AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Min mann har mastergrad og en god jobb fra 9-16 med fri hver helg og alle helligdager, men jeg lurer på om det blir for mye frihet. Vi holder på å pusse opp huset og siden han har mulighet for å hjemmekontor når han vil er han ofte hjemme de dagene det kommer håndverkere her. De er her gjerne kun noen timer hver gang. Men min mann som har en genuin interesse for alt som har med bolig å gjøre glemmer seg ofte helt bort med prat og diskusjoner underveis. Når håndverkerne omsider har gått kan han ofte si at nå er dagen "fucked" uansett, så han kan like gjerne dra på kjøpesenteret, se Netflix, foreslå sex med meg (er hjemme i mammaperm med baby), eller "rote" med forefallende ting i hus, hage eller garasje som overhodet ikke haster. Senere på ettermiddag, kveld eller helg når jeg er sliten (vi har to barn) kan han plutselig insistere på at nå må han sette seg på kontoret og jobbe for han må ta igjen timene han mangler...Dermed står jeg igjen med "alt" alene. Middagslaging, sur og sliten 4-åring og baby som skal ha mat omsorg og stell. Denne omrokkering av arbeidstiden irriterer meg grenseløst og gjør meg skikkelig sliten. Noen andre som har menn som holder på slik? Hva gjør dere for å få slutt på dette? Mine argumenter om at det er slitsomt å passe to og legge to på kvelden når ikke inn. Anonymkode: aafac...a9f
Minlillesky Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Har du tatt det opp med han da? Kommunikasjon er en stor del av et forhold.. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mann har mastergrad og en god jobb fra 9-16 med fri hver helg og alle helligdager, men jeg lurer på om det blir for mye frihet. Vi holder på å pusse opp huset og siden han har mulighet for å hjemmekontor når han vil er han ofte hjemme de dagene det kommer håndverkere her. De er her gjerne kun noen timer hver gang. Men min mann som har en genuin interesse for alt som har med bolig å gjøre glemmer seg ofte helt bort med prat og diskusjoner underveis. Når håndverkerne omsider har gått kan han ofte si at nå er dagen "fucked" uansett, så han kan like gjerne dra på kjøpesenteret, se Netflix, foreslå sex med meg (er hjemme i mammaperm med baby), eller "rote" med forefallende ting i hus, hage eller garasje som overhodet ikke haster. Senere på ettermiddag, kveld eller helg når jeg er sliten (vi har to barn) kan han plutselig insistere på at nå må han sette seg på kontoret og jobbe for han må ta igjen timene han mangler...Dermed står jeg igjen med "alt" alene. Middagslaging, sur og sliten 4-åring og baby som skal ha mat omsorg og stell. Denne omrokkering av arbeidstiden irriterer meg grenseløst og gjør meg skikkelig sliten. Noen andre som har menn som holder på slik? Hva gjør dere for å få slutt på dette? Mine argumenter om at det er slitsomt å passe to og legge to på kvelden når ikke inn. Anonymkode: aafac...a9f Hvis dere begge er hjemme hele dagen ser jeg egentlig ikke problemet med at han selv disponerer arbeidstiden sin. Problemet ligger jo heller i at han ikke bidrar med det han skal når det gjelder barneoppdragelse. Han får sitte å jobbe da men ta avbrekk for å lage middag, lese bok, leke litt og legge barna. Barn så små som dere har legger seg vel uansett før klokka 20.00, så da kan han jobbe etter dette igjen. Flytt fokuset til at han ikke bidrar, det er problemet. Ikke hvordan han disponerer arbeidstida si. 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 Minlillesky skrev (Akkurat nå): Har du tatt det opp med han da? Kommunikasjon er en stor del av et forhold.. Ja som sagt han skjønner ikke problemet. Mine argumenter om at det er slitsomt å stå alene med alt på ettermiddag/kveld og helgene ser han ikke for jeg "Har jo slappet av med babyen hele dagen"... ts Anonymkode: aafac...a9f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden): Hvis dere begge er hjemme hele dagen ser jeg egentlig ikke problemet med at han selv disponerer arbeidstiden sin. Problemet ligger jo heller i at han ikke bidrar med det han skal når det gjelder barneoppdragelse. Han får sitte å jobbe da men ta avbrekk for å lage middag, lese bok, leke litt og legge barna. Barn så små som dere har legger seg vel uansett før klokka 20.00, så da kan han jobbe etter dette igjen. Flytt fokuset til at han ikke bidrar, det er problemet. Ikke hvordan han disponerer arbeidstida si. Men problemet er jo at det blir vanskelig å bidra med noe når man flytter arbeidstiden sin til de tidspunkt der begge barn er hjemme og man trenger begge tilstede. 4-åringen legger seg i 19-tiden ja, men er inni en trassig periode der hun ofte ikke sovner før i 21-tiden. ts Anonymkode: aafac...a9f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 Ut ifra tittelen ville jeg først si at det har ikke så mye å si, så lenge han faktisk gjør jobben sin. Men når jeg leser innlegget, tenker jeg han er vanvittig hensynsløs og egoistisk. Han har valgt å ha familie. Da kommer barna først. Dette skal du ikke finne deg i. Anonymkode: b3dd0...9d7 1
Raven.Writingdesk Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men problemet er jo at det blir vanskelig å bidra med noe når man flytter arbeidstiden sin til de tidspunkt der begge barn er hjemme og man trenger begge tilstede. 4-åringen legger seg i 19-tiden ja, men er inni en trassig periode der hun ofte ikke sovner før i 21-tiden. ts Anonymkode: aafac...a9f Poenget er at han får «finne ut» det selv. Om du skal begynne å styre hvordan han organiserer arbeidsdagen sin risikerer du kjapt at han opplever det som kontrollerende over noe du ikke har noe med, og fokuset havner på helt feil ting: om du skal bestemme hans arbeidstid eller ikke. Det du kan kreve er at han lager middag x dager i uka, gjør x, z & y type husarbeid og tar sin del av barneoppdragelsen. Start der. Sett noen konkrete krav. Fordel/deleger arbeidsoppgavene til ham, også er det først når han feiler/ikke klarer gjennomføre - at du får si ifra om at dette ikke holder mål. Skylder han da på jobben sin kan du påpeke at han har hatt hele dagen på å jobbe og han må selv administrere arbeidsdagen sin slik at det ikke går ut over familielivet. (Kanskje kan du da også forslå at han ikke burde ha hjemmekontor en gang)
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 Da må han vente med å ta igjen arbeidstimer til det passer for familien, dvs etter at barna er lagt. Hvis han synes det er så veldig avslappende å være alene med ansvaret for to småbarn bør han være det mer, og unne deg noen kvelder med egentid i uka. Anonymkode: 33f9f...41e 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja som sagt han skjønner ikke problemet. Mine argumenter om at det er slitsomt å stå alene med alt på ettermiddag/kveld og helgene ser han ikke for jeg "Har jo slappet av med babyen hele dagen"... ts Anonymkode: aafac...a9f Men da er dette problemet. Ikke arbeidet hans. Han ville vare dumpet ned på sofaen og sett på TV, dratt på trening, eller vært med kompiser, om det ikke var for at han tok igjen jobb. Anonymkode: 7e093...617
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå