Gjest Nimbus2000 Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 (endret) Flere dommere har tatt til ordet for at enkelte typer seksualforbrytelser straffes for strengt: Hvorfor blir en ung mann som har fingret en dame én gang dømt til to år og ni måneders fengsel, mens en voksen kvinne som har utnyttet sin stilling på NAV til å få sex med en asylsøker gjentatte ganger – og i tillegg anklaget ham for voldtekt – dømt til en straff som er 18 måneder lavere? https://www.advokatbladet.no/hoyesterett-seksuallovbrudd/etterlyser-bred-debatt-om-straffenivaene-i-seksuallovbruddsaker/177256 Selv synes jeg det er NAV-dama som straffes for mildt. Men er det et problem at politikere ikke tør å si at enkelte typer voldtekt kanskje straffes for strengt? For det er ingen tvil om at man fort blir upopulær blant velgerne om man sier at sovevoldtekter straffes for strengt. Men bør ikke politikere tørre å ta upopulære debatter? Er ikke det å være leder å tørre å si hva man mener? Å prøve å overbevise andre i stedet for å bare holde kjeft for å ikke bli upopulær? Endret 22. april 2022 av Nimbus2000
Gjest loveli Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Det er ingen seksualforbrytelser i Norge som straffes for hardt.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 loveli skrev (3 minutter siden): Det er ingen seksualforbrytelser i Norge som straffes for hardt. Det tenker i utgangspunktet jeg også. Men debatten i denne tråden skulle handle om det er et problem at politikerne er for feige til å ta upopulære diskusjoner. Tror også vi gjør lurt i å lytte til dommere som mener straffene er for strenge. Det er veldig lett for oss som bare leser om sakene i avisa å ønske hardest mulig straffer. Det er noe annet når man er den som skal dømme. Da verden man at ens mening ikke bare er ord, men får konsekvenser for dem som skal dømmes. Man ser det jo også på lekdommerne. Man hører mange historier om at de ikke tør å dømme der fagdommerne ønsker dom.
IDGAF Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Nimbus2000 skrev (11 minutter siden): Det tenker i utgangspunktet jeg også. Men debatten i denne tråden skulle handle om det er et problem at politikerne er for feige til å ta upopulære diskusjoner. Tror også vi gjør lurt i å lytte til dommere som mener straffene er for strenge. Det er veldig lett for oss som bare leser om sakene i avisa å ønske hardest mulig straffer. Det er noe annet når man er den som skal dømme. Da verden man at ens mening ikke bare er ord, men får konsekvenser for dem som skal dømmes. Man ser det jo også på lekdommerne. Man hører mange historier om at de ikke tør å dømme der fagdommerne ønsker dom. Om bare de kriminelle hadde vært like omtenksomme mot sine ofre og de konsekvensene de blir påført. 1
Gjest loveli Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 (endret) Nimbus2000 skrev (39 minutter siden): Det tenker i utgangspunktet jeg også. Men debatten i denne tråden skulle handle om det er et problem at politikerne er for feige til å ta upopulære diskusjoner. Tror også vi gjør lurt i å lytte til dommere som mener straffene er for strenge. Det er veldig lett for oss som bare leser om sakene i avisa å ønske hardest mulig straffer. Det er noe annet når man er den som skal dømme. Da verden man at ens mening ikke bare er ord, men får konsekvenser for dem som skal dømmes. Man ser det jo også på lekdommerne. Man hører mange historier om at de ikke tør å dømme der fagdommerne ønsker dom. Jeg kan ikke delta i en debatt hvor jeg mener at hele utgangspunktet er feil. Likevel føler jeg at jeg må si min mening, fordi jeg synes voldtekter blir for bagatelliserte i Norge. Hvilke straffer som burde reduseres i denne sammenheng? Ingen. Det er ikke lett å tenke at straffene er for lave, det er et faktum. Hvem f skal si til en jente at "du ble bare fingret litt mot din vilje, ta deg sammen, tenk på hvilke konsekvenser det får for han som fingret deg dersom du anmelder han". Det blir like dumt som om man skulle sagt til en mann "du ble bare fingret litt i rumpa mot din vilje av en som er deg fysisk overlegen bla bla bla". Tipper hele debatten hadde vært annerledes dersom det var menn som voldtok menn som var problemet. Men all den tid det er flest kvinner som opplever voldtekt så har ikke mannfolk erfaring nok til å vite hvordan det føles å bli voldtatt. De tror det er enkelt. Eller ikke en stor sak. Noe man kommer seg fort over. Ikke en big deal. "Bare fingre". Men hadde de kjent på kroppen den frykten, den maktesløsheten, den totale mengden følelser som skyller over dem når de opplever slike ting så tror jeg ikke de hadde tatt det så lett. Å miste kontroll over kroppen din på denne måten er ikke en enkelt. Det jeg ønsker meg er et samfunn der vi ikke har voldtekter. Det er der vi burde sette inn tiltak og prøve å gjøre noe med ukulturen som tydeligvis eksisterer, ikke redusere straffene til overgriperne. Endret 22. april 2022 av loveli
Gjest theTitanic Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 Nimbus2000 skrev (55 minutter siden): Flere dommere har tatt til ordet for at enkelte typer seksualforbrytelser straffes for strengt: Hvorfor blir en ung mann som har fingret en dame én gang dømt til to år og ni måneders fengsel, mens en voksen kvinne som har utnyttet sin stilling på NAV til å få sex med en asylsøker gjentatte ganger – og i tillegg anklaget ham for voldtekt – dømt til en straff som er 18 måneder lavere? https://www.advokatbladet.no/hoyesterett-seksuallovbrudd/etterlyser-bred-debatt-om-straffenivaene-i-seksuallovbruddsaker/177256 Selv synes jeg det er NAV-dama som straffes for mildt. Men er det et problem at politikere ikke tør å si at enkelte typer voldtekt kanskje straffes for strengt? For det er ingen tvil om at man fort blir upopulær blant velgerne om man sier at sovevoldtekter straffes for strengt. Men bør ikke politikere tørre å ta upopulære debatter? Er ikke det å være leder å tørre å si hva man mener? Å prøve å overbevise andre i stedet for å bare holde kjeft for å ikke bli upopulær? Det er jo ingen kontekst i de to sakene. Sett at fingringen skjedde med brutal makt av en ukjent der offeret var livredd. Og ,rent hypotetisk siden jeg ikke vet hva som har skjedd, at nav dama har forført asylsøkeren. At han var villig nok. Essensen I en sånn sak er at uansett hvor mye de hadde vært interessert i hverandre så hadde det vært ulovlig fordi en er i en maktposisjon med etisk ansvar i forhold til den andre. Sex er ulovlig kun på bakgrunn av hennes stilling. Samme med siste eksempelet som ble dratt frem som urettferdig; kjærestepar 15 og 21. Uansett villighet så er det ulovlig å ha sex med noen under den seksuelle lavalder. Pga alder er det å anse som en maktposisjon. Og nei, straffene er ikke for milde. Alle sakene er vanskelige fordi det ofte er ord mot ord. Voldtektsmenn og overgripere slipper ofte unna svært billig, om de blir straffet i det hele tatt. Ja til strengere straffer for seksualforbrytelser. Og hvertfall i saker som omhandler barn. Lang straff pluss tvungen behandling.
herzeleid Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Om jeg ikke husker feil er vel premisset her at en frykter at relativt høye minimumsstraffer sammen med definisjoner av voldtekt som potensielt kan føre til at saker en ikke egentlig anser som tilstrekkelig alvorlig defineres som voldtekt fører til at en ikke ønsker å sperre noen inne i flere år. Ut fra artikkelen i TS virker det som noen som "på lættis" putter noe i rumpa på en sovende kamerat kan sendes i fengsel i 2 år og 9 måneder. Nå er ikke jeg noen fan av slikt, men jeg synes samtidig det høres litt voldsomt ut og forstår om det fører til at en vegrer seg for å dømme og potensielt ødelegge et ungt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå