AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Jeg har en fantastisk sønn som virkelig tør å være seg selv! Han har både guttevenner og jentevenner i barnehagen. Vi hadde samtale med barnehagen igår og de syns det er flott at han har på seg kjole og leker med dukker. Jeg syns også det er fint og legger ikke så mye vekt på det. Mannen derimot, han er vel litt gammeldags og forstår ikke hvorfor han heller ikke vil leke med biler og bare gutter. Nå skal jeg ikke dra det for langt, men jeg er overasket over reaksjonen hans her. Vil jeg tilbringe livet og ha en felles oppdragelse med en slik mann? Hva skjedde med å være glad i barna sine, uansett. Akkurat slik de er. Nå som jeg skriver dette blir jeg faktisk sint! Hvordan skal jeg håndtere dette best mulig? Det er totalt uaktuelt for meg som mor og ikke la sønnen min leve slik han vil! ❤️ Anonymkode: d9839...a46 3 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Slapp av. Faren har egne forhåpninger som nå ble litt knust. Det er lov å være skuffet. Han tar dere nok igjen om ikke så lenge Anonymkode: ef96f...fef 22 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 Forstår godt at han er bekymret. Helt ok at din sønn vil gå med kjoler osv,men i dagens samfunn så blir det kanskje litt vel mye fokus på "gjør det du vil". Barn blir påvirket av media osv. Faren er sikkert redd det blir for nye fokus på jenteting og at din sønn ikke er gammel nok til å forstå. Det er lov å leie med det er vil, men det gjør heller ikke noe om far innimellom forsøker å dra i gang en lek med biler osv. Anonymkode: 9291e...0bc 28 2 5
BuffyTheVampire Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår godt at han er bekymret. Helt ok at din sønn vil gå med kjoler osv,men i dagens samfunn så blir det kanskje litt vel mye fokus på "gjør det du vil". Barn blir påvirket av media osv. Faren er sikkert redd det blir for nye fokus på jenteting og at din sønn ikke er gammel nok til å forstå. Det er lov å leie med det er vil, men det gjør heller ikke noe om far innimellom forsøker å dra i gang en lek med biler osv. Anonymkode: 9291e...0bc Hva er det å være bekymret for, tenker du? 14
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 Jeg er enig med far- for mange av dere woke mødre som synes det er kjempeflott at gutter går i kjoler slik de kan skryte på SoMe om det. Men gutten er bare 4. Hvis ikke du kjempe for at han fokusere på jenteting vokser han nok naturlig ut av det. Men mange av dere klarer ikke å la være og påvirke barna ofte med konsekvenser. Du burde blitt sint! PÅ DEG SELV! Anonymkode: c978b...f43 22 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 Forstår far veldig godt. Det er klart sønnen deres må få være den han er, men dersom leken med tradisjonelle jenteting indikerer en gryende kjønnsinkongruens har jo sønnen deres en lang vei foran seg med både hets, mulig mobbing og utenforskap. Tenker det sikkert er en fase, men er jo ikke godt å vite. Anonymkode: c94e7...bff 18 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 Man trenger da virkelig å ikke lage noe stort nummer ut av det ene eller andre veien. Mulig din mann er redd han kan bli mobbet og utestengt av gutta og bli en evig venn av jenter. Mulig han er homofob, og redd for det. Mulig du bør ta en dypere samtale med han om dette. Men vil legge til en obs. Når han blir tenåring så kan ha få problemer med å finne ut av sin sexualitet. Fordi andre kan påpeke hva han evnt er og tro han er et eller annet pga dette med å leke med dukker og ha på kjoler. Så din oppgave er å styrke han i å være det han føler han er, og at han ikke skal bry seg om hva alle andre måtte mene han er. Slet med dette selv, da mange mente jeg måtte være lesbisk fordi jeg ikke var typisk jente. Og kalte meg guttejente. Fordi jeg holdt på med ting som interesserte meg. Og lesbisk påstander kom allerede i alder ca 9 år. Heldigvis lot jeg ikke de komne meg i hodet. Og har aldri vært noe annet enn heterofil. Og har 0 interesse for damer. Og har aldri hatt det. Men fikk en litt vanskelig periode i tenårene, pga alle andre som skulle legge seg opp i det. Anonymkode: 42ced...678 13 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 Nå har vel de fleste både gutter og jente venner i barnehagen da 😂 Altså ikke noe spesielt med det. Å kle seg ut er også gøy i den alderen. Også gjør barn mer av det de får mest feedback på. Nå har du og barnehagen huset opp dette til å være noe veldig FLOTT. Helt ærlig, jeg skjønner mannen din. Anonymkode: 2b8f7...dd1 17 1 1
Norja Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Man trenger da virkelig å ikke lage noe stort nummer ut av det ene eller andre veien. [...] Anonymkode: 42ced...678 Dette. Sønnen din leker - supert! Sønnen din har på seg klær - flott! Man trenger verken å applaudere eller kritisere at sønnen din går i kjole og leker med dukker. Så lenge han føler seg fin og har det gøy, så må jo det være det viktigste? 20
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Forstår far veldig godt. Det er klart sønnen deres må få være den han er, men dersom leken med tradisjonelle jenteting indikerer en gryende kjønnsinkongruens har jo sønnen deres en lang vei foran seg med både hets, mulig mobbing og utenforskap. Tenker det sikkert er en fase, men er jo ikke godt å vite. Anonymkode: c94e7...bff Enig her. Denne problematikken som indikeres gjelder SVÆRT FÅ. Trist å se hvordan voksene pusher dette på barna sine. Anonymkode: 2b8f7...dd1 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #11 Skrevet 22. april 2022 La han leke som han vil. Ikke overtenk, ikke haus det opp, ikke kom med forbud. Han må finne sin egen vei. Kanskje er det bare gøy av og til, uten at det betyr noe for legning. Kanskje er det nettopp et utrykk for legning. Men uansett er det barnet deres ❤️ Jeg var veldig guttejente, klatret i trær, lekeslost og herjet. Jeg er heterofil og veldig kvinnelig. Er dog bedre på å skru IKEA møbler enn å lakke negler, men elsker å bli stashet opp av profesjonelle. Min datter var også ganske guttete, men er heterofil. I motsetning til meg får hun til alle de de sminkegreiene selv. Jeg eg en sønn som også likte å være prinsesse. Han er homofil og fortsatt glad i å pynte seg. Hva jeg vil frem til er vel at uansett hvem din sønn vil være så er det hans reise fra den lille fireåringen til den voksne mannen som elsker sånn eller slik. Kjærlighet er kjærlighet uansett, det er ikke så nøye hvem man elsker så lenge man er i stand til å gi og motta kjærlighet ❤️ Anonymkode: 96749...652 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #12 Skrevet 22. april 2022 Forstår faren godt. Selvfølgelig har han en tanke om hvordan gutter skal være. Det er også naturlig at han som far, ønsker at sønnen skal ta mer etter ham selv. Syns også voksne er fæle med å ilegge leken mer mening enn det den har. Masse dumme mødre som vil oppmuntre dette, og pushe enda mer kjolebruk også, i stede for å la barna leke i fred. Voksne må også slutte å seksualisere barnelek. Barn har ikke slike tanker i det hele tatt. Anonymkode: 749d3...68f 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #13 Skrevet 22. april 2022 Norja skrev (25 minutter siden): Dette. Sønnen din leker - supert! Sønnen din har på seg klær - flott! Man trenger verken å applaudere eller kritisere at sønnen din går i kjole og leker med dukker. Så lenge han føler seg fin og har det gøy, så må jo det være det viktigste? Trenger ikke bety noe. Husker vi lekte at søsteren min skulle gifte seg med katten. Den eldste broren min var for stor for kjolen, så da måtte den yngste broren min være prest. Han hadde også kjolen bak fram, så han skulle få denne kragen. Siden han ikke visste hva presten skulle spørre om, var han eldste kattens forlover, og sa til den yngste broren min hva presten skulle si. Jeg var forlover for søsteren min, som hadde tatt håret i hestehale framme på haka (skjegg). Katten var dame, så da måtte hun være mann. Brudeklærne til katten var en rosa dukkekjole, og ei gul nattlue. Gifteringene var to have kinderegg, som vi satte på forlabbene av katten. Noe katten satte lite pris på, når jeg ser tilbake på det. Men vi var barn. Vi lekte bare. Anonymkode: 749d3...68f 11 1
Havspeil Skrevet 22. april 2022 #14 Skrevet 22. april 2022 (endret) La gutten være den han er 🙂 Man skal aldri påføre barn skam . Ikke bare fordi det vil skade forholdet mellom forelder og barn,men barnets forhold til seg selv og sin rolle til omverdenen. Det er nok av unge gutter og menn som har betalt en pris for det. Ros sønnen din - alltid ❤ Endret 22. april 2022 av Havspeil 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #15 Skrevet 22. april 2022 Hvorfor er det så flott? Virker veldig politisk fra både deg og barnehagen. Er det mer flott at han vil kle seg ut i kjoler enn om han ville kle seg ut som ekorn eller ridder? Hva er grunnen til det? Jeg er enig med far. Gutten skal selvsagt få lov å kle seg ut i kjoler, men det trenger hverken å oppmuntres, applauderes eller kritiseres. Anonymkode: d714d...6dd 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #16 Skrevet 22. april 2022 Er det bare din sønn eller er det begges sønn? Overskriften indikerer at dette bare er ditt barn, ikke hans. Anonymkode: 2d4e4...1b3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #17 Skrevet 22. april 2022 Bare fordi han vil gå med kjole og leke med dukker, betyr ikke at han er transgender. Anonymkode: 61c6a...733 4
Havspeil Skrevet 22. april 2022 #18 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare fordi han vil gå med kjole og leke med dukker, betyr ikke at han er transgender. Anonymkode: 61c6a...733 Og uansett, hadde det også vært greit ❤
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #19 Skrevet 22. april 2022 Jeg syns barn skal få lov til å være barn, og de skal få lov til å være den de er. Men jeg skjønner heller ikke helt den fantastiske, flotte, enorme gleden det tydeligvis er for noen dersom en gutt går i kjole og vil lakke neglene? Hvorfor blir det hauset opp til å være så utrolig mye bedre enn om han ville leke med biler og sparke fotball? Vil dere helst at barnet deres skal gå igjennom et identitetsskifte? Anonymkode: 0e9f6...a79 15
Uglems Skrevet 22. april 2022 #20 Skrevet 22. april 2022 Spørsmålet er jo hvor han har kjolen fra og dukkene. Er det du som har kjøpt det til ham, ts? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå