Gå til innhold

Hunden halter plutselig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på 11 årskontroll med hunden idag og alt var bra. Han gikk helt fint fra dyrlegen til bilen og jeg dro ut på kjøpesenteret i noen timer etter å ha sluppet av hunden hjemme. 

Når jeg kommer hjem løper hunden opp trappa og legger seg i senga, egentlig litt rar oppførsel. Etterhvert kommer han ned og legger seg i senga nede en stund. Da han reiser seg ser jeg at han halter veldig på det ene bakbeinet. Sånn at han stiller poten litt skjevt ned på gulvet. Ser også litt ut som han mister balansen et par ganger. 

Vi skulle gå kveldstur og han spurta mot døra som vanlig. På turen gikk han mer og mer normalt. Men ser når han reiser seg opp fra senga etter å ha ligget litt så halter han. 

Han hoppet ned fra et høyt bord hos dyrlegen istad når han var ferdig. Samboer mener at han kan ha strukket noe da for han landet ikke helt bra. 
Virker ikke som han har vondt noe sted, løper rundt og drar i båndet på tur. 

Men nå er jeg livredd, sikker på at han har fått en permanent skade og må avlives eller noe 😢 kan hunder strekke ting og at det går over? 

Anonymkode: 8ee9e...fe4

AnonymBruker
Skrevet

Min hund sprang og lekte med hundevenner i fjor i litt over en time. Vi kjørte hjem, og alt var bra. Hun spiste middag og alt var bra. Så la hun seg for å sove ved siden av meg i sofaen. Når hun våknet opp, så var ikke ting bra i det hele tatt. Hun klarte ikke å stå på den ene fremfoten. Hun klarte ikke å legge seg ned eller skifte liggestilling uten å hyle og skrike. Jeg måtte knytte et skjerf under henne for å støtte henne opp og hjelpe henne med å tisse i hagen. Hun klarte ikke å sette vekt på foten i det hele tatt. Hun oppførte seg rart og jeg var overbevist om at noe var alvorlig galt. 

Neste morgen haltet hun kraftig på foten, men satte litt vekt på den. På kvelden haltet hun lett. Dagen etter løp hun rundt som vanlig. 

Hun hadde nok fått en skikkelig strekk som hun kjente først når hun hadde ligget stille en stund og "stivnet" til.

Det går nok bra. Hunden din har kanskje fått seg en strekk eller en vri. Om dere har forsikring, så kan du snakke gratis med en veterinær på first vet (agria vet guide om du har agria forsikring). Da kan de gi deg en pekepinn på hva dere skal se etter for å vite om det er noe alvorlig eller ikke. 

Anonymkode: e5b33...893

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har nok strukket noe, ring veterinæren i morgen hvis han ikke har det bra utover formiddagen. 

I og med at han er gammel så kan han få litt lindring ved smertestillende. 

Anonymkode: c3d7a...2e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

antagelig strekk. Hunder passer på dette selv ved å ikke belaste den skadde foten for mye. Men kanskje du må gå kortere turer enn normalt. Eller oppsøk stede der den kan gå fritt på mykere underlag og ikke asfalt. Så vil det antagelig gå over av seg selv.

Anonymkode: 31d64...9d4

• Liker 1
Skrevet

Eldre hunder får fort strekker og blir fort støle i muskulaturen etter å ha ligget stille, akkurat som mennesker.

Den eldre herremannen til foreldrene mine er sånn nå, han kan løpe rundt som en valp i kort tid, legge seg ned og når han reiser seg, så reiser han seg som om alt i kroppen gjør vondt. Men etter en stund med aktivitet er han som normal.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han går fortsatt rart idag. Virker ikke som han har vondt, men han må jo ha det siden han går sånn? Han går i trapper og legger full vekt på det bakbeinet når han løfter det andre for å tisse. Men han sliter litt med å reise seg fra liggende til stående.  

Har prøvd å klemme her og der, men får ingen reaksjon. Han har aldri vist tegn til stivhet eller vondt noen steder. Dyrlegen sa også igår at han var i veldig fin form for å være 11, men sa at han muligens hadde noe forkalkning nederst i ryggen, men ikke noe som plager han enda. Er jo rart om dette plutselig slår ut samme dagen 😳 

Ringte dyrlegen og de sa jeg kunne vente til mandag for ville helst at de skulle se på han idag.. har noe smertestillende til han som jeg kan gi. 

Det som bekymrer meg mest er at bakbeina ikke ser helt like ut. Vanskelig å forklare. Men når han står oppreist på alle fire så er det «knepartiet» på Høyre bein nærmere bakken enn det andre, akkurat som han ikke strekker ut beinet ordentlig sånn at det «henger» litt. Ser rart ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han går fortsatt rart idag. Virker ikke som han har vondt, men han må jo ha det siden han går sånn? Han går i trapper og legger full vekt på det bakbeinet når han løfter det andre for å tisse. Men han sliter litt med å reise seg fra liggende til stående.  

Har prøvd å klemme her og der, men får ingen reaksjon. Han har aldri vist tegn til stivhet eller vondt noen steder. Dyrlegen sa også igår at han var i veldig fin form for å være 11, men sa at han muligens hadde noe forkalkning nederst i ryggen, men ikke noe som plager han enda. Er jo rart om dette plutselig slår ut samme dagen 😳 

Angående det jeg har uthevet. 

Jeg sier ikke dette for å skremme, men for å illustrere hvor fort en situasjon kan snu seg.

En venninnes hund var hos veterinær på mandag fordi hunden var litt stiv og haltet.

Røntgen viste at hunden muligens hadde en forkalkning i ryggen, og veterinæren ville følge opp men en time uken etter. På  natten skjedde det noe, ingen vet hva, men plutselig hylte hunden til, og neste dag kunne han ikke gå.  Full fart til veterinæren igjen,  og på onsdag ble hunden operert for prolaps.   Så fort kan det faktisk gå fra "kanskje det er noe galt, men ikke akutt" til "oisann, dette var ikke bra".

Anonymkode: e4868...0af

AnonymBruker
Skrevet

Det at hunder halter etter å ha sovet er veldig typisk for artrose og ikke unormalt på hunder i den alderen. Finnes masse tilskudd som kan ha en positiv effekt, som glukosamin osv. Finnes også sprøyter de kan gi som begynner bli veldig effektive!

Hos de fleste og spesielt hunder av den alderen så er det veldig vanlig at de blir satt på metacam (smertestillende) som de får en eller to ganger daglig, det fungerer utmerket hos de fleste og påvirker ikke livskvaliteten. Mange hunder får forlenget livet sitt med flere år bare ved å ta en liten dose daglig!

Helt eller delvis røket korsbånd skal man ikke utelukke heller, men det kan enkelt sjekkes av veterinær med å se etter en skuffebevegelse i leddet. Uansett tror jeg utfallet ville blitt det samme med smertestillende da det ikke er verdt risikoen med en operasjon av en så gammel hund.

Kort forklart så, når en hund ryker ett korsbånd så vil de halte veldig i en periode for så å "bli bra" igjen. Problemet er at det danner seg forkalkninger i leddet og det stabiliseres ikke riktig, så det kommer ofte å biter deg i ræva flere år senere. En korsbåndsoperasjon stabiliserer leddet i riktig vinkel og bruker ofte forkalkningene til sin fordel.  

Symptomene passer perfekt til Artrose så jeg ville nok mistenkt det fremfor røket korsbånd.

Anonymkode: f4dd1...c46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ringte dyrlegen og de sa jeg kunne vente til mandag for ville helst at de skulle se på han idag.. har noe smertestillende til han som jeg kan gi. 

Det som bekymrer meg mest er at bakbeina ikke ser helt like ut. Vanskelig å forklare. Men når han står oppreist på alle fire så er det «knepartiet» på Høyre bein nærmere bakken enn det andre, akkurat som han ikke strekker ut beinet ordentlig sånn at det «henger» litt. Ser rart ut

Glemte å skrive at jeg synes du skal ta en grundig titt på og mellom potene, fort gjort at noe lager faenskap der. Glem heller ikke å sjekk om en klo er brukket eller sprekt, det gir ofte samme symptomer!

Du kan nok fint vente til mandag, så lenge ikke hunden har store smerter.  Halting er jo noe av det vanligste som finnes og det kan jo bare være en strekk også!  

Som oftest går det bra!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Angående det jeg har uthevet. 

Jeg sier ikke dette for å skremme, men for å illustrere hvor fort en situasjon kan snu seg.

En venninnes hund var hos veterinær på mandag fordi hunden var litt stiv og haltet.

Røntgen viste at hunden muligens hadde en forkalkning i ryggen, og veterinæren ville følge opp men en time uken etter. På  natten skjedde det noe, ingen vet hva, men plutselig hylte hunden til, og neste dag kunne han ikke gå.  Full fart til veterinæren igjen,  og på onsdag ble hunden operert for prolaps.   Så fort kan det faktisk gå fra "kanskje det er noe galt, men ikke akutt" til "oisann, dette var ikke bra".

Anonymkode: e4868...0af

Men her var det forkalkninger av så liten grad at veterinær ikke sa at der var noe å tenke på engang. Men ja, skummelt, håper jo ikke det er noe sånt og at det er en strekk. Han landet rart når han hoppa ned fra bordet hos veterinær sånn at beina hans sklei ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Glemte å skrive at jeg synes du skal ta en grundig titt på og mellom potene, fort gjort at noe lager faenskap der. Glem heller ikke å sjekk om en klo er brukket eller sprekt, det gir ofte samme symptomer!

Du kan nok fint vente til mandag, så lenge ikke hunden har store smerter.  Halting er jo noe av det vanligste som finnes og det kan jo bare være en strekk også!  

Som oftest går det bra!

Han har en ødelagt klo som veterinæren klippet til i går, men den har han hatt noen dager. Han uttrykker ikke smerte, men siden han halter så er det jo sikkert vondt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det at hunder halter etter å ha sovet er veldig typisk for artrose og ikke unormalt på hunder i den alderen. Finnes masse tilskudd som kan ha en positiv effekt, som glukosamin osv. Finnes også sprøyter de kan gi som begynner bli veldig effektive!

Hos de fleste og spesielt hunder av den alderen så er det veldig vanlig at de blir satt på metacam (smertestillende) som de får en eller to ganger daglig, det fungerer utmerket hos de fleste og påvirker ikke livskvaliteten. Mange hunder får forlenget livet sitt med flere år bare ved å ta en liten dose daglig!

Helt eller delvis røket korsbånd skal man ikke utelukke heller, men det kan enkelt sjekkes av veterinær med å se etter en skuffebevegelse i leddet. Uansett tror jeg utfallet ville blitt det samme med smertestillende da det ikke er verdt risikoen med en operasjon av en så gammel hund.

Kort forklart så, når en hund ryker ett korsbånd så vil de halte veldig i en periode for så å "bli bra" igjen. Problemet er at det danner seg forkalkninger i leddet og det stabiliseres ikke riktig, så det kommer ofte å biter deg i ræva flere år senere. En korsbåndsoperasjon stabiliserer leddet i riktig vinkel og bruker ofte forkalkningene til sin fordel.  

Symptomene passer perfekt til Artrose så jeg ville nok mistenkt det fremfor røket korsbånd.

Men det hadde dyrlegen sagt? Hun sa det var så lite at det så vidt var verdt å nevne og at kroppen var veldig bra for alderen. Tenker jo i disse baner selv ja, men dyrlegen beroliget meg liksom med at han var fin 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk et bilde av han. Ser forskjell på bakbeina hans? 

B22DAE13-774F-4C1C-9D91-0E869AEABD98.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønnner ikke noe.. haltingen på bakbeinet ble borte over helgen. Men igår begynte han å halte på det ene beinet framme. Ser på en måte at det ene beinet foran sviker når han går.. allikevel hopper og spretter han rundt 😳 har bestilt time til dyrlegen nå, men hva kan dette være 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...