AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Jeg leser en boligannonse jeg er litt interessert i, men stusser på de små vinduene på soverommene. Er det godkjent rømningsvei? Hvis det brant i leiligheten og jeg var på soverommet, da hadde ikke jeg klarte å kommet meg ut gjennom dette vinduet, selv om jeg er en slank dame. Anonymkode: 039e8...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 Nei, det er ikke godkjent rømningsvei. De skal være større med lysgrav. Anonymkode: 2cd77...a54 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 Det er ikke godkjent nei. Antar rommet er delvis delt av siden det står videre tilkomst til soverom 2. Anonymkode: 10cbe...fb6 4
Olaug Olsen Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Det er til dagslys. Det skal være flere rømningsveier fra en leilighet, eller en, hvis den går rett ut i det fri. Sistnevnte betyr første etasje. Så er det i første etg. er det ok, vil jeg tro. 3
altflyter Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 Overhodet ikke lovlig. Det der er nok ett soverom som er delt i to med en lettvegg. 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 Ulovlig soverom Anonymkode: e6b80...238 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke godkjent rømningsvei. De skal være større med lysgrav. Anonymkode: 2cd77...a54 Det står ingenting i salgsoppgaven om at vinduene ikke er godkjent rømningsvei. Ts Anonymkode: 039e8...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke godkjent nei. Antar rommet er delvis delt av siden det står videre tilkomst til soverom 2. Anonymkode: 10cbe...fb6 Det er ikke avbildet vindu på soverom nummer to, men man ser at det kommer dagslys inn så jeg antar at det også er et lite vindu på det andre soverommet. Ts Anonymkode: 039e8...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Skrevet 22. april 2022 Olaug Olsen skrev (2 minutter siden): Det er til dagslys. Det skal være flere rømningsveier fra en leilighet, eller en, hvis den går rett ut i det fri. Sistnevnte betyr første etasje. Så er det i første etg. er det ok, vil jeg tro. Det er kjellerleilighet selv om det står 1 etasje i salgsoppgaven. På fremsiden er det vanlige vinduer med utsikt over byen, men på soverommene er det disse små gluggene, så jeg antar det er i oppoverbakke. Ts Anonymkode: 039e8...bd0
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 22. april 2022 #11 Skrevet 22. april 2022 Åpningen i vinduet må være minst 0,5 meter bred og minst 0,6 meter høy. Summen av bredde og høyde skal være minst 1,5 meter.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #12 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er kjellerleilighet selv om det står 1 etasje i salgsoppgaven. På fremsiden er det vanlige vinduer med utsikt over byen, men på soverommene er det disse små gluggene, så jeg antar det er i oppoverbakke. Ts Anonymkode: 039e8...bd0 Har de målt radon da? Anonymkode: 63675...d3b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #13 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har de målt radon da? Anonymkode: 63675...d3b Det står kun at man er pliktig til å gjøre det hvis man skal leie ut ( etter lov fra 2014.) Leiligheten ligger i en bydel med mye radon. Ts Anonymkode: 039e8...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #14 Skrevet 22. april 2022 Ts her Jeg ser nå at fra soverom 2 er det dør ut i fri luft derfor er det vel godkjent som rømningsvei siden det er dør mellom soverommene. Tenker det må trekke godt fra den døren om vinteren. Er veldig skeptisk til å kjøpe kjelleretasje selv om det er kun det jeg har råd til... Anonymkode: 039e8...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #15 Skrevet 22. april 2022 Du trenger ikke vindu for rømning fra soverom! Men du trenger dagslys i rom for varig opphold. Anonymkode: ee625...efe 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #16 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her Jeg ser nå at fra soverom 2 er det dør ut i fri luft derfor er det vel godkjent som rømningsvei siden det er dør mellom soverommene. Tenker det må trekke godt fra den døren om vinteren. Er veldig skeptisk til å kjøpe kjelleretasje selv om det er kun det jeg har råd til... Anonymkode: 039e8...bd0 Hvorfor det? Dører som er korrekt montert og vedlikeholdt trekker ikke. Anonymkode: 1ed85...454 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #17 Skrevet 23. april 2022 Det trenger ikke være stort vindu for at noe skal være et godkjent soverom. Det må være lys- og luftemulighet (og det er det jo her) og to rømningsveier. Siden det er dør rett ut fra soverommet innenfor, er det to rømningsveier. 1. Ut til gang og utgangsdør. 2. Videre inn til det andre soverommet og ut døra der. Anonymkode: 147ea...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #18 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det trenger ikke være stort vindu for at noe skal være et godkjent soverom. Det må være lys- og luftemulighet (og det er det jo her) og to rømningsveier. Siden det er dør rett ut fra soverommet innenfor, er det to rømningsveier. 1. Ut til gang og utgangsdør. 2. Videre inn til det andre soverommet og ut døra der. Anonymkode: 147ea...3b9 Nå svarer du på ting du ikke kan. Alle rom for varig opphold må ha minst ett vindu hvor underkanten av glasset er maksimalt 1 meter over gulvet på grunn av krav til utsyn. For å tilfredsstille krav om lysinnslipp må minst ett vindu være 0,6 meter høyt og 0,5 meter bredt. Alt dette står i tek17. Det er på ingen måte tilstrekkelig for kravene til lys og utsyn, at det finnes rømningsvei gjennom et annet rom. Dette rommet er ikke godkjent til varig opphold. Jeg hadde bedt megler om å få de siste godkjente byggetegningene, eller ev. kontaktet kommunen for å få dem. Jeg jobber selv på byggesakskontoret, og svarer ut flere slike forespørsler hver dag. Anonymkode: 73303...3ad 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #19 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må være lys- og luftemulighet (og det er det jo her) og to rømningsveier. Siden det er dør rett ut fra soverommet innenfor, er det to rømningsveier Nok en gang: du trenger ikke to rømningsveier fra et soverom. En enebolig er EN branncelle. Fra denne skal det være flere rømningsveier. Dersom en etasje har dør direkte til det fri, trenger denne etasjen ikke å ha rømningsveier i form av vinduer. I etasjer der du må rømme opp eller ned en etasje, skal det være mulig å rømme via balkong eller vinduer tilrettelagt for rømming. Det trenger ikke å være vindu tilrettelagt for rømming i hvert eneste rom. Dette kan man lese om i TEK17, kapittel for brann. Men det er krav til dagslys. Dette rommet har ikke tilstrekkelig dagslysinnslipp. Anonymkode: ee625...efe 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #20 Skrevet 23. april 2022 Legger ved klipp fra TEK17: "Brannceller som består av flere etasjer, eller har mellometasje, skal ha minst én utgang fra hver etasje. I byggverk i risikoklasse 1, 2, 3 og 4 kan utgangen fra disse planene, utenom inngangsplanet, være vindu som er tilrettelagt for sikker rømning." Risikoklasse 4 er vanlige boliger. "I byggverk i risikoklasse 1, 2 og 4 kan utgangen være rømningsvindu som har underkant til og med 5,0 meter over planert terreng, eller til og med 7,5 meter over planert terreng dersom det er atkomst til fastmontert stige med ryggbøyler." "I risikoklasse 4 må minst annethvert rom for varig opphold ha rømningsvindu." Dette gjelder bare der det ikke er dør direkte til det fri, som nevnt i det øverste klippet. https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/11/iv/11-13/ Anonymkode: ee625...efe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå