AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Min vaskemaskin som kostet 10 000 kr da jeg kjøpte den(mai-2020) er kaputt. Jeg har meldt inn skade og venter på rep. Men, la oss si den går til helvete ila sommeren. Kan jeg reklamere da? den er jo ment å vare over 2 år. Vurderer egen forsikring neste gang. Evt kjøpe noe billig ræl hvis dette blir som en forbruksvare. Noen her som forsikrer slike ting? Føler jeg har brukt en formue på skadede gjenstander mange ganger nå😏 Anonymkode: c9903...e8b
Fjompen Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min vaskemaskin som kostet 10 000 kr da jeg kjøpte den(mai-2020) er kaputt. Jeg har meldt inn skade og venter på rep. Men, la oss si den går til helvete ila sommeren. Kan jeg reklamere da? den er jo ment å vare over 2 år. Vurderer egen forsikring neste gang. Evt kjøpe noe billig ræl hvis dette blir som en forbruksvare. Noen her som forsikrer slike ting? Føler jeg har brukt en formue på skadede gjenstander mange ganger nå😏 Anonymkode: c9903...e8b Det er viktig å holde tunga rett i munnen når du kontakter selger for dette. Har du nå en gjeldende garanti, som du har meldt inn en mangel på maskinen under, så har selger, etter denne rettingen av feil, fremdeles to avhjelpsforsøk til gode før heving av kjøp når du reklamerer på en mangel. Du har fem års reklamasjonsrett på denne maskinen, mot feil som må ha vært til stede ved produksjonstidspunktet. Hvis du ikke har en gjeldende garanti, så er det viktig å ikke nevne det ordet i det hele tatt. Da må du bruke ordene "reklamere" og "mangel" og vise til forbrukerkjøpsloven. (Jeg regner med at du kjøpte den i en butikk/nettbutikk.) Du kan som forbruker spare ganske store summer ved å orientere deg om hvilke rettigheter du har i forhold til Forbrukerkjøpsloven. Selgere er raske til å konstatere utløpt garanti, og fremstille det som at alt håp er ute, mens du egentlig er mer enn godt sikret via loven. Du kan fritt velge om du vil benytte deg av garanti eller reklamere via Forbrukerkjøpsloven, selv om du normalt er noe bedre sikret via en garanti. En garanti kan ikke stille deg dårligere enn loven for å kunne omtales som en garanti. Det er ikke normalt at en så dyr maskin ikke skal holde mer enn rett under to år, så ved normal bruk, så vil det være lett å konstatere en mangel ved maskinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå