AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Når man har 3åringer som skal være ute hele dagen etter lunsj, som NEKTER å ha på seg solkrem - hyler og slår vekk solkremen, og er helt hysterisk når man prøver å smøre - det nytter IKKE med dialog. Barnet bare hyler og drukner ut hva enn man sier. Man kan ikke være inne med bare dette barnet og barnet har heller ikke særlig lyst å gå ut, så barnet blir bare glad hvis det slipper å gå ut med de andre. Hva skal man gjøre da? Det er jo ikke greit å tvinge barnet til å ha på seg solkrem, altså nesten holde barnet fast og prøve å få på noen klatter i ansiktet mens barnet hyler og slår rundt med armene, men skal barnet bli solbrent? Hva tenker dere foreldre om dette? Når man har prøvd alt og barnet bare nekter solkrem, og alternativet er enten å tvinge på solkrem, eller bli solbrent? Anonymkode: b056e...f9f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Det er aldri et alternativ å skulle bli solbrent. Anonymkode: 660be...813 34 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 22. april 2022 Klart man kan tvinge barnet til å ta på solkrem. Det er ikke barnet som bestemmer. Anonymkode: 6a9b0...1d5 54 1 1
kraftwerk Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 Så du tvinger ikke barnet til å pusse tennene når hen gjør akkurat det samme i den situasjonen? 🙄… Selvfølgelig må barnet ha på solkrem, det er potensielt farlig å gå uten. 21
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Det er ikke greit å la et lite barn bli solbrent. Så da må man klare å roe ned barnet først og så på en eller annen måte få på barnet solkrem. du sender jo ikke en unge ut i snøen i bare trusa fordi det ikke vil ha på klær? Anonymkode: bea9b...129 14 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 Det blir som å pusse tennene. Altså noe de må.. Jeg sliter forresten med det samme 😂 har begynt å bruke en sminkekost til å ta på. Det hjelper litt? Anonymkode: 251f5...77d 8 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er aldri et alternativ å skulle bli solbrent. Anonymkode: 660be...813 Nei, det ville jeg aldri ha tillatt uansett. Da hadde jeg heller valgt å bli inne med barnet. Men dere som foreldre, hvordan tenker dere at man løser en slik situasjon? Hva ville dere selv foretrukket at en ansatt i barnehagen gjorde? Tvang på solkrem? Anonymkode: b056e...f9f 1
Ulrikke Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 Som forelder hadde jeg villet at du tvang barnet mitt til å ta på solkrem, ja. Som ansatt har jeg vært borti det noen ganger, har noen ganger løst det ved å ta på solkremen ute, enklere med annen fokus og "vil du bli med og tegne med kritt når vi har tatt på solkrem?" 23
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke greit å la et lite barn bli solbrent. Så da må man klare å roe ned barnet først og så på en eller annen måte få på barnet solkrem. du sender jo ikke en unge ut i snøen i bare trusa fordi det ikke vil ha på klær? Anonymkode: bea9b...129 Det hjelper ikke å roe ned barnet, det samme bare gjentar seg når man prøver på nytt etter å forklart og forklart og forklart. Barnet er veldig viljesterk. Anonymkode: b056e...f9f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Skrevet 22. april 2022 Jo, her må tvang dessverre til. Alternativet er hudkreft. Ungen vår hatet også solkrem, men vi forklarte gang på gang at den MÅ på så man ikke svir og blir brent på huden av solen. Det hjalp også å finne en som ikke var så tjukk og klissete - Cosmica sin spray ble bedre akseptert enn de tjukke faktor 50 fysisk filter som er helhvite. Skum liker og noen bedre. Man kan jo prøve andre ting før tvang - og husk å rose etterpå for å «gjennomføre selv om du ikke liker det». Anonymkode: 6c332...9cf 2
Sofakona Skrevet 22. april 2022 #11 Skrevet 22. april 2022 Bruk tykk malings pensel..så de kan male seg selv og ansiktet mer solkrem:) 9 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #12 Skrevet 22. april 2022 Smører ikke foreldrene hjemme på morgenen heller? (Går ut ifra at dette er i bhg) Har dere prøvd solstift i stedet for krem? Kanskje litt lettere å få barnet til å ta på selv? Mine synes i hvert fall det er mer stas enn å ta på solkrem. Solhatt med bred brem evt caps med nakkeskygge tar unna litt. Anonymkode: 61a9e...580 4 1
mingus Skrevet 22. april 2022 #13 Skrevet 22. april 2022 Hadde foretrukket tvangssmøring ja, ønsker ikke hudkreft for barnet mitt. 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #14 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det ville jeg aldri ha tillatt uansett. Da hadde jeg heller valgt å bli inne med barnet. Men dere som foreldre, hvordan tenker dere at man løser en slik situasjon? Hva ville dere selv foretrukket at en ansatt i barnehagen gjorde? Tvang på solkrem? Anonymkode: b056e...f9f Mmmm….. Ikke uten at vi har snakket om det sammen med barnet. Og ikke uten å ha prøvd annet først. Helst bør jo alle smøres samtidig så barna ser at alle må. Anonymkode: 6c332...9cf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #15 Skrevet 22. april 2022 Jeg har en liten solkremnekter. Vi lokker og lurer, men til slutt tvinger vi om ingenting har lykkes. Forventer av bhg gjør det samme. Er ikke de i tillegg pedagoger som burde klare det..? Anonymkode: 4c433...77c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #16 Skrevet 22. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, det ville jeg aldri ha tillatt uansett. Da hadde jeg heller valgt å bli inne med barnet. Men dere som foreldre, hvordan tenker dere at man løser en slik situasjon? Hva ville dere selv foretrukket at en ansatt i barnehagen gjorde? Tvang på solkrem? Anonymkode: b056e...f9f Jeg ville foretrukket nesten hva som helst annet enn at barnet ble brent. Om det er å holde fast barnet eller holde barnet inne som er best blir opp til barnehagen å vurdere. Så lenge de ikke gjør det unødvendig vondt for barnet. Men det bør la seg gjøre om en holder og en smører. Barnet vet jo hjemmefra at solkremen må på, så han hadde skjønt hvorfor det ble gjort, og jeg tviler på han hadde blitt traumatisert av det. Eventuelt kan man lokke med en liten premie. Eller de kunne ringt meg for assistanse, jeg er ofte hjemme uansett og bor 500 meter unna. Uavhengig av hvilken løsning de hadde valgt så hadde jeg ønsket å bli informert om problemet, så jeg kunne snakke med barnet om det hjemme. Anonymkode: bf20a...d60 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #17 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Klart man kan tvinge barnet til å ta på solkrem. Det er ikke barnet som bestemmer. Anonymkode: 6a9b0...1d5 Det handler om å ikke krenke barnet, og det føles ikke OK på noen som helst måte å tvinge barnet med tanke på maktforholdet voksen-barn, selv om dette handler jo om at barnet ikke skal bli skadet så vil en jo helst få gjennomført smøringen uten at det skal eskalere og bli en kamp hver dag. Anonymkode: b056e...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #18 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det hjelper ikke å roe ned barnet, det samme bare gjentar seg når man prøver på nytt etter å forklart og forklart og forklart. Barnet er veldig viljesterk. Anonymkode: b056e...f9f Er du forelder til dette barnet? Anonymkode: bea9b...129
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #19 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler om å ikke krenke barnet, og det føles ikke OK på noen som helst måte å tvinge barnet med tanke på maktforholdet voksen-barn, selv om dette handler jo om at barnet ikke skal bli skadet så vil en jo helst få gjennomført smøringen uten at det skal eskalere og bli en kamp hver dag. Anonymkode: b056e...f9f Herrejesus, omsorg er ikke en krenkelse eller skjevt maktforhold. Du som foreldre har forsørger plikt for ditt barn, og det inkluderer også forebyggende tiltak mot solbrenthet og hudkreft. Skjerp deg. Anonymkode: 6a9b0...1d5 18
myMa Skrevet 22. april 2022 #20 Skrevet 22. april 2022 Kanskje barnet vil smøre seg selv om det fikk muligheten? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå