AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Jeg er en type som har behov for mye aleinetid. Dette har jeg sagt klart og tydelig siden starten. Vi har vært sammen litt over ett år. Vi bor ikke sammen, er sammen helg og ferier. Det virker å være vanskelig å forstå. Han tar lite initiativ til egne ting og vil helst sitte oppå meg heile tida. Nå står sommerferien for døren. Kjenner etter påsken at jeg ikke ORKER fire uker 24/7. Jeg MÅÅ ha litt pustepause. Da mener jeg ikke bare et par timer en kveld. Tips til hvordan si dette på en skikkelig måte? Anonymkode: b9c6b...210 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Hvis du har vært klar og tydelig med dette fra starten av må du jo bare minne han på det og si det rett ut som det er. Men det er jo ikke så rart at han vil være så mye sammen med deg. Han er vel fortsatt kanskje forelsket hvis dere kun har vært sammen 1 år. I og med at denne alenetiden er så viktig for deg, har du ingen planer om en fremtid med han der dere tenker å bo sammen osv? Det er vanlig å ha litt alenetid et par timer, men dersom man tenker seg en fremtid sammen er det vanskelig å strekke alenetiden så langt som flere dager. Anonymkode: 8d503...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 Når man bor sammen, består jo dagen av jobb også. Man er ikke sammen 24/7. Litt anna å bo sammen enn å være helgekjærester? TS Anonymkode: b9c6b...210 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 Ikke kritiser ham men si at du trenger litt mer pusterom. At du er en person som henter energi gjennom alenetid. Anonymkode: dbc4c...c61 1 2
Wenda Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Du må bare si klart ifra på en vennlig måte. Slik at han forstår at det er du som trenger tid, men ikke fra han. Bare tid til å gjøre dine ting. Viktig å si ifra mens dere fortsatt bare er kjærester så ikke forholdet utvikler seg og han tror at dere skal være sammen 24/7 Jeg sa veldig tydelig ifra til mannen min når jeg traff han. At jeg liker egentid. Ikke fordi jeg ikke er glad i han eller ikke vil være med han, men for at om jeg skal være en god kjæreste så må jeg ha min tid. Til å sulle rundt, sove sent, spise middag i sofaen, glane på hjernedød tv, gå turer. Trenger ikke være noe spesielt jeg gjør på min tid for hovedgreia er jo egentlig bare å få «luft» rundt seg og ro i hode. Og når man er sammen så trenger man heller ikke sitte oppå hverandre og «underholde» hverandre. 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 Jeg tenker at den jeg vil være kjæreste med og dele livet med, det er den personen som jeg tåler å tilbringe mest tid sammen med. Men ikke all tid, det kan jeg ikke med noen! Anonymkode: 17808...5d6 6 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at den jeg vil være kjæreste med og dele livet med, det er den personen som jeg tåler å tilbringe mest tid sammen med. Men ikke all tid, det kan jeg ikke med noen! Anonymkode: 17808...5d6 Her oppsummererte du det helt perfekt, sånn kan det faktisk sies uten å såre! Takk ❤ ts Anonymkode: b9c6b...210 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 Helt innafor å trenge egentid. Vi er jo alle forskjellig. Jeg trenger også egentid men mye mindre rundt samboer enn alle andre. Han kan jeg være med mye mye mer men selvsagt har jo både jeg og han krav på egentid når det trengs. Folk har bare forskjellig behov. Hvis typen din ikke klarer å forstå ditt behov og trenger mer fra deg er det nok bare slik at dere er forskjellige på en måte som ikke er like lett å håndtere med mindre han er villig til å gå med på mindre kjæreste tid 😂 Du får minne han på det. Noen blir jo rett og slett avhengi av partner til en viss grad, mulig han har blitt det uten å mene det. Anonymkode: 81561...b45 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 Min mann er også sånn. Vi har vært sammen i årevis. Trikset mitt er å gå i et annet rom. Innimellom følger han etter og da må jeg si ting som "hvor har du tenkt til å være? For jeg trenger litt alenetid og da kan jeg dra et sted du ikke er". Etter lang tids partnerskap forstår han at dette ikke er vondt ment. Vi ler av min "usosialitet" sammen, og jeg skryter av at han får meg til å føle meg ønsket og elsket siden han så tydelig ønsker å være sammen med meg. Jeg kritiserer han ikke for at han ønsker å vise kjærlighet. Eller jeg går en kveldstur alene. Det hjelper også, vi har et turområde like ved. Anonymkode: 34d9d...0ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Skrevet 22. april 2022 Hvorfor går du inn i forhold når du liker best å være alene? Begge parter vil ha det bedre uten dette tulle-forholdet på dine tulle-premisser. Anonymkode: 74c18...c02 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #11 Skrevet 22. april 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor går du inn i forhold når du liker best å være alene? Begge parter vil ha det bedre uten dette tulle-forholdet på dine tulle-premisser. Anonymkode: 74c18...c02 Det her er helt dust. Like dumt som å si at liker man Cola så må man drikke det hele tiden og til alle døgnets måltider/drikker, for hvis ikke liker man ikke Cola. Eller åh, du liker London, da må alle ferier i all fremtid være i London, for hvis ikke så liker du ikke London. Holder det ikke at man tilbringer 95% av fritiden sammen med partner? Hvem er disse folka som ikke klarer å finne på noe annet uten partner i et par timer en gang i uken/mnd? Har de null venner? Hobbyer eller interresser? Jeg liker best å være sammen min partner, så da er jeg det mesteparten av tiden. Men det er lite i livet som er svart-hvitt! Veldig mange trenger litt alenetid og det er viktig å respektere. Kan ikke se for meg at det er bra å være sammen 100% av tiden man er borte fra jobb dag ut og dag inn. Noe så slitsomt. Anonymkode: 46910...233 14 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #12 Skrevet 22. april 2022 Forstår deg veldig godt, er helt lik selv. Dette forstår dessverre ikke folk som ikke er lik, og evt partnere kan reagere med å bli både såre og fornærmet, og ta det personlig at man sier at man trenger pusterom og tid for seg selv. Ikke helt enkelt dette. Anonymkode: 07a4f...157 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #13 Skrevet 22. april 2022 Jeg trenger også alenetid innimellom, men jeg håper ikke det betyr at jeg ikke fortjener kjærlighet - som det ser ut som noen her i tråden mener. Du må nesten bare minne han på det, og håpe han ikke tar det personlig. Vi er forskjellige. Jeg har en venninne som har hatt kjæreste siden tidlig i tenåra og alltid har hatt mennesker rundt seg. Hun klarer ikke være alene eller finne på noe alene. Det ble slutt med samboeren etter mange år, og hun ringte meg i panikk etter 2 timer (!) alene en kveld, fordi hun ikke visste hvordan hun skulle oppføre seg alene. Jeg syns dette høres mer slitsomt ut. Hun fikk seg ny kjæreste et par uker etterpå, så hun fikk ikke øvd seg på å være alene heller. Selv om jeg ikke vil ha det sånn, så må jeg respektere at hun liker det. Anonymkode: f63ea...c0a 5 1
Eeemil Skrevet 22. april 2022 #14 Skrevet 22. april 2022 Ingen skam å be om alenetid enten alene eller sammen med venner. Greitt med litt variasjon når man kanskje skal være sammen et helt liv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #15 Skrevet 22. april 2022 Både jeg og mannen har mye behov for alenetid, det får vi til selv med to små barn. Vi elsker hverandre og trives veldig godt sammen allikevel Alenetid er et behov som alle andre menneskelige behov. Det er bare å være ærlig om det. Anonymkode: 9afbe...a79 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #16 Skrevet 22. april 2022 Jeg kjenner at jeg har vært veldig heldig med min kjære som lar meg få all den alenetiden jeg trenger uten å stille krav og spørsmål, eller tviler på at jeg elsker ham 💕🥰 Anonymkode: de736...0f3 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 Jeg dater også en mann som er sånn, men jeg sier alltid som det er. "Jeg observerer at du er veldig sosial, intens og ønsker mye nærhet. Jeg har behov for litt space, fordi jeg konsentrerer meg best alene og trenger å hente meg inn. Vi mennesker er forskjellige, men du må aldri tvile på at jeg ikke liker deg." Anonymkode: f1eec...454 4
Rhodiola Skrevet 27. april 2022 #18 Skrevet 27. april 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt, krenkende ytringer og siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #19 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 13.21): Jeg er en type som har behov for mye aleinetid. Dette har jeg sagt klart og tydelig siden starten. Vi har vært sammen litt over ett år. Vi bor ikke sammen, er sammen helg og ferier. Det virker å være vanskelig å forstå. Han tar lite initiativ til egne ting og vil helst sitte oppå meg heile tida. Nå står sommerferien for døren. Kjenner etter påsken at jeg ikke ORKER fire uker 24/7. Jeg MÅÅ ha litt pustepause. Da mener jeg ikke bare et par timer en kveld. Tips til hvordan si dette på en skikkelig måte? Anonymkode: b9c6b...210 Gjør det slutt og lev i ensomhet resten av ditt liv? Anonymkode: 3ac0f...67c
Minmorsbarn Skrevet 27. april 2022 #20 Skrevet 27. april 2022 Det går fint an å få til et samliv hvor den ene parten trenger mye alenetid! Jeg holdt på å blisprø i starten med min mann, fordi han ikke forsto behovet ( han elsker å være sammen med folk, hele tiden) Det gikk så langt at jeg begynte å stå opp en time tidligere enn han, bare for å få litt tid for meg selv. hvis jeg gikk inn på et annet rom for å få litt fred, kom han etter og lurte på om jeg var sur for noe…. Nå 30 år senere er vi fortsatt sammen og han respekterer omsider mitt behov for alenetid! Ikke gi opp, bare fortsett med å forklare at du trenger tid for deg selv. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå