Gå til innhold

Dere som ikke lar barnet velge konfirmasjon selv, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører at enkelte foreldre trumfer gjennom at barnet skal konfirmeres i kirken ellers blir det ikke noe. Hvorfor? Dette skal jo være nettopp en confirmation eller bekreftelse på det valget dere tok for barnet da det var baby og er derfor ment barnets eget valg. Hvorfor vil dere overstyre dette? Hvorfor er det ikke finere at barnet lærer å stå opp for seg selv og ta et reflektert valg? Motargumentet at de fleste gjør det for gavene likevel er ikke relevant her,synes jeg. Det er det at barnet enten ønsker borgerlig konfirmasjon eller ingen konfirmasjon og det overstyres av foreldrene som trumfer gjennom kristen konfirmasjon som er tema her.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vårt tilfelle måtte lokaler bestilles fire år i forveien. Fordi det er forskjellige datoer på konfirmasjon i kirken og humanetisk, måtte vi ta avgjørelsen da de var 10 år. 

• Liker 3
Skrevet

Her fikk han velge selv. Ble konfirmasjon i kirken. Han valgte også fargene på bord dekorasjonen og maten. Han ville ha pizza så hadde vi koldtbord i tillegg.

12 åringen ble ivrig og gleder seg til han skal stå konfirmant pga kakene🤣

• Hjerte 1
Skrevet

Konfirmasjon er ikke en bekreftelse på noe som helst, heller ikke i kirken. Det er lenge siden det var det. I kirken er det en forbønnshandling uten at konfirmanten behøver å tro eller love noe som helst.

TS, jeg mener at det er tidlig å kreve at barnet skal stå opp for seg selv og ta et reflektert valg. De er ennå unge og bør få noen flere år på seg.

Jeg mener at konfirmasjonsundervisning er fornuftig i forhold til å bevisstgjøre de unge i forhold til livsverdier og etiske valg men at man ikke skal tvinge de til å ta noen valg. Det er et problem hvis de unge tvinges til å ta valg og havne i en bås så tidlig. Kirkelig konfirmasjon er for fokusert på kristne verdier og human-etisk konfirmasjon er for anti-religiøs og anti-kirkelig. Man burde heller innføre en ny humanistisk konfirmasjon basert på humanistiske verdier (religiøse og ikke-religiøse) og som er felles for alle livssyn og også med et større innslag av vitenskap.

Dessverre virker det som human-etisk forbund forsøker å ta monopol på humanisme i Norge.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Gab skrev (1 time siden):

Konfirmasjon er ikke en bekreftelse på noe som helst, heller ikke i kirken. Det er lenge siden det var det. I kirken er det en forbønnshandling uten at konfirmanten behøver å tro eller love noe som helst.

TS, jeg mener at det er tidlig å kreve at barnet skal stå opp for seg selv og ta et reflektert valg. De er ennå unge og bør få noen flere år på seg.

Jeg mener at konfirmasjonsundervisning er fornuftig i forhold til å bevisstgjøre de unge i forhold til livsverdier og etiske valg men at man ikke skal tvinge de til å ta noen valg. Det er et problem hvis de unge tvinges til å ta valg og havne i en bås så tidlig. Kirkelig konfirmasjon er for fokusert på kristne verdier og human-etisk konfirmasjon er for anti-religiøs og anti-kirkelig. Man burde heller innføre en ny humanistisk konfirmasjon basert på humanistiske verdier (religiøse og ikke-religiøse) og som er felles for alle livssyn og også med et større innslag av vitenskap.

Dessverre virker det som human-etisk forbund forsøker å ta monopol på humanisme i Norge.

Synes du det er greit å overstyre dersom barnet har et annet ønske for konfirmasjonen enn deg?

• Liker 7
Skrevet
Babyface skrev (4 minutter siden):

Synes du det er greit å overstyre dersom barnet har et annet ønske for konfirmasjonen enn deg?

Det kan jo være praktiske grunner også, fex et tvillingpar der den ene vil konfirmere seg borgerlig, og det ikke stikker dypere enn at ungdommen vil være midtpunkt alene. 
Det er upraktisk og dyrt å kjøre med to forskjellige konfirmasjoner. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde venninner som konfirmerte seg i kirka kun fordi der var det en konfirmasjonsleir med omtrent fri flyt av alkohol mot slutten av kurset.

Med det i bakhodet kommer jeg til å nekte barna mine kristenlig konfirmasjon med mindre de kommer med overbevisende argumenter for at de faktisk tror på det den norske kirke forkynner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (19 timer siden):

Jeg hadde venninner som konfirmerte seg i kirka kun fordi der var det en konfirmasjonsleir med omtrent fri flyt av alkohol mot slutten av kurset.

Med det i bakhodet kommer jeg til å nekte barna mine kristenlig konfirmasjon med mindre de kommer med overbevisende argumenter for at de faktisk tror på det den norske kirke forkynner.

Enig med deg. Jeg kommer ikke til å godta kristelig konfirmasjon med mindre barnet faktisk er troende (noe jeg tviler på kommer til å skje, med tanke på foreldrene). 

Anonymkode: 22779...b4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Neverland skrev (23 timer siden):

I vårt tilfelle måtte lokaler bestilles fire år i forveien. Fordi det er forskjellige datoer på konfirmasjon i kirken og humanetisk, måtte vi ta avgjørelsen da de var 10 år. 

Da kunne dere bestilt lokaler på begge datoene og avbestilt det ene. Dårlig unnskyldning. 

Anonymkode: 12d67...ad0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (20 timer siden):

Det kan jo være praktiske grunner også, fex et tvillingpar der den ene vil konfirmere seg borgerlig, og det ikke stikker dypere enn at ungdommen vil være midtpunkt alene. 
Det er upraktisk og dyrt å kjøre med to forskjellige konfirmasjoner. 

«Vil være midtpunkt alene» 🙄 herregud.. jeg vil tro et valg om borgerlig konfirmasjon er like veloverveid som andre valg. 
minner meg om da jeg selv valgte borgerlig konfirmasjon i ungdomstida (ca 20 år siden) (med full støtte av egen familie) det var ikke måte på hvor vanskelig jeg skulle gjøre meg og at jeg ville ha ekstra oppmerksomhet osv sa folk. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til å få gaver fra den og den.

Jeg sto i valget og gjennomførte ukentlige kveldsundervisninger (med en avsluttende storoppgjør) i etikk og diverse livssyn og religioner. 

Mine brødre var ærlige på at de konfirmerte seg for penger og ville gjøre det samme som kompisene (og ja, de fikk mye mer penger enn meg, siden en del lot være å gi pga mitt valg.) 

uansett, din kommentar vitner vel om at vi ikke har kommet lengre nå, 20 år etter.

• Liker 7
Skrevet
Neverland skrev (På 22.4.2022 den 11.30):

Og da valgte dere kristen konfirmasjon? 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Enig med deg. Jeg kommer ikke til å godta kristelig konfirmasjon med mindre barnet faktisk er troende (noe jeg tviler på kommer til å skje, med tanke på foreldrene). 

Anonymkode: 22779...b4b

Så du vil nekte all konfirmasjon hvis barnet verken er overbevist religiøst, overbevist ateist etc.?

• Liker 1
Skrevet

Skal det være så får det være ordentlig.

Ungdom i vår storfamilie som konfirmerer seg humanistisk har 0 å gjøre med humanetikerne i alle år de lever etterpå. Tvert i mot er det til kirka for begravelser, bryllup og julaften.

Så da kan man like gjerne droppe dette pretensiøse 'tænke sjæl' opplegg og være ærlig om at konfen er en kirkegreie.

Hvis ikke, så gidder ikke vi å betale for noen fest i alle fall. (Selv om vi gjerne støtter en humanetisk konf).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da kunne dere bestilt lokaler på begge datoene og avbestilt det ene. Dårlig unnskyldning. 

Og dobbeltbooket i fire år? Det er rift om lokalene her i distriktet, så dette ville også vært ganske egoistisk.

Anonymkode: edf1d...27f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 19.11):

Og dobbeltbooket i fire år? Det er rift om lokalene her i distriktet, så dette ville også vært ganske egoistisk.

Anonymkode: edf1d...27f

Det er mer egoistisk å frata barnet valget.

Anonymkode: a04b6...b40

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra at du tar opp dette. Diskuterte dette med min søster som har begynt å spille på barnas samvittighet. Hun angrer visst på at hun ikke har "gjort ungene mer kristne i oppveksten", for hun vil ikke at de skal konfirmeres humanistisk. Denne "samvittigheten" overfører hun nå til ungene. Istedenfor å benytte disse årene til å kristne barna (de er 13 år nå), så velger hun heller å fortelle dem at hun skulle ønske at de var mer kristne. Uten å legge mer i det enn det. Vi er vokst opp med sang på senga og av og til en bordbønn, men det var kun i jula, og typ juleevangeliet, så jeg fortår henne ikke helt. Hun mener også at dette er hennes bekreftelse på dåpen, mens ungene ikke har noe de skal si. Dette skal være hennes fest for tvillingene.

Det tredje valget er å velge å ikke stå konfirmasjon, det valget er det også mange som glemmer å gi ungdommen sin. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var humanistisk konfirmasjon uaktuelt, da min private oppfatning er at det ikke markerer noe som helst. Kirkelig konfirmasjon er tross alt en bekreftelse på dåpen og ønsket om å fortsatt være i den krisne tro, uansett hva andre måtte mene om den saken. Jeg sa til mitt barn at han gjerne kunne velge å ikke konfirmere seg, men likevel få pengene når han blir 18.

Vet at humanetisk har mange gode syn og meninger, men også noen politiske og anti-religiøse som jeg ikke klarer godta, og som jeg ikke ønsker at mine barn skal bli lært til. Ikke at jeg mener at kristendommen ikke har MANGE rare meninger og synspunkter som ikke er forenelig med mine, men en kristelig konfirmasjon vil da iallefall ha en historisk begrunnelse. 

Anonymkode: 3a5c5...04e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her var humanistisk konfirmasjon uaktuelt, da min private oppfatning er at det ikke markerer noe som helst. Kirkelig konfirmasjon er tross alt en bekreftelse på dåpen og ønsket om å fortsatt være i den krisne tro, uansett hva andre måtte mene om den saken. Jeg sa til mitt barn at han gjerne kunne velge å ikke konfirmere seg, men likevel få pengene når han blir 18.

Vet at humanetisk har mange gode syn og meninger, men også noen politiske og anti-religiøse som jeg ikke klarer godta, og som jeg ikke ønsker at mine barn skal bli lært til. Ikke at jeg mener at kristendommen ikke har MANGE rare meninger og synspunkter som ikke er forenelig med mine, men en kristelig konfirmasjon vil da iallefall ha en historisk begrunnelse. 

Så du tar fra barna dine valget om borgerlig konfirmasjon på grunn av egne meninger? Er det riktig?

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er det ikke, uansett hva du personlig måtte mene om den saken.  

Et barn har dessuten full rett til å velge egen religion fra 15 år, altså samme år som man konfirmeres. Derfor er scenariet i hovedinnlegget ikke bare urimelig, men ulovlig. Foreldre skal veilede, men ikke tvinge. 

Endret av Ullvott
  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre tvang meg til å ha kristen konfirmasjon. Jeg meldte meg ut av statskirka så snart jeg kunne etterpå.

Anonymkode: 16d25...309

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...