Gå til innhold

Mor skryter enormt av sitt barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på besøk til ei venninne. Hun har to spesielt begavede døtre. De er superflinke på skolen, er sosialt trygge og utmerker seg spesielt i hver sin idrettsgren. Som om ikke det er nok, er jentene utrolig vakre, typ modellaktig.

Jeg undrer meg likevel over hvorfor mor gjennom hele besøket er besatt på å bevise døtrenes talent for meg.

Mine barn er gjennomsnittlige, verken mer eller mindre. Jeg forstår ikke da hvorfor hun virker til å overbevise meg om jentenes personlighet og prestasjoner. Noe av det første hun kom med, var jentenes matteprøver gjennom året. (Toppresultater)

Fornekter ingenting, de utmerker seg så absolutt. Noen ideer om hvorfor denne moren ikke bare kan senke skuldrene og snakke om andre ting? Blir kjedelig i lengden…

Anonymkode: 53c86...d61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare være glad på deres vegne? Ganske lite du kan gjøre, men skjønner det kan være vanskelig.

Anonymkode: ad0fb...bd5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke friskt ut, rett og slett. Utrolig pinlig, sosialt upassende og ikke heldig for barna. Er det troféene hennes?

Anonymkode: 1bf34...f0d

• Liker 31
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke bare være glad på deres vegne? Ganske lite du kan gjøre, men skjønner det kan være vanskelig.

Jeg er virkelig nettopp det, føler ingen snev av misunnelse. Bare nysgjerrig på psykologien i dette, hva som får en forelder til å virke så besatt av å fremheve sine døtre, når hun virkelig ikke trenger det. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er virkelig nettopp det, føler ingen snev av misunnelse. Bare nysgjerrig på psykologien i dette, hva som får en forelder til å virke så besatt av å fremheve sine døtre, når hun virkelig ikke trenger det. 

Kanskje for å ha noe å snakke om? Gjør hun det veldig mye i løpet av hver gang dere treffes?

Gjest Ghostface
Skrevet

Prøve å ignore det så langt det går? Folk som ikke har oppnådd noe selv, lever ofte gjennom sine barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ikke friskt ut, rett og slett. Utrolig pinlig, sosialt upassende og ikke heldig for barna. Er det troféene hennes?

Anonymkode: 1bf34...f0d

Ja, de er nok det. Hun har nok gjort alt riktig som mor og virkelig fått det til! Forstår at det er stas. Likevel virker det noe «hysterisk» over dette. Hun satt mest og skrøt av jentene gjennom tre timer. Null interessert i å høre om meg og mitt barn…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er stolt da, og klarer ikke å skjule det.

Anonymkode: 47b16...140

• Liker 3
Skrevet

"Det er noe bak ethvert gardin" som min mormor pleide å si. Ingen har det perfekt eller har perfekte barn. Kansje lever hun gjennom barna sine, føler at hun trenger å si dette for å fremheve seg selv, eller passer på at du ikke fokuserer på annet. Eventuelt er hun en selvsentrert kjerring..

Det er ikke normalt. Men etter min erfaring er det de menneskene som har størst behov for å skyte og fremheve seg selv og sine, de som har mest problemer på hjemmebane eller de føler seg underlegne.

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

kanskje hun føler seg underlegen deg, og at hun bruker barna til å "utjevne forskjellen"

Anonymkode: a71b1...61b

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En mulighet og er at hun kanskje ikke hadde det så lett som barn selv, dette gjelder faktisk for meg, og jeg vet jeg skryter litt av barna mine, men jeg er så forelsket i å være mamma nettopp fprdi jeg ikke hadde det så bra selv og var redd for å bli en like dårlig forelder som mine! Nå når jeg ser at vi får det til og at barna er veldig happy og TRYGGE barn så er jeg rett og slett jævelig stolt. Men noe som får meg til å holde kjeft noen ganger er hvis noen sier. ja, dere er flinke! Hehe.. for da føler jeg meg liksom litt sånn dum på en måte selv om jeg er stolt haha. Jeg ville bare sagt! Jeg og du snakker alltid om barn, kan vi ikke snakke om noe annet? Alle venninnene mine/kolleganene mine snakker så sykt mye om barn og noen ganger kjenner jeg at jeg må snakke om noe anna! Og neste gang hun kommer inn på det så si! Åh nei :'D nå gjorde vi det igjen, snakket om barn... har du hørt om lalalala, eller: hvor skal dere på ferie? Eller: hvordan går det med treningen? Eller ja, skli henne innpå det du vil snakke om 😃 Eller bare si at du har en venninne fra folkehøgskolen som du møtte på igjen nå at hun snakker så SYYYYKT mye om barna, og du fikk helt fnatt og at du gjerne heller vil snakke om "det og det" med folk istedet for barna hele tiden, og at "alle jeg snakker med snakker om barn, og nå er jeg lei!" hehe haha..

Anonymkode: e96d9...7a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare ok å skryte av hvor pene barna er men ikke hvor inteligente de der? Synes ikke det er noe galt i det, men mindre du har barn på samme alder som er mindre intelligente og har en grunn til å bli fornærma.. 

Anonymkode: ed0ce...0ff

Skrevet

Dette er jo normalt. Men dere snakka vel sikkert om andre ting og. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å sitte i 3 timer og høre på at en mor skryter uhemmet av barna sine. Leser ikke folk nyheter lenger, eller følger med på hva som skjer utenfor sine fire vegger? Tror jeg bare hadde kommet med en unnskyldning etter en times tid og gjort noe annet i stedet for.

Anonymkode: b3b3f...42b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Minst en av dem kommer til å utvikle spiseforstyrrelse pga presset om å være perfekt.. 

Men det eneste du kan gjøre er å begrense besøk. Å kun snakke om seg selv eller sin familie tyder på dårlig sosiale antenner, og det endres sjeldent 

Anonymkode: 84599...d95

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

«Har du hørt eventyret om myrsnipa?»

Anonymkode: bd443...c1f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Har du hørt eventyret om myrsnipa?»

Anonymkode: bd443...c1f

😂

Nei men seriøst. Hva gjør hun om du prøver å dreie samtalen over på noe mer spennende/givende da? Krigen i Ukraina, det politiske spillet mellom republikanerne og demokratene i USA, det forestående presidentvalget i Frankrike, sommerferieplaner, klimaskiftet osv? 

Anonymkode: b3b3f...42b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det bare ok å skryte av hvor pene barna er men ikke hvor inteligente de der? Synes ikke det er noe galt i det, men mindre du har barn på samme alder som er mindre intelligente og har en grunn til å bli fornærma.. 

Anonymkode: ed0ce...0ff

Det TS beskriver er jo ikke normal skryting… Det TS forteller om vitner om en mor der døtrenes presentasjoner har gått til hodet på henne. Ekstremt unormalt å sitte å fortelle om hvor flinke og fine mine barn er som en enveiskommunikasjon når man er treffes i sosiale lag.

Har selv en venninne som har flinke barn. Hun er lærer og det har alltid vært viktig for henne at hennes barn er best. Under f.eks kaffebesøk hos henne, så tvang hun barna inn i stuen, hvor de selv måtte stå å fortelle om karakterer, lese høyt engelsk for gjestene for å vise for gode de er osv. Det har vært mye grining og protester, men de MÅTTE. Har barn på samme alder som også er gode på skolen, men hadde aldri gjort noe slikt.  Venninnen min vet ikke at mine barn har like gode karakterer som hennes barn. Har aldri tenkt på å nevne det. Nå skal det sies at min venninne selv ikke var skoleflink og lever gjennom barna med en enorm forventning og presser dem for gode krakterer. Barna hennes hadde ikke «fått lov» å komme hjem med en 4er i et fag. Hun hadde klikket. 
Så - det handler ikke nødvendigvis om misunnelse 😉

Anonymkode: dca4a...18c

• Liker 3
Skrevet

Rare dere er. 🤪traff to veninner en tid tilbake, og begge snakket opp sine barn. Syntes det var hyggelig, ble glad på deres vegne. Så sa jeg noe positivt om mitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det TS beskriver er jo ikke normal skryting… Det TS forteller om vitner om en mor der døtrenes presentasjoner har gått til hodet på henne. Ekstremt unormalt å sitte å fortelle om hvor flinke og fine mine barn er som en enveiskommunikasjon når man er treffes i sosiale lag.

Har selv en venninne som har flinke barn. Hun er lærer og det har alltid vært viktig for henne at hennes barn er best. Under f.eks kaffebesøk hos henne, så tvang hun barna inn i stuen, hvor de selv måtte stå å fortelle om karakterer, lese høyt engelsk for gjestene for å vise for gode de er osv. Det har vært mye grining og protester, men de MÅTTE. Har barn på samme alder som også er gode på skolen, men hadde aldri gjort noe slikt.  Venninnen min vet ikke at mine barn har like gode karakterer som hennes barn. Har aldri tenkt på å nevne det. Nå skal det sies at min venninne selv ikke var skoleflink og lever gjennom barna med en enorm forventning og presser dem for gode krakterer. Barna hennes hadde ikke «fått lov» å komme hjem med en 4er i et fag. Hun hadde klikket. 
Så - det handler ikke nødvendigvis om misunnelse 😉

Anonymkode: dca4a...18c

Huff dette er jo slemt da. Min eks svigerinne fikk sine barn til å lese høyt på pakkelappene på julaften og hennes barn slet og slet. 

Hadde ikke gjort det mot mitt barn, og han er mye flinkere å lese.

Anonymkode: 2175e...701

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...