AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #61 Del Skrevet 21. april 2022 Hvordan ville det føltes hvis du i morgen fikk helt klart bevist at det ikke finnes noen gud ? Lever du livet ditt anderledes fordi du tror du skal leve videre etter du før enn hva du ville gjort hvis du trodde at livet er det vi har nå på jorda og det er alt ? Har du noen gang tvilt på troen din , hvorfor / hvorfor ikke ? Hvis gud og engler finnes hvorfor viser de seg bare for noen få utvalgte ? Er ikke det litt kjipt ? Er du redd for å havne hælvete ? Anonymkode: 014c7...7e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet 21. april 2022 #62 Del Skrevet 21. april 2022 Super tråd! 1.kan du forklare hvorfor det har seg sånn at jesus døde på korset for at vi andre ikke skulle gå fortapt? Hva skjedde egentlig der som gjorde at å tro på han uten at han hadde dødd på korset ikke er nok? Har aldri skjønt dette i praksis hvordan han «døde for oss». 2. hvorfor spiser kristne kjøtt hvis de mener det er galt å ta liv og støtte industrien som forårsaker så mye lidelse? og når kristne etterstreber å leve slik mennesket gjorde syndefrie, hvorfor er ikke alle vegetarianere da? etter syndefloden sa vel gud at vi kunne spise kjøtt, men det går vel ann å leve « mindre syndig» ved å la vær. 3. hvis jorden bare er 5000 år gammel, hvordan forklarer du at kontinentene har sklidd fra hverandre, at det finnes bevis for evolusjon og fossiler? 4. All musikk og styr og lys og hoing i samlinger og gudstjenester (f.eks i hillsong) synes meg å skape større avstand til gud. Hva føler du om dette selv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 21. april 2022 #63 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det meste av dette er fra gamle testamentet, foruten om det som står av Paulus og i Peters brev. I mosebøkene står det, som sagt mye grotesk, men det er opphevet. TS Anonymkode: c409f...7b3 Er det opphevet? Hvor står det at Jesus opphever absolutt alt fra det gamle testamentet? Og i så fall, gjorde gud en feil med det gamle testamentet? Eller oppfordret han til slaveri, drap, genocide, vold, voldtekt etc i en viss tidsperiode? I så fall, hvorfor? Og hvorfor skapte gud helvete, en plass for evig pine og tortur? Det er verre enn noe vi mennesker noen gang kan gjøre mot hverandre. Selv om det skulle komme bevis på at din gud eksisterer, så hadde jeg aldri tilbedt han. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #64 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan fikk disse tre guttene barn? Hvem fikk de barn med, hvor kom disse de fikk fra? Anonymkode: 8c841...094 Usikker. Min teori er at Gud også skapte flere mennesker rundt på jorden, men at ikke alle er nevnt i bibelen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er ditt/deres syn på abort og hva tenker dere om de konservative kristnes oppførsel i enkelte stater i USA? Der de står utenfor abortklinikker og dømmer kvinner for deres valg. Selv om fosteret ikke en gang var levedyktig eller t.o.m der kvinnen ble voldtatt? Bra tråd btw. Anonymkode: 4809a...416 Jeg er imot abort. Jeg er veldig lite konservativ, men akkurat dette sliter jeg med. Jeg ser på fostre som mennesker skapt i Guds bilde, og klarer ikke å forsvare abort. Jeg mener at det er drap, men jeg mener likevel at det bør være tillatt i helt ekstreme tilfeller som voldtekt, incest m.m. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker du av og til på at du er kristen nettopp fordi du er født og oppvokst den tid og på en plass du er? Hvis du var født i Pakistan eller i en annen tid ville du antageligvis hatt en annen religion som du trodde like mye på. Anonymkode: 402aa...dd5 Jeg håper at jeg hadde vært kristen uansett. Jeg har hørt at alle mennesker vil få sjansen en gang i løpet av livet til å ta imot Gud. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan ville det føltes hvis du i morgen fikk helt klart bevist at det ikke finnes noen gud ? Lever du livet ditt anderledes fordi du tror du skal leve videre etter du før enn hva du ville gjort hvis du trodde at livet er det vi har nå på jorda og det er alt ? Har du noen gang tvilt på troen din , hvorfor / hvorfor ikke ? Hvis gud og engler finnes hvorfor viser de seg bare for noen få utvalgte ? Er ikke det litt kjipt ? Er du redd for å havne hælvete ? Anonymkode: 014c7...7e4 Jeg har hatt personlige møter med Gud, så jeg hadde aldri klart å ikke tro, uansett. Jeg VET at han finnes. Det er jeg usikker på. Jeg tror nok at jeg hadde følt meg mer ensom uten Gud. Det hadde også vært mye verre å takle dødsfall hvis jeg ikke trodde det var noe mer etter døden. Jeg vet at jeg skal se igjen de jeg har mistet. Nei. Jeg har aldri vært i tvil om at Gud finnes. Det vet jeg ikke. Jeg tror det kan handle om at enkelte søker Gud. Gud presser seg ikke på. Han kontakter ikke dem som ikke vil ha noe med ham å gjøre. Men han står klar til å ta oss imot hvis vi vil ha han i livet vårt. Ja, det må jeg si. Jeg er ikke imot homofili, men jeg har blitt litt innprentet med at det er synd og at man kan havne i helvetet. Jeg tror personlig ikke at homofile havner i helvete, men jeg kjenner selv at jeg er usikker på egen legning og ikke hadde turt å leve ut den siden av frykt for å ikke komme til himmelen. Trist, men sant. Jeg undertrykker nok litt min egen legning av denne årsak, for helt heterofil er jeg nok ikke. TS Anonymkode: c409f...7b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #65 Del Skrevet 21. april 2022 marsvin skrev (5 minutter siden): Super tråd! 1.kan du forklare hvorfor det har seg sånn at jesus døde på korset for at vi andre ikke skulle gå fortapt? Hva skjedde egentlig der som gjorde at å tro på han uten at han hadde dødd på korset ikke er nok? Har aldri skjønt dette i praksis hvordan han «døde for oss». 2. hvorfor spiser kristne kjøtt hvis de mener det er galt å ta liv og støtte industrien som forårsaker så mye lidelse? og når kristne etterstreber å leve slik mennesket gjorde syndefrie, hvorfor er ikke alle vegetarianere da? etter syndefloden sa vel gud at vi kunne spise kjøtt, men det går vel ann å leve « mindre syndig» ved å la vær. 3. hvis jorden bare er 5000 år gammel, hvordan forklarer du at kontinentene har sklidd fra hverandre, at det finnes bevis for evolusjon og fossiler? 4. All musikk og styr og lys og hoing i samlinger og gudstjenester (f.eks i hillsong) synes meg å skape større avstand til gud. Hva føler du om dette selv? 1. Mennesket er syndig. Vi mennesker har syndet siden tidenes morgen. Da syndefallet inntraff ble det distanse mellom Gud og mennesker. Menneskene skammet seg og gjemte seg for Gud. Forbindelsen ble "brutt" på et vis, ettersom Gud ikke tåler synd. For å gjøre opp for synden måtte noen dø. Noen måtte ofre seg for å gjenopprette forholdet mellom Gud og mennesker. Så da sendte Gud, sin eneste sønn, ned for å dø for oss. Han tok straffen vi skulle hatt. Ofret seg for at vi skulle få slippe. Han tok synden og sonet den for oss, slik at vi skulle gå fri og kunne ha et forhold til Gud. Betingelsen for frelse ble endret fra at man måtte gjøre gode gjerninger for å komme til himmelen til at det holdt å tro. For ingen mennesker er fullkomne. Bare Jesus var fullkommen. Og bare et fullkomment menneske, rent og uten synd, kunne gjenopprette dette gapet mellom Gud og mennesker. 2. I bibelen står det at Gud skapte dyrene for at vi skal bruke dem. (Husker ikke ordrett). Dyrene er til for menneskene. Jeg personlig mener at dyr er like mye verdt, men utifra bibelen er de "under" oss. 3. Jeg er ikke kreasjonist. Jeg tror at Gud har skapt jorden og menneskene, men jeg tror ikke jorden bare er 5000 år gammel. Jeg tror heller ikke at Gud skapte jorden på 6 dager. Jeg tror det er et bilde, og at tidsbegrepet i himmelen er annerledes enn på jorden. 4. Selv er jeg ikke enig. Jeg synes det skaper nærhet, men det er vanskelig for meg å delta. Jeg begynner svært lett å gråte i sånne sammenhenger fordi jeg kjenner på Guds nærvær så sterkt. Og når Gud kommer meg i møte, så kommer jeg meg selv i møte, og det er vanskelig å være i kontakt med meg selv. Anonymous33 skrev (2 minutter siden): Er det opphevet? Hvor står det at Jesus opphever absolutt alt fra det gamle testamentet? Og i så fall, gjorde gud en feil med det gamle testamentet? Eller oppfordret han til slaveri, drap, genocide, vold, voldtekt etc i en viss tidsperiode? I så fall, hvorfor? Og hvorfor skapte gud helvete, en plass for evig pine og tortur? Det er verre enn noe vi mennesker noen gang kan gjøre mot hverandre. Selv om det skulle komme bevis på at din gud eksisterer, så hadde jeg aldri tilbedt han. Den gamle pakt (moselovene) ble opphevet med den nye pakt. Jeg vet faktisk ikke. Jeg tror ikke disse tingene var fra Gud, men fra menneskers hevnlyst og distanse til Gud. Jeg tror ikke helvetet er et sted for evig pine og tortur. Jeg tror, som pappa sier, at helvete er et sted uten Gud. Alle som vil til himmelen får lov til å komme dit, men Gud presser seg ikke på de som ikke vil. Og et sted uten Gud er et sted uten glede. Fraværet av Gud er tortur i seg selv. Dette blir de siste svarene for i dag før jeg skal legge meg God natt TS Anonymkode: c409f...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #66 Del Skrevet 21. april 2022 Hvordan forklarer du at Jomfru Maria ble gravid? Kan du, en voksen person vil jeg tro, med hånden på hjerte si at det var gud som «puttet» jesus inni magen hennes? Anonymkode: 41045...5be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 21. april 2022 #67 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gud skapte dyrene før han skapte menneskene. Menneskene kom tilslutt, før Gud hvilte den sjuende dagen. Jeg tror at han skapte dinosaurene først, og så menneskene etterpå. TS Anonymkode: c409f...7b3 Hvor lang var en dag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #68 Del Skrevet 21. april 2022 Du var ikke en feiltagelse, for alle dine dager er skrevet opp i min bok. (Salme 139,15-16) Fri vilje? Anonymkode: 619fb...51a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 22. april 2022 #69 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er modig og tøff, TS! Takk! Jeg har forsøkt å føle/ kjenne Gud, men merker ingenting. Selv ikke da jeg lå svært syk. Har hatt det mye vondt, men kjenner liksom ikke hans nærvær. Hvorfor får noen denne åpenbaringen og ikke meg? PS. Anbefaler deg å ignorere tulle- svar. Anonymkode: db423...e60 jeg anbefaler deg å gå på møter og samlinger. hørt om jesuskvinner? de er i hele landet. også jesus church. kule prester og masse bra levende rock n roll musikk eller lovsang om jesus. google det. der følte jeg virkelig jesus og ble godt tatt imot. noen ganger er det å bli inspirert viktig hvis man sitter fast 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 22. april 2022 #70 Del Skrevet 22. april 2022 til ts; hvordan kan historien om noahs ark være sann? hvordan hadde de mat og drikke til disse dyrene på den båten og hvordan overlevde de vekk fra sitt naturlige habitat? tenker f.eks krokodiller, sjiraffer. hvis gud skapte jorden for noen tusen år siden - hva da med istiden? eller dinosaurer for millioner av år siden. det fins jo skjelett- rekonstruksjoner av dem på museum. så at de har levd vet vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #71 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke hjernevasket. Jeg vet at Gud finnes. Jeg har selv hatt sterke møter med ham. Jeg tror det (ikke helt sikker her?) Gud veileder også, gjennom bibelen og bønn. Vi mennesker har alle verktøy til å handle godt, men mange velger å ikke gjøre det. Det skorter ikke på veiledning, for å si det slik. Nei. Det synes jeg ikke. Jeg har gått på søndagsskole i en misjonskirke og aldri hørt noe om helvete. Nå er ikke misjonsforbundet helt det samme som pinsebevegelsen, men mye er likt. Jeg har aldri hørt om at folk har skremt barn eller andre med helvete i de to menighetene jeg har frekventert aller mest. Jeg skal ikke si at det ikke forekommer, men det er jeg selvsagt helt imot at skjer. Jeg kjenner ikke helt til begrepet herlighetsteologi? Jeg tenker at det er veldig synd. Det er viktig å huske, ja, at bibelen er skrevet av mennesker. Det er ikke alt som står der man bør følge. TS Anonymkode: c409f...7b3 https://itro.no/tema/herlighetsteologi/ Veldig vanlig, er min erfaring. Anonymkode: d73db...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #72 Del Skrevet 22. april 2022 Dere kristne er så totalt uinteressante at det gidder jeg ikke bruke tiden min på Anonymkode: e083e...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #73 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er personlig kristen og har vokst opp i en kristen familie blant menighetsfolk. Vokst opp i misjonsforbundet, men også vært mye i pinsemenigheter. Er det noe du lurer på? Jeg ser at det er mange fordommer og rare oppfatninger av kristne. Anonymkode: c409f...7b3 Hvorfor er kristne så dømmende, når det står i bibelen at det er Gud som skal dømme, og ikke menneskene? Jeg mistet min barnetro. Fordi jeg inviterte noen kristne barn som nylig var flyttet til bygda på felles arrangement for ungdom. Tenkte det var fint plass å bli kjent med andre. En annen gang fikk jeg døra smelt midt i fleisen. Var vel ca 9år, og hadde lekt med ei i gata. Vi lekte fint sammen. Men da jeg kom med min nye Barbie på døra, fikk vi ikke lov å leke sammen. Så da tenkte jeg at hvis kristen var å være så dømmende og hard, da vil jeg ikke være kristen. Og senere i livet så har jeg vel bare to bekjente som er veldig religiøse, men som ikke er dømmende. Jeg mener, når jeg var 9 år, så visste jeg ikke engang at de var kristne. Og foreldrene kunne jo bare ha fortalt meg hvorfor de ikke godtok Barbie i huset sitt. Men neida, døra ble bare slengt i fleisen, med beskjed om å aldri komme tilbake. Dattera deres fikk en veldig ensom skolegang Anonymkode: c2d83...c40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #74 Del Skrevet 22. april 2022 Når det er ca 10.000 religioner i verden, flere av de har bøker der «historien» er skrevet ned, hvorfor tror du at det er akkurat kristendommen som er ekte? «Det står i bibelen», ja men det er også skrevet ned i koranen, hvorfor er bibelen sann og ikke koranen? Hva skiller bibelen og fantasibøker? Har du satt deg inn i andre religioner? Har du sett på filmer som «beviser» imot gud? Anonymkode: 502bb...04f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #75 Del Skrevet 22. april 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke hjernevasket. Jeg vet at Gud finnes. Jeg har selv hatt sterke møter med ham. TS Anonymkode: c409f...7b3 Hva er forskjellen på tro og viten? Anonymkode: 52b99...0c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #76 Del Skrevet 22. april 2022 Dersom man velger å døpe et barn, har du tips til hvordan man kan ivareta forpliktelsen å lære barnet om kristendommen? Herunder lurer jeg på hvilke forventninger kirken egentlig har i lys av at det tradisjonelle aspektet i større grad praktiseres enn det religiøse. Anonymkode: 83bef...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #77 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dere kristne er så totalt uinteressante at det gidder jeg ikke bruke tiden min på Anonymkode: e083e...060 Du gadd å skrive denne kommentaren, da... Anonymkode: 38902...0c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #78 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg forholder meg i hovedsak til Nye testamentet. Den nye pakt. Til hvordan Jesus var og møtte andre mennesker i ulike situasjoner. Gamle testamentet inneholder mye fordømmelse og elendighet. I det nye testamentet opphevde Jesus den gamle pakt og forkynte nestekjærlighet, toleranse og inkludering. Så jeg forholder meg til Jesu lære. TS Anonymkode: c409f...7b3 Ja, det er beleilig å velge det som passer en, men din religiøse bok er både det nye OG det gamle testamentet. Anonymkode: b128c...e62 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 22. april 2022 #79 Del Skrevet 22. april 2022 Tror du virkelig i voksen alder at det er en magisk trollmann i verdensrommet som heter gud, og at han uten videre bare har tryllet frem alt som finnes? Ser og hører alt? Tar du bibelen seriøst og tror at alle de fantastiske fortellingene der om noas ark, folk som tryller et helt hav i 2, går på vannet, helbreder lamme personer osv.? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #80 Del Skrevet 22. april 2022 Jeg vil ikke bruke han/hun/hen når jeg snakker og tenker på Gud. Gud er ikke noe mennesklig, det er en energi eller følese som en har i kroppen. Derfor er Gud med oss hele tiden 😃 TS, kan du også føle gud på denne måten jeg gjør? Anonymkode: 3116a...337 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå