Gå til innhold

Utlralyd uke 8 - hva kan sees/oppdages?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga. alvorlig misdannelse på foster og påfølgende abort, har gynekolog på sykehuset sagt at jeg i neste svangerskap vil få ekstra tett oppfølging.

Det vil bl.a. innebære ekstra tidlig ultralyd, fra uke 8 sa hun. Samt NIPT i uke 10.

Er det noen her som har hatt så tidlig ultralyd, og hva kunne de se så tidlig? Kan de f.eks. se om hjerte, hjerne og lemmer er normale?

Anonymkode: 6f44d...e23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på ultralyd i 7+3, og det eneste er så da var at hjerte slo og at det var liv.

Anonymkode: 4a377...ab5

• Liker 1
Skrevet

Skal ikke si sikkert..men tror redd ikke de kan oppdage noe uke 8...her var vi på ultralyd uke 8 og alt vi så var en liten klump med en bankende ting... kjempe liten

Skrevet

Som de over sier er det ikke så veldig mye som kan sees i uke 8 da fosteret er bare ca. 1,5 cm, men man vil kunne se hjerte som banker, og det skal være mulig å se begynnelsen på armer og bein.

Skrevet

Trist å høre at du har vært igjennom abort :troest:

Jeg har vært igjennom flere, der den seneste var i uke 14. Ble abort pga. organfeil. I svangerskap etter dette fikk jeg tettere oppfølging. Dvs. gratis tidlig ultralyd. Både i uke 6 og 9. Er egentlig ikke så mye annet enn at det er liv man får bekreftet på dette, for organene får man ikke sjekket før i uke 13 uansett. Men når man har opplevd abort, så er ofte påfølgende svangerskap ekstra angsfulle, så da hjelper det i alle fall litt å ha disse tidligere ultralydene og "vente på", og senke skuldrene noen timer i alle fall akkurat rundt sjekken. Men det var jo vanskelig uansett. Jeg hadde jo vært på TUL før i uke 9 som så fin ut, men som ikke gjorde det i uke 13. Så på neste UL i uke 9 så jublet jeg ikke akkurat. Men det hjelper til en viss grad å se liv (man er jo redd for MA også).

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt utvendig ultralyd på begge mine i uke 7-8. Jeg fikk bekreftet at det var et foster og så anlegget rundt. 

Vet at flere sier at man ikke må regne med hjertelyd så tidlig, men jeg fikk høre en normal hjertelyd i uke 8 på mine. 

Skrevet

Jeg var i uke 6 og 8. I uke 6 fikk vi se bankende hjerte, og i uke 8 var det tydelig at det var MA. Men man «ser» jo lite konkret som likner på noe vil jeg si. 

I svangerskapet før dette var jeg på UL i uke 10 og oppover, og i uke 10 var langt mer synlig. I uke 10 så jeg at det var konturer av begynnende menneskekropp, og gynekologen kunne fastslå hvorvidt dette hadde stor sjanse for levedyktighet eller ei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...