AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Jeg er nå 53 år og har kreft nå for andre gang og legene sier at jeg har alt fra 5 til 20 år igjen, kommer ann på hvor raskt det utvikler seg. Ser over kontor å greier i dag å ser da at jeg etter fyllte 67 år vil få fra tidligere og nåverende arbeidsplasser lit over 100 000 pr år utbetalt, hva skjer med de om jeg nå dør før 67 år? går de til arvingene mine? hva med all pensjon jeg har betalt inn, går det i det store statelige hullet eller arvingene mine? Hva om jeg blir ufør, hvordan vil det bli da? mister jeg alt da eller begynner de å utbetale da? Synes dette er så vanskelig å sette seg inn i. Anonymkode: 416aa...dbd
MyMichelle Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 (endret) Du tjener ikke penger etter du er død, så arvingene får ikke pensjonen din. Er du helt uføretrygdet får du ikke pensjonen før du er 67. Men hvis du er delvis uføretrygdet kan du ta ut noe. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/uforetrygd-og-opptjening-av-alderspensjon (Redigerte fordi jeg glemte linken) Endret 22. april 2022 av MyMichelle 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 MyMichelle skrev (1 minutt siden): Du tjener ikke penger etter du er død, så arvingene får ikke pensjonen din. Er du helt uføretrygdet for du ikke pensjonen før du er 67. Men hvis du er delvis uføretrygdet kan du ta ut noe. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/uforetrygd-og-opptjening-av-alderspensjon Ikke det fra tidligere arbeidsgivere heller? Mener å huska at når min far døde fikk vi arvingene en grei summ fra tidligere arbeidsgivere som var spart opp i en slags livsforiskring ( trur jeg det var) Anonymkode: 416aa...dbd
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 2 minutter siden, MyMichelle said: Du tjener ikke penger etter du er død, så arvingene får ikke pensjonen din. Er du helt uføretrygdet får du ikke pensjonen før du er 67. Men hvis du er delvis uføretrygdet kan du ta ut noe. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/uforetrygd-og-opptjening-av-alderspensjon (Redigerte fordi jeg glemte linken) Om pensjonen er spart privat i IPS så vil det gå til arvinger, men om jobben har spart arver ingen. Anonymkode: 3b2f4...d23 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Min far etterlot seg flere private pensjonsordninger og fripoliser. Noen gikk til samboer, noen til tidligere ektefelle og en til oss barna. Anonymkode: dbd45...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ikke det fra tidligere arbeidsgivere heller? Mener å huska at når min far døde fikk vi arvingene en grei summ fra tidligere arbeidsgivere som var spart opp i en slags livsforiskring ( trur jeg det var) Anonymkode: 416aa...dbd Mange arbeidsplasser har livsforsikring til sine ansatte. Mine arvinger får x-antall G’er dersom jeg dør imens jeg fremdeles jobber hos dem (ikke arbeidsulykke, det er noe annet og en mye høyere sum). Anonymkode: 0a167...81e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Ikke det fra tidligere arbeidsgivere heller? Mener å huska at når min far døde fikk vi arvingene en grei summ fra tidligere arbeidsgivere som var spart opp i en slags livsforiskring ( trur jeg det var) Anonymkode: 416aa...dbd Pensjon og livsforsikring er ikke det samme... Anonymkode: 389b6...516 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 Alt av oppspart Pensjonsparing gjennom jobb blir selvsagt utbetalt dine arvinger. Det er kun pensjonen fra staten som ikke går til arv siden det ikke er oppspart til deg personlig. Har du eksempelvis Innskuddspensjon, og andre tidligere oppsparinger gjennom bedriften går alt til dine arvinger (men ikke nødvendigvis som engangsutbetaling - mye kan gå som etterlattepensjon, barnepensjon o.l) Når det gjelder innskuddspensjonen så fremgår det av avtalen din bedrift har hvordan arveoppgjør gjennomføres, så anbefaler deg å lese denne (normalt ikke engangsutbetaling hvis det er livsarvinger som ektefelle og barn - da går det som sagt normalt inn som etterlattpensjoner, men alt blir da utbetalt over tid - med fordelen at man også får med videre avkastning) Jeg er usikker på hvordan tidligere fripoliser utbetales - men tror disse går rett i boet som engangsutbetalinger. Anonymkode: abc9e...33c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå