Gå til innhold

Jeg får ikke farge og det går utover selvtilliten min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satt ute i sola nesten hele påskeferien, elsker å sole meg samtidig som jeg er påpasselig med å smøre meg ofte med solkrem☀️ Men blir ikke brun, nesten ikke antydning til litt farge engang :(

Har lyst hår, blå øyne og veldig hvit hud. Bruker for det meste solfaktor 50, redd for å bli brent og i verste scenario - få hudkreft. Er det solfaktoren som gjør at jeg ikke blir brun i det hele tatt? Eller er det rett og slett bare genetisk? 
synes det er så fint med litt gyllenbrun farge i huden, spesielt på sommerstid☀️ Misunner virkelig dere som får farge!!

Anonymkode: 3bca1...428

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du smører deg med solfaktor 50, har veldig hvit hud og forventer å bli brun? 

Både solfaktor 50 og veldig hvit hud blir du nok ikke brun i. I bestefall rød og solbrent. 

Jeg har selv kritthvit hud, og får ikke antydning til brunfarge. Jeg skifter mellom hvit, lyserød, mørkerød, lyserød og hvit igjen. Sol er altså ikke noe for meg. :) 

Anonymkode: 38318...e34

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du smører deg med solfaktor 50, har veldig hvit hud og forventer å bli brun? 

Både solfaktor 50 og veldig hvit hud blir du nok ikke brun i. I bestefall rød og solbrent. 

Jeg har selv kritthvit hud, og får ikke antydning til brunfarge. Jeg skifter mellom hvit, lyserød, mørkerød, lyserød og hvit igjen. Sol er altså ikke noe for meg. :) 

Anonymkode: 38318...e34

Hehe, ja. Bruker 50, sikkert galskap, men😅

Skrevet

Ja da ville jeg prøvd å trappe ned litt på faktoren 🤪den blokkerer jo all solen. Jeg bruker 15 i starten og går nedover når jeg har fått litt farge. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du bruker faktor 20 vil du kanskje få litt farge, men det tar tid. Jeg er akkurat som deg, lys, blond og har hvit hud. Før solte jeg meg i solarium uten solkrem- ble gyllen etter noen uker med soling... først litt rødlig, men beit det i meg og fortsatte, da kom brunfargen... men nå orker jeg ikke pines på den måten, pluss at det så klart er skadelig for huden og kan føre til hudkreft. Så, jeg bruker alltid solkrem når det er sterk sol, 20-25 i Norge, faktor 35 eller 50 i Syden.... 

Anonymkode: 22223...a2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forsøkt lavere faktor, og kortere perioder i solen. Har selv melkehvit hud om vinteren, rødlig hår og fregner. Starter solingen rolig, f eks en halvtime om formiddagen uten solkrem. Vil jeg sitte lenger bruker jeg faktor 20 med pauser innimellom. Blir ikke rød og får gyllen farge, etterhvert

Anonymkode: 1fb00...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samme farger som deg, det tar ca. halve sommeren før jeg får noe ordentlig farge og da må jeg tilbringe mye tid i sola. Sånn er det bare for min del.

Anonymkode: d5666...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær ute i sola.

Modelltips nr.1

Anonymkode: c613a...043

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mhm.. 

Anonymkode: 2e594...558

Skrevet

Dove med farge, den er bra. Syns den gir en fin farge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke vær ute i sola.

Modelltips nr.1

Anonymkode: c613a...043

Enig. Hvis du vil ha farge, bruk selvbruner. Det går greit å få et fint og naturlig resultat med det. Brunfarge fra soling betyr rynker når du blir eldre. Hilsen 46 åring. 

Anonymkode: ca861...53e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Lilletrille79 skrev (46 minutter siden):

Ja da ville jeg prøvd å trappe ned litt på faktoren 🤪den blokkerer jo all solen. Jeg bruker 15 i starten og går nedover når jeg har fått litt farge. 

Vil du ha kreft og masse rynker du da eller? Og så synes du TS også skal gå for kreft og rynker? 

Anonymkode: 5f96b...991

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vil du ha kreft og masse rynker du da eller? Og så synes du TS også skal gå for kreft og rynker? 

Anonymkode: 5f96b...991

Hvis du bruker solfaktor over 8 så stenger du ute muligheten til å få D vitamin fra solen. D vitamin mangel kan føre til andre typer alvorlige kreftformer og kroniske sykdommer. Så lenge hun ikke blir solbrent men smører seg godt med solkrem så må det være greit. Jeg sa ikke at hun skulle bruke det jeg brukte, men trappe ned litt. Hun må jo få litt farge på kroppen og hun sier jo selv at hun ikke får det med 50. Hvorfor er du så innmari ekkel?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så flott du passer på huden din. Men om du absolutt ønsker noe farge har du prøvd med lavere spf, feks 35? Hadde du blitt brent om du satt i solen 5 min uten faktor i det hele tatt? Jeg har brukt høy faktor i mange år, men for å få D-vit kan jeg sitte en liten stund uten faktor (etter kl 15). Har alarm på mobilen så jeg ikke glemmer meg ut.😉 det pleier å gå fint. Selvbruning..tja… noen ser litt vel oransje ut i ansiktet. Kanskje finne et solpudder som kan gi en liten glød? Solkrem m litt farge i?  Mange muligheter der ute.😊

Anonymkode: 46830...86a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 22.52):

Nei det er jo fornuftig!
Det må da være bedre å være blek enn å steke huden ihjel for å bli litt småbrun, rynkete og risikere hudkreft.

Vi melaninfattige må bare lære oss å leve med den hudfargen vi har fått utdelt. Jeg blir glad bare jeg får fregner og bittelitt friskere (rød)farge, for da ser jeg i hvertfall ikke så likblek ut lenger. Hva andre måtte mene har jeg begynt å drite i.

Anonymkode: 4379b...464

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Solfaktor 50 gjør det naturligvis ikke lettere for deg å bli brun, men du hadde nok merket det om du hadde anlegg for å bli brun. Det er genetisk. Jeg er helt hvit og bruker faktor 30 på sommeren, men da jeg var ung og solte meg mye uten høy faktor, kunne jeg bli litt brun til meg å være. Det vil si at jeg ble litt mindre blek.

Jeg synes du burde godta huden din som den er. 

Anonymkode: 89ca3...b79

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lilletrille79 skrev (På 22.4.2022 den 22.58):

Solfaktor blokker ikke all solen nei.
Jeg bruker solfaktor 50 og får likevel både fregner og litt farge (ikke brun, bare en friskere farge). Det tar bare litt lengre tid før man oppnår farge. Dersom man har veldig lys hud, skal man bruke høy faktor.

Hvorfor skal man på død og liv anbefale lyshudede å redusere solfaktoren o.l. bare for å bli brun? Hvorfor er det ikke greit å være lys i huden? Mennesker finnes i alle mulige nyanser fra helt mørk til helt lys, så hvorfor ikke akseptere alle de ulike fargene?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Solfaktor blokker ikke all solen nei.
Jeg bruker solfaktor 50 og får likevel både fregner og litt farge (ikke brun, bare en friskere farge). Det tar bare litt lengre tid før man oppnår farge. Dersom man har veldig lys hud, skal man bruke høy faktor.

Hvorfor skal man på død og liv anbefale lyshudede å redusere solfaktoren o.l. bare for å bli brun? Hvorfor er det ikke greit å være lys i huden? Mennesker finnes i alle mulige nyanser fra helt mørk til helt lys, så hvorfor ikke akseptere alle de ulike fargene?

🙄 det er TS som spør, ikke de som svarer som ikke aksepterer ulike farger. 

Anonymkode: 66408...2cc

• Nyttig 1
Skrevet
Lilletrille79 skrev (På 23.4.2022 den 0.13):

Hvis du bruker solfaktor over 8 så stenger du ute muligheten til å få D vitamin fra solen. D vitamin mangel kan føre til andre typer alvorlige kreftformer og kroniske sykdommer. Så lenge hun ikke blir solbrent men smører seg godt med solkrem så må det være greit. Jeg sa ikke at hun skulle bruke det jeg brukte, men trappe ned litt. Hun må jo få litt farge på kroppen og hun sier jo selv at hun ikke får det med 50. Hvorfor er du så innmari ekkel?

Mnja, rådet er 10 min daglig uten solfaktor. For D-vitamin altså.

Ellers er det ikke anbefalt å bruke så lav faktor som du nevner og så trappe ned mtp risiko for hudkreft.

Jeg er selv i gruppen «blir aldri brun», og etter mye dumme innfall som ung med litt solarium osv så har jeg nå landet på selvbruning i lys tone og ordentlig solfaktor.

Kjenner folk som har dødd av hudkreft i yngre alder - og de var ingen solslaver på noe vis. Så da går jeg for høyere faktor, ligger aldri i sola lenge - tar tilskudd av D-vitamin og håper på at jeg holder meg hudkreftfri og kanskje bremser de dypeste rynkene. 

Det er LANGT farligere med denne type soleksponering du snakker om enn å ha mangel på vitamin D - som tross alt enkelt dekkes gjennom tilskudd. 

Men: 10 minutter uten faktor skal være trygt om man ønsker vitsminD. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville akseptert at det er sånn du er, og fortsatt med solfaktor 50. Huden din skal du ha med deg resten av livet, så den må du ta godt vare på. Bruk heller selvbruning.

Jeg har en helt annen hudtype enn deg og blir brun bare jeg ser på sola. Bruker likevel faktor 50 fordi jeg vil unngå hudkreft og rynker når jeg blir eldre.

Anonymkode: 851a6...37b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...