Gå til innhold

Ser de gjennom Pasientjournalen din på Helse-Norge når man skal begynne å jobbe i politiet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som har hatt et selvmordsforsøk for et års tid siden(alt bra nå) dette er oppført på Helse-Norge og h*n er redd for at dette kan ødelegge sjansene for å få jobb i politiet senere, for h*n mener at når man skal jobbe i politiet så kommer de til å se gjennom hele journalen din og se dette og at h*n da ikke vil få jobben. Jeg har googlet men finner ingenting om dette; kun at man må levere helseattest. Kan noen avbekrefte eller bekrefte dette? Gjerne legg ved kilder også!

Anonymkode: 22073...154

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet??

AnonymBruker
Skrevet

Er vennen din utdannet politi fra før? 

Har vennen din jobbet i politiet før? Evt kjenner arbeidsstedet til selvmordsforsøket? 

Hva slags stilling skal vennen din søke på? 

Anonymkode: 5cbd1...4b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er vennen din utdannet politi fra før? 

Har vennen din jobbet i politiet før? Evt kjenner arbeidsstedet til selvmordsforsøket? 

Hva slags stilling skal vennen din søke på? 

Anonymkode: 5cbd1...4b3

Nei vennen min er ikke utdannet politi, men h*n tenker å gå i den retningen senere, altså søke På politihøgskolen om et par år; hvilken stilling i politi vet jeg ikke…. Ingen kjenner til selvmordsforsøket utenom meg 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke tenke meg at politiet har noen hjemmel til å få utlevert journalen. Det er konfidensiell informasjon mellom behandler og pasient. 

Anonymkode: 192b6...6c6

• Liker 4
Skrevet

Hverken politiet, eller noen andre offentlige instanser, har tilgang til helseopplysninger om deg/noen. Det vil stå i stillingsbeskrivelsen hvis stillingen kreves at du leverer helseattest av noe slag, men det er jo en helt annen sak.

Jeg tenker at hvis vennen din virkelig ønsker å jobbe i politiet, så bør hen sette seg inn i hvilken myndighet politiet har og ikke har… 

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg tror alt vil komme frem. Dessverre så tror jeg at han ikke vil få jobben. Det er flere som er utdannet politi som ikke har jobb i politiet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig forvirret når jeg får forskjellige svar😂 finnes det ingen dokumentasjon på hva som stemmer?

AnonymBruker
Skrevet
Mazarini skrev (6 minutter siden):

Hverken politiet, eller noen andre offentlige instanser, har tilgang til helseopplysninger om deg/noen. Det vil stå i stillingsbeskrivelsen hvis stillingen kreves at du leverer helseattest av noe slag, men det er jo en helt annen sak.

Jeg tenker at hvis vennen din virkelig ønsker å jobbe i politiet, så bør hen sette seg inn i hvilken myndighet politiet har og ikke har… 

Er nemlig det jeg også tror men jeg finner liksom ingen dokumentasjon om det på nettet….

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør de ikke. 

Anonymkode: 9fd22...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Ring politiskolen' og spørre anonymt,eller en advokat

Anonymkode: d4a87...e9c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet politi (2020). De får aldri adgang til journalen din. Du fyller ut et helseskjema og leverer det inn. Legen kan sikkert melde bekymring ang. en pasient, men å ha vært suicidal gjør det ikke automatisk uegnet som politi. 

Anonymkode: 9fd22...9fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir veldig forvirret når jeg får forskjellige svar😂 finnes det ingen dokumentasjon på hva som stemmer?

Kjappt Google søk viser til https://www.politihogskolen.no/bachelor-politiutdanning/opptakskrav/medisinske-krav/

Diagnoser som er diskvalifiserende:

• Allergi med alvorlig straksreaksjon (anafylaksi)
  • Diabetes type 1
  • Epilepsi med anfall og/eller bruk av legemidler mot epilepsi i løpet av de siste 10 år
  • Alvorlig grad av kronisk inflammatorisk tarmsykdom, som Crohns eller ulcerøs kolitt
  • Total fargeblindhet (akromatopsi)
  • Pågående psykisk lidelse
  • Alvorlig sinnslidelse eller psykotisk lidelse som schizofreni eller bipolar affektiv lidelse

Diagnoser hvor vi trenger ekstra dokumentasjon:

• Astma
  • Barneepilepsi
  • Tidligere eller avdiagnostisert ADHD eller ADD
  • Sykdomshistorie med psykisk lidelse som angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse
  • Milde former for kronisk inflammatorisk tarmsykdom
  • Milde former for leddsykdom
  • Søvnapné " 

Ergo vil det vell være egnethet NÅ ( innen 6 mnd av opptak) som blir lagt til grunne.

Anonymkode: 901eb...7a3

AnonymBruker
Skrevet

"Ved vurdering av psykisk helse, punkt 4.14 i retningslinjene, vil vi i tillegg til ditt nåværende funksjonsnivå legge vekt på alvorlighetsgrad, antall episoder, tid siden siste episode, behandling og behandlingsresultat." 

ser dette også er nevnt 

Skrevet

Det er veldig strengt mht hvem som har tilgang på en pasients journal. Det er som regel den legen som har behandlet deg og du, hvis du ber om innsyn. Går du til legevakten, har ikke de tilgang på din journal hos fastlegen. Bytter du lege og ønsker at hen skal få tilgang til din gamle journal skjer ikke dette før du har gitt tillatelse til det. Men, i tillegg til journaler hvor det står alle mulige ting du har vært hos legen for, har du en offentlig journal, som du kan gå inn og regulere selv. Dette kan være viktig hvis du har en kronisk sykdom og går på livsviktig medisin.

Men tilbake til kompisen din og politutdannelse: nei, Politihøgskolen har ingen hjemmel til å snoke i studenters journaler, men det er et studium som medfører skikkethetsvurdering, så hvis kompisen din sliter veldig psykisk, kan skikkethetsvurderingen «felle» han 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, ser de fleste er rettet til selve politihøgskolen men tar de ikke en enda grundigere sjekk om man faktisk skal jobbe i politiet? Vennen min sliter ikke psykisk, var kun denne ene hendelsen som h*n er redd de skal finne på Helse-Norge og at det skal ødelegge sjansene for å få jobb i politiet senere i livet..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for alle svar, ser de fleste er rettet til selve politihøgskolen men tar de ikke en enda grundigere sjekk om man faktisk skal jobbe i politiet? Vennen min sliter ikke psykisk, var kun denne ene hendelsen som h*n er redd de skal finne på Helse-Norge og at det skal ødelegge sjansene for å få jobb i politiet senere i livet..

Arbeidsgiver kan ikke gå inn i journaler ved ansettelse nei, det sier seg jo selv.

Men om vennen din ønsker å bli politi må jo personen igjennom politihøgskolen og da er de medesinske kravene gjeldende. Det finn også andre stillinger innad etaten som nok ikke har samme krav til medisinsk skikkethet og andre utdanningsløp som kan være egnet . Vil tippe det er langt værre med "skitten" vandel enn noen lege/behandlingsbesøk 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en venn som har hatt et selvmordsforsøk for et års tid siden(alt bra nå) dette er oppført på Helse-Norge og h*n er redd for at dette kan ødelegge sjansene for å få jobb i politiet senere, for h*n mener at når man skal jobbe i politiet så kommer de til å se gjennom hele journalen din og se dette og at h*n da ikke vil få jobben. Jeg har googlet men finner ingenting om dette; kun at man må levere helseattest. Kan noen avbekrefte eller bekrefte dette? Gjerne legg ved kilder også!

Nei.

Slike opplysninger er konfidensielle.

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (8 timer siden):

Det er veldig strengt mht hvem som har tilgang på en pasients journal. Det er som regel den legen som har behandlet deg og du, hvis du ber om innsyn. Går du til legevakten, har ikke de tilgang på din journal hos fastlegen. Bytter du lege og ønsker at hen skal få tilgang til din gamle journal skjer ikke dette før du har gitt tillatelse til det. Men, i tillegg til journaler hvor det står alle mulige ting du har vært hos legen for, har du en offentlig journal, som du kan gå inn og regulere selv. Dette kan være viktig hvis du har en kronisk sykdom og går på livsviktig medisin.

Men tilbake til kompisen din og politutdannelse: nei, Politihøgskolen har ingen hjemmel til å snoke i studenters journaler, men det er et studium som medfører skikkethetsvurdering, så hvis kompisen din sliter veldig psykisk, kan skikkethetsvurderingen «felle» han 

Det er ikke helt sant, journalen din har både amk og legevakt sykehus og alle leger som behandler deg tilgang til. 

Men behandling hos psykolog og sånn er en på at del av journalen og vil bare være tilgjengelig for psykiatrien. 

Men faller jeg meg og slår meg i oslo mens fastlegen min er i Trondheim så vil legevakta logge seg inn og se min journal, samme om jeg drar på mr i Bergen. 

Anonymkode: 23a5e...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...