Gå til innhold

Barnehagen presser oss til mer ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått en lapp av barnehagen der vi måtte skrive opp hvilke uker vi skulle ha fri i sommer. Vi har ført opp 2 uker, som er minstekravet. Vi er bare bortreist 2 uker denne sommeren. Resten av tiden tilbringes hjemme, mannen jobber da. Da tenkte jeg at barnet skulle i barnehagen, det er mye morsommere enn å være hjemme med mamma. Barnet er enebarn og barnehagen er en viktig sosial arena. Selvsagt kommer vi til å ha kortere dager, men vi skal benytte oss av plassen. 

Da jeg leverte lappen til pedagogisk leder i dag, så jeg tydelig hvor skuffet hun var. Hun begynte raskt å påpeke at han er «sliten» og det er så få her i sommerferien, da er det «nesten ingen barn her». Barnet vårt er i barnehagen 6-8 timer hver dag, totalt 35-40 timer i løpet av uken. Jeg synes ikke det er ekstremt mye. Og han stortrives, har alltid masse energi etter henting også. Så argumentet om slitenhet kjøpte jeg ikke. Men jeg ble veldig usikker da jeg fikk beskjed om at «alle andre unger på avdelingen har ferie 4-5 uker». Jeg ønsket jo ikke at barnet skulle gå der alene og mest sannsynlig bli sendt til en annen avdeling. Jeg skrev da en melding på Facebook siden til foreldrene på vår avdeling. Spurte om hvor mange uker feire de skulle ha. Ble veldig overrasket over svarene for å si det pent. Det viste seg av 10 av 15 unger skulle ha 2 uker ferie, akkurat som oss. De resterende 5 hadde søkt seg fri noen ekstra dager, kun 2 unger på avdelingen skulle ha fri i 3 uker eller mer. Flere av foreldrene skulle det samme som meg, benytte seg av plassen, men ha kortere dager. 

Skjønte raskt at pedagogisk leder bare var ute etter å ha færrest mulig unger i barnehagen i sommer. Synes dette er veldig ugreit å stå der å lyve foresatte rett oppi ansiktet. Hadde jeg ikke skrevet det innlegget på Facebook hadde nok jeg ombestemt meg og hatt ungen hjemme i 5-6 uker i sommer. 

Skriver dette innlegget for å gi en liten heads-up til andre foreldre der ute. Spør hverandre og ikke la dere lure. 

Anonymkode: 2c8d3...36f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Trouble skrev (8 minutter siden):

Stakkars barn. Bare 2 uker ferie

Er det "stakkars"? De fleste barn trives jo i barnehagen, og som TS sier så er det jo mer moro der en hjemme med mor?

Anonymkode: 3a29b...6f4

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, trodde kravet var 3 uker sammenhengende jeg

Anonymkode: e6ccc...8d1

Det er kravet hos oss. 3 uker sammenhengende, minst 4 uker totalt.

Anonymkode: fe687...f0c

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo veldig rart ut? Der jeg jobbet i barnehagen var kravet minst 3 uker sammenhengende ferie. Og det er to gode grunner. Barna har behov for fri, de er små og de blir faktisk slitne selv om det ikke alltid virker sånn når man henter dem. For at feriekabalen til de ansatte skal gå opp er man avhengig av at barna tar seg fri. Der jeg jobbet hadde de fleste fri i 4 uker sammenhengende. I en barnehage der det er ca. 100 barn kunne man oppleve å kanskje ha 5-6 barn totalt noen dager midt i juli. Det er ikke veldig gøy for barna dersom dette ikke er noen av vennene deres og heller ikke noe særlig dersom det er ansatte som de ikke er trygge rundt.

Anonymkode: fa20e...cdd

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 uker er kravet… Altså hvorfor barna er i barnehagen har ikke de ansatte noe med… Hvis barnehagen synes det er lite, må de øke kravet da… 

Gi gjerne beskjed at det blir korte dager, kanskje også bare 4 dager i uken? 
Hvis barnehagen vet, kan de planlegge ansattekabalen bedre..

Anonymkode: 36872...1ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det "stakkars"? De fleste barn trives jo i barnehagen, og som TS sier så er det jo mer moro der en hjemme med mor?

Anonymkode: 3a29b...6f4

Ja det er stakkars. Fordi barn behøver litt fri de og. 

• Liker 29
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at dette er ditt valg. Om barnehagen bare har satt opp 2 uker så er det deres problemer.

Det er ikke alle som kan ta ferie og skjønner godt at det er mer moro for barnet å være i barnehagen en hjemme...slik er det her å 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har fått en lapp av barnehagen der vi måtte skrive opp hvilke uker vi skulle ha fri i sommer. Vi har ført opp 2 uker, som er minstekravet. Vi er bare bortreist 2 uker denne sommeren. Resten av tiden tilbringes hjemme, mannen jobber da. Da tenkte jeg at barnet skulle i barnehagen, det er mye morsommere enn å være hjemme med mamma. Barnet er enebarn og barnehagen er en viktig sosial arena. Selvsagt kommer vi til å ha kortere dager, men vi skal benytte oss av plassen. 

Da jeg leverte lappen til pedagogisk leder i dag, så jeg tydelig hvor skuffet hun var. Hun begynte raskt å påpeke at han er «sliten» og det er så få her i sommerferien, da er det «nesten ingen barn her». Barnet vårt er i barnehagen 6-8 timer hver dag, totalt 35-40 timer i løpet av uken. Jeg synes ikke det er ekstremt mye. Og han stortrives, har alltid masse energi etter henting også. Så argumentet om slitenhet kjøpte jeg ikke. Men jeg ble veldig usikker da jeg fikk beskjed om at «alle andre unger på avdelingen har ferie 4-5 uker». Jeg ønsket jo ikke at barnet skulle gå der alene og mest sannsynlig bli sendt til en annen avdeling. Jeg skrev da en melding på Facebook siden til foreldrene på vår avdeling. Spurte om hvor mange uker feire de skulle ha. Ble veldig overrasket over svarene for å si det pent. Det viste seg av 10 av 15 unger skulle ha 2 uker ferie, akkurat som oss. De resterende 5 hadde søkt seg fri noen ekstra dager, kun 2 unger på avdelingen skulle ha fri i 3 uker eller mer. Flere av foreldrene skulle det samme som meg, benytte seg av plassen, men ha kortere dager. 

Skjønte raskt at pedagogisk leder bare var ute etter å ha færrest mulig unger i barnehagen i sommer. Synes dette er veldig ugreit å stå der å lyve foresatte rett oppi ansiktet. Hadde jeg ikke skrevet det innlegget på Facebook hadde nok jeg ombestemt meg og hatt ungen hjemme i 5-6 uker i sommer. 

Skriver dette innlegget for å gi en liten heads-up til andre foreldre der ute. Spør hverandre og ikke la dere lure. 

Det er jo unektelig litt trist når det er om å gjøre å være minst mulig sammen med barna sine. Men ditt barn har jo 10 søsken, så det bør gå greit å ha de hjemme hele sommeren 😅

Anonymkode: 1eea5...94e

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo unektelig litt trist når det er om å gjøre å være minst mulig sammen med barna sine. Men ditt barn har jo 10 søsken, så det bør gå greit å ha de hjemme hele sommeren 😅

Anonymkode: 1eea5...94e

Nå må du også tenke på at ikke alle er som deg eller i dine sko. Og det er ikke snakk om mist mulig tid med barna.

Her eks jobber far hjemmekontor og og daha en 3 åring her hjemme er vanskelig..og når jeg er hjemme med henne så prøver man å finne på noe..men helt ærlig..å finne på noe hver dag i 10 timer er ikke gøy...

Og ja barn kan kjede seg..men hun vil heller leke med sine venner en å sitte her hjemme og ikke gjøre noe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Nå må du også tenke på at ikke alle er som deg eller i dine sko. Og det er ikke snakk om mist mulig tid med barna.

Her eks jobber far hjemmekontor og og daha en 3 åring her hjemme er vanskelig..og når jeg er hjemme med henne så prøver man å finne på noe..men helt ærlig..å finne på noe hver dag i 10 timer er ikke gøy...

Og ja barn kan kjede seg..men hun vil heller leke med sine venner en å sitte her hjemme og ikke gjøre noe

Hva med at barna kan ha tid med annen slekt og familie? Du har misforstått om du tror barn må underholdes ti timer o strekk. Da er det noe galt. Det holder å ta en tur på stranda, en tur i skogen, hoppe på trampolinen. Syns far det er så vanskelig å lukke seg inne på et kontor? Har dere veldig liten bolig? 

Anonymkode: 2bc98...4c4

• Liker 25
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (20 minutter siden):

Kravet er 3 uker sammenhengende, så veldig rart at så mange kun har 2. 

Kravet er tre uker innenfor skolens sommerferie. Ikke sammenhengende (ble fjernet for et par år siden). 

For mine små barn er det best med kortest mulig ferie, og heller fordele ferieukene gjennom sommeren, for å beholde kontakten med barnehagen og slippe ny "oppstart" til høsten igjen. 

Anonymkode: b6a5c...f2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at selv om barnehage er topp for barnet i barnehagen utenom ferier er det slik at det kanskje ikke er slik i ferier. Kan hende bestevennen er på ferie. Eller favorittansatte også er på ferie. De vanlige rutinene utgår. Hvis de må ha inn vikar så de ansatte skal på ferie blir jo også det ustabilt. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, trodde kravet var 3 uker sammenhengende jeg

Anonymkode: e6ccc...8d1

Sinsiew skrev (26 minutter siden):

Kravet er 3 uker sammenhengende, så veldig rart at så mange kun har 2. 

Barnehagen her er stengt hele romjulen (23.12-02.02) hele påskeuka (også de dagene som ikke er røde). Dette er grunnen til at vi bare har krav om 2 uker ferie hver sommerferie. Totalt blir det over 4 uker i året, så har vi noen planleggingsdager i tillegg til dette. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husk at selv om barnehage er topp for barnet i barnehagen utenom ferier er det slik at det kanskje ikke er slik i ferier. Kan hende bestevennen er på ferie. Eller favorittansatte også er på ferie. De vanlige rutinene utgår. Hvis de må ha inn vikar så de ansatte skal på ferie blir jo også det ustabilt. 

Hvis du leser hovedinnlegget en gang til så har jeg spurt de andre foreldrene på avdelingen. De fleste skal i likhet med oss bare ta 2 uker ferie. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det høres jo veldig rart ut? Der jeg jobbet i barnehagen var kravet minst 3 uker sammenhengende ferie. Og det er to gode grunner. Barna har behov for fri, de er små og de blir faktisk slitne selv om det ikke alltid virker sånn når man henter dem. For at feriekabalen til de ansatte skal gå opp er man avhengig av at barna tar seg fri. Der jeg jobbet hadde de fleste fri i 4 uker sammenhengende. I en barnehage der det er ca. 100 barn kunne man oppleve å kanskje ha 5-6 barn totalt noen dager midt i juli. Det er ikke veldig gøy for barna dersom dette ikke er noen av vennene deres og heller ikke noe særlig dersom det er ansatte som de ikke er trygge rundt.

Anonymkode: fa20e...cdd

I barnehagen vår er det ikke krav om 3 uker samanhengande ferie fordi barnehagen er stengt i romjulen og hele påskeuka. Derfor kun 2 uker om sommeren. De har ikke krav om at de 2 ukene skal være sammenhengende. Her har jeg snakket med de andre foreldrene på avdelingen og de aller fleste skal ha 2 uker ferie i sommer, akkurat som oss. Så scenarioet du skisserer med 5 av 100 barn tilstede er ikke aktuelt her. Dette er også en liten barnehage.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...