AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Må bare lufte litt, for jeg forstår ikke at jeg ikke får låne mer penger av bankene til boliglån. Har to små barn 50/50, mottar et par tusen i bidrag pluss barnetrygd. Trygg jobb i helsesektoren med en fast årslønn på 700', og har gjeld (studielån) på 300'. EK på ca 1mill, og får finansieringsbevis på 1,7-1,9. Det er jo helt latterlig! Får kjøpt et kott for så lite penger her jeg bor. Er dette vanlig? Er det så stor forskjell på å være 1 kontra 2? Jeg klarer fint å betjene et langt større lån enn det på min inntekt. Det vil koste mer å leie en 50kvm leilighet enn å betjene et så lite lån. Anonymkode: 87ff9...ec9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Har du sjekket flere banker eller faktisk fått snakket med en kunderådgiver? Det høres umiddelbart rart ut synes jeg. Anonymkode: 30d43...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 Har du fått skriftlig avslag fra flere banker kan du kanskje prøve deg hos husbanken? Anonymkode: 125a5...f05
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 Det høres veldig lavt ut. Prøv med flere banker. Anonymkode: 0793a...f35
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 2 små barn 100%, ingen bidrag, 1 mill EK, 450.000 årslønn vikar, og jeg fikk tilbud om mer enn deg. Fikk kjøpt til 2,3 mill. Ville sjekket med flere banker, Sparebanken, DNB o.l. det var de som tilbydde meg ok lån. Anonymkode: 24e7e...955
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 Jeg hadde EK på 2.3 mill (mannen kjøpte meg ut) og gikk kun låne 700.000. Har fast jobb med ca 500.000 i lønn. Det som stakk kjepper i hjulene for meg er at jeg eier en hytte. Masse uforutsette utgifter de tar hensyn til. Men syntes uansett jeg fikk ufattelig lite lån med så mye EK. Anonymkode: 555fd...3b9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har du sjekket flere banker eller faktisk fått snakket med en kunderådgiver? Det høres umiddelbart rart ut synes jeg. Anonymkode: 30d43...7d5 Ja, har snakket med flere større banker, bla Nordea, DNB og SP1. De tilbyr omtrent det samme, så det er jo åpenbart noen kriterier der som er felles. Det er naturligvis rimeligere å være 2, men min andel av felles gjeld har jo vært dobbelt så høy som det de tilbyr nå, og vi kunne fortsatt lånt mer penger. Jeg har verken hytte eller noe annet som koster særlig med penger. Har en elbil fra 2021, men den er nedbetalt og har knapt utgifter på den nå. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har du fått skriftlig avslag fra flere banker kan du kanskje prøve deg hos husbanken? Anonymkode: 125a5...f05 Jeg har ikke fått avslag, men lave lånebeløp. Anonymkode: 87ff9...ec9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 Dette hørtes veldig rart ut! Skjønner godt du reagerer. Kanskje prøve en mindre lokalbank? til sammenligning fikk jeg kjøpe for 3,2 mill for to år siden. Alene, 1 barn, 700K i Ek og årslønnen var på den tiden litt over 600K. Nedbetalt bil og litt mindre studielån enn deg. Har du snakket med Lånerådgiver eller kun fått svar på nett? Spør hvordan de registrerer barna. Jeg fikk beskjed om at systemet deres ikke «skjønte» 50/50 deling på utgifter på barna. Anonymkode: 421e4...867
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 Markedet er ekstremt usikkert nå. Man er sikker på at renta vil gå en del opp, på grunn av inflasjonen. I tillegg er det også utvilsomt at prisutviklingen på ting som strøm, og matvarer, vil fortsette. Er man da kun en person er man ganske sårbar, og bankene må være forsiktige. Anonymkode: 70e5b...2c0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 Høres merkelig ut. Jeg har også to barn ( en 100%, en 50%), årslønn på ca 800 000 (740 000 fast), billån på 90 000 og 140 000 i studielån. EK på ca 750 000, men som nå er bundet opp i eksisterende eiendom. Jeg fikk finansieringsbevis på kjøpesum 4 millioner (SP1) Anonymkode: 7e0b4...7f2
Ixion Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 Det høres veldig rart ut. Ville tatt en nærmere samtale med en av bankene for å forsøke å få en nærmere forklaring. Vanligvis skal du jo få 5*inntekt i lån. Det er jo 3,6 mill. ......Du er jo milevis unna. Skjønner at de justerer for barn, men det virker bare altfor mye. Har du dårlig betalingshistorikk? Du kan sjekke egen kredittverdighet på defero.no.
Ixion Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Markedet er ekstremt usikkert nå. Man er sikker på at renta vil gå en del opp, på grunn av inflasjonen. I tillegg er det også utvilsomt at prisutviklingen på ting som strøm, og matvarer, vil fortsette. Er man da kun en person er man ganske sårbar, og bankene må være forsiktige. Anonymkode: 70e5b...2c0 Bankene har lltid regnet med at man skal tåle 5 % renteoppgang. Nå er det ingen som forventer at renta skal gå opp mer enn det. Til min kjennskap har de aldri lagt inn forhold som forventet inflasjon. Nå er jeg ingen ekspert, men kan ikke skjønne annet enn at her må det være muligheter. Du kan evt prøve de bankene som hjelper folk som har litt større problemere med å få lån - selv om du ikke helt faller i kategorien over personer de vanligvis har som kunder.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Skrevet 23. april 2022 Har du prøvd husbanken? Kommunalt startlån? Anonymkode: 77313...d92 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #14 Skrevet 23. april 2022 Jeg kjøpte for noen få mnd siden. Alene med to store barn 100%. 650 000 i årslønn. 5 mill i EK. Jeg fikk innvilget 3 mill i lån. Finansieringsbevis et mitt var på 8 mill. Dette var BN bank og de ordnet finansieringsbevis raskt. Anonymkode: 30b76...44f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #15 Skrevet 23. april 2022 Ixion skrev (4 minutter siden): Bankene har lltid regnet med at man skal tåle 5 % renteoppgang. Nå er det ingen som forventer at renta skal gå opp mer enn det. Til min kjennskap har de aldri lagt inn forhold som forventet inflasjon. Nå er jeg ingen ekspert, men kan ikke skjønne annet enn at her må det være muligheter. Du kan evt prøve de bankene som hjelper folk som har litt større problemere med å få lån - selv om du ikke helt faller i kategorien over personer de vanligvis har som kunder. Da jeg tok opp lån regnet de med 8% opp, så det har aldri vært snakk om noe "alltid", bare de siste årene når rentenivået har vært så lavt. Hva de regner på nå vet jeg ikke. Jeg viser til all usikkerheten. Mange husstander har allerede fått betydelig dårligere råd, med inflasjon på 4%. Og prisstigning på mat og strøm. Og gitt at man er avhengig av energi fra Tyskland, og mat fra Ukraina, er det veldig usikkert hva som skjer neste år. Dette er grunnen til at TS, og andre, får så dårlige tilbud akkurat nå. Jeg er selv økonom, og merker godt usikkerheten i slike vurderinger som gjør at man må legge inn ekstra marginer i pristilbud. Anonymkode: 70e5b...2c0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #16 Skrevet 23. april 2022 Jeg syns ikke det høres så veldig rart ut. Banken tar høyde for inflasjon, renteøkning og at prisene generelt stiger nå, det skal lite til før du ikke har råd til å besitte et lån til flere millioner. Anonymkode: 41cb4...854
punkyB Skrevet 23. april 2022 #17 Skrevet 23. april 2022 Som mange er inne på - er usikre tider vi går inn i nå. Boligprisene er høye - med utsikter til høyere rente høyere priser vil den sanns. gå ned - så selv om du kan betjene et høyere lån nå er det ikke sikkert du gjør det fremover. Har du fått samme svar fra flere banker så er det akkurat det de tenker. Hva med å leie en liten stund til man vet litt mer hva som skjer?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #18 Skrevet 23. april 2022 Ikke skriv hvor mange barn du har er mitt tips. Anonymkode: ffff3...20c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #19 Skrevet 23. april 2022 Jeg jobber i en av bankene du nevner og synes det ser veldig riktig ut. Studielånet ditt drar ned, 2 barn drar ned mye og har du bil i tillegg så kan du også skrelle av litt. Oppå det igjen skal likviditeten din tåle minst 8% rente og du har ikke mer likviditet igjen. Så lenge regnskapet går i minus så spiller hverken gjeldsgrad eller sikkerhet noen rolle, du skal ha råd til å betjene lånet. Anonymkode: d6c1c...aef
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #20 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke skriv hvor mange barn du har er mitt tips. Anonymkode: ffff3...20c Vi ser det på skattemeldingen din kjære deg 🤪 Anonymkode: d6c1c...aef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå