Gå til innhold

John Carew tiltalt for grovt skattesvik

Anbefalte innlegg

Skrevet
Regnbueruby skrev (1 time siden):

Så shakira kan ikke gå i fengsel i 8 år for det samme bare fordi hun er kjendis? Det er jo ikke rett

Aner ingen ting om shakira, skjønner ikke hva du mener …

Gjest Regnbueruby
Skrevet
Justlooking skrev (2 minutter siden):

Aner ingen ting om shakira, skjønner ikke hva du mener …

Skattesvindel av annen kjendis, en ekte kjendis faktisk

Skrevet

Logikken hans er at han mentalt ikke bodde i Norge siden han leide en leilighet  i London.  Da trengte han ikke betale skatt i Norge. Uansett  om han ikke bodde i den. Og kun brukte sitt engelske bank kort.  Njaa.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Carew unnskylder seg hele tiden med at han ikke "visste bedre" fordi han stolte blindt på Per Flod. Men Per Flod er også samme rådgiver som fortalte Carew i 2015 at det ikke var "særlig smart" å bruke norsk bankkort for da ser norske myndigheter når du er i Norge.  Siktelsen for forsettlig grov skattesvik er i 2017-2019.  Vanskelig å si at du "kun stolte på rådgiveren din og ikke visste bedre" når rådgiveren forteller deg hva du bør slutte med om du ikke ønsker å bli avslørt for skatteunndragelse. 

Endret av Nimbus2000
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Dilemaogtanker skrev (1 time siden):

Logikken hans er at han mentalt ikke bodde i Norge siden han leide en leilighet  i London.  Da trengte han ikke betale skatt i Norge. Uansett  om han ikke bodde i den. Og kun brukte sitt engelske bank kort.  Njaa.

Enig. Alle skjønner at skattereglene ville vært umulig å håndheve om alt man trengte for å slippe å betale skatt var å mentalt bo i et annet land.

Skrevet

Likte ham før, da han var fotballspiller. Men han sank ganske rett til bunns etter reklamene han hadde for bettingselskap.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Muskath skrev (7 minutter siden):

Likte ham før, da han var fotballspiller. Men han sank ganske rett til bunns etter reklamene han hadde for bettingselskap.

Samme her.

• Liker 2
Gjest plusskatten
Skrevet (endret)
Nimbus2000 skrev (8 timer siden):

Carew unnskylder seg hele tiden med at han ikke "visste bedre" fordi han stolte blindt på Per Flod. Men Per Flod er også samme rådgiver som fortalte Carew i 2015 at det ikke var "særlig smart" å bruke norsk bankkort for da ser norske myndigheter når du er i Norge.  Siktelsen for forsettlig grov skattesvik er i 2017-2019.  Vanskelig å si at du "kun stolte på rådgiveren din og ikke visste bedre" når rådgiveren forteller deg hva du bør slutte med om du ikke ønsker å bli tatt for skatteunndragelse. 

Sier litt om den norske advokatstanden når advokat Per Flod oppfordrer til å bruke utenlandske kredittkort og kontanter i Norge for å lure skattemyndighetene. 

Endret av plusskatten
Gjest Nimbus2000
Skrevet
plusskatten skrev (1 time siden):

Sier litt om den norske advokatstanden når advokat Per Flod oppfordrer til å bruke utenlandske kredittkort i Norge for å lure skattemyndighetene. 

Sant. Tror også Carew stolte blindt på Flod fordi Flod fortalte Carew det han ville høre. Carew ønsket ikke en advokat som fortalte han hva han måtte gjøre for å følge loven, han ønsket en advokat som fortalte han hvordan han kunne slippe å følge loven. 

Skjønner at ingen ønsker å innrømme at de er skurk. Men det er åpenbart at Carew visste at han brøt loven og spekulerte i at han ikke ville bli tatt. 

Gjest plusskatten
Skrevet
Nimbus2000 skrev (Akkurat nå):

Sant. Tror også Carew stolte blindt på Flod fordi Flod fortalte Carew det han ville høre. Carew ønsket ikke en advokat som fortalte han hva han måtte gjøre for å følge loven, han ønsket en advokat som fortalte han hvordan han kunne slippe å følge loven. 

Skjønner at ingen ønsker å innrømme at de er skurk. Men det er åpenbart at Carew visste at han brøt loven og spekulerte i at han ikke ville bli tatt. 

Det er sentralt i denne saken at både revisor og skatteadvokat fortalte Carew og Flod at det de holdt på med var ulovlig. Likevel prøvde de seg.

Jeg tipper 20 mnd ubetinget fengsel.

Gjest Nimbus2000
Skrevet
plusskatten skrev (Akkurat nå):

Det er sentralt i denne saken at både revisor og skatteadvokat fortalte Carew og Flod at det de holdt på med var ulovlig. Likevel prøvde de seg.

Jeg tipper 20 mnd ubetinget fengsel.

Jeg har ikke nok kunnskap til å si noen om lengden på straffen. Men helt enig i deg angående det med revisoren og skatteadvokaten. 

Skrevet

Han stolte blindt på denne rådgiveren sin den gangen han benektet farskapet så lenge at barnemoren gikk til pressen.

Et godt råd hadde vært å sagt " ja, det er absolutt mulig jeg er barnefaren, men vi tar en dna test når barnet er født "

To klovner begge to 

"VG har en rekke ganger vært i kontakt med John Carews advokat, Per A. Flod. Han har ikke ønsket å kommentere saken, som han har betegnet som «rykter». Heller ikke i går, etter at Se og Hør skrev at John Carew må avgi DNA-prøve, ville han si noe annet enn:Farskapssaker er et ikke-kommenterbart tema.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/KE3o6/nekter-for-aa-ha-blitt-far

Sist uke var DNA-testen klar: John Carew (25) er pappa til lille Tyrese. Siden hun ble gravid har Susan Namuddu kjempet for at Carew skulle vedkjenne seg farskapet.

https://www.nettavisen.no/artikkel/her-er-carews-sonn/s/12-95-286823

• Liker 3
Skrevet

Økokrim ber om 2 års fengsel for Carew. De kommer bl.a. me en uttalelse som er meget interessant:

– Det Stortinget har bestemt er at det å oppgi uriktig informasjon til Skatteetaten er straffbart. Også for folk som er ålreit, sånn som Carew, sa Bender i tingretten.

Dette blir jo på grensen til komisk, med tanke på at halve Stortinget har gjort seg skyldig i skattejuks, men slipper unna med å betale tilbake og å "legge seg flat". Likhet for loven, my ass!

https://www.nrk.no/nyheter/tv-2_-ber-om-to-ars-fengsel-for-carew-1.16153729

Gjest Nimbus2000
Skrevet
Urias skrev (4 minutter siden):

Økokrim ber om 2 års fengsel for Carew. De kommer bl.a. me en uttalelse som er meget interessant:

– Det Stortinget har bestemt er at det å oppgi uriktig informasjon til Skatteetaten er straffbart. Også for folk som er ålreit, sånn som Carew, sa Bender i tingretten.

Dette blir jo på grensen til komisk, med tanke på at halve Stortinget har gjort seg skyldig i skattejuks, men slipper unna med å betale tilbake og å "legge seg flat". Likhet for loven, my ass!

Enig i at de på Stortinget har tvilsom skattemoral. Men det er jo ikke slik at alle skatteundragelser er like og skal ha samme straff. Det må jo både ses på om man var uaktsom/bevisst og beløpet det er snakk om. Carew s5,4 millioner på skatten, da er det ikke rart han risikerer mye høyere straff enn de på Stortinget. 

Skrevet
Nimbus2000 skrev (3 minutter siden):

Enig i at de på Stortinget har tvilsom skattemoral. Men det er jo ikke slik at alle skatteundragelser er like og skal ha samme straff. Det må jo både ses på om man var uaktsom/bevisst og beløpet det er snakk om. Carew s5,4 millioner på skatten, da er det ikke rart han risikerer mye høyere straff enn de på Stortinget. 

Snakker ikke om at de skal ha like streng straff. Poenget mitt er jo at de slipper straffeforfølgelse overhodet. Det mener jeg er helt forkastelig. De slipper unna med å betale tilbake penger.

Jeg mener det er veldig skjerpende at det er lovgiverne selv driver med økonomisk kriminalitet. De har selv laget lovene som sender andre årevis bak lås og slå, men selv driter de i reglene og gjør hva de vil.

Bare å se på NAV-skandalen. Da ble folk pælma i fengsel for langt mindre beløp enn det er snakk om for Carew. Det er jo helt åpenbart en forskjellsbehandling, og vi har IKKE likhet for loven i Norge.

Annonse
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Urias skrev (1 minutt siden):

Snakker ikke om at de skal ha like streng straff. Poenget mitt er jo at de slipper straffeforfølgelse overhodet. Det mener jeg er helt forkastelig. De slipper unna med å betale tilbake penger.

Jeg mener det er veldig skjerpende at det er lovgiverne selv driver med økonomisk kriminalitet. De har selv laget lovene som sender andre årevis bak lås og slå, men selv driter de i reglene og gjør hva de vil.

Bare å se på NAV-skandalen. Da ble folk pælma i fengsel for langt mindre beløp enn det er snakk om for Carew. Det er jo helt åpenbart en forskjellsbehandling, og vi har IKKE likhet for loven i Norge.

Det burde vært slik at det var skjerpende at lovgiverne drev med økonomisk kriminalitet. Men det er nettopp logviver som bestemmer hva som skal være skjerpende og jeg tviler på at de vil skrive en lov hvor det står at det skal være skjerpende at lovgiver har brutt loven.

Skrevet
Nimbus2000 skrev (10 minutter siden):

Det burde vært slik at det var skjerpende at lovgiverne drev med økonomisk kriminalitet. Men det er nettopp logviver som bestemmer hva som skal være skjerpende og jeg tviler på at de vil skrive en lov hvor det står at det skal være skjerpende at lovgiver har brutt loven.

Hehe, der har du nok helt rett :)

Skrevet (endret)
Urias skrev (1 time siden):

Ja, veldig merkelig. 

Men det er jo stortinget som lager lovene og da gjelder ikke lovene stortingspolitikere og regjeringsmedlemmer. Kun vanlig folk.

Etter alt som er kommet ut i media fra denne rettssaken er det mer og mer tydelig at Carew har unndratt seg skatt med vilje og helt bevisst hvor også hans høyre hånd har hjulpet ham aktivt.

2 år i fengsel virker veldig mildt for en som har unngått å betale millioner i skatt.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Bra og informativ artikkel

https://e24.no/naeringsliv/i/APPonq/ber-om-at-john-carew-straffes-med-fengsel-i-to-aar

Carew skylder på rådgiveren men han har selv ordnet opp i flere kontrakter og skattesaker. Det blir alt for tynt å fraskrive seg ansvaret her. Mye vil ha mer, det er vel det det kokes ned til … 

273A38D3-272A-4A62-A9BB-A01063B62C60.jpeg

Endret av Justlooking
La til bilde av noe av artikkelen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Urias skrev (På 26.10.2022 den 14.21):

Enig!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...