Gå til innhold

Jeg måtte rydde og kvitte meg med ting i huset. Det ble forandringen til et bedre liv. Hva vil du rydde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nå flere år siden jeg tok valget å stadig kvitte meg med ting. Etter å ha sett i skapet og sett klær som ikke passet lenger, gjorde det meg deprimert. Likevel tok det flere år før jeg tok valget å gi de bort.

Tenkte på den sommeren jeg hadde på den kjolen. Nå var den blitt for trang. Det ga meg dårlig selvtillit og den opptok plass. Eller alt av hobbysett jeg kjøpte. Brukte det litt så ble det stuet bort.

Etter å ha slitt bestemte jeg for å ta et oppgjør. Det hyggelige var at mannen og barna også ble med på det. Jeg fjernet klær som ikke passet lenger, jeg fjernet klær jeg ikke følte meg vel i. Jeg fjernet det som ikke ga meg noe og det som ikke ble brukt. Mannen gjorde det samme. Og det beste var at barna fulgte etter. De ville kvitte seg med de ikke trengte og heller gi det bort til noen som ville ha det ❤️

Før drømte vi alltid. Vi skulle ha hytte, bedre bil, større bolig. Men dette fikk meg til endre fokus. Fokuset nå ble: Vi har ikke så mye ting, hvorfor skal vi bo så stort? Vi solgte boligen og kjøpte en treroms. Ja, meg og mannen på et rom, og sønnene våres delte det andre rommet. Familien ble mye mer harmonisk.

Dette ga meg så mye overskudd at jeg har gått ned i stilling. Fra å jobbe 100% og å slite med å hente meg inn, jobber jeg nå 60% over 4 dager. Jeg har mer overskudd til å være mor, venn og kone. Vi kan faktisk bruke penger på familien i helgene. VI får ikke lenger dårlig samvittighet av å gå på cafe, kino og lignende. Og det beste er at lørdagene ikke blir brukt på alskens butikker og sentre.

For oss ble dette redningen. Hva er din historie? Hvordan hjalp det på deg?

Anonymkode: e9ecf...297

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er nå flere år siden jeg tok valget å stadig kvitte meg med ting. Etter å ha sett i skapet og sett klær som ikke passet lenger, gjorde det meg deprimert. Likevel tok det flere år før jeg tok valget å gi de bort.

Tenkte på den sommeren jeg hadde på den kjolen. Nå var den blitt for trang. Det ga meg dårlig selvtillit og den opptok plass. Eller alt av hobbysett jeg kjøpte. Brukte det litt så ble det stuet bort.

Etter å ha slitt bestemte jeg for å ta et oppgjør. Det hyggelige var at mannen og barna også ble med på det. Jeg fjernet klær som ikke passet lenger, jeg fjernet klær jeg ikke følte meg vel i. Jeg fjernet det som ikke ga meg noe og det som ikke ble brukt. Mannen gjorde det samme. Og det beste var at barna fulgte etter. De ville kvitte seg med de ikke trengte og heller gi det bort til noen som ville ha det ❤️

Før drømte vi alltid. Vi skulle ha hytte, bedre bil, større bolig. Men dette fikk meg til endre fokus. Fokuset nå ble: Vi har ikke så mye ting, hvorfor skal vi bo så stort? Vi solgte boligen og kjøpte en treroms. Ja, meg og mannen på et rom, og sønnene våres delte det andre rommet. Familien ble mye mer harmonisk.

Dette ga meg så mye overskudd at jeg har gått ned i stilling. Fra å jobbe 100% og å slite med å hente meg inn, jobber jeg nå 60% over 4 dager. Jeg har mer overskudd til å være mor, venn og kone. Vi kan faktisk bruke penger på familien i helgene. VI får ikke lenger dårlig samvittighet av å gå på cafe, kino og lignende. Og det beste er at lørdagene ikke blir brukt på alskens butikker og sentre.

For oss ble dette redningen. Hva er din historie? Hvordan hjalp det på deg?

Det er bare så bra :) jeg er ei voksen dame som valgte som deg, jobbe redusert. Har hatt et lavt forbruk, men prioritert reise med fam til utlandet hvert år. Barna er nå voksne, og er det noe jeg ALDRI har angra på er det at jeg hadde TID sammen med familien min, og en hverdag uten stress. Vi har det veldig godt sammen, og ingen har manglet noe. Det har blitt et bruk og kast - samfunn på mange måter. Var ei på jobben som sa at hun bare kjøper nye påskeegg hvert år, fordi hun ikke gidder lete etter dem fra i fjor...og det er så billig. Heier på historier som din :)

Anonymkode: f2e1c...7e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lignende historie her, bare at vi aldri ble en del av status- eller bruk-og-kast-samfunnet.

Er i midten av 30-årene, mannen straks 40. Har treroms, kun én bil (bor i en liten by med dårlig kollektivtilbud), ingen hytte eller båt. Gir bort og selger jevnlig, og prøver å bruke ting til det blir oppbrukt/går i stykker. Utrolig deilig å ha så mye fritid og å slippe å bekymre seg over økonomien. Har mye penger til å bruke på opplevelser, og trenger ikke å tenke over prisen på varer av kvalitet når vi ønsker å unne oss noe. Bor også i borettslag, som leier inn folk for å male fasader etc.  

Har ikke ønske om å bruke mye tid på vedlikehold av bolig og alt som følger med å eie enebolig. Men må innrømme at jeg har litt lyst på hage, så vi vurderer å kjøpe en nyere tomannsbolig eller rekkehus. Men denne livsstilen er hard å kutte ned på, så er usikker på om det blir 😊 Man blir avhengig av en stressfri hverdag😂

Anonymkode: 51785...09f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huset ser beklageligvis som et bomba horehus, samboeren min har esker og dritt av alt mulig. Bilting og stæsj. Er flaut å ha med folk inn. Han nekter å rydde etter seg. Et han sitt hus, men jeg får skylda at det ser ut dom det gjør!

Anonymkode: 77eae...4a8

• Liker 2
Skrevet

Vi er i prosessen nå. Har en relativt liten enebolig (90 kvm) som er stappfull. Trodde vi.. Men det kan heller se ut til at det bare er dårlig organisering og plassutnyttelse som er problemet! 😂 

Så nå har vi startet opp med å omorganisere. Det ene uthuset skal rives og kjelleren skal optimaliseres. Tidligere hadde vi 3 uteboder, nå skal vi ned til 1. Greia er at når vi hadde all den plassen så ble det bare fylt opp av drit vi egentlig ikke trengte og opplevdes som uoversiktlige og ble bare et sted man unngikk. Det blir litt av en jobb, men skal bli godt å bli kvitt alle disse "kjekt å ha" tingene man har tatt vare på gjennom årene! 

I tillegg skal vi bygge en egen bod i første etasje som seriøst kommer til å endre alt. Fra en tidligere stappa kjøkkenbenk full av duppeditter så skal alt nå flyttes inn bak en lukket dør. Alle ting vi bruker 1-5 ganger ila uken trenger ikke lenger stå på benken fordi man ikke orker å bære det opp på boden i 2 etasje. Vi har bestemt oss for å bli boende i huset og skal derfor tilpasse det til oss og våre rutiner enn å kun tenke på gjensalgsverdi! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spennende å lese dere som har svart :) 

Virker som vi har tilsvarende erfaringer 😍

AnonymBruker
Skrevet

Vi nedgraderer nå fra 200 kvadrat til 110 og har ryddet og kastet så utrolig mye som bare står der og ikke blir brukt.

Gitt bort masse av både våre og barna sine klær (leker), husholdningsting og div.

Selv om vi har nedgradert har vi nok soverom (dog mindre), alt er organisert og i orden og det eneste som står i boden er juletre, pynt, gavepapir, vinterklær og ting vi faktisk bruker.

En veldig god følelse og endelig ha tatt tak i alle unødvendige ting. 

200 kvadratmeter ble i grunn alt for stort for oss og med en stor hage i tillegg, følte vi at vi ikke gjorde stort annet enn å rydde, vaske og vedlikeholde.

Nå har vi en liten hage på 30 kvadratmeter med plass til trampoline og litt leker og en stor terrasse.

Anonymkode: 45b2c...4bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...