AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Vi har barn på 4 år og en baby på snart 1/2 år. Min mann er en veldig sosial fyr med stor omgangskrets og mange jern i ilden. Vi har snakket endel om hvordan vi skal feriere de kommende årene når som vi har to barn og han vil gjerne fullpakke feriene med avtaler og planer. For meg høres dette fryktelig slitsomt ut. Jeg er en type som trenger endel alenetid for å få energi, samtidig som jeg fort ender opp med migrene hvis jeg stresser mye og går på høygir over flere uker. Dette har ødelagt mange ferier vi har hatt sammen og jeg har derfor foreslått at vi ser på muligheten for å ta ut noe ferie hver for oss når minstemann begynner i barnehage og jeg er tilbake i jobb. Dette synes han er helt uaktuelt. Vi skal reise sammen og møte folk som en familie og slik skal det være, i følge han. Det er også blitt opp og vedtatt som en selvfølge at han skal være med svigers i 1-2 uker hver sommer, mens en helg med mine foreldre på hytta er uaktuelt. Jeg kan fint klare meg uten hyttetur med min mor, men da tenker jeg han bør kunne klare halvparten av ferien med sine foreldre uten at jeg må være tilstede. Dvs at han er med dem man-tors og jeg kommer fredag og vi blir med dem ut helgen. Er jeg urimelig? Anonymkode: 03bb2...2e5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Nei. 😊 Han er spesiell som ikke tenker tanken på at ikke alle er som ham. Anonymkode: e5937...1d4 13
fru Alving Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 Du er ikke urimelig. Ferier må tilpasses deres familie og deres behov, og da hele familiens. Jeg forstår godt at du ikke ønsker å være med svigers i flere uker i ferien din og tenker at han om han har behov for de må Kunne gjøre det alene. Eller at han tar med seg barna til svigers så får du litt alenetid. Og når det gjelder andre ferier så må dere jo bli enige om hva dere ønsker,vi har vært på flere charterferier med barna(tidligere før covid) og jeg har sagt fra at jeg nå ønsker ferier hvor vi kan se og oppleve mer. Gjerne til varme strøk men med muligheter for annet enn å sole seg. 2
fru Alving Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 Det høres forøvrig ut som om det problematiske er at dere er forskjellige. Mannen din har behov for at det skjer noe 24-7 og du har behov for mye alenetid. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Han kan vel ta med barna på ferie, så kan du nyyyyte noen dager hjemme 😍 Det hadde vært min drøm! Og aldri om jeg hadde orket å avtale besøk i feriene slik nei, ferie er for å slappe av, vil mannen farte rundt så værsågod, jeg blir ikke med. 😅 Kan gjerne dra på en ferietur sammen, men det skal i hvertfall ikke være hos svigers, for å si det sånn! Anonymkode: 5b4a4...3db 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 Han er urimelig. 1. Dere må kunne ta hensyn til begges behov. Han må få litt traveltid med masse planer og aktiviteter, men du må også få tid til ro og det du trenger. 2. Det er urimelig å bruke masse tid med hans familie og minimalt med din (med forbehold om at begge familier er noenlunde oppegående og ok å tilbringe tid med). 3. Det er helt greit og normalt å dele seg opp litt. Det er nærliggende å tenke at han ikke vil ha ansvaret for barn alene? Håper jeg tar feil. Anonymkode: f98fa...024 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 Du får si at dere kan bestemme halve ferien hver. Tipper pipa får en annen lyd når du forlanger å være på hytta med dine foreldre like lenge som han vil være med sine. Ta gjerne «din» del av ferien først, og om han da klager og er sur sier du bare at om han ikke klarer å oppføre seg som et voksent menneske så blir ikke du med på «hans» del av ferien. Hender det hjelper å sette hardt mot hardt. Eventuelt blir det bare kjempedårlig stemning, men så får han tenkt seg om og foreslår ikke en uke med svigers neste år. Anonymkode: 36f98...d8b 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har barn på 4 år og en baby på snart 1/2 år. Min mann er en veldig sosial fyr med stor omgangskrets og mange jern i ilden. Vi har snakket endel om hvordan vi skal feriere de kommende årene når som vi har to barn og han vil gjerne fullpakke feriene med avtaler og planer. For meg høres dette fryktelig slitsomt ut. Jeg er en type som trenger endel alenetid for å få energi, samtidig som jeg fort ender opp med migrene hvis jeg stresser mye og går på høygir over flere uker. Dette har ødelagt mange ferier vi har hatt sammen og jeg har derfor foreslått at vi ser på muligheten for å ta ut noe ferie hver for oss når minstemann begynner i barnehage og jeg er tilbake i jobb. Dette synes han er helt uaktuelt. Vi skal reise sammen og møte folk som en familie og slik skal det være, i følge han. Det er også blitt opp og vedtatt som en selvfølge at han skal være med svigers i 1-2 uker hver sommer, mens en helg med mine foreldre på hytta er uaktuelt. Jeg kan fint klare meg uten hyttetur med min mor, men da tenker jeg han bør kunne klare halvparten av ferien med sine foreldre uten at jeg må være tilstede. Dvs at han er med dem man-tors og jeg kommer fredag og vi blir med dem ut helgen. Er jeg urimelig? Anonymkode: 03bb2...2e5 Skjønner ikke at så mange alltid må feriere sammen hele tiden i alle ferier.. Det er søren meg så godt at vi er lik der og klarer oss alene. Ferie er familietid og avslapping. Ikke kaos med alt og alle hele ferien. Og treffe noen eller være med e en dag eller to ok. Ikke hele ferien.. Anonymkode: 1822f...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 Man må ikkje feriere sammen i ferien nei.. Å dele opp ferien gjør jo heller ingenting, er mange familier som ikke har ferie sammen en gang pga feriekabalen ikkje går opp Anonymkode: ef648...505 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Skrevet 22. april 2022 Har tenåringer og det er langt fra alle helger/ferier vi er alle 4. Det hender innimellom at min mann tar med 1 eller 2 unger på fjellet til svigers. Er de bare tre får de plass på ene soverommet, men er jeg med er det ikke plass. Jeg blir sliten av å bo så mange oppå hverandre med svigers og svoger med familie. Det hender også jeg har tatt med meg en eller to unger til mine foreldre eller at jeg sender en eller begge to ungene. Jeg har vært alene i Syden med datter og alene i London med sønn, og mannen min har tatt med en av ungene eller begge på turer. Denne helgen er mann og sønn borte og jeg og datteren er alene hjemme og skal kose oss masse. Anonymkode: fdb2c...879 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Skrevet 23. april 2022 Mannen min var litt som din. Ikke så ille da, men han ville gjerne være sammen som familie hele tiden. Det funker jo ikke når jeg trenger alenetid og barna vokser til. Her måtte vi ha en samtale på familievernkontoret, sånn at noen utenifra kunne få opp øynene hans. Om jeg sa noe, så hørte han ikke på det. (Nå var dette i en tøff periode, og vi kom oss igjennom det med mye jobbing). Du må rett å slett snakke med mannen og dere må bli enige, eller så er der fint med hjelp utenifra. Anonymkode: 989d4...eff
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 Jeg ser for meg at vi kommer til å fortsette å ha ferier sammen når han har ferie, men(det er et stort men!) det er fordi vi er veldig like på hvordan vi ønsker å feriere, og begge liker å besøke begges familier. Jeg ser for meg at jeg kommer til å ha lyst på noen charter-turer, noe som hadde vært grusomt for han, men da kan jeg ta med meg barna og reise sammen med noen andre når han jobber. Det kan jeg gjøre fordi jeg er lærer. hvis man har veldig ulikt syn på hva som er ferie så mener jeg at det er helt innafor å dele seg litt for at begge skal få noe av det som er ferie for dem. Etter hvert må dere vel kanskje dele dere uansett for å gå skoleferien til å gå opp? Som barn husker jeg at mamma pleide å ta med seg oss barna på noe(ofte besøk til familie andre steder i landet) med en gang ferien starta mens pappa ble igjen hjemme. Han trengte noen dager for å «lande» etter en hektisk innspurt før ferien(begge var lærere) og hun trengte å komme seg bort for å føle at ferien var i gang. Så hadde vi stort sett resten av ferien sammen hele familien, bortsett fra kanskje ei langhelg der en av de hadde andre planer med venner. De hadde jo mye å ta av, men mitt inntrykk er at de ønsket å feriere sammen hele familien og finne noe som passet for alle (unntaket var vel pliktbesøk til mine besteforeldre, men det stressa dem begge to, så det ble uansett aldri lange besøk), samtidig var det rom for en venninnertur på fjellet, hyttetur med kompisene eller sommerkurs alene mens den andre var med barna. Anonymkode: 75354...6de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå