Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et ungt par med 1 barn. Jeg ønsker ikke flere etter både fæl graviditet og fødsel. Ikke kjempenlenge siden fødselen så ja jeg vet at denne tanken KAN endre seg.. men aller helst sier vi oss fornøyd med det friske barnet vi har. Vi har også lyst til å ha grei økonomi, kunne ta oss ordentlig av barnet vi har før vi i det hele tatt vil tenke på flere

Men når svigers, mine foreldre, vennepar osv maser og spør hver gang vi sees «når skal dere ha flere barn» «er du gravid igjen snart kanskje»…. Hva svarer man? Spesielt svigers er redde for å bare få et barnebarn og legger alt dette ansvaret på oss. Hadde de bestemt kunne vi sikkert fått fire, fem barn… NEI. 

Anonymkode: 907d6...e6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen ønsker bare ett barn. Når noen spør, sier vi bare rett og slett at nei, det blir ikke flere, vi har ikke lyst på flere. 

Det blir heldigvis ikke noen lang diskusjon utover det, det er jo ikke noe de har noe med. Bare gjør det klart at dette er DERES valg. 

Anonymkode: 0d8ad...c14

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Nei, vi skal ikke ha flere barn» 

begynner folk med en diskusjon da så er det bare å si at dette er deres avgjørelse, og at dere ønsker at det blir respektert 

Anonymkode: 17529...818

• Liker 2
Skrevet

"Holder enn så lenge med det ene vi har"

Gnager de videre, fortell detaljert om graviditet og fødsel, alt av gory detaljer som vil sette håret deres i flammer.

Skal folk så absolutt gnage på noe de ikke har noe med, pass på å svar så detaljert om de blodige realitetene så heftig at de aldri tør å spørre igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke at det kan være så ille som du skriver, ts. Kan det være slik at du er veldig var på dette selv og tar en liten antydning som «stadig mas»? Jeg valgte selv å få bare ett barn og ingen, verken slekt, venner eller bekjente har noen sinne spurt direkte eller hintet om flere barn. Vi kommer kanskje fra vidt forskjellige miljøer, men jeg trodde folk flest hadde oppdragelse nok til å ikke grave i slike intime private temaer. 

Anonymkode: 6d1f7...2f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha... Svigermor og alle rundt oss bare tar for gitt at vi skal ha flere. Jeg vurderer å være ærlig og si at jeg syntes det første året var så forjævlig at jeg ikke vil gjøre det igjen. Så kommer de til å si, men det gikk så fint til slutt, dere overlevde og nå har dere vel plass til en til? Da må jeg nok bare si at jeg er SÅ lite gira på forverring av underlivsskadene jeg fikk under den første fødselen, så no thanks. Virkelig, å gå igjennom den rekonvalesensen der en gang til og at det kanskje blir enda større varige plager av det, det frister så lite. Regner med at folk ikke har lyst til å høre inngående detaljer om underlivsplagene mine så det bør stoppe diskusjonen.

Anonymkode: 79d62...1c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke at det kan være så ille som du skriver, ts. Kan det være slik at du er veldig var på dette selv og tar en liten antydning som «stadig mas»? Jeg valgte selv å få bare ett barn og ingen, verken slekt, venner eller bekjente har noen sinne spurt direkte eller hintet om flere barn. Vi kommer kanskje fra vidt forskjellige miljøer, men jeg trodde folk flest hadde oppdragelse nok til å ikke grave i slike intime private temaer. 

Anonymkode: 6d1f7...2f7

Da tror jeg du er svært heldig. De aller fleste kvinner opplever dessverre både mas om når man skal få barn og når man skal få nummer 2. Men ellers helt enig i at folk burde ha oppdragelse nok til å ikke rote i private temaer.

Til TS: ville bare svart at vi ikke har tenkt å få flere barn, og hadde satt pris på å ikke bli mast på.

Anonymkode: f25d1...3a3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn, barnet er myndig nå. Hver gang vi har fått spørsmålet om flere barn har vi bare sagt at for oss er det perfekt slik det er. Har inntrykk av at folk tenker litt «Bare vent, det blir nok flere» når vi har svart dem. 
Men, jeg har følt at vi på en måte har skjønt noe de ikke har skjønt. Nemlig hvor ekstremt behagelig livet med «bare» ett barn er.
Føler at alle i rundt oss klager støtt om hvor slitne de er, klager på partneren, klager på økonomi og lite overskudd osv. Dette har aldri vært et tema hos oss, vi er hverken slitne eller rammet av tidsklemma. 

Anonymkode: 47818...7a6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Må man forsvare da? Kan dere ikke bare svare med et smil at hvor mange barn man vil ha en avgjørelse dere som par tar sammen og at dere selvsagt forventer at alle respekterer det, samtidig som du legger til hvorfor er det viktig for deg? 

Anonymkode: 11737...156

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har ett barn, barnet er myndig nå. Hver gang vi har fått spørsmålet om flere barn har vi bare sagt at for oss er det perfekt slik det er. Har inntrykk av at folk tenker litt «Bare vent, det blir nok flere» når vi har svart dem. 
Men, jeg har følt at vi på en måte har skjønt noe de ikke har skjønt. Nemlig hvor ekstremt behagelig livet med «bare» ett barn er.
Føler at alle i rundt oss klager støtt om hvor slitne de er, klager på partneren, klager på økonomi og lite overskudd osv. Dette har aldri vært et tema hos oss, vi er hverken slitne eller rammet av tidsklemma. 

Anonymkode: 47818...7a6

Vi tenker også at vi bare vil ha ett barn, er gravid nå. Er selvsagt åpen for at vi kan endre mening når barnet er her, men jeg håper egentlig ikke det. Det virker så mye mer harmonisk å kun ha ett barn, og selv om det sikkert er koselig med flere barn når de begynner å bli større, virker det som et helvetes frem til ungdomsskolealder minst.

Anonymkode: f25d1...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Man skulle tro man ikke trengte å forsvare det.  Men jeg har akkurat samme opplevelsen.

Selv når jeg sa at  "fødselen og graviditeten var så tøff"  "det første året med kolikk og var så grusomt"  "vi er fornøgd med barnet vi har"  "vi ønsker bare ett barn"  så ga ikke folk seg.  Og sa at  "joda, det blir nok ikke like ille neste gang"  og at "barnet må jo få søsken".

Svigermor var aller verst. Men øvrig familie og venner også syns visst de har rett til å blande seg i slikt.  Mamma har bare ett barn selv så hun forstod det.

En periode begynte jeg å si at "vi kan ikke få flere barn" 🙈🙈

Anonymkode: 79fc3...67d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Samma gnålet vi som ikke har barn får.

Lurer på om jeg skal begynne å spørre de som har hvorfor de har, hvorfor de har så mange, hvorfor har de skapt flere, hvorfor har de ikke adoptert, må de se igjen seg selv i noen andre? Spørre om de er redd for å angre på valget som er for livet og som innebærer en 3.person.

Jeg gjør aldri det.... 

Anonymkode: 7eed5...d98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi er et ungt par med 1 barn. Jeg ønsker ikke flere etter både fæl graviditet og fødsel. Ikke kjempenlenge siden fødselen så ja jeg vet at denne tanken KAN endre seg.. men aller helst sier vi oss fornøyd med det friske barnet vi har. Vi har også lyst til å ha grei økonomi, kunne ta oss ordentlig av barnet vi har før vi i det hele tatt vil tenke på flere

Men når svigers, mine foreldre, vennepar osv maser og spør hver gang vi sees «når skal dere ha flere barn» «er du gravid igjen snart kanskje»…. Hva svarer man? Spesielt svigers er redde for å bare få et barnebarn og legger alt dette ansvaret på oss. Hadde de bestemt kunne vi sikkert fått fire, fem barn… NEI. 

Har dere ingen, så blir det mas om ett. Har dere ett blir det mas om to. Har du to blir det mas om tre. Maset har ingen ende. Bare si tydelig nei, og hva kan gjøres med at dere ikke aksepterer meningene mine????

Anonymkode: f50a5...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare sagt sannheten. Enkelt og greit. Hvorfor skal dere pakke det inn eller komme med bortforklaringer og dikte opp ting? Si ganske enkelt "Nei, vi vil ikke ha flere" eller "nei, vi ønsker kun ett barn" på sånne spørsmål.

Jeg har kun ett barn selv, og jeg husker spesielt moren min gnålte en periode om jeg ikke "skulle sette i gang med nummer to". Pga første barnet ikke sov en hel natt på årevis, men våknet opptil 7-8 ganger pr natt og skrek, så var vi utslitte. I hvert fall jeg. Fikk helt mareritt ved tanken på å få en unge til med samme forferdelige søvnmønster - eller mangel på søvn. Hadde rett og slett ødelagt helse etter to år uten nattesøvn, så jeg var helt kaputt. Maktet ikke tanken på flere.

Anonymkode: 18289...ec3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å si at jeg er så fornøyd med det barnet jeg har, så jeg har hverken ønske eller behov for flere. Familien min er perfekt med et barn.

Liker å ha tid og økonomi og overskudd til å følge opp, elsker roen og harmonien hjemme, og med kun et barn har vi råd til å ta med barnets venner på ting innimellom. Verden er allerede fullstendig overbefolket,  - jeg ser nesten bare fordeler. Den eneste fordelen med søsken er en det ikke er noen garanti for, men er avhengig av at barna har god kjemi og passer sammen personlighetsmessig. Det er en sterk fordel for de som får en bestevenn for livet, men jeg kan da ikke risikere familielykken og avle frem et barn jeg ikke ønsker for for en 50 % sjanse for at det nye varnet blir mitt eksisterende barn sin sjelevenn. 

Anonymkode: cf8eb...fec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et grusomt mas. Jeg fikk spørsmål om når nr 2 kom, mens jeg enda var gravid med nr 1🤦🏻‍♀️
"Føler vi er komplett som familie, og lever harmonisk med 1 barn. Akkurat nå kunne jeg ikke tenke meg å forandre på det. " svarer jeg. Det har blitt mindre mas med tiden, og tror flere er misunnelige på hvor lite stress hverdagen vår er.

Anonymkode: 499ac...871

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si at dere vil vente litt. Funket greit for oss. De sluttet raskt å mase rundt oss. 

Anonymkode: 49b37...a98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man skulle tro man ikke trengte å forsvare det.  Men jeg har akkurat samme opplevelsen.

Selv når jeg sa at  "fødselen og graviditeten var så tøff"  "det første året med kolikk og var så grusomt"  "vi er fornøgd med barnet vi har"  "vi ønsker bare ett barn"  så ga ikke folk seg.  Og sa at  "joda, det blir nok ikke like ille neste gang"  og at "barnet må jo få søsken".

Svigermor var aller verst. Men øvrig familie og venner også syns visst de har rett til å blande seg i slikt.  Mamma har bare ett barn selv så hun forstod det.

En periode begynte jeg å si at "vi kan ikke få flere barn" 🙈🙈

Anonymkode: 79fc3...67d

Det er den beste! 

Maset før vi fikk barn var enda verre enn maset nå om å få flere barn. Vi var frivillig barnløse i over 10 år. Ønsket å leve, reise, få være egoistiske og kun trenge å ta hensyn til hverandre, studere, jobbe i utlandet etc.  En gang i et familieselskap der det ble massivt mas om vi ikke snart skulle ha barn begynte jeg å hulkegråte ved middagsbordet og presset ut at vi har prøvd i flere år nå men det får bare ikke, og løp ut (ren løgn, men etter det ble det stilt i flere år hent til vi valgte å faktisk få et barn 🤣 Jeg burde fått Oscar for den der) 

Anonymkode: cf8eb...fec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Nei, vi skal ikke ha flere barn, vi har det fint slik som det er nå". 

Skulle det mot formodning endre seg om en stund og du blir gravid allikevel, så er det bare å si det. "Vi ville visst ha ett til allikevel". 

Syns ikke folk har noe med sånt, og i alle fall ikke å pålegge andre å få flere barn.. 

Anonymkode: 32b98...e2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt at dere er veldig fornøyd med ett barn, men man vet jo aldri hva som skjer i fremtiden. Også syntes jeg dere kan si ifra at dere ikke orker ett evig mas om flere barn.

Anonymkode: d2857...2b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...