AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Andre som har stusset over formuleringer på nettet rundt dette? Altså vi kan lese om farene forbundet med homsesex der menn har sex med andre menn. Feks økt risiko for hiv/aids eller kreft i endetarmen relatert til HPV virus. Når de sier det er en økt risiko hos menn som har sex med menn, så regner jeg med de da mener analsex. Men i dag vet vi jo derimot at svært mange heterofile par også har analsex. Er ikke sex i analen like farlig når menn har sex i analen med en dame? Eller er det kun mannlig penis i mannlig rumpe som øker faren dor aids og analkjertler?! Vet dette innlegget kan virke kleint, men jeg har irritert meg litt over dette. Er det ikke på tide å si at det er ANALSEX som kan gi økt fare for aids og endetarmskreft, IKKE bare hos ‘menn som har sex med menn»? For meg blir den vage beskrivelsen av risikofylt sex nokså diskriminerende mtp at nesten like mange heterofile par som homofile praktiserer analsex i blant. Hva tenke dere om dette? https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-forening-for-allmennmedisin/faggrupper/seksuell-helse-for-menn-som-har-sex-med-men/ https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/14.-menn-som-har-sex-med-menn-og-sm/ Anonymkode: 269ac...a62 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Spesielt når man husker at analsex oftere blir utført av heterofile siden det er så mange fler av dem. Anonymkode: dc8fe...a24 3 2
herzeleid Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Andre som har stusset over formuleringer på nettet rundt dette? Altså vi kan lese om farene forbundet med homsesex der menn har sex med andre menn. Feks økt risiko for hiv/aids eller kreft i endetarmen relatert til HPV virus. Når de sier det er en økt risiko hos menn som har sex med menn, så regner jeg med de da mener analsex. Men i dag vet vi jo derimot at svært mange heterofile par også har analsex. Er ikke sex i analen like farlig når menn har sex i analen med en dame? Eller er det kun mannlig penis i mannlig rumpe som øker faren dor aids og analkjertler?! Vet dette innlegget kan virke kleint, men jeg har irritert meg litt over dette. Er det ikke på tide å si at det er ANALSEX som kan gi økt fare for aids og endetarmskreft, IKKE bare hos ‘menn som har sex med menn»? For meg blir den vage beskrivelsen av risikofylt sex nokså diskriminerende mtp at nesten like mange heterofile par som homofile praktiserer analsex i blant. Hva tenke dere om dette? https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-forening-for-allmennmedisin/faggrupper/seksuell-helse-for-menn-som-har-sex-med-men/ https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/14.-menn-som-har-sex-med-menn-og-sm/ Anonymkode: 269ac...a62 Jeg tror det handler mye om at "menn som har sex med menn" ofte har et veldig mye mer utsvevende sexliv enn heterofile og at sykdomsforekomsten i denne gruppen derfor er mye høyere og risikoen deretter. Å rette tiltak mot alle som har analsex vil derfor kunne være mindre treffsikkert. 7 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 herzeleid skrev (11 timer siden): Jeg tror det handler mye om at "menn som har sex med menn" ofte har et veldig mye mer utsvevende sexliv enn heterofile og at sykdomsforekomsten i denne gruppen derfor er mye høyere og risikoen deretter. Å rette tiltak mot alle som har analsex vil derfor kunne være mindre treffsikkert. Det er nok dette som er grunnen ja. Null risiko for graviditet, så om man ikke tenker over/bryr seg om seksuelt overførbare infeksjoner og ikke er monogam så er det jo bare å pule i vei. Anonymkode: 5f24a...85c 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 herzeleid skrev (18 timer siden): Jeg tror det handler mye om at "menn som har sex med menn" ofte har et veldig mye mer utsvevende sexliv enn heterofile og at sykdomsforekomsten i denne gruppen derfor er mye høyere og risikoen deretter. Å rette tiltak mot alle som har analsex vil derfor kunne være mindre treffsikkert. Syns det svaret bare ble ENDA mer diskriminerende og stigmatiserende! Tenk på alle de løsslupne heterofile menn og kvinner vi faktisk har der ute. Dere tenker oppriktig at homofile menn lever enda mer utsvevende og risikofylt? Neppe. Norge er elendigste i Europas på kondombruk, og jeg tviler på menn som har sex med menn er verre en single heterofile par. Svar som dette bekrefter dermed poenget mitt. Dette handler om stigmatisering og diskriminering av homofile😣 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er nok dette som er grunnen ja. Null risiko for graviditet, så om man ikke tenker over/bryr seg om seksuelt overførbare infeksjoner og ikke er monogam så er det jo bare å pule i vei. Anonymkode: 269ac...a62 1
herzeleid Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Syns det svaret bare ble ENDA mer diskriminerende og stigmatiserende! Tenk på alle de løsslupne heterofile menn og kvinner vi faktisk har der ute. Dere tenker oppriktig at homofile menn lever enda mer utsvevende og risikofylt? Neppe. Norge er elendigste i Europas på kondombruk, og jeg tviler på menn som har sex med menn er verre en single heterofile par. Svar som dette bekrefter dermed poenget mitt. Dette handler om stigmatisering og diskriminering av homofile😣 Anonymkode: 269ac...a62 Det er nok helt åpenbart tilfelle, og noe som interessant nok ble belyst i "hjernevask" for en del år siden. Trist om du føler det diskriminerende, men jeg tror ikke dette akkurat er noen godt bevart hemmelighet. Sitat Vi vet også at antall sexpartnere varierer ut i fra legning, og homofile har generelt flere sexpartnere enn det heterofile har, legger hun til. https://www.kk.no/samliv/alt-fra-1-til-200-sexpartnere-regnes-som-normalt/67746987 2 1
Fjompen Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Det enkle svaret her er vel "statistikk"? Litt på samme måte som at unge menn med ferskt førerkort bosatt på bygda godt kan føle seg diskriminert når de skal forsikre sin nye, dyre og motorsterke BMW, men at det kun handler om risiko vs statistikk. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Syns det svaret bare ble ENDA mer diskriminerende og stigmatiserende! Tenk på alle de løsslupne heterofile menn og kvinner vi faktisk har der ute. Dere tenker oppriktig at homofile menn lever enda mer utsvevende og risikofylt? Neppe. Norge er elendigste i Europas på kondombruk, og jeg tviler på menn som har sex med menn er verre en single heterofile par. Svar som dette bekrefter dermed poenget mitt. Dette handler om stigmatisering og diskriminering av homofile😣 Anonymkode: 269ac...a62 Beklager, mener på ingen måte at alle homofile lever slik. Og de som gjør det, hva er galt med det? Så sant de ikke later som de er monogame men ligger rundt bak ryggen på sin partner. Eller dvs., det eneste som er galt med en slik livsstil er jo evt. sykdommer. Det var ikke meningen å være fordømmende. Som du skriver, en del heterofile nordmenn har også et risikofylt sex. Men jeg tror oppriktig at det elementet med null risiko for graviditet spiller litt inn. Anonymkode: 5f24a...85c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #9 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Syns det svaret bare ble ENDA mer diskriminerende og stigmatiserende! Tenk på alle de løsslupne heterofile menn og kvinner vi faktisk har der ute. Dere tenker oppriktig at homofile menn lever enda mer utsvevende og risikofylt? Neppe. Norge er elendigste i Europas på kondombruk, og jeg tviler på menn som har sex med menn er verre en single heterofile par. Svar som dette bekrefter dermed poenget mitt. Dette handler om stigmatisering og diskriminering av homofile😣 Anonymkode: 269ac...a62 Du blander fakta og fordommer. Det ER jo en gang sånn, og forklaringene du har fått til nå er gode. At noe er vanligere i en gruppe betyr ikke at alle gjør det, folk flest skjønner forskjellen på mikro- og makronivå. Hva med de landene i Afrika hvor det er sinnsykt mye hiv? Vanlig å få det via voldtekter blant annet. Er det også diskriminerende å påstå? Analsex med noen i risikogruppe er forbundet med økt fare for smitte. Homofile er definert som en risikogruppe, med god grunn vil jeg påstå. Se på 2017-statistikken til FHI https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/seksualitet-og-helse/andre-artikler/statistikk---hiv-og-aids/ , nesten halvparten av de smittede i landet er i denne gruppa. Innlegget du siterte var helt innafor. For min egen del har jeg forøvrig aldri hørt om jenter som har analsex på ons. Anonymkode: 83188...1b8 1 1
Majer Skrevet 23. april 2022 #10 Skrevet 23. april 2022 (endret) Stor risiko for hpv ved oralsex. Mange menn som ikke har fått tilbud om vaksine og munnkreft kan være ganske så jævlig. Risikoen for homofile er større siden færre er hpv vaksinerte og det er lettere å møte nye partnere enn for heterofile, noe som øker risikoen for sykdommer. Nå har jeg ikke sett tallene på en stund, men ligger median antall partnere gjennom livet på 6 for heterofile og 30 for homofile sier det seg selv at hver ny partner øker risikoen mer enn ved å ha sex med en heterofile partner. Endret 23. april 2022 av Majer 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå