VennligVulva Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Jeg er utdannet sosionom som har hatt flere jobber, men ender alltid på et tidspunkt å slutte å gå. Jeg har allerede byttet jobb flere ganger da jeg tenker at det er arbeidsplassen som er problemet, men jeg vet egentlig at det er meg. Jeg har perfeksjonisttendenser og sliter tidvis med selvfølelse, depresjon og sosial angst. Jeg har slitt med dette i snart 10 år og har vært hyppig i terapi. Nå er spørsmålet om jeg skal forsøke å jobbe med noe annet som jeg faktisk opplever at jeg mestrer. Helst vil jeg jobbe hjemmefra da jeg virkelig sliter med å stå opp tidlig, men det er kanskje ikke realistisk? Er det noen som har noen ideer om jobber det faktisk går an å leve av og lykkes i som kunne passet til meg? Til info er sterk faglig, flink med mennesker, glad i å skrive og male/tegne. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Hva liker du? Hvilke videre hobbyer har du? Kunne barnehage/skole vært noe for deg? Bibliotek? Høres ut som om du ikke bør jobbe 100% for å være ærlig. Har du dialog med NAV/lege? Antar du har fått utdannelsen via NAV? Anonymkode: 8b95c...767
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 Kontorjobb som sosionom, kanskje? Ikke alle jobber som miljøterapeuter. Anonymkode: 3113a...c38 1
VennligVulva Skrevet 22. april 2022 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva liker du? Hvilke videre hobbyer har du? Kunne barnehage/skole vært noe for deg? Bibliotek? Høres ut som om du ikke bør jobbe 100% for å være ærlig. Har du dialog med NAV/lege? Antar du har fått utdannelsen via NAV? Anonymkode: 8b95c...767 Nei kanskje ikke 100% stilling, men det føles så tungt da jeg er ambisiøs og perfeksjonist. Jeg har ikke tatt utdannelsen via NAV, men det var virkelig et slit å komme igjennom og vurderte å droppe ut flere ganger. 1
VennligVulva Skrevet 22. april 2022 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kontorjobb som sosionom, kanskje? Ikke alle jobber som miljøterapeuter. Anonymkode: 3113a...c38 Jeg har søkt noen saksbehandlerjobber i NAV. Kommer du på flere typer kontorjobber? 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 VennligVulva skrev (8 timer siden): Jeg er utdannet sosionom som har hatt flere jobber, men ender alltid på et tidspunkt å slutte å gå. Jeg har allerede byttet jobb flere ganger da jeg tenker at det er arbeidsplassen som er problemet, men jeg vet egentlig at det er meg. Jeg har perfeksjonisttendenser og sliter tidvis med selvfølelse, depresjon og sosial angst. Jeg har slitt med dette i snart 10 år og har vært hyppig i terapi. Nå er spørsmålet om jeg skal forsøke å jobbe med noe annet som jeg faktisk opplever at jeg mestrer. Helst vil jeg jobbe hjemmefra da jeg virkelig sliter med å stå opp tidlig, men det er kanskje ikke realistisk? Er det noen som har noen ideer om jobber det faktisk går an å leve av og lykkes i som kunne passet til meg? Til info er sterk faglig, flink med mennesker, glad i å skrive og male/tegne. Depresjon og sosial angst går veldig dårlig med å måtte møte og hjelpe andre mennesker i sårbare posisjoner. Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at du er "flink med mennesker", når du tross alt sliter med det som innebærer sosial omgang eller møter med andre mennesker og/eller klienter. Hva legger du i "ambisiøs og perfeksjonist"? Du sliter en god del med deg selv, og da blir det vanskelig å hjelpe andre folk, når du trenger hjelp selv. Selv om du har søkt noen saksbehandlerjobber, så er det sjeldent at du som (nesten?) nyutdannet med bachelor vil kunne unngå klienter og bare forholde deg til papirarbeid og e-mail. Det virker mer som det hadde passet deg å jobbe med noe som lønnsmedarbeider eller noe lignende. Det som har med e-mails og Office-dataprogram å gjøre. Anonymkode: 93295...954 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Depresjon og sosial angst går veldig dårlig med å måtte møte og hjelpe andre mennesker i sårbare posisjoner. Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at du er "flink med mennesker", når du tross alt sliter med det som innebærer sosial omgang eller møter med andre mennesker og/eller klienter. Hva legger du i "ambisiøs og perfeksjonist"? Du sliter en god del med deg selv, og da blir det vanskelig å hjelpe andre folk, når du trenger hjelp selv. Selv om du har søkt noen saksbehandlerjobber, så er det sjeldent at du som (nesten?) nyutdannet med bachelor vil kunne unngå klienter og bare forholde deg til papirarbeid og e-mail. Det virker mer som det hadde passet deg å jobbe med noe som lønnsmedarbeider eller noe lignende. Det som har med e-mails og Office-dataprogram å gjøre. Anonymkode: 93295...954 Det der ga ikke mye mening. Du vet at det ikke er menneskene i seg selv ts er redd for? Det du anbefaler ts å gjøre er direkte skummelt: Nemlig å unngå og legge tilrette for angsten. Skummelt! Hen trenger ikke å gjemme seg mer. Anonymkode: 8b95c...767 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Depresjon og sosial angst går veldig dårlig med å måtte møte og hjelpe andre mennesker i sårbare posisjoner. Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at du er "flink med mennesker", når du tross alt sliter med det som innebærer sosial omgang eller møter med andre mennesker og/eller klienter. Hva legger du i "ambisiøs og perfeksjonist"? Du sliter en god del med deg selv, og da blir det vanskelig å hjelpe andre folk, når du trenger hjelp selv. Selv om du har søkt noen saksbehandlerjobber, så er det sjeldent at du som (nesten?) nyutdannet med bachelor vil kunne unngå klienter og bare forholde deg til papirarbeid og e-mail. Det virker mer som det hadde passet deg å jobbe med noe som lønnsmedarbeider eller noe lignende. Det som har med e-mails og Office-dataprogram å gjøre. Anonymkode: 93295...954 Det her stemmer ikke. Man kan være profesjonell i jobb og gjøre en god jobb med mennesker selv om man har sosial angst og depresjon. Sosial angst betyr på ingen måte sosialt tilbakestående, man er like oppegående og har gjerne mye empati og forståelse for andre menneskers liv. Det er troen på seg selv som er dårlig ved sosial angst og du gjør ikke det noe bedre ved å stille spørsmål til ts sine kunnskaper. Du prøver å så tvil om at hun er flink og ambisiøs, mens det hun er er ung uerfaren og trenger trening og tid. Anonymkode: 1ae7b...2e8 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det der ga ikke mye mening. Du vet at det ikke er menneskene i seg selv ts er redd for? Det du anbefaler ts å gjøre er direkte skummelt: Nemlig å unngå og legge tilrette for angsten. Skummelt! Hen trenger ikke å gjemme seg mer. Anonymkode: 8b95c...767 Ikke min erfaring iallfall, i møte med folk som har sosial angst. Folk som sliter med alvorlig sosial angst er nettopp redde for mennesker og ulike sosiale situasjoner. Nå vet jeg ikke hvor alvorlig depresjonen og angsten er for TS sin del, men å si at man angivelig ikke er redd for mennesker når man har sosial angst er fullstendig feil. Depresjon er også helt jævlige greier. Det er sånne ting som gjør at man ikke kan fungere som et normalt menneske. Her må hensynet til sårbare klienter gå foran, og det er det viktigste her. Det ser også TS, og det er grunnen til at TS laget denne tråden fordi TS sier jo selv, at TS er problemet. TS sier selv at etter 10 år med hyppig terapi, så hjelper det likevel ikke en dritt. TS etterspør andre stillinger som TS kan mestre. Alt jeg har sagt er å foreslå noe annet, som TS tross alt etterspør. Hvilke stillinger kan passe for TS, slik at TS mestrer de. Det er ikke noe poeng å fly på meg og gå i total Trigged Modus. Anonymkode: 93295...954 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Skrevet 22. april 2022 Noen jobber man kan gjøre fra hjemme jeg selv har gjort eller kjenner andre som gjør: grafisk designer, dataprogrammerer, forfatter, oversetter, hundeoppdretter. Å kunne styre sin egen hverdag er positivt for meg, men den viktigste grunnen for å jobbe hjemme er for å slippe alt det sosiale. Jeg blir så sliten av det! Vil heller bruke min sosiale energi på mannen og et par ganger i uka på venner og familie. Når jeg har jobba med andre går jeg ofte rundt med dårlig samvittighet og masse tanker i hodet om misforståelser. Det stresser meg. Anonymkode: 31ed6...7e7 2
Majer Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 (endret) IT og spesialiser deg i brukersentrert design eller helseinformatikk. Hender også stat og kommune vil ha sosionomer med ekstra juridisk kompetanse. Endret 24. april 2022 av Majer 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå