Gå til innhold

Barn har det bedre i barnehagen enn hjemme hos mor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest en del innlegg her fra overbeskyttende og kunnskapsløse mødre, er det ingen tvil om at mange barn har det nok langt bedre i barnehagen enn hjemme med mor. I barnehagen får de være sosiale med andre barn og de møter voksne som faktisk har pedagogiske egenskaper og lider ikke av vrangforestillinger om hvor fantastisk lille Truls på 3 år er.

Anonymkode: 0987b...256

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he jeg er ikke helt sikker på hvem side du er på nå... skjønner hvem post du tenker på...

Men er du på siden der mammaer vil ha barna hjemme hele tiden..eller på siden der du ikke har noe imot at foreldre sender barn i barnehage...og ikke har 5 uker ferie

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga flytting/jobbsøking/mangel på barnehageplass, så var jeg hjemme med min til han var litt over 2 år. Det siste halve året hadde jeg han hos dagmamma en halv dag i uken for at han skulle få lære det sosiale med andre barn. Må ærlig innrømme at det ikke var noe særlig verken for meg eller han å være hjemme på slutten. Han stortrivdes i barnehage da han begynte der. Men så var det en fantastisk barnehage også da 🙂. Så jeg er enig med deg om at barnehage er bra 🙂

Anonymkode: 59bea...276

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mi elsker å være hjemme med meg. Vi finner på så mye gøy.

Har henne alltid hjemme om jeg har fri eller jobber kveld. Hun er 3 år :)

Anonymkode: bd4a2...290

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig nok er det vanskelig å forstå at barn er forskjellige og har forskjellige behov. Det er visst også vanskelig å forstå at barn trenger en god balanse mellom aktive og sosiale dager i barnehagen og tid sammen med mor og far hjemme. 

Anonymkode: b836c...c40

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen barn har bedre av å gå i barnehage og andre har det bedre hjemme. Alt avhenger av den hjemmeværende forelderen sin kapasitet til å aktivisere og sosialisere barnet. 

Anonymkode: 5e970...16c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mitt barn hjemme til det var 2 år, og det er ikke akkurat slik at det er fysisk umulig møte andre barn slik at de kan sosialiseres. Barnet mitt har 4 søskenbarn som er fra 9 mnd yngre til 9 mnd eldre. Jeg er dagmamma for ett barn som er 1 uke eldre en barnet mitt. Jeg er utdannet barnehagelærer da, men handler nok mer om foreldrene og miljøet rundt. Kjenner du ingen småbarnsforeldre, tørr ikke delta på åpen barnehage eller lignende kan det nok bli litt vanskeligere være hjemme lenge. 

Anonymkode: 087da...046

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller så kan jo barna bare blitt tatt ved fødsel til institusjon og foreldrene får noen timer i uken sammen med dem, så det ikke skal bli for mye upedagogisk og dårlig innflytelse fra foreldrene..? 

Anonymkode: f3fac...07e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (26 minutter siden):

He he jeg er ikke helt sikker på hvem side du er på nå... skjønner hvem post du tenker på...

Men er du på siden der mammaer vil ha barna hjemme hele tiden..eller på siden der du ikke har noe imot at foreldre sender barn i barnehage...og ikke har 5 uker ferie

Hvor post er det du mener, hvem kan jeg finne den?

Anonymkode: 16914...655

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mødrene er SÅ håpløse, burde de ikke ha omsorgen for barna uansett.

Anonymkode: e45ab...eb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unnskyld, men hva??😂 hvilken post, og hvor kan man finne den?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
duplexx skrev (7 minutter siden):

Unnskyld, men hva??😂 hvilken post, og hvor kan man finne den?

Jeg og Sofakona er for frie spørreord, slutt å påtvinge oss deres A4-språknormer.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mi elsker å være hjemme med meg. Vi finner på så mye gøy.

Har henne alltid hjemme om jeg har fri eller jobber kveld. Hun er 3 år :)

Anonymkode: bd4a2...290

Mine 4 har også vært hjemme til de ble 3 år. Hadde det gøy vi☺️ Men alle har ikke det valget og noen vil i barnehagen. 

Anonymkode: 812b0...59e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige, foreldre er forskjellige og livs-/jobbsituasjoner er forskjellige. 

Anonymkode: 08284...18f

AnonymBruker
Skrevet

Min på 3,5 år trives godt i barnehagen og har mange å leke med der, men han gleder seg ofte til lørdag og er glad når vi skal "være hjemme og kose oss". Så han har helt åpenbart behov for litt pause og tid med oss foreldre. På den andre siden er han ofte veldig klar for barnehagen etter f.eks. juleferie eller påskeferie.

Anonymkode: b411b...a0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 barn, eldste måtte være hjemme med faren sin i 6 måneder da vi flyttet fra en landsdel til en annen på våren, og ikke fikk ny barnehageplass før til høsten. Barnet var da rundt 2,5 år gammelt. Det var veldig tydelig at hun stagnerte både i språkutvikling og sosialt i den perioden. Vi hadde heller ikke venner eller slekt med noenlunde jevnaldrende barn i nærheten, siden vi som sagt var nyinnflyttet.

Yngste ble født rett før pandemien startet, faren hennes mistet jobben, og av økonomiske grunner (kontantstøtte) ble hun hjemme til hun var 2 år. Nå hadde vi litt flere bekjente, samt storesøster å spille på, men så allikevel en eksplosjon i ordforråd da barnet begynte i barnehagen. Og hun gleder seg til hver eneste dag hun skal dit, blir nesten skuffet over at det er helg nå.

Anonymkode: 70715...96c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Seriøst? Hvor post? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

når jeg begynte på barneskolen, så hadde de aller fleste andre barna ett par år bak seg ved samme barnehage. Derfor kjente de hverandre mye bedre enn de kjente meg, og ville heller henge sammen med hverandre - i steden for å være sammen med meg.    

Anonymkode: 546fd...615

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har 2 barn, eldste måtte være hjemme med faren sin i 6 måneder da vi flyttet fra en landsdel til en annen på våren, og ikke fikk ny barnehageplass før til høsten. Barnet var da rundt 2,5 år gammelt. Det var veldig tydelig at hun stagnerte både i språkutvikling og sosialt i den perioden. Vi hadde heller ikke venner eller slekt med noenlunde jevnaldrende barn i nærheten, siden vi som sagt var nyinnflyttet.

Yngste ble født rett før pandemien startet, faren hennes mistet jobben, og av økonomiske grunner (kontantstøtte) ble hun hjemme til hun var 2 år. Nå hadde vi litt flere bekjente, samt storesøster å spille på, men så allikevel en eksplosjon i ordforråd da barnet begynte i barnehagen. Og hun gleder seg til hver eneste dag hun skal dit, blir nesten skuffet over at det er helg nå.

Anonymkode: 70715...96c

Det høres merkelig ut. Forskning gjort på dette viser at dersom barnet er normalt utviklet skal ikke barnehagen ha noen stor effekt på språkutviklingen kontra foreldrene hjemme. Nå vet jeg ikke hvordan dere bedriver tiden hjemme med barna, men alle våre barn har hatt en over gjennomsnittet god språkutvikling selv om de ikke har startet i barnehagen før senere. 

Vi har god tid hjemme til å lese bøker, synge sanger, dra ut i skogen, på lekeplasser, i svømmehallen, på besøk m.m. Barnet får mye tettere oppfølging enn i en barnehage. Stressnivået er lavere, større muligheter for selvregulering og hvile, mindre støy og kaos og barnet får nødvendig kos og nærhet i en sårbar fase. 

Anonymkode: 43381...c94

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres merkelig ut. Forskning gjort på dette viser at dersom barnet er normalt utviklet skal ikke barnehagen ha noen stor effekt på språkutviklingen kontra foreldrene hjemme. Nå vet jeg ikke hvordan dere bedriver tiden hjemme med barna, men alle våre barn har hatt en over gjennomsnittet god språkutvikling selv om de ikke har startet i barnehagen før senere. 

Vi har god tid hjemme til å lese bøker, synge sanger, dra ut i skogen, på lekeplasser, i svømmehallen, på besøk m.m. Barnet får mye tettere oppfølging enn i en barnehage. Stressnivået er lavere, større muligheter for selvregulering og hvile, mindre støy og kaos og barnet får nødvendig kos og nærhet i en sårbar fase. 

Anonymkode: 43381...c94

Jeg er enig. Vi har tospråklig barn (en forelder snakker norsk, den andre et annet) og språkutviklingen har gått ganske parallelt i begge språkene, selv om de bare bruker norsk i barnehagen. Har inntrykk av at det er vanlig i tospråklige familier, barna blir ikke hengende etter i hjemmespråket.

Anonymkode: 1d05c...bd8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...