Gå til innhold

Hvor lenge sovner unger i bilen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Endelig sover ungene godt om natten.. tvillinger på 2 år.

MEN! vi kan ikke dra ut noe sted på ettermiddag fordi de sovner så raskt i bilen. Siden vi har 2 kan heller ikke en av oss sitte bak med de (er bare 20 cm mellom bilstolene deres). Hvor lenge varer dette? Om de sovner i bilen vil de ikke legge seg, eller legger seg men våkner flere ganger - så vi har droppet å dra ut å handle eller finne på noe utenfor gangavstand :(

Anonymkode: 7a790...dc5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett den ene i passasjersetet. 

Anonymkode: f8f46...50b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Unger slutter aldri å sove i bilen. 

Anonymkode: 117f3...0be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Unger slutter aldri å sove i bilen. 

Anonymkode: 117f3...0be

Dette... 

Men ved 3 års alder blir det litt bedre 

Anonymkode: 19e85...124

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste er snart fire, sluttet å sove på dagtid like før treårsdagen. Kan fremdeles ikke reise noe sted på ettermiddagen som innebærer mer kjøring enn 10-15 min....

Anonymkode: 0c29f...300

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

NEI!!!!!

Anonymkode: 61bf9...b7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Endelig sover ungene godt om natten.. tvillinger på 2 år.

MEN! vi kan ikke dra ut noe sted på ettermiddag fordi de sovner så raskt i bilen. Siden vi har 2 kan heller ikke en av oss sitte bak med de (er bare 20 cm mellom bilstolene deres). Hvor lenge varer dette? Om de sovner i bilen vil de ikke legge seg, eller legger seg men våkner flere ganger - så vi har droppet å dra ut å handle eller finne på noe utenfor gangavstand :(

Om dere skal handle holder det vel at en går? Så sover de ikke. Og sovner de så er de trøtt og trenger det.Er liten enda. Ungdommene her sovner i bilen på langtur enda. Det er helt ok! Det er ikke godt for dere når det blir tull med søvnen forstår det. Men vekk de etter 10-15min? 

AnonymBruker
Skrevet

Tante på 63 sovner fortsatt hver eneste gang hun er passasjer...

Anonymkode: aba4c...d98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går ikke da passasjersetet ikke har riktig feste til bilstolen dessverre :( Er kun i baksetet ved hvert vindu det går i vår bil. Ellers hadde det vært en knallgod ide.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min eldste er snart fire, sluttet å sove på dagtid like før treårsdagen. Kan fremdeles ikke reise noe sted på ettermiddagen som innebærer mer kjøring enn 10-15 min....

Anonymkode: 0c29f...300

Mine sover ikke på dagtid (da våkner de bare masse om natta og har null interesse av å legge seg uten en masse styr), går vi hjem fra barnehagen er de i topp humør og fulle av energi til ca 18:30, men 2 min i bilen og begge slukner 😛 Men da vet jeg at jeg må regne med at de kommer til å sovne i mange år fremover. Fryktelig kjedelig, sånn egentlig, synes det er koselig å dra på kjøpesenter, lekepark, stranda o.l. etter barnehagen! Nå blir det mest hjemme i hagen og inne, eller rusle en tur i nabolaget.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om dere skal handle holder det vel at en går? Så sover de ikke. Og sovner de så er de trøtt og trenger det.Er liten enda. Ungdommene her sovner i bilen på langtur enda. Det er helt ok! Det er ikke godt for dere når det blir tull med søvnen forstår det. Men vekk de etter 10-15min? 

Ja det er slik vi gjør det nå, en voksen drar ut alene. Men jeg synes dette begynner å bli litt kjedelig og kunne tenkt meg at vi gjør mer sammen, uansett om det er å handle på matbutikk, kjøpesenter, eller annet. Du vet du er småbarnsmamma når drømmen er å dra ut alle 4 og kjøpe noen planter til hagen, og fortsatt overleve legging 😛

Nytter ikke å vekke de i bilen før vi er hjemme igjen, dvs. jeg prøver å strekke meg bak og holde de underholdt, prate og dytte forsiktig på de men de sovner uansett. De sov ikke godt om natten før de sluttet å sove på dagtid, og føler meg ikke heeeelt enig i at om de sovner i bil, og kun i bil, så trenger de det. Om de ikke er i bil er humøret godt og energien på topp frem til kveldsstell.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde dette problemet også lenge så vår løsning ble at de fikk noe å spise på. Da sovnet de ikke. Oppkuttet eple, kjeks osv. Blir fryktelig kjedelig i lengden å bare være hjemme på ettermiddagen.

Anonymkode: 52221...455

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går ikke da passasjersetet ikke har riktig feste til bilstolen dessverre :( Er kun i baksetet ved hvert vindu det går i vår bil. Ellers hadde det vært en knallgod ide.

Mine sover ikke på dagtid (da våkner de bare masse om natta og har null interesse av å legge seg uten en masse styr), går vi hjem fra barnehagen er de i topp humør og fulle av energi til ca 18:30, men 2 min i bilen og begge slukner 😛 Men da vet jeg at jeg må regne med at de kommer til å sovne i mange år fremover. Fryktelig kjedelig, sånn egentlig, synes det er koselig å dra på kjøpesenter, lekepark, stranda o.l. etter barnehagen! Nå blir det mest hjemme i hagen og inne, eller rusle en tur i nabolaget.

Det kan jo være like greit at tempoet er roet helt ned akkurat nå når de er så små? Synes det er litt deilig å gi barna tid til å slappe av og bare være. Kjøret med aktiviteter og lekser begynner fort nok 😊

Dette er forøvrig et helt typisk fenomen når de slutter å sove på dagtid 😊 Om de virker slitne kan de feks sove annenhver dag e.l. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ille er det ikke, når de blir litt større nå så sovner de gjerne ikke like fort i bilen. Min yngste er 3,5 nå og sovner nå først etter vi har kjørt en stund. Slik har det vært en del måneder nå. 

Anonymkode: 52094...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Min ene sovnet alltid, hvis vi henta henne på skolen og dro avgårde, sovnet hun og det skjedde til hun var 8-9 i hvertfall. Ikke småturer på butikken, da. Nummer to sovnet aldri i bilen. Om vi så kjørte i timesvis 1.nyttårsdag etter å ha lagt seg kl.24, våknet 07.00- ikke snakk om. 
Sååå, når kommer dine barn til å slutte med det…? 

Anonymkode: 9373c...609

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en bilstol uten isofix da, så setter du den i forsetet. Isofix varer uansett ikke ut bakovervendt perioden.

Anonymkode: 0f7fa...d22

• Liker 1
Skrevet

Gi de noe å spise eller holde på med? Ta av musikken, ha samtale med barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Ha det skikkelig kaldt i bilen, ikke like lett å sovne da.  Gi noe mat å knaske på, gulrot f.eks og noe å drikke. 

Har en 15-åring som fortsatt sovner om vi kjører mer enn 1 time siden han kjeder seg.

Jeg har alltid sett på det som fordeler at ungene sover bra i bilen, vi har kunnet dra på skikkelig lange turer uten overnatting pga det. Vi har kunnet kjøre i 12-13 timer en vei kun med litt stopp fra de var under 1 år og så har de sovet mye og så har det vært vanlig dagen etter.   Vi gjorde det t/r 4 ganger i året i mange år. 

Anonymkode: 8bd04...f04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

NEI!!!!!

Eh, jo.. 

Anonymkode: 5d18b...439

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg sovner fortsatt i bil, og gjorde det under hele oppveksten også. :P Sønnen min sluttet helt med det da han var 4. Ingen sjanse for at han sovnet, selv om det var langt over leggetid. Kan være upraktisk det og. ;)

Anonymkode: ae349...913

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...