektor, så er sjansen stor at man ender opp med å være regnskapsføreren til flere innvandrerbutikker som selger frukt og grønnsaker. 

Men ...

Vil du jobbe hos finansfirmaer som enten eies eller styres av Preben White Vestkant Supremacy ,så har man et svært stort problem som minoritet når man går rundt og tror at man vil ende opp med å tjene millioner hos Preben. Bare glem det, først som sist. 

Det er tross alt en grunn til at høyt utdannede innvandrere tjener mindre enn samme kandidater med etnisk-norsk bakgrunn, og alt dette er dokumentert av offentlig statistikk.

Uttalelsene dine i denne tråden høres mistenksomt rasistisk ut, som om ordene kommer fra Sterke Siv. Hvem har sagt at jeg ønsker å jobbe for disse Preben-Cornelia-firmaene du henviser til? Du sier mye om meg i denne tråden fordi du tror jeg er en annen fra en annen tråd, uten å henvise til denne engang. Så jeg har ikke peiling på hva du snakker om i det hele tatt, så jeg lurer litt på om du dikter opp at jeg er en annen person som en slags form for hersketeknikk. Eksisterer det i det hele tatt en annen tråd? Hvis det gjør det, så har du tid til å finne den, i og med at du har tid til å hoste frem så mye statistikk. Hvis dette allerede er forberedt, så sier det litt om hvor mye tid av livet ditt du vier til denne her debatten...

Jeg har nevnt at jeg ser litt på indøk og at jeg er en minoritet. Og at jeg er litt usikker på studievalget siden jeg vet det er preget av øvre middelklasse der, og jeg lurer på om jeg vil slite med å passe inn. Har aldri sagt noe om mine ambisjoner for å jobbe for disse White Supremacy Adolf firmaene du henviser til, eller at jeg vil jobbe med finans.

Indøk er noe jeg vurderer fordi at det har godt omdømme blant arbeidsgiver, og statistikken for tidligere indøkere viser gode tall. (Dette burde du som er statistikkcruncher klare å se.) Jeg er ikke veldig kravstor, men har selvfølgelig litt ambisjoner. Jeg ønsker selvsagt ikke å jobbe for disse Preben-Cornelia-firmaene du snakker om. Jeg ønsker å jobbe for bedrifter med et fint menneskesyn og gode verdier. Det er gode muligheter etter indøk på NTNU. Det er relativt få studieplasser der i forhold til NHH, og bedriftene kjemper om studentene på indøk. Å få jobb er det siste jeg skal bekymre meg for etter indøk - tror det var rundt 97% som signerte jobb før endt studie. Og nei, jeg skal ikke bli regnskapsføreren til utlendinger i asiabutikken deres. Jeg ender kanskje opp helt gjennomsnittlig som andre hvite indøkere, min etnisitet kommer ikke til å påvirke meg vekk fra å få en vanlig indøkjobb. Men jeg skal heller ikke forvente toppjobb selvsagt, for du har rett når det kommer til nettverk der, at det er vanskelig med arbeiderklassebakgrunn.

Det er fullt mulig "å være sin egen sjef" som NHH'er eller indøker. Man kan starte egen bedrift for eksempel. Men jeg er helt enig i at det er større diskriminering i privat sektor enn det er i offentlig sektor. At innvandrere går for tryggere yrker som helseyrker er ingen nyhet, men man kan da ikke tvinge alle utlendinger til å velge disse kun på grunn av trygghet. Trivsel med det man jobber med er viktig. Statistikken din viser at innvandrere kommer dårligere ut, men hva så? Hvis vi skal få en endring i det hele tatt, så er det dette vi trenger. Å ignorere dette og unngå disse problemene vil bare fortsette å skape dette skillet i norsk næringsliv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uttalelsene dine i denne tråden høres mistenksomt rasistisk ut, som om ordene kommer fra Sterke Siv. Hvem har sagt at jeg ønsker å jobbe for disse Preben-Cornelia-firmaene du henviser til? Du sier mye om meg i denne tråden fordi du tror jeg er en annen fra en annen tråd, uten å henvise til denne engang. Så jeg har ikke peiling på hva du snakker om i det hele tatt, ...   Jeg har nevnt at jeg ser litt på indøk og at jeg er en minoritet. Og at jeg er litt usikker på studievalget siden jeg vet det er preget av øvre middelklasse der.....

Indøk er noe jeg vurderer fordi at det har godt omdømme blant arbeidsgiver, og statistikken for tidligere indøkere viser gode tall. (Dette burde du som er statistikkcruncher klare å se.) Jeg er ikke veldig kravstor, men har selvfølgelig litt ambisjoner. Jeg ønsker selvsagt ikke å jobbe for disse Preben-Cornelia-firmaene du snakker om. Jeg ønsker å jobbe for bedrifter med et fint menneskesyn og gode verdier. Det er gode muligheter etter indøk på NTNU. Det er relativt få studieplasser der i forhold til NHH, og bedriftene kjemper om studentene på indøk. Å få jobb er det siste jeg skal bekymre meg for etter indøk - tror det var rundt 97% som signerte jobb før endt studie. .....

Det er fullt mulig "å være sin egen sjef" som NHH'er eller indøker. Man kan starte egen bedrift for eksempel. Men jeg er helt enig i at det er større diskriminering i privat sektor enn det er i offentlig sektor. At innvandrere går for tryggere yrker som helseyrker er ingen nyhet, men man kan da ikke tvinge alle utlendinger til å velge disse kun på grunn av trygghet. 

Det meste av det du sier, har vi diskutert i denne tråden her:

Jeg får ta ditt ord på det, at det ikke er deg som er TS i den tråden der, så det er greit, men du ser jo at debatten er nesten identisk. Vi snakker om miljøet ved Ind.Øk samtidig som TS er både arbeiderklasse og har foreldre med bakgrunn fra Midt-Østen. 

Vi har også nevnt ord som du selv nettopp har nevnt, blant annet "øvre middelklasse". 

Jeg er for øvrig anonkode...fc4 i den tråden jeg linket til nå. 

1) Så det er på tide at du legger fra deg disse tankene om at jeg er "rasist" eller at jeg er "Sterke Siv". Noe av det første jeg gjør i den tråden er å "kødde" med vestkantfolk som har "Kong Carl / Queen Sylvi og Stål-Erna" som sine forbilder, se side 1 og innlegg nr 19 i tråden jeg linket til.

"Preben og Cornelia" er som sagt alle disse "elitefirmaene" som er basert på vestkanten av Oslo eller rundt Bærum / Asker. Og de er fylt opp med en haug med bortskjemte Preben-er, og nå i det siste også en del Princess Cornelia-er.

2) Også dette med at 97% får jobb før studiene er blitt fullført, har jeg i detalj svart på. Se på side 4, innlegg 71, i tråden jeg linket til. Detaljert svart på hele greia, hvorfor undersøkelsen fra "Bindeleddet" er verdiløs om man er en minoritet. Kan også nevne det her: Si ifra om du har lyst å se hvordan en skikkelig Employment Report ser ut fra andre land, så kan du få en link på det, og ikke søpla fra "Bindeleddet" som de kaller for "Rapport" eller "undersøkelse".

Se også innlegg 64, på side 4, i tråden jeg linket til, før du leser innlegg 71 på side 4, der jeg skryter av lege / tannlege / advokat. Dette for å legge fra deg denne tanken om at jeg prøver å "dra noen ned".

3) Du vet hva jeg mener med å være egen sjef. Når du er statsautorisert slik advokat, og spesielt lege og tannlege er, så er det mye lettere å gå i tett samspill med enten staten eller kommunen og jobben er sikker, og det er ingen risiko i bildet. Men det å bli grunder, derimot, er det veldig mye mer risiko for. F eks, du har kanskje lest at vi har en legekrise nå for tiden. En fastlege får blant annet penger / tilskudd bare i kraft av å ha pasienter på lista, og fylle opp lista med 1.500 pasienter er det ingen problem å få til, nå om dagen.

For ikke å snakke om alle tilbydere i det private som har poppet opp. Volvat, "Drop In", og alle disse nye legekontorene i Oslo-området og andre steder. Så det er det jeg mener med egen sjef. Du kan aldri miste den jobben, for det ene går ut på helse (lege og tannlege), mens den andre går på regler og lover (jurist og advokat). 

For øvrig er det helt ekstrem mangel på dommere med innvandrerbakgrunn og staten har lenge ønsket å få inn flere dommere med minoritetsbakgrunn. Kanskje du ikke vet hva den gjennomsnittelige lønna til dommere er, men den er på ca 1.100.000 kroner, og da har man en trygg og fast jobb for livet.

Det er ikke noe sted at jeg prøver å "dra deg ned", og det er irriterende når det alltid er et par stykker som ikke har noen argumenter, så begynner de å gå på person - både i den tråden jeg linket til og det samme gjelder i denne tråden.

4) Når det gjelder din kommentar at man ikke kan "tvinge alle innvandrere" til å bli lege / tannlege / advokat, osv. Nei, den ideelle løsningen som et absolutt minimum er å få staten til å innføre kvotering på samme måten som man måtte gjøre det for norske kvinner. F eks, at visse firmaer må ha minst 10% minoriteter i diverse styrer i ledelsen. Og tro meg, det er absolutt ikke noe problem å finne nok kvalifiserte minoriteter til dette, men problemet er at de blir diskriminert, på samme måte som etnisk-norske kvinner har blitt, og fortsatt blir diskriminert av diverse Preben-er på ca 50+ år.

Det er i dag, fortsatt ganske vanlig å diskriminere gravide kvinner indirekte. Noen diskriminerer de uten at de en gang er gravide, fordi Preben "estimerer" at den kvinnelige søkeren "kan kanskje få et barn snart" om hun fortsatt er ung og barnløs. 

Du ser at kvoteringen (for kvinner) som har blitt innført på midten av 2000-tallet, står på stedet hvil, nemlig 40%, fordi Preben-er jobber alltid slik at de ønsker å forhindre fremgang for kvinner og spesielt minoriteter. Så det eneste de retter seg etter, er juridisk "tvang", men de gjør aldri noe frivillig. Det normale hadde vært å ha en kvinneandel på 50%, det burde vært en selvfølge, på samme måte som det burde være en selvfølge at bedriftene strekker seg ekstremt langt for å ha en andel på ca 20% minoriteter blant ansatte og i styrene.

Norske kvinner er heldigvis i en bedre posisjon nå, men minoriteter ligger fortsatt veldig langt unna noe som kan ligne på en "god" situasjon i arbeidslivet med tanke på privat sektor. Altfor mange bedrifter tenker ennå i 2022 at "mangfold" er kun likestilling mellom kjønn som de liksom "prøver å jobbe med", men så ignorerer de fullstendig at 1 av 5 mennesker i Norge (20%) er enten innvandrere eller minoriteter. 

Uansett, det er ikke noe grunnlag fra din side å hevde at jeg prøver å dra deg ned. Jeg kritiserer "sektor-valget", noe som betyr at det massive flertallet av Ind.Øk starter i privat sektor og 85% av de jobber i Oslo. Gjett hvilken del av Oslo de jobber ved? Som jeg sa på side 1, innlegg 19 i tråden jeg linket til. "Om TS ønsker å gå for offentlig sektor, så er oddsen plutselig bedre for TS", skrev jeg.

Det gjelder også deg. Om du ønsker å gå for offentlig sektor, så kan du gå for IndØk, men de har ikke tradisjon for å gjøre det. Det er vel 5 stykker ut av ca 150 studenter som går til offentlig sektor. Derfor gikk jeg selv for samfunnsøkonomi nettopp fordi jeg vet at flere av de sikter seg inn hos staten og staten er en plass der jeg kunne få rettferdig behandling under en jobbsøkerprosess. En av grunnene jeg forklarer hvorfor det er slik, finner du i innlegget mitt på side 1, innlegg 9 i tråden jeg linket til. I bunn og grunn, dreier det seg altså om å kunne se "fremover" hvem jeg eller du skulle sende søknaden vår til og hvem som kommer til å være på den andre siden av "bordet" for å ta den imot.

I mitt tilfelle var det nettopp slik, to kvinner som tok søknaden min imot, og de stemte nok ikke på FrP akkurat. Og da visste jeg at jeg får rettferdig behandling fordi kvinner vet også hvordan det er å være diskriminert. Statistisk sett er det også slik at kvinner som jobber i staten, stemmer på venstresiden og det passer meg også ganske perfekt. Og det er slike kollegaer jeg liker å ha, og ikke "Preben".

Du, derimot, om du velger privat sektor, så er det mest sannsynlig "Preben" som venter på og tar imot søknaden din, ( Ikke kvinner som stemmer på venstresiden og som jobber i staten, slik det var i mitt tilfelle ) og Preben går for Stål-Sylvi / Kong Noldus der "Preben" (statistisk sett) ellers synes at både Høyre / Frp / Demokratene og SIAN er "spennende folk".

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uttalelsene dine i denne tråden høres mistenksomt rasistisk ut, som om ordene kommer fra Sterke Siv. Hvem har sagt at jeg ønsker å jobbe for disse Preben-Cornelia-firmaene du henviser til? Du sier mye om meg i denne tråden fordi du tror jeg er en annen fra en annen tråd, uten å henvise til denne engang. Så jeg har ikke peiling på hva du snakker om i det hele tatt, så jeg lurer litt på om du dikter opp at jeg er en annen person som en slags form for hersketeknikk. Eksisterer det i det hele tatt en annen tråd? Hvis det gjør det, så har du tid til å finne den, i og med at du har tid til å hoste frem så mye statistikk. Hvis dette allerede er forberedt, så sier det litt om hvor mye tid av livet ditt du vier til denne her debatten...

Jeg har nevnt at jeg ser litt på indøk og at jeg er en minoritet. Og at jeg er litt usikker på studievalget siden jeg vet det er preget av øvre middelklasse der, og jeg lurer på om jeg vil slite med å passe inn. Har aldri sagt noe om mine ambisjoner for å jobbe for disse White Supremacy Adolf firmaene du henviser til, eller at jeg vil jobbe med finans.

Indøk er noe jeg vurderer fordi at det har godt omdømme blant arbeidsgiver, og statistikken for tidligere indøkere viser gode tall. (Dette burde du som er statistikkcruncher klare å se.) Jeg er ikke veldig kravstor, men har selvfølgelig litt ambisjoner. Jeg ønsker selvsagt ikke å jobbe for disse Preben-Cornelia-firmaene du snakker om. Jeg ønsker å jobbe for bedrifter med et fint menneskesyn og gode verdier. Det er gode muligheter etter indøk på NTNU. Det er relativt få studieplasser der i forhold til NHH, og bedriftene kjemper om studentene på indøk. Å få jobb er det siste jeg skal bekymre meg for etter indøk - tror det var rundt 97% som signerte jobb før endt studie. Og nei, jeg skal ikke bli regnskapsføreren til utlendinger i asiabutikken deres. Jeg ender kanskje opp helt gjennomsnittlig som andre hvite indøkere, min etnisitet kommer ikke til å påvirke meg vekk fra å få en vanlig indøkjobb. Men jeg skal heller ikke forvente toppjobb selvsagt, for du har rett når det kommer til nettverk der, at det er vanskelig med arbeiderklassebakgrunn.

Det er fullt mulig "å være sin egen sjef" som NHH'er eller indøker. Man kan starte egen bedrift for eksempel. Men jeg er helt enig i at det er større diskriminering i privat sektor enn det er i offentlig sektor. At innvandrere går for tryggere yrker som helseyrker er ingen nyhet, men man kan da ikke tvinge alle utlendinger til å velge disse kun på grunn av trygghet. Trivsel med det man jobber med er viktig. Statistikken din viser at innvandrere kommer dårligere ut, men hva så? Hvis vi skal få en endring i det hele tatt, så er det dette vi trenger. Å ignorere dette og unngå disse problemene vil bare fortsette å skape dette skillet i norsk næringsliv. 

Jeg er enig med deg. Og bra du ikke lar deg skremme. Vet ikke hva du ønsker å jobbe med, men helt sikker på at du får jobben om du jobber hardt nok. Og kommer du deg inn på Indøk så er du smartere og mer disiplinert enn gjennomsnittet og i de som får alt de peker på.

Etter å ha lest denne tråden så har jeg bare blitt enda sikrere på at jeg kommer til å få karrieren jeg ønsker. For det er vi som har høye ambisjoner som når dem. Det er ikke de som tenker: jeg får ikke jobben uansett hvor hard jeg jobber. 

Håper noen bumper denne tråden om 6  år. Da er jeg sikker på at både du og jeg har jobbene vi ønsker. Mens kritikerne sitter med sine middemådige jobber og kan angre på at de aldri gikk for noe bedre. 

TS  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Se også innlegg 64, på side 4, i tråden jeg linket til, før du leser innlegg 71 på side 4, der jeg skryter av lege / tannlege / advokat. Dette for å legge fra deg denne tanken om at jeg prøver å "dra noen ned".

Du ønsker innvandrere inn i offentlig sektor hvor alle vet at lønna er dårligere.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ønsker innvandrere inn i offentlig sektor hvor alle vet at lønna er dårligere.

TS

Det er ikke noe vits å diskutere med deg når du kaller det å være enten lege / tannlege / advokat eller dommer for å være "dårlig". Trollinga di tar virkelig kaka. Det geniale ved disse yrkene er nettopp at man kan praktisere selv som fastlege eller jobbe ved sykehus. Det geniale ved advokat er igjen at man kan praktisere selv via statlig autorisasjon eller å jobbe i det offentlige. Dermed er sjansen for arbeidsledighet så godt som 0%. 

Du påpekte i innlegget ditt at du håper at noen kommer til å bumpe opp tråden om 6 år. Det er vel på sin plass at du gjør det om ca 6 år? Så ser vi om du legger ut bilde av skattemeldingen din som viser at du har tjent 4.000.000 kroner i året hos Pareto var det vel. Ser frem til det 😂

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du påpekte i innlegget ditt at du håper at noen kommer til å bumpe opp tråden om 6 år. Det er vel på sin plass at du gjør det om ca 6 år? Så ser vi om du legger ut bilde av skattemeldingen din som viser at du har tjent 4.000.000 kroner i året hos Pareto var det vel. Ser frem til det 😂

Jeg kommer selvsagt til å ha glemt denne tråden, men om jeg husker den om 6 år eller noen bumper tråden(jeg får mail om noen skriver i tråden) så kommer jeg til å legge ved et bilde av skattemeldingen og der kommer det til å stå jeg har tjent 4 millioner. Jeg er ikke i tvil. Om jeg får jobb i Pareto eller om jeg tar talentet mitt til utlandet det er jeg derimot ikke sikker på. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe vits å diskutere med deg når du kaller det å være enten lege / tannlege / advokat eller dommer for å være "dårlig". Trollinga di tar virkelig kaka. Det geniale ved disse yrkene er nettopp at man kan praktisere selv som fastlege eller jobbe ved sykehus. Det geniale ved advokat er igjen at man kan praktisere selv via statlig autorisasjon eller å jobbe i det offentlige. Dermed er sjansen for arbeidsledighet så godt som 0%. 

Sjansen for at jeg eller personen som skal søke Indøk blir arbeidsledige er 0. Det er ingen Indøkere som blir arbeidsledige og det er ingen med min utdanning som blir arbeidsledige.

Flott du trives som samfunnsøkonom i det offentlige.  Men jeg vet jeg kan klare så mye mer. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

så kommer jeg til å legge ved et bilde av skattemeldingen og der kommer det til å stå jeg har tjent 4 millioner. Jeg er ikke i tvil. Om jeg får jobb i Pareto eller om jeg tar talentet mitt til utlandet det er jeg derimot ikke sikker på. 

Sjansen for at jeg eller personen som skal søke Indøk blir arbeidsledige er 0. Det er ingen Indøkere som blir arbeidsledige og det er ingen med min utdanning som blir arbeidsledige.

Flott du trives som samfunnsøkonom i det offentlige.  Men jeg vet jeg kan klare så mye mer. 

TS

Ja, vi gleder oss alle sammen. Du er tross alt "geniet" som ikke engang er oppdatert på de enkleste tingene og du skjønner heller ikke bæret av at gjennomsnittelig lønn hos Preben, sorry, Pareto, har ingen betydning med tanke på 197 årsverk og en pott på 500 millioner, når det er en fyr på nesten 60 år, som stikker alene med 4% av potten. 😂 Statistisk sett trenger du bare 25 sånne sjefer, så har dere andre (resterende 172 stykker) ingenting å fordele seg imellom. Men det er klart, gjennomsnittet blir liksom 3 millioner 😆

Selvsagt trives jeg, fordi jeg, i motsetning til deg, forstår at det ikke er bare å få en jobb som betyr noe, men også det å ha en jobb som man nesten ikke kan miste frem til pensjonsalderen.

Du vet at jeg ikke trenger å være eiendomsmegler eller å ha master i finans for å investere i eiendom / kryptovaluta eller i aksjer. Det ser ut som du sliter med å forstå det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet at jeg ikke trenger å være eiendomsmegler eller å ha master i finans for å investere i eiendom / kryptovaluta eller i aksjer. Det ser ut som du sliter med å forstå det. 

Jeg vet det. Men jeg trenger kapital for å investere og den kapitalen kommer jeg til å få gjennom jobb. Om Pareto ikke betaler godt nok så drar jeg til utlandet. En av fordelene med min utdanning fremfor jus er at jeg kan dra til USA og tjene meg rik i finansbransjen og IT-bransjen der. Jeg trenger ikke ta til takke med norske lønninger om de ikke er gode nok. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt trives jeg, fordi jeg, i motsetning til deg, forstår at det ikke er bare å få en jobb som betyr noe, men også det å ha en jobb som man nesten ikke kan miste frem til pensjonsalderen.

Igjen, jeg kommer ikke til å miste noen jobb. Det er arbeidsgiverne som ikke betaler nok som kommer til å miste meg. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, vi gleder oss alle sammen. Du er tross alt "geniet"

Den som ler sist ler best. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet det. Men jeg trenger kapital for å investere og den kapitalen kommer jeg til å få gjennom jobb. Om Pareto ikke betaler godt nok så drar jeg til utlandet. En av fordelene med min utdanning fremfor jus er at jeg kan dra til USA og tjene meg rik i finansbransjen og IT-bransjen der. Jeg trenger ikke ta til takke med norske lønninger om de ikke er gode nok. 

Igjen, jeg kommer ikke til å miste noen jobb. Det er arbeidsgiverne som ikke betaler nok som kommer til å miste meg. 

TS

Feil, jeg trengte ikke kapital. Alt jeg trengte var FAST jobb. Banken digger når man har både fast og trygg jobb. Fikk slengt etter meg 2 millioner i forbrukslån for noen år siden da regelene for forbrukslån fortsatt var noe snillere enn de er i dag, som jeg doblet på 14 måneder ved å sitte på ræva. Jeg trenger ikke å jobbe hos Pareto for å tjene penger i fritiden. Jeg mener virkelig sitte på ræva. Doblet beløpet ved å sitte på ræva. Så enkelt er det. Gjorde ingenting etter at Bitcoin var kjøpt. 

Da jeg var student, så leide jeg hybel hos en fyr som eide 83 leiligheter fordelt rundt i byen. Fyren hadde videregående som utdanning. Kommer du til å eie 83 leiligheter? NEI, du kommer ikke til å gjøre det.

Man trenger kun tilgang til kapital. Hvordan oppstår tilgang til kapital: 1) Enten å arve fra papsen og muttern slik Preben og Cornelia gjør på vestkanten uten arveavgift, takket være Wannabe Thatcher som innførte regelen fra 1.januar 2014. 

Eller 2) Tjener penger først, men dette tar altfor lang tid, så man går for punkt 3). Ved å ha fast og trygg jobb til man blir 67 - 70 år gammel, så får man slengt etter seg lån etter lån, og det gir tilgang til kapital, slik at man kan investere på et tidlig tidspunkt. Egentlig fra første dag man har signert kontrakt med tanke på full jobb, så kan man gå samme dagen til banken og begynne å få slengt lån etter seg i millionklassen. Nå kan man til og med søke online.

Ja, men det er en "god holdning" at du aldri kommer til å miste jobben. :ironi:Det trodde også sivilingeniører i Nordsjøen i 2014, som ellers hadde omfattende erfaring. Ble pælmet ut en god del av de. For ikke å snakke om finans-gjengen som ble pælmet hardt i baken fra høsten 2008. Men det er klart, du har en spesiell evne til å se 45 år frem i tid og konkludere med at ingen kapitalist i privat sektor kommer til å sparke deg noen gang. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da jeg var student, så leide jeg hybel hos en fyr som eide 83 leiligheter fordelt rundt i byen. Fyren hadde videregående som utdanning. Kommer du til å eie 83 leiligheter? NEI, du kommer ikke til å gjøre det.

Nei, jeg kommer ikke til å eie 83 leiligheter for jeg ble født for sent. Nå koster leiligheter en formue, for noen tiår siden så kostet de knapt noe som helst. Men man må spille med kortene man får utdelt. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Feil, jeg trengte ikke kapital. Alt jeg trengte var FAST jobb. Banken digger når man har både fast og trygg jobb. Fikk slengt etter meg 2 millioner i forbrukslån for noen år siden da regelene for forbrukslån fortsatt var noe snillere enn de er i dag, som jeg doblet på 14 måneder ved å sitte på ræva. Jeg trenger ikke å jobbe hos Pareto for å tjene penger i fritiden. Jeg mener virkelig sitte på ræva. Doblet beløpet ved å sitte på ræva. Så enkelt er det. Gjorde ingenting etter at Bitcoin var kjøpt. 

Gratulerer. Når jeg får jobb så kommer jeg også til å få lån som jeg kan investere. Og desto høyere lønn desto mer kan man låne. Jeg er 22.  Jeg har nok av tid til å tjene penge og jeg kommer til å kunne pensjonere meg før jeg er 40. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, men det er en "god holdning" at du aldri kommer til å miste jobben. :ironi:Det trodde også sivilingeniører i Nordsjøen i 2014, som ellers hadde omfattende erfaring. Ble pælmet ut en god del av de. For ikke å snakke om finans-gjengen som ble pælmet hardt i baken fra høsten 2008. Men det er klart, du har en spesiell evne til å se 45 år frem i tid og konkludere med at ingen kapitalist i privat sektor kommer til å sparke deg noen gang. 

Jeg har en utdannelse som kan brukes i mange sektorer. Jeg er ikke låst til en. Om finanssektoen går dundas så kan jeg gjøre det stort i IT-sekoren.  Jeg er heller ikke låst til å kun jobbe i Norge. Jeg har en utdannelse som kan brukes hvor som helst. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

3). Ved å ha fast og trygg jobb til man blir 67 - 70 år gammel, så får man slengt etter seg lån etter lån, og det gir tilgang til kapital, slik at man kan investere på et tidlig tidspunkt.

Jeg kommer ikke til å trenge å jobbe til jeg blir 70. Jeg kommer til å kunne pensjonere meg før jeg er 40. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker

Har sjekket nå og det er flere innen finanssektoren som tjener 4 millioner i året før fylte 30 når man inkluderer bonuser. Om BI-gutta klarer det så klarer jeg det også!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det gøy å holde liv i trolletråden din?

Hvordan er det med tilgang til lys i den leide kjellerleiligheten din egentlig? Der du drømmer om penger å store drømmer....

Anonymkode: 67948...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det gøy å holde liv i trolletråden din?

Hvordan er det med tilgang til lys i den leide kjellerleiligheten din egentlig? Der du drømmer om penger å store drømmer....

Det er ingenting å skamme seg over at man leier kjellerleighet som student. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting å skamme seg over at man leier kjellerleighet. 

TS

Rettet den opp for deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...