Gå til innhold

Storesøster nekter å slå følge med lillesøster til skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minstejenta kan gå selv, men dersom storesøster ikke sykler, går de på helt samme tidspunkt.

Ettermiddagen går lillesøster hjem selv (halvannen km), men på morgenen er veiene mer fulle av masse andre barn (ungdommer og de på eldre trinn på barneskolen).

Jentene skal jo samme vei, og noen ganger går storesøster med noen venner hun møter på veien.

Men vil på liv og død ikke gå med lillesøsteren på morgenen.
Jeg tror hun kanskje bare er ordentlig lei av ha med seg et vedheng, og vil helst gå alene med vennene sine.

Er rett og slett usikker her på hvordan jeg skal ta det fatt.
Det som er så idiotisk er at når de går samtidig, vil storesøster egentlig gå ti meter foran med vennene sine, og lillesøster bak.
Enn så lenge blir ALLE de andre på trinnet til lillesøster kjørt til skolen.
Bør jeg tvinge storesøsteren eller bare la henne gå alene?
Jeg har prøvd en gang nå og da og spørre om kunne tenke seg å slå følge med lillesøsteren «denne ene morgenen», men Gud hjelpe så muggen hun blir da😅

Anonymkode: b6064...a57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tik heller ikke følge med mine søsken til skolen....gikk med mine venner. 

Anonymkode: d28ae...9a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg ofte måtte drasse rundt på lillebror. Det var pyton! Jeg ville helst gå med venninnene mine og skravle. Jeg ville ikke at han skulle henge med eller at jeg måtte ta ansvar for ham. 
Jeg ville latt storesøster slippe. Det skjer mye sosialt på skoleveien og hun bør slippe å ha med seg ‘hale’ (lillesøster). Det er dere, ikke storesøster, sitt ansvar at lillesøster kommer seg til skolen. 

Anonymkode: e3cff...1d4

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er aldersforskjellen?

Anonymkode: 1265f...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis minste er så liten at hun ikke kan gå alene, hadde jeg faktisk sagt at i en familie passer vi på hverandre, dere går sammen. 

Anonymkode: 1a96e...ae9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er selvfølgelig noe dere som foreldre bestemmer! Her får storebror pent ta med lillebror når vi ber om det, og begge gutter er godt kjent med hverandres venner. Noen ganger er det irriterende med lillebror på slep, men det får han altså ikke velge selv. 

Anonymkode: 8702c...8fe

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ikke vært bedre om flere av barna på lillesøster sitt trinn lærte seg å bruke beina og gå de 10 - 15 minuttene? Jeg hadde tatt en prat med noen av foreldrene til de lillesøster går i klasse med, og hørt om de kunne tenke seg å la barna gå istedenfor å bli kjørt.

Da mine var små, husker jeg mange meldinger fra skolen om foreldre som mer eller mindre anså det som helt nødvendig å kjøre barna sine nærmeste til døren, og hvordan dette skapte farlige situasjoner for de barna som var ute og gikk. Skolen ønsket flere gående og syklende barn, og færre stressede foreldre i biler.

Anonymkode: c66ca...f30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Husker jeg ofte måtte drasse rundt på lillebror. Det var pyton! Jeg ville helst gå med venninnene mine og skravle. Jeg ville ikke at han skulle henge med eller at jeg måtte ta ansvar for ham. 
Jeg ville latt storesøster slippe. Det skjer mye sosialt på skoleveien og hun bør slippe å ha med seg ‘hale’ (lillesøster). Det er dere, ikke storesøster, sitt ansvar at lillesøster kommer seg til skolen. 

Anonymkode: e3cff...1d4

Men se det fra lillebroren din sin side da, han måtte alltid føle på å være til bry for deg, aldri ha verdi i dine øyne, for var jo så grusomt å la han gå med deg i ti min.  Unger i dag må lære seg at livet kretser ikke kun rundt dem, man har plikter å hjelper til innad i familie, venner osv. 

Anonymkode: 5a4c9...dee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde dere da storesøster var på lillesøsters alder? Dere må vel gjøre det samme med  henne.

To år mellom mine to, men kunne aldri falt meg inn å legge ansvaret på storebror som vil gå med sine venner og ikke passe på lillesøster. Han har gjort det innimellom når det har vært krise, men det er unntaket ikke regelen her.

Anonymkode: f3c9f...f8d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjorde dere da storesøster var på lillesøsters alder? Dere må vel gjøre det samme med  henne.

To år mellom mine to, men kunne aldri falt meg inn å legge ansvaret på storebror som vil gå med sine venner og ikke passe på lillesøster. Han har gjort det innimellom når det har vært krise, men det er unntaket ikke regelen her.

Nei Gud forby at gutten skal lære å ta hensyn til andre enn seg selv. 

Anonymkode: 46837...7cc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som er to år yngre enn meg og ble så lei av at jeg alltid måtte invitere henne med og ha henne med i leken, når hun også hadde egne venner. Tror vi hadde hatt et enda bedre forhold i dag om det ikke hadde vært sånn.

Anonymkode: 8dd13...11d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Samme her. Vi lot storesøster gå gå med venner. Hun skal ikke føle at hun må passe på lillesøster.

Viktig at hun er en del av sin gjeng på skoleveien også. Lillesøster klarer å gå selv, og da er det helt greit.

Anonymkode: 26b33...72c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kan ikke lillesøster bare gå pent bak storesøster og vennene hennes da? 

Anonymkode: efe92...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei Gud forby at gutten skal lære å ta hensyn til andre enn seg selv. 

Anonymkode: 46837...7cc

Det lærer han fint på andre måter enn å følge lillesøster til skolen. Det er faktisk vårt ansvar som foreldre den korte tiden det er nødvendig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar!
Mange gode poeng:-)

Akkurat nå går det ingen på morgenen som lillesøster kan slå følge med.
Til høsten tenker jeg hun vil ha noen å gå med hver morgen.

Hun kan absolutt gå skoleveien alene.
Jeg vil egentlig ikke dytte henne på storesøster, eneste grunnen til at jeg lurer på om de kan gå sammen noen ganger er så ikke lillesøster skal gå bak storesøster og vennene hennes, men ikke får lov til å verken egentlig gå med eller snakke til de 😂

Jeg skjønner at det kan føles veldig ugreit for lillesøster, samtidig forstår jeg storesøsteren hennes veldig godt.
Hun skal selvfølgelig få lov å gå alene med sine egne vegner. Jeg tror hun er veldig lei av at lillesøster alltid egler seg med og henger rundt på slep. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS her, takk for svar!

Jeg vil egentlig ikke dytte henne på storesøster, eneste grunnen til at jeg lurer på om de kan gå sammen noen ganger er så ikke lillesøster skal gå bak storesøster og vennene hennes, men ikke får lov til å verken egentlig gå med eller snakke til de 😂

Jeg skjønner at det kan føles veldig ugreit for lillesøster, samtidig forstår jeg storesøsteren hennes veldig godt.
Hun skal selvfølgelig få lov å gå alene med sine egne vegner. Jeg tror hun er veldig lei av at lillesøster alltid egler seg med og henger rundt på slep. 

Foreslår at du prater med begge ungene og dere i fellesskap finner et kompromiss som funker for begge. 

Forhåpentligvis får den minste noen å gå med etterhvert.  Synes det er litt lumpent av storesøster å nekte tvert ? 😅 

Anonymkode: a0116...0b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis minste er så liten at hun ikke kan gå alene, hadde jeg faktisk sagt at i en familie passer vi på hverandre, dere går sammen. 

Anonymkode: 1a96e...ae9

Evt får foreldre selv passe på barna de har valgt å få, og ikke ødelegger storesøsters sosiale liv med at hun må være tvungen barnevakt hver eneste morgen mens alle de andre barna får lov å gå sammen med vennene sine.

Er det krise i ny og ne er jeg derimot enig i at storesøster får hjelpe til. Typ max et par ganger i måneden.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men se det fra lillebroren din sin side da, han måtte alltid føle på å være til bry for deg, aldri ha verdi i dine øyne, for var jo så grusomt å la han gå med deg i ti min.  Unger i dag må lære seg at livet kretser ikke kun rundt dem, man har plikter å hjelper til innad i familie, venner osv. 

Anonymkode: 5a4c9...dee

Men det er da virkelig foreldrene sitt problem, ikke storesøskenet.

Ts, ikke tving storsøster til å slepe på lillesøster på skoleveien. Du risikerer at detødelegger vennskaprt hennes med de andre barna. I lengden slutter man å invitere med de barna som stadig sleper med seg uinviterte søsken som er i veien og ødelegger dynamikken.

Anonymkode: 6d095...3da

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS her, takk for svar!

Det skjønner jeg godt :)

Jeg tenker dette er dere foreldres ansvar (å følge altså), ikke storesøster? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lillesøsteren i min familie. Storesøstra mi gikk sammen med meg en stund, bare til jeg "kom inn i det". Gikk vel noen uker. Ellers gikk jeg alene eller med egne venner. Det er bare fint å lære seg å gå i eget selskap.

Ikke tving storesøster til noe, men kanskje spørre om hun, som er eldre, bare kan se at lillesøs ikke har det ugreit i det minste? Gi henne spillerom. Klart hun vil gå med venner.

Hos oss ble det til at, pga friheten, så kunne vi velge av og til om vi gikk til skolen sammen - av lyst. Ikke fordi hun "måtte" drasse på meg. 

Uansett var jeg en som likte å komme tidlig for å leke med venner før skolestart, mens søs likte å komme rett når det ringte inn. Så ofte gikk vi ikke fra huset samtidig engang. Hjem gikk vi sjeldent sammen selvsagt pga klokkeslett.

Anonymkode: 88c56...8c7

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt spesielt at storesøster ikke kan gå med lillesøster. Vi snakker om en kortere periode,så hva er problemet?

Men det har vel kanskje blitt slik i dag. Dersom man ikke vil gå med noen, som sin egen lillesøster, så skal det være helt greit,og man skal slippe.

Hvor er ansvarsfølelsen? Den finnes ikke lenger i dag. Vi ser det spesielt godt på debatten som raser rundt russebussene nå. Det er helt greit å bare stenge noen ute, til tross for at kampen, holdninger og jobben rundt inkludering aldri har vært større.

Men det har vel blitt slik,at man må være sin egen lykke smed. Man trenger ikke gjøre en god gjerning, man trenger ikke legge godviljen til. Alt handler om hva "jeg" vil, og føler jeg for det,ja så gjør jeg det.

Anonymkode: b0404...ccf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...