Gå til innhold

Taushetsplikt ifh til om en pasient har vært innlagt på sykehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en person som har fortalt at hun har vært innlagt en dag på sykehus, fortalt meg dato og hendelsesforløp i detaljer, men det alikevel er ekstremt mange ting som skurrer... I tillegg til at hun tidligere har løyet på seg bilulykker og diverse andre alvorlige ting som i etterkant har kommet frem at det aldri skjedde.. Kan jeg da sende Mail til sykehuset og spørre om de kun kan avbekrefte eller bekrefte om henne har vært innlagt på den datoen? Eller kan de ikke fortelle meg det pga taushetsplikt? Er kun snakk om vanelig sykehus, ikke noe psykiatri eller noe sånt, og de trenger evt ikke bekrefte noen sensitive opplysninger for meg bare avbekrefte/bekrefte om pasienten i det heletatt var der? Og evt om jeg gjør dette, kommer personen det er snakk om til å bli varslet? - jeg er ikke pårørende kun bekymret nær venn. 

Anonymkode: 31e95...a36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hpl paragraf 21 - taushetsplikt- hva får deg til å tenke du har rett til å kontrollere om hun har vært innlagt? Hva skal du liksom gjøre med den informasjonen? 

Anonymkode: 96114...6be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hpl paragraf 21 - taushetsplikt- hva får deg til å tenke du har rett til å kontrollere om hun har vært innlagt? Hva skal du liksom gjøre med den informasjonen? 

Ifh til det hun har fortalt synes jeg ikke hun har fått bra nok oppfølging.. eller egentlig ingen oppfølging… så jeg er bekymret siden hendelsen var veldig alvorlig, og ifølge standard prosedyrer er det en rekke tilbud man skal få ifh til sånne hendelser samt kontroller i ettertid, men hun har altså ikke fått noen oppføging, noe jeg synes er veldig dårlig, skal sies at hun fremstår som 100%frisk og problemfri, MEN uansett hvordan hun fremstår: om det hun forteller meg er sant skulle hun hatt langt bedre oppfølging! Og som sagr ifh til gitt bakgrunn, hun har løyet om mange sånne situasjoner før, så synes jeg det er unødvendig om dette er noe jeg skal gå rundt og bekymre meg for daglig om dette er enda en løgn. Høres sikkert fælt ut å si, men om du har vært borti lystløgnere som kan spinne de sykeste historier så forstår du.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hol paragraf 21: Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

Legger til:

var det denne du mente? Jeg jobber ikke innen helse/er ikke helsepersonell. er kun en bekymret venn, og hun har som sagt fortalt meg alle detaljene så det skal i hovedsak ikke være «hemmelig» at hun har vært der

Skrevet

De vil ikke en gang bekrefte eller avkrefte om personen noen gang har vært på sykehus. Vi sier ingenting hvis ikke navnet ditt er oppført i lista som nærmeste pårørende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (9 minutter siden):

De vil ikke en gang bekrefte eller avkrefte om personen noen gang har vært på sykehus. Vi sier ingenting hvis ikke navnet ditt er oppført i lista som nærmeste pårørende.

Ok, takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...