Gå til innhold

Hvor lenge er det innafor å bruke barnevogn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tullete nei?! Smart er det! Da kan man komme seg fort frem og tilbake uten bilen! Ungen kan gå nar vi skal rusle ikke når vi må fort frem  da er vogn innafor. 

Anonymkode: 30983...161

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan får dere levert i barnehagen uten vogn på vinteren? Er jo greit på sommeren, da sykler jo 3-åringen selv, men hva gjør man når det blir glatt? Er for langt å gå og tror ikke man får piggdekk for barnesykler?

Anonymkode: 8d500...926

Sykkelvogn med piggdekk på eletrisk el  sykkel. Det er en drøm sitter som støpt på is og trekker bra med motor👍 ellers hvis det er mye snø så går det med akebrett men kan bli tungt i lengden.

Anonymkode: 30983...161

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderte å ta frem vognen i dag pga glatt føre, men jeg kom frem til at hun er for stor 🙈Blir 3 i januar. Det gikk heldigvis greit å gå 

Anonymkode: 705e7...0e9

En 2 åring for stor for vogn, lol

Isåfalle er det kun på kg.

Anonymkode: 36291...f14

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnevogna ble kun brukt til å sove i frem til barna var 3år. Da var det kun dupp midt på dagen. 

Ellers gikk vi overalt på «korte» avstander opptil 5km. Av og til enda lengre. 

Barn tar ikke skade av å gå. 

Anonymkode: 89b7f...a51

• Liker 1
Skrevet

Bæremeis? Men da begrenser det seg hvor mye man kan handle. Ta buss en vei og gå en? Ser ikke problemet med vogn heller.  Har man ikke bil må man kunne komme seg rundt med barn og. 

Anonymkode: 4f2c3...d10

• Liker 1
Skrevet

Slutta (nesten) helt i vår da ungen fylte 3, hadde gradvis faset seg ut siste året og ville helst gå selv. Men måtte ofte ha den med pga dupp på dagtid. Så med en gang det var over; var det også slutt på vogn.

Hadde den derimot med i dyreparken i sommer, var da 3 år og 4 mnd. Så solgte vi vogna.

Nå går, sykler eller sparkesykler ungen uansett hvor vi skal. Kan fint gå 5 km på tur, men det kan tr sin tid- tid vi heldigvis har ☺️ 

Så tenker at det å slutte med vogn handler vel så mye om valg vi som foreldre tar. Har man det travelt og MÅ gå 3 km for å komme til barnehagen, så skjønner jeg at man fort kan ty til vogn. Men det er vel så enkelt og raskt å lære ungen sparkesykkel, balansesykkel eller kjøpe sykkel med støttehjul. Tar ikke lange tiden før du må løpe etter pga stor fart! 

i denne alderen handler alt om læring! Etter en viss alder kan også ungene bli ganske så late, er jo behagelig å sitte i vogn kontra å gå selv. Har man ikke vogn, har ikke barna noe alternativ. Men selvfølgelig; et barn som aldri har gått mer enn 500 meter på tur, kan ikke starte på 5 km. Det skjønner jeg også blir tungt. 

Anonymkode: 99b75...fa3

Skrevet

Barnevogna ble kun brukt til å sove i frem til barna var 3år. Da var det kun dupp midt på dagen. 

Barn tar ikke skade av å gå. 

Selvfølgelig ikke, men noen ganger må man rekke jobben og det er uforsvarlig med 3 åring på sykel i Oslo sentrum. 

Anonymkode: 36291...f14

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slutta (nesten) helt i vår da ungen fylte 3, hadde gradvis faset seg ut siste året og ville helst gå selv. Men måtte ofte ha den med pga dupp på dagtid. Så med en gang det var over; var det også slutt på vogn.

Hadde den derimot med i dyreparken i sommer, var da 3 år og 4 mnd. Så solgte vi vogna.

Nå går, sykler eller sparkesykler ungen uansett hvor vi skal. Kan fint gå 5 km på tur, men det kan tr sin tid- tid vi heldigvis har ☺️ 

Så tenker at det å slutte med vogn handler vel så mye om valg vi som foreldre tar. Har man det travelt og MÅ gå 3 km for å komme til barnehagen, så skjønner jeg at man fort kan ty til vogn. Men det er vel så enkelt og raskt å lære ungen sparkesykkel, balansesykkel eller kjøpe sykkel med støttehjul. Tar ikke lange tiden før du må løpe etter pga stor fart! 

i denne alderen handler alt om læring! Etter en viss alder kan også ungene bli ganske så late, er jo behagelig å sitte i vogn kontra å gå selv. Har man ikke vogn, har ikke barna noe alternativ. Men selvfølgelig; et barn som aldri har gått mer enn 500 meter på tur, kan ikke starte på 5 km. Det skjønner jeg også blir tungt. 

Men bruker barnet deres sparkesykkel også når det er mye snø? 

Jeg sykler forbi en barnehage på vei til jobb, og det er egentlig sjelden jeg ser småbarn gå eller sykle selv til dit. De yngste jeg har sett på sykkel har vært fire-fem og det virker ikke som de sykler hver dag og aldri om vinteren. Jeg tror en del foreldre rett og slett bruker bil.

Anonymkode: eccb3...977

Skrevet

Har ikke brukt vogn til eldste siden hu var hvertfall 2 (kun for duppen). Men så bor vi sånn til at vi må kjøre over alt, så det blir liksom ikke til at vogna er et behov etter at hun klarte å gå sammen med oss der vi var 

Anonymkode: 00989...826

Skrevet

Bedre med vogn og frisk luft, enn bil. Slutt med vogn når dere mener det er best for dere. 

Mange rare uskrevne regler. Barn er liksom for store for vogn når de er 2 år, men bleie kan man bruke frem til skolestart. Logikken feiler meg.

Anonymkode: efa4f...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bedre med vogn og frisk luft, enn bil. Slutt med vogn når dere mener det er best for dere. 

Mange rare uskrevne regler. Barn er liksom for store for vogn når de er 2 år, men bleie kan man bruke frem til skolestart. Logikken feiler meg.

Anonymkode: efa4f...07e

Nå, jeg vil si det er omtrent like ofte jeg ser treåringer som sykler selv til barnehagen gjennom dyp snø, som jeg ser funksjonsfriske seksåringer med bleie. Begge deler er mest KG-fenomener. 

Skrevet

Men bruker barnet deres sparkesykkel også når det er mye snø? 

Jeg sykler forbi en barnehage på vei til jobb, og det er egentlig sjelden jeg ser småbarn gå eller sykle selv til dit. De yngste jeg har sett på sykkel har vært fire-fem og det virker ikke som de sykler hver dag og aldri om vinteren. Jeg tror en del foreldre rett og slett bruker bil.

Spark, rattkjelke, snøsparkesykkel (stiga har en som funker ganske bra), kan bruke beina til å gå, ski… alt etter som… men alt må læres 😅

Skal sies at vi har verdens tryggeste vei til barnehage. Ingen bilveier, bred gang og sykkelsti hvor en side har vært strødd, mens den andre ikke og mulighet på sidene til å gå på ski. 

Ganske mange barn i vår bhg, til og med på småbarn, sykler eller bruker sparkesykkel. Sykler og sparkesykler står hvertfall på rekke og rad utfor bhg. De fleste har kort vei dit; sp lønner seg ikke ta bil.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 21.35):

Hvor gammel mener du barnet må være når det slutter med vogn? Er det helt tullete å ha en 4-åring i vogn?

Anonymkode: 0f806...43f

Så lenge de sover i den går det jo bra. Ellers kun om de har fysiske utfordringer. 10 km tur blir litt mye for små barn men de klarer som regel helt fint å gå 1-3 km om de voksne er interessert i barnet og kan motivere. Blir det bare krangling og kjefting burde man kanskje ikke gå på slike turer uansett. Da gjelder det å kun ta turer som er i umiddelbar nærhet til der man er med bil, buss o.l. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barn tar ikke skade av å gå

Det er vel ingen som mener de tar skade av å gå, men i en travel hverdag har man ikke alltid tid til å bruke en time på å gå til butikken eller barnehagen.

Synes det er helt greit å bruke vogn til 4 år.

Jeg har inntrykk av at de som mener man må slutte med vogn tidligst mulig, er de som kjører bil overalt. Mange i større byer har ikke bil, og da er det veldig praktisk med vogn når man skal ha med seg barna ut. Både til å ha barn i og til å ha handleposer o.l.

• Liker 1
Skrevet
Fighter83 skrev (5 timer siden):

Så lenge de sover i den går det jo bra. Ellers kun om de har fysiske utfordringer. 10 km tur blir litt mye for små barn men de klarer som regel helt fint å gå 1-3 km om de voksne er interessert i barnet og kan motivere. Blir det bare krangling og kjefting burde man kanskje ikke gå på slike turer uansett. Da gjelder det å kun ta turer som er i umiddelbar nærhet til der man er med bil, buss o.l. 

Man kan jo ikke alltid velge, skal man til barnehagen må man jo ha med ungen. Noen ganger må man ha med barnet andre steder også, til butikken, tannlegen og så videre.

• Liker 1
Skrevet

Barnet til min venninne på tre har ikke brukt vogn siden 2 års alder. I sommer syklet barnet på egen sykkel 15 km på sykkeltur. Dette er kanskje litt ekstraordinært, men i mine øyne er det litt rart å bruke vogn til en fire åring. 

Anonymkode: de27e...e53

Skrevet

Vi brukte det til guttungen var 6 år. Fungerte helt utmerket. 

Anonymkode: 08908...ee6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi brukte det til guttungen var 6 år. Fungerte helt utmerket. 

Anonymkode: 08908...ee6

Vi også. Nevnte det i en annen tråd, og har aldri opplevd så mye sjikane og kritikk. 

Anonymkode: 44ea7...ab1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 17.42):

Hvordan fikk dere levert i barnehagen på vinteren da?

Anonymkode: 8d500...926

Bil,buss,akebrett,pulk...

Skrevet

Min brukte vogn til han var 4 år, kunne ikke brydd meg mindre hva de  andre syntes. De fleste andre satt i bil så. 

Anonymkode: 44de2...6f7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...