Gå til innhold

Utvikler/programmerer jobb - veldig mye konkurranse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er snart ferdig med andre året på bachelor innen Prog. 

Jeg tror de aller, ALLER fleste på studiet har fått med seg å være aktiv på LinkedIn.  Så det at han har tatt en hel master uten å være aktiv på LinkedIn, det synes jeg er veldig, veldig spesielt.  

Anonymkode: 0872e...7c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Min samboer har enda ikke fått jobb som utvikler/programmerer etter at han ble ferdig utdannet for to år siden med master.

Anonymkode: 5563c...4cd

Jeg er i samme båt som din samboer. Jeg har en IT-grad og skulle i utgangspunktet være superettertraktet! Men jeg har i likhet med din samboer fått et hull på CVen når det kommer til relevant jobb. En svært stor andel av arbeidsgiverne krever at de ansatte enten har arbeidserfaring eller blir ferdigutdannet samme år som de søker. Om man er ferditutdannet for over ett år siden så faller man mellom to stoler. 

Jeg søker på stillinger i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, men får fortsatt ikke jobb.  Det er utrolig vondt å ikke få relevant jobb når "alle" andre med samme utdanning får kastet jobbene etter seg.  Selv mange uten ferdig utdanning eller bare kurs får kastet jobber etter seg.

Har ingen råd å gi,  ville bare vise at vi er flere i samme situasjon. 

Anonymkode: dec60...c10

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil si det er konkurranse ja, altså at jobbene konkurrerer om utviklerne. Bor i Bergen og har fått fast jobb før jeg har levert master i programutvikling nå til sommeren. Backend utvikler. Har han profil på Linkedin? Jeg får ofte tilbud der. 

Anonymkode: f4753...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som svarer her og har erfaring fra ansettelser:

Hvordan ser dere på de med utdanning fra Noroff eller Fagskolen Kristiania? Er det marked for Frontend Utviklere fra disse to skolene, eller er det bortkastet?

Har så lyst til å prøve å skifte beite, og skal jobbe hardt så jeg får bra karakter, men er redd for å bare kaste tid og penger ut av vinduet

Anonymkode: dd453...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som svarer her og har erfaring fra ansettelser:

Hvordan ser dere på de med utdanning fra Noroff eller Fagskolen Kristiania? Er det marked for Frontend Utviklere fra disse to skolene, eller er det bortkastet?

Har så lyst til å prøve å skifte beite, og skal jobbe hardt så jeg får bra karakter, men er redd for å bare kaste tid og penger ut av vinduet

Du får nok ikke jobb hos de store konsulenthusene med den utdanningen hvis du ikke har noe helt spesielt å vise til. Men gjør du det ok på skolen og har gode referanser fra ditt gamle beite er det nok grei skuring å få seg jobb. Særlig Kristiania har fått et litt bedre rykte de siste årene er mitt inntrykk.

Anonymkode: c2f26...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får nok ikke jobb hos de store konsulenthusene med den utdanningen hvis du ikke har noe helt spesielt å vise til. Men gjør du det ok på skolen og har gode referanser fra ditt gamle beite er det nok grei skuring å få seg jobb. Særlig Kristiania har fått et litt bedre rykte de siste årene er mitt inntrykk.

Takk for svar. Sikter ikke mot de største, vil ha erfaring først. Det viktigste er at det gir noen muligheter i starten og en fot innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er snart ferdig med andre året på bachelor innen Prog. 

Jeg tror de aller, ALLER fleste på studiet har fått med seg å være aktiv på LinkedIn.  Så det at han har tatt en hel master uten å være aktiv på LinkedIn, det synes jeg er veldig, veldig spesielt.  

Anonymkode: 0872e...7c1

Ja, det er det jeg også stusser på. Han må jo være helt fjern dersom han ikke har fått med seg at man må ha en LinkedIn under studiene, og ikke minst etter 2 ÅR uten jobb. Jeg mener hallo? Hvordan kan du være en utvikler når du ikke en gang klarer å få med deg såpass basic industristandard??

Anonymkode: dada7...314

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbud om jobber etter 1 år med studier og var på C nivå. Skal sies at jeg hadde annen relevant erfaring og utdanning fra før. Han bør bli trygg med fullstack eller skaffe seg mer kompetanse- enten flere språk, big data etc eller erfaring fra en bransje som helse- eller utdanning.

Linkendin er et must om han ikke vil finne ut hvor relevante mennesker bor, stå utenfor blokka, møte de "tilfeldig" og bli kjent med de. Sistnevnte fungerer fjell det og, men oppfordrer ikke til stalking.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 38, utdannet innen noe med bare litt IT (bachelor), har et digert hull i cvn fordi jeg var en bortskjemt drittunge som reiste og spilte mye før jeg tok utdannelse. Startet i jobb rett etter studiene for 2 år siden og har nå ansvaret for et nytt program og er med på 4 mindre prosjekter... 

Anonymkode: 078b0...70c

Hvordan fikk du råd til livet du hadde før jobb? Betalte foreldrene dine for at du kunne reise og ikke jobbe til du var i midten av 30-årene?

Anonymkode: add7b...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en kar som hadde samme problem, det tok ham nesten et år etter endt studie å finne jobb. Samme utdanning faktisk, altså informatikk først. Han ble møtt med at han manglet matematisk forståelse. Men, folk får jo jobb likevel. Så søkte han jobb i firmaet der en venninne av meg jobber, viste seg at han ikke greide de to tekniske intervjuene han var på. De pleide bare å ha ett, men ga ham to for å gi ham en sjanse til i tilfelle det var nerver. De sjekka også referanser etter en relevant sommerjobb, som kunne fortelle at han rett og slett ikke var så flink. Egentlig litt dårlig. Sorry, men kan det hende at typen din ikke er så god rett og slett? 

Eventuelt, her kommer helt elementære ting: ser han velstelt ut? Snakker han greit for seg? Han går ikke på intervju i joggebukse eller noe sånt? 

Anonymkode: d1cb5...01a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner en kar som hadde samme problem, det tok ham nesten et år etter endt studie å finne jobb. Samme utdanning faktisk, altså informatikk først. Han ble møtt med at han manglet matematisk forståelse. Men, folk får jo jobb likevel. Så søkte han jobb i firmaet der en venninne av meg jobber, viste seg at han ikke greide de to tekniske intervjuene han var på. De pleide bare å ha ett, men ga ham to for å gi ham en sjanse til i tilfelle det var nerver. De sjekka også referanser etter en relevant sommerjobb, som kunne fortelle at han rett og slett ikke var så flink. Egentlig litt dårlig. Sorry, men kan det hende at typen din ikke er så god rett og slett? 

Eventuelt, her kommer helt elementære ting: ser han velstelt ut? Snakker han greit for seg? Han går ikke på intervju i joggebukse eller noe sånt? 

Anonymkode: d1cb5...01a

Ja jeg tenker at han får jobb til slutt, det tar bare lenger tid for noen. Mulig han må øve mer på det tekniske, han holder på med det hverdag da. Ellers så kler han seg ordentlig til intervju og ser ordentlig ut. Han er en smilende og positiv person, er også flink å prate. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 21.57):

Jeg tror det er noe i det en av dere sier og det er at mange bedrifter legger bare ut annonser for å se om de finner akkurat den "perfekte" ansatt og lar annonsen bare ligge ute. Jeg tenker det er veldig mange med IT bakgrunn også nå så derfor er det stor konkurranse? Får folk den første jobben via kjente/kontakter kanskje? 

Nei, dette stemmer ikke og er bare bortforklaringer og unnskyldninger. Det er nesten umulig å få tak i selv middelmådige utviklere om dagen og de aller fleste bedrifter legger ut høyst reelle stillinger. Jeg jobber for en stor bedrift og vi er i manko i hvert fall ti utviklere. Ja, vi har kontinuerlig ute annonser, men vi ansetter også umiddelbart dersom noen med ok kompetanse søker. Det er IKKE mange om beinet!

Jeg støtter mistanken til flere andre her om at han gjør det dårlig på caseoppgave/faglig test. I tillegg virker han ufattelig tafatt som ikke er på LinkedIn.

Anonymkode: fbef6...660

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 22.26):

1: ikke være kresen, søk på alt av stillinger, også inhouse i litt "usexy" bedrifter som f. Eks små kommuner. 

2: lage linkedin-profil med en gang

3: gå på meetups og treff folk innenfor de teknologiene han liker best

4: bidra på open source prosjekter og vis det fram i CVen.

5: lag en steinbra digital CV (webside) 

6: kontakt vikarbyråer 

Dette er gode råd. Hvilke av disse tiltakene har han gjennomført allerede? 

Anonymkode: fbef6...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her må det jo være snakk om å gjøre det dårlig på intervju på den ene eller andre måten... 

Anonymkode: 150d8...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/23/2022 at 1:34 PM, AnonymBruker said:

Hvordan fikk du råd til livet du hadde før jobb? Betalte foreldrene dine for at du kunne reise og ikke jobbe til du var i midten av 30-årene?

Ja.

Anonymkode: 078b0...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er mangel på utviklere, men det betyr ikke at det nødvendigvis er lett å få seg jobb.

I mitt firma kaver de veldig for å få fatt i nye folk. MEN: de ansetter ikke hvemsomhelst.. Det kommer gjerne førti-femti søknader, av dem er det kanskje én eller to som i det hele tatt er aktuelt å ta inn til intervju, og som regel blir ingen ansatt.. Vi har hatt annonse ute etter en ny mann på mitt team i over to år nå, uten at noen har blitt ansatt...

Man vil at folk skal ha erfaring. Så skal de helst ha de rette personlige egenskapene. Osv. Det er et nåløye. 

Som nyutdannet og over 30, vil gjerne noen arbeidsgivere se det som negativt. Om de først skal ansette en nyutdannet vil de gjerne gå for en yngre person. 

Anonymkode: cb4fb...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
14 minutter siden, Majer said:

Hvordan går det nå? Jeg leste at markedet er tøffere enn noen gang.

Ikke jeg som er trådstarter. Men på jobben min som er en middels attraktiv arbeidsgiver i Oslo får vi inn langt flere sterke søknader enn tidligere. Konkurransen er absolutt mye tyngre enn for 2 år siden. For 2 år tok teamet mitt inn 2 ansatte som aldri ville fått jobben om de hadde søkt hos oss i dag. Ikke fordi de gjør en dårlig jobb, de gjør en god jobb. Men fordi de ikke hadde i nærheten av sterk nok CV til å få jobb hos oss i dag.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke jeg som er trådstarter. Men på jobben min som er en middels attraktiv arbeidsgiver i Oslo får vi inn langt flere sterke søknader enn tidligere. Konkurransen er absolutt mye tyngre enn for 2 år siden. For 2 år tok teamet mitt inn 2 ansatte som aldri ville fått jobben om de hadde søkt hos oss i dag. Ikke fordi de gjør en dårlig jobb, de gjør en god jobb. Men fordi de ikke hadde i nærheten av sterk nok CV til å få jobb hos oss i dag.  

Det gjør ikke min. Og jeg blir ukentlig ringt av rekruttere som vil ha meg inn på intervjuer selv om jeg ikke har «ledig» status. Det jeg har lagt merke til dog, er bedrifter med søknader stående lenge fordi lønnsnivået de tilbyr er altfor lavt. 600 000 er en veldig dårlig lønn nå i forhold til 2år siden. 

Anonymkode: 766a0...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...