Gå til innhold

"Grill" en kristen. Still spørsmål, så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er personlig kristen og har vokst opp i en kristen familie blant menighetsfolk. Vokst opp i misjonsforbundet, men også vært mye i pinsemenigheter.

Er det noe du lurer på? Jeg ser at det er mange fordommer og rare oppfatninger av kristne.

Anonymkode: c409f...7b3

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du Gud har mensen? 

Anonymkode: b6b5b...ebf

Noe seriøst, og ikke noe latterliggjørende, please.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det sp mye elendighet i verden om Gud er så allmektig og god? Jeg vet dette er et vanlig spørsmål, så du har sikkert et vanlig svar. Men dette er det jeg virkelig ikke klarer å forstå. Hvordan kan Gud forsvare alt han lar menneskene sine lide igjennom. Han kan stoppe sult, men  velger å ikke gjøre det. Hvorfor?

Anonymkode: 7cf8d...780

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det bare de menighetene som tror på å tale i tunger, som gjør det?

Anonymkode: ba128...583

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er så mange kristne avholds? Jesus drakk jo vin

Anonymkode: 365e0...afb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange føler de ser lyset i større kristne  forsamlinger med mange mennesket med mye høy lyd. Det er det samme som skjer på konserter når adrenalinet øker i kroppen. Skjønner du at det er likhet mellom disse tinga, og at det har en logisk forklaring. Føler du deg lurt nå? 

Anonymkode: bf6c5...f51

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange føler de ser lyset i større kristne  forsamlinger med mange mennesket med mye høy lyd. Det er det samme som skjer på konserter når adrenalinet øker i kroppen. Skjønner du at det er likhet mellom disse tinga, og at det har en logisk forklaring. Føler du deg lurt nå? 

Svarte du meg som spurte om å tale i tunger nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det sp mye elendighet i verden om Gud er så allmektig og god? Jeg vet dette er et vanlig spørsmål, så du har sikkert et vanlig svar. Men dette er det jeg virkelig ikke klarer å forstå. Hvordan kan Gud forsvare alt han lar menneskene sine lide igjennom. Han kan stoppe sult, men  velger å ikke gjøre det. Hvorfor?

Elendigheten kom med syndefallet. Gud hadde sagt til Adam og Eva at de ikke skulle spise av frukten på treet i midten av hagen, men de trosset Gud, og spiste av frukten. Gud hadde på forhånd sagt at hvis de spiste av frukten så ville de få kunnskap om godt og vondt. Så det vonde kom inn i verden ved at mennesket syndet mot Gud.

Veldig mye vondt er menneskeskapt.

Så tenker mange "men hvordan kan Gud se på, hvis han er god?". Gud har gitt oss fri vilje. Hvis han hadde kommet inn og diktert og styrt oss, så hadde vi ikke hatt fri vilje.

Det er litt som de som har barn. De blir nødt til å la barnet få utforske verden på egen hånd og ta egne valg. Foreldre kan ikke kontrollere barna sine og henge over dem og passe på at de aldri gjør noe galt. Det er ikke kjærlighet. Det er kontroll. Frihet er kjærlighet. Og frihet har Gud gitt oss fordi han elsker oss. SÅ er det opp til oss å velge det gode.

TS

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan føles det at du har blitt hjernevasket siden du ble født?

Anonymkode: adb6f...439

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle menneskene på jorda er etterkommere av Adam og Eva? 

Men Eva er skapt fra Adams ribbein, så de deler dna.. Dårlig genpool 🙈

Anonymkode: ab447...160

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Elendigheten kom med syndefallet. Gud hadde sagt til Adam og Eva at de ikke skulle spise av frukten på treet i midten av hagen, men de trosset Gud, og spiste av frukten. Gud hadde på forhånd sagt at hvis de spiste av frukten så ville de få kunnskap om godt og vondt. Så det vonde kom inn i verden ved at mennesket syndet mot Gud.

Veldig mye vondt er menneskeskapt.

Så tenker mange "men hvordan kan Gud se på, hvis han er god?". Gud har gitt oss fri vilje. Hvis han hadde kommet inn og diktert og styrt oss, så hadde vi ikke hatt fri vilje.

Det er litt som de som har barn. De blir nødt til å la barnet få utforske verden på egen hånd og ta egne valg. Foreldre kan ikke kontrollere barna sine og henge over dem og passe på at de aldri gjør noe galt. Det er ikke kjærlighet. Det er kontroll. Frihet er kjærlighet. Og frihet har Gud gitt oss fordi han elsker oss. SÅ er det opp til oss å velge det gode.

TS

Foreldre gir stort sett barna sine mat og mulighet til å utforske i trygge omgivelser. De lar barna feile og drite seg ut. De hjelper barna med å løse problemer. Foreldre gjør mer for barna sine en Gud gjør for oss. Det blir jo dermed vanskelig å sammenligne. Gud sier altså «sorry, dere fikk fri vilje, fiks opp i problemene dere har laga sjøl», foreldrene derimot hjelper og veileder barna på riktig vei.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det bare de menighetene som tror på å tale i tunger, som gjør det?

Tungetale har jeg sett, men det er ikke noe jeg er veldig kjent med. Jeg synes helt ærlig at det høres veldig rart ut, og jeg driver ikke med det selv. Dette har kommet mer inn i nyere retninger hvor det har blitt mer fokus på den Hellige Ånd. Tanken bak tungetale er at det er ord som kommer fra den Hellige Ånd. Ikke alle menigheter har fokus på den Hellige Ånd. De holder seg mer til de tradisjonelle skriftene.

Karismatiske menigheter, som pinsemenighetene, er mer modernisert med et større fokus på Ånden.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er så mange kristne avholds? Jesus drakk jo vin

Anonymkode: 365e0...afb

Det vet jeg ikke. Det henger vel i fra gammalt av. Det står i bibelen at man ikke skal drikke seg fulle på vin, men bli fylt av ånden. Mange kristne kan drikke med måtehold, men er imot fest og fyll. I mer konservative menigheter kan det være totalforbud mot alkohol, men det er ikke slik der jeg har vokst opp.

Det er ikke lyden, men følelsen av å få et møte med Gud. Ofte får mennesker et møte med Gud gjennom musikk, lovsang fordi man i lovsangen henvender seg til Gud.

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes du det er riktig å forkynne om helvete til små barn? Det forekommer i pinsemenigheten.

Ser du noen problemer ved herlighetsteologi? Det er meget utbredt i pinsemenigheten, er min erfaring.

Hva tenker du om det at bibelen sannsynligvis har blitt tolket og oversatt feil på mange områder? Ord misforstått og byttet ut, slik at meningen blir en helt annen. Men det er for sent og den feiltolkede betydningen er så inngrodd i teologien.

Anonymkode: d73db...b87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tungetale har jeg sett, men det er ikke noe jeg er veldig kjent med. Jeg synes helt ærlig at det høres veldig rart ut, og jeg driver ikke med det selv. Dette har kommet mer inn i nyere retninger hvor det har blitt mer fokus på den Hellige Ånd. Tanken bak tungetale er at det er ord som kommer fra den Hellige Ånd. Ikke alle menigheter har fokus på den Hellige Ånd. De holder seg mer til de tradisjonelle skriftene.

Karismatiske menigheter, som pinsemenighetene, er mer modernisert med et større fokus på Ånden.

Det vet jeg ikke. Det henger vel i fra gammalt av. Det står i bibelen at man ikke skal drikke seg fulle på vin, men bli fylt av ånden. Mange kristne kan drikke med måtehold, men er imot fest og fyll. I mer konservative menigheter kan det være totalforbud mot alkohol, men det er ikke slik der jeg har vokst opp.

Det er ikke lyden, men følelsen av å få et møte med Gud. Ofte får mennesker et møte med Gud gjennom musikk, lovsang fordi man i lovsangen henvender seg til Gud.

TS

Massesugesjon, altså. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er alle hjernevasket, det er du og. 

Anonymkode: 11022...f8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan rettferdiggjør du alvorlig sykdom og lidelse?

Anonymkode: 69e6c...28c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke hjernevasket. Jeg vet at Gud finnes. Jeg har selv hatt sterke møter med ham.

Alle menneskene på jorda er etterkommere av Adam og Eva? 

Men Eva er skapt fra Adams ribbein, så de deler dna.. Dårlig genpool 🙈

Anonymkode: ab447...160

Jeg tror det (ikke helt sikker her?)

Foreldre gir stort sett barna sine mat og mulighet til å utforske i trygge omgivelser. De lar barna feile og drite seg ut. De hjelper barna med å løse problemer. Foreldre gjør mer for barna sine en Gud gjør for oss. Det blir jo dermed vanskelig å sammenligne. Gud sier altså «sorry, dere fikk fri vilje, fiks opp i problemene dere har laga sjøl», foreldrene derimot hjelper og veileder barna på riktig vei.

Gud veileder også, gjennom bibelen og bønn. Vi mennesker har alle verktøy til å handle godt, men mange velger å ikke gjøre det. Det skorter ikke på veiledning, for å si det slik.

Synes du det er riktig å forkynne om helvete til små barn? Det forekommer i pinsemenigheten.

Ser du noen problemer ved herlighetsteologi? Det er meget utbredt i pinsemenigheten, er min erfaring.

Hva tenker du om det at bibelen sannsynligvis har blitt tolket og oversatt feil på mange områder? Ord misforstått og byttet ut, slik at meningen blir en helt annen. Men det er for sent og den feiltolkede betydningen er så inngrodd i teologien.

Anonymkode: d73db...b87

Nei. Det synes jeg ikke. Jeg har gått på søndagsskole i en misjonskirke og aldri hørt noe om helvete. Nå er ikke misjonsforbundet helt det samme som pinsebevegelsen, men mye er likt. Jeg har aldri hørt om at folk har skremt barn eller andre med helvete i de to menighetene jeg har frekventert aller mest. Jeg skal ikke si at det ikke forekommer, men det er jeg selvsagt helt imot at skjer.

Jeg kjenner ikke helt til begrepet herlighetsteologi?

Jeg tenker at det er veldig synd. Det er viktig å huske, ja, at bibelen er skrevet av mennesker. Det er ikke alt som står der man bør følge.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan rettferdiggjør du alvorlig sykdom og lidelse?

Anonymkode: 69e6c...28c

Jeg rettferdiggjør på ingen måte alvorlig sykdom og lidelse. Jeg har vært syk hele livet selv, men har flere ganger hatt den opplevelsen av at Gud gråter med meg. Det er ikke slik Gud skulle ønske at det var, men han er der. Han bærer oss, han trøster, han passer på oss, han har en plan for oss, han bryr seg og er glad i oss.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geitis

Hvordan vet du hva i Bibelen som er skrevet av mennesker og hva som egentlig er Guds ord siden du sier man ikke bør følge alt som står i Bibelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...