AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Del Skrevet 22. april 2022 Min samboer har enda ikke fått jobb som utvikler/programmerer etter at han ble ferdig utdannet for to år siden med master. Jeg skjønner ikke at "det er mangel" på utviklere og at "jobbene blir kastet etter deg" når han sliter med det? Han har fått flere intervjuer. Det var 100 søkere i sist jobb med to stillinger ledig (mye konkurranse). Han vedlikeholder det med å gjøre egne prosjekter hjemme. Hva gjør han feil? Bør han lage linkedin og bare legge ut CV der? Legge ut på finn? Har dere tips? Hvordan bør en utvikler være på intervju? Anonymkode: 5563c...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #2 Del Skrevet 22. april 2022 Kan det være geografiske årsaker, hvor er dere? Det er virkelig ikke vanskelig å få utvikler-jobb nå, i store byer og spesielt Oslo kanskje. Ja, det er jo enklere for de som allerede har erfaring, men også nyutdannede tror jeg er veldig ettertraktet. Men han har vært på intervjuer, så hvilke tilbakemeldinger får han? Og, har han vurdert å søke i konsulentselskap, ofte er enklere å få jobb som nyutdannet der, så kan man søke en annen jobb noen år etter hvis konsulent-yrke er ikke noe for ham. Og, utvikler kan være så mangt. Hva slags spesifikasjoner ser han etter? Frontend/bakend, database, noe veldig snevert kanskje, slik som spillutvikling? Anonymkode: 4cb50...7a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #3 Del Skrevet 22. april 2022 Vi flyttet til Bergen for et større marked. Er ikke aktuelt å flytte til Oslo heller da det er jobber å søke på her. Han er interessert å være backend utvikler (bachelor i informasjonsteknologi og master i programutvikling) så han kan tenke seg å lage programmer, vedlikeholde o.l så han har ikke smal bakgrunn men han er ikke interessert i frontend. Så han har ikke søkt på frontend type stillinger. Han har søkt på konsulent firma også offentlig/statlige stillinger. Kan det være negativt at han er "eldre"? Han er over 30. Tilbakemeldingen er at de vil ha folk med erfaring, den er jo standard. Ofte så vil firma at han skal ha peiling på akkurat deres "språk". Anonymkode: 5563c...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #4 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi flyttet til Bergen for et større marked. Er ikke aktuelt å flytte til Oslo heller da det er jobber å søke på her. Han er interessert å være backend utvikler (bachelor i informasjonsteknologi og master i programutvikling) så han kan tenke seg å lage programmer, vedlikeholde o.l så han har ikke smal bakgrunn men han er ikke interessert i frontend. Så han har ikke søkt på frontend type stillinger. Han har søkt på konsulent firma også offentlig/statlige stillinger. Kan det være negativt at han er "eldre"? Han er over 30. Tilbakemeldingen er at de vil ha folk med erfaring, den er jo standard. Ofte så vil firma at han skal ha peiling på akkurat deres "språk". Anonymkode: 5563c...4cd Kan kanskje være at han kun ønsker backend. Veldig mange arbeidsgivere ønsker primært "fullstack" utviklere, altså de som kan en del både frontend og backend. Dersom man da kun ønsker en av delene, så kan det potensielt snevre inn utvalget av jobber en del. Anonymkode: 49ddf...30f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi flyttet til Bergen for et større marked. Er ikke aktuelt å flytte til Oslo heller da det er jobber å søke på her. Han er interessert å være backend utvikler (bachelor i informasjonsteknologi og master i programutvikling) så han kan tenke seg å lage programmer, vedlikeholde o.l så han har ikke smal bakgrunn men han er ikke interessert i frontend. Så han har ikke søkt på frontend type stillinger. Han har søkt på konsulent firma også offentlig/statlige stillinger. Kan det være negativt at han er "eldre"? Han er over 30. Tilbakemeldingen er at de vil ha folk med erfaring, den er jo standard. Ofte så vil firma at han skal ha peiling på akkurat deres "språk". Anonymkode: 5563c...4cd De fleste vil være backend pga det er minst mas. Dvs de fleste erfarne får de stillingene. Blir nok lettere for ham å finne jobb hvis han er åpen for begge typer oppdrag, spes som konsulent. Så kan han bytte profil mot backene over tid... Over 30 et ikke ungt som utviklet. Da vil man ha noen med erfaring. Men tror ikke at det er veldig mye diskriminering pga det Det med språk er viktig... kan han lære seg et språk hvis det er det som stopper? Anonymkode: c5889...3b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Del Skrevet 22. april 2022 Da må det være noe mer som ligger bak. Har skiftet jobb 3 ganger siste 8årene og fått minst 3 jobbtilbud å velge mellom hver gang. Siden han er nyutdannet har han kanskje ikke nok erfaring som de ser etter? Eller kanskje lønnsforventningene er for høye? Eller kanskje han bare ikke «passer inn» personlighetsmessig. Han burde be om tilbakemelding, særlig på oppgaver han sender inn. Hvis det er teknisk så får han svar på det. Anonymkode: 766a0...3d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 22. april 2022 #7 Del Skrevet 22. april 2022 Det er stor trengsel etter utviklere om dagen og jeg tipper at Bergen ikke er noe unntak. Bedrifter vil kanskje "helst" at en ny utvikler skal allerede kunne stacken deres, men de fleste skjønner at ingen ikke kan "alt" innenfor dette fagfeltet. Det viktigste er at man har et solid grunnlag og vilje til å lære hva enn som blir kastet etter seg. Rene backendstillinger er kanskje ikke så lett å få på kroken, fullstack er nok veien å gå. Søk på alt som dukker opp, så får han nok tilbud før eller siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Del Skrevet 22. april 2022 Mange bedrifter har jobbannonser liggende ute "evig" selv om de bare ansetter når de en sjelden gang får "storfisk". De har altså runder uten å ansette noen. Dermed er antall ledige stillinger oppblåst. Det er tilsynelatende flere ledige jobber enn det som er virkelig. Og de jakter ofte på helt spesifike teknologier og dataspråk. Ikke generelle utdanninger. Om jeg var langtidsledig utvikler ville jeg ha laget og lagt ut noen egne open source-programmer/-moduler på Github eller lignende og pekt på disse i jobbintervjuer. Og prøvd å fått inn godkjente bidrag der på kjente open source software-prosjekter drevet av andre. Om intervjuerne ser at andre bruker noe han har laget, selv om det er små hobbyprosjekter i andre områder enn det stillingen handler om, så kan det likevel telle svært positivt. Anonymkode: e9558...691 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Del Skrevet 22. april 2022 Her lurer jeg virkelig på om det ligger noe mer bak. Det er sykt stor etterspørsel etter utviklere, og spesielt med tanke på at han i tillegg har en master og gjør egne prosjekter så er det svært merkelig at han enda ikke har klart å få seg jobb på 2 ÅR.... Hvor flink er han? Hva slags erfaring har han? Gjorde han noe som helst under studiene eller i fritiden som han kan vise? Det første som slår meg som rart er at han ikke en gang har en Linkedin. Har han virkelig ikke klart å skjønne at han må lage en profil når han ikke har fått jobb på 2 år? Hvordan tenker han at rekruttere skal klare å finne han? Hvis han ikke en gang har klart å få med seg dette, så lurer jeg på hvordan resten av søknadene og intervjuene hans er. En annen ting er om han gjør det sykt dårlig på de tekniske testene, så er det heller ikke så rart om han ikke får jobb. Hvordan gjør han det der? Anonymkode: dada7...314 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Del Skrevet 22. april 2022 En ting er å ikke få jobber «kastet etter» seg, 2 år uten å få jobb er noe helt annet. Da er det noe galt. Og det er ikke jobbmarkedet som er problemet. Er han noelunde kompetent som utvikler og jobbsøker, så burde han ha fått en jobb nå. Anonymkode: dada7...314 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #11 Del Skrevet 22. april 2022 Jeg synes det høres veldig rart ut. Min bedre halvdel er ikke utdannet innen programmering, men fikk likevel tilbud om jobb som utvikler etter å ha hatt programmering som hobby i mange år. Har absolutt inntrykk av at det er et stort behov for utviklere over hele landet, og det kjøres jo ganske mange kurs for å kvalifisere ufaglærte (og elever på videregående) nå.. Anonymkode: 35e3b...6f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #12 Del Skrevet 22. april 2022 Vi ansetter utviklere og det er "umulig" å få tak i kompetente folk. Det vanskeligste å få tak i er backendutviklere, så jeg har null tro på at problemet ligger der. I tillegg er det de færreste som har bachelor i informatikk OG master. Dette høres helt usannsynlig ut, så det må ligge noe mer bak. Snakker han norsk? Har du sett over det han sender inn av søknader? Hva slags tilbakemeldinger får han etter intervjuer? Sånn akkurat dette jobbmarkedet nå burde han vært snappet opp før han engang var ferdig med masteren! Anonymkode: fbef6...660 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #13 Del Skrevet 22. april 2022 Dette må jo være et troll. Man søker ikke på IT jobber, man tar telefonen når hodejegerne ringer Anonymkode: 2ecd9...740 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #14 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette må jo være et troll. Man søker ikke på IT jobber, man tar telefonen når hodejegerne ringer Anonymkode: 2ecd9...740 Når man først har fått jobb så har man hodejegere etter seg. Når man er arbeidsledig så må man søke. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min samboer har enda ikke fått jobb som utvikler/programmerer etter at han ble ferdig utdannet for to år siden med master. Anonymkode: 5563c...4cd Har han hull på CVen? Anonymkode: 65390...0de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #15 Del Skrevet 22. april 2022 Takk for svar, synes det er greit å lese hvordan status er for andre. Kan ikke svare på alle spørsmål, men det er ikke et troll nei og ja han er norsk ja. Altså han har fått intervjuer, så det er ikke noe med søknadene. Kanskje det er testene, vet ikke. For vise han denne tråden så kanskje han lager en linkedin. Han har blitt oppringt av firma, men han kommer ikke videre etter intervju. Som oftest intervjuer de flere. Jeg tror det er noe i det en av dere sier og det er at mange bedrifter legger bare ut annonser for å se om de finner akkurat den "perfekte" ansatt og lar annonsen bare ligge ute. Jeg tenker det er veldig mange med IT bakgrunn også nå så derfor er det stor konkurranse? Får folk den første jobben via kjente/kontakter kanskje? Anonymkode: 5563c...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #16 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man først har fått jobb så har man hodejegere etter seg. Når man er arbeidsledig så må man søke. Har han hull på CVen? Anonymkode: 65390...0de Nei, han har en deltidsjobb på siden men den er ikke relevant (type lager, butikk), han har hatt denne lenge. Anonymkode: 5563c...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #17 Del Skrevet 22. april 2022 Jeg er 38, utdannet innen noe med bare litt IT (bachelor), har et digert hull i cvn fordi jeg var en bortskjemt drittunge som reiste og spilte mye før jeg tok utdannelse. Startet i jobb rett etter studiene for 2 år siden og har nå ansvaret for et nytt program og er med på 4 mindre prosjekter... Jobber via vikarbyrå og får forlenget kontrakt hvert halvår (maks hos oss, får fast etter 3 år), har også fått tilbud via studievenner om faste og midlertidige stillinger. Trives her jeg er da, men om han kan å programmere litt høres det veldig rart ut. Jeg kunne bare litt python og c++ da jeg startet, og noe html og redigering av grafikk. Må være noe med søknaden, viser han motivasjon og hvorfor han vil jobbe der? Anonymkode: 078b0...70c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #18 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar, synes det er greit å lese hvordan status er for andre. Kan ikke svare på alle spørsmål, men det er ikke et troll nei og ja han er norsk ja. Altså han har fått intervjuer, så det er ikke noe med søknadene. Kanskje det er testene, vet ikke. For vise han denne tråden så kanskje han lager en linkedin. Han har blitt oppringt av firma, men han kommer ikke videre etter intervju. Som oftest intervjuer de flere. Jeg tror det er noe i det en av dere sier og det er at mange bedrifter legger bare ut annonser for å se om de finner akkurat den "perfekte" ansatt og lar annonsen bare ligge ute. Jeg tenker det er veldig mange med IT bakgrunn også nå så derfor er det stor konkurranse? Får folk den første jobben via kjente/kontakter kanskje? Anonymkode: 5563c...4cd Jeg ansetter i Oslo og her er det absolutt hett arbeidsmarked. Når jeg kaller inn nyutdannede til intervju så har de ofte fått flere jobbtilbud. Og jeg ansetter ikke "kremen", jeg ansetter helt gjennomsnittlige utvikler. Kjenner samboeren din noen i IT-miljøet? Mange får jobb gjennom vennenettverk. Og kan det være at samboeren din ikke takler jobbintervjuer og trenger litt trening der? Kanskje han etter et jobbintervju hvor han ikke får jobben kan spørre om han kunne gjort noe annerledes? Anonymkode: 65390...0de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #19 Del Skrevet 22. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Må være noe med søknaden, viser han motivasjon og hvorfor han vil jobbe der? Anonymkode: 078b0...70c Beklager så ikke at han fikk intervju. Kan det være her det skjærer seg helt? Viktig å være blid, positiv, motivert og uredd håper det ordner seg, du leste sikkert mine forutsetninger og jeg fikk jobb før jeg leverte siste mappeeksamen. Anonymkode: 078b0...70c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #20 Del Skrevet 22. april 2022 Dette var veldig rart å høre, det skrikes jo etter utviklere for tiden, selv ganske så dårlige kandidater får seg jobb her i byen. For din samboer tror jeg det aller viktigste må være å få den første erfaringen. Jeg tror jeg ville blitt litt mistenksom til CVen hans siden han har gått så lenge uten jobb etter endt skolegang, så akkurat det bør han nok tenke veldig nøye på forhånd hvordan han skal forklare på intervju. Det er også andre ting ha kan gjøre: 1: ikke være kresen, søk på alt av stillinger, også inhouse i litt "usexy" bedrifter som f. Eks små kommuner. 2: lage linkedin-profil med en gang 3: gå på meetups og treff folk innenfor de teknologiene han liker best 4: bidra på open source prosjekter og vis det fram i CVen. 5: lag en steinbra digital CV (webside) 6: kontakt vikarbyråer Anonymkode: c2f26...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå