AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Sånn i samfunnet og nogenlunde overalt i vesten? Anonymkode: 28384...c9b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Sikkert for mange. Har selv en av hver og synes det er fint, får oppleve begge deler. Men noe ideal var det ikke. Anonymkode: 00c11...12e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Personlig ville jeg hatt to av samme kjønn hvis jeg skulle få mer enn en. Ser bare for meg at de hadde hatt mest glede av hverandre da. De jeg kjenner med søsken av ulikt kjønn har ikke så nære forhold, spesielt som voksne (men det er jo sikkert også helt individuelt, det er bare den erfaringen jeg har). Anonymkode: 85267...195 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Med første hadde jeg en liten preferanse på jente, fordi jeg er fra en «jentefamilie» og har kun hatt jentevenner i oppveksten. Gutt var liksom litt ukjent. Men første var gutt, og det var helt fantastisk, han er verdens beste. Nr 2 håpte jeg var gutt, fordi jeg tror to brødre vil ha et bedre forhold enn søster og bror. Om vi skal ha en til håper jeg nesten det blir en jente da, så jeg får oppleve det også, men samtidig blir det nok en mer harmonisk tilværelse om nestemann også er gutt, så det er ingen sterk preferanse noen vei egentlig. For barnas skyld er det nok bedre med tre gutter. Anonymkode: 213a3...95a
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Ts her, takk for svar men mente egentlig ikke hva hver og en av dere mener men mer om det har vært/ er et ideal i samfunnet med en av hver Anonymkode: 28384...c9b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Nei, det har jeg ikke inntrykk av egentlig. Mer at det er praktisk med to av samme så de kan arve alt. Hvis man er veldig stereotypisk rosa/glitter/blonder og blå/dinosaurer/maskiner i smaken. Anonymkode: 07ab5...3d2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Har en av hver, og har inntrykk av at det er idealet. Vertfall det jeg hører selv. Som st jeg er heldig som har «en av hver». Osv Selv hadde jeg ikke brydd meg. Er glad jeg har fått to friske barn, og kjønn er ikke viktig. Men siden jeg ikke vil ha flere barn er jeg Jo litt glad for å få oppleve både gutt og jente. Anonymkode: 7a937...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Personlig ville jeg hatt to av samme kjønn hvis jeg skulle få mer enn en. Ser bare for meg at de hadde hatt mest glede av hverandre da. De jeg kjenner med søsken av ulikt kjønn har ikke så nære forhold, spesielt som voksne (men det er jo sikkert også helt individuelt, det er bare den erfaringen jeg har). Anonymkode: 85267...195 Jeg tenker litt likt. Ville i utgangspunktet veldig gjerne være gutte mamma, men så ble jeg gravid med ei jente. Gleder meg veldig for det altså. Men unner henne at neste barn da også blir ei jente sånn at de kan ha et tettere bånd. Vil også prøve å få neste barn tett i alder, føler det også har mye å si! Anonymkode: 86274...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 Tull at ikke jenter og gutter kan få et tett seøskenforhold! Hvor har dere dette fra? Jeg har både bror og søster og er like glad i, og like tett med begge. Kanskje mer kontakt med min bror faktisk som er tett i alder.. og mine to barn (jente og gutt) er veldig glad i hverandre… nei det er tull! Eneste jeg er enig i er det med arveklær. Begrenset hvor mye rosa og Blomstrete lillebror kan gå med. Anonymkode: 7a937...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Idealet er i hvert fall ikke flere enn to barn, og derfor gjerne en gutt og en jente. Historisk er gutten arvtakeren til familien, så det var alltid viktig med en gutt som kunne ta over gården/arven og så videre. Når det var på stell, var det mer lønnsomt for familien på lang sikt å få en datter som kunne giftes bort til en eldre mann. Eventuelt en ny gutt som de kunne gitt utdanning til. Det har nok også kultur i seg, at kristendommen snakker om Adam og Eva, i tillegg til den eviglange oppfatningen om at mann og dame hører sammen, på emosjonelt, biologisk, og seksuelt plan. Nå er det ikke slik at dette gjelder for søsken, men det er jo rester av den tankegangen som gjør at folk helst håper de får oppleve begge deler. Det er jo ironisk, med tanke på at vi er inne i en tidsalder hvor nøytral oppdragelse er i vinden - noe jeg støtter -, nettopp fordi det ikke er hensiktsmessig for barnet å bokses inn i oppveksten. Dermed blir ikke forskjellene store mellom to gutter, jenter, eller to av forskjellige kjønn. Kun tankegangen til mor og far. Man kan få like mye glede av samme kjønn, som delte kjønn. Anonymkode: eb4a6...581 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull at ikke jenter og gutter kan få et tett seøskenforhold! Hvor har dere dette fra? Jeg har både bror og søster og er like glad i, og like tett med begge. Kanskje mer kontakt med min bror faktisk som er tett i alder.. og mine to barn (jente og gutt) er veldig glad i hverandre… nei det er tull! Eneste jeg er enig i er det med arveklær. Begrenset hvor mye rosa og Blomstrete lillebror kan gå med. Anonymkode: 7a937...7ac Hvorfor det? Fordi du mener det er upassende, eller fordi du er redd han vil bli utsatt for mobbing? Et menneske kan da kle seg med blomster eller i fargen rosa om de ønsker. Rosa er historisk en mannsterk farge - det kan man se på portretter og i bøker fra fortiden. Den trekker øyet til seg. Det var jentene som skulle gå i den mer timide blåfargen, som lett blandet seg i omgivelsene. Blomster er jo nettopp det - vekster. Det har ikke kjønn. Du tilfører det kjønn. Oppskriften på et barn med problemer er jo et barn som ikke får være fri fra stereotyper, selv som små. Anonymkode: eb4a6...581 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Ja, jeg synes i allefall at det var fantastisk gledelig å få oppleve å få både en sønn og en datter ❤️ Etter at sønnen kom "bestillte" jeg jenta, og hun kom 🙏🏻 Anonymkode: 8d366...a3d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tull at ikke jenter og gutter kan få et tett seøskenforhold! Hvor har dere dette fra? Jeg har både bror og søster og er like glad i, og like tett med begge. Kanskje mer kontakt med min bror faktisk som er tett i alder.. og mine to barn (jente og gutt) er veldig glad i hverandre… nei det er tull! Eneste jeg er enig i er det med arveklær. Begrenset hvor mye rosa og Blomstrete lillebror kan gå med. Anonymkode: 7a937...7ac Som jeg skrev; jeg har det fra det jeg selv observerer blant mine venner og annen familie med søsken. Det finnes selvsagt unntak, det er jo individuelt. Klær bryr jeg meg ikke om. Tar på en gutt og jente akkurat det samme, baby bryr seg jo ikke om farge og mønster. Anonymkode: 85267...195
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 Ja, mitt inntrykk er at det er idealet, i alle fall blant de eldre. Jeg bryr meg ikke. Har tre barn, og de to eldste er gutter. Da tredje ble jente var det veldig mange som uttrykte begeistring over at endelig kom jenta, spesielt blant de eldre, men også blant mange unge. Tror dog at idealet er to barn, ikke tre. Anonymkode: 92328...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Et menneske kan da kle seg med blomster eller i fargen rosa om de ønsker. Oppskriften på et barn med problemer er jo et barn som ikke får være fri fra stereotyper, selv som små. Anonymkode: eb4a6...581 Offtopic , men har du noen kilde på at kjønnsmessige stereotypier fører til problemer ? Burde være motsatt rent logisk, men jeg har ikke sett forskning på dette så mulig jeg tar feil... For et samfunn som helhet er det også utrolig viktig at folk har en forventing om å oppfylle visse roller som "noen" må oppfylle. Uten noen forventinger til hvem som skal utføre rollen blir det fort ingen som utfører rollen også går alt i dass. Anonymkode: c6ed0...bb0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn i samfunnet og nogenlunde overalt i vesten? Anonymkode: 28384...c9b Nei ikke egentlig. Har derimot inntrykk av at 3-4 barn er det nye idealet, samma hvilket kjønn. Anonymkode: db1b6...86e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 Jeg ville hatt ev av hver og ferdig med det. Det ble to gutter, gravid med jente nå. Fin løsning det også 💙💙💕 Anonymkode: 9aa97...24b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #18 Skrevet 22. april 2022 Jeg tror ideal er for stekt ord, men jeg har inntrykk av at det kan være overvekt av de som gjerne ønsker seg et barn av hvert kjønn. Det høres sånn ut i min omgangskrets i hvert fall, uten at den nødvendigvis er representativ. Men det er heller ikke noe som stikker så dypt hos folk rundt meg. Jeg har ikke hørt noen si de har blitt oppriktig skuffet over to gutter eller to jenter. Nesten alle ønsket/ønsker seg to, noen få én og ingen av vennene mine ønsker seg tre eller flere barn. Jeg skulle gjerne hatt tre, men mannen min er ikke enig, så vi stoppet på to. Og jeg ønsker meg tre fordi jeg ønsker meg et barn til, ikke for å få en gutt etter to jenter. Jeg satt sammen med en gjeng damer som var yngre enn meg og ikke hadde etablert seg med familie i lunsjen på et kurs jeg deltok på. Og de pratet som om de var ganske opptatte av dette, men jeg kjenner dem ikke. De sa at de ville ha et barn av hvert kjønn. Noen ville ha gutten først for å få en storebror som passet på lillesøster, og noen ville ha jenta først fordi gutter er mer umodne og det var fare for at en lillesøster tok igjen storebror så det ble vanskelig for ham. Jeg regner med de vet at dette ikke er noe man kan planlegge. Men i akkurat denne gjengen oppfattet jeg det som en av hver, med 3-4 år mellom, var idealet. Anonymkode: f2331...917 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #19 Skrevet 22. april 2022 Tror nok en av hver er idealet ja, fordi da har du fått en av hver. Selv hadde jeg nok foretrukket to jenter, men evt en av hver. To gutter virker litt slitsomt, men barn er jo vidt forskjellige så man vet aldri. Anonymkode: 6ca8a...af1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #20 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tull at ikke jenter og gutter kan få et tett seøskenforhold! Hvor har dere dette fra? Jeg har både bror og søster og er like glad i, og like tett med begge. Kanskje mer kontakt med min bror faktisk som er tett i alder.. og mine to barn (jente og gutt) er veldig glad i hverandre… nei det er tull! Eneste jeg er enig i er det med arveklær. Begrenset hvor mye rosa og Blomstrete lillebror kan gå med. Anonymkode: 7a937...7ac Tror det går mest på personlighet ja Anonymkode: 28384...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå