Gå til innhold

Helt nybegynner, hjelp til styrketrening!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å begynne med styrketrening, men jeg har aldri trent før og vet ingen ting om hva/hvordan. 

Jeg har jo naturligvis tenkt å starte rolig, og trene hele kroppen, men trenger spesielt å få trent nedre rygg, skuldre og legger (revmatiker, verstingområder).

Er det slik at man ikke skal trene hele kroppen i samme økt, men ha egen leg-day, skulder/nakke-dag etc? 

Og hvor starter man som nybegynner? 

Knebøy er ikke ideelt pga løse knær, men f.eks den maskinen hvor man presser bena mot ei plate kan funke. 

Noen tips og råd? Noen blogger/nettsider som gir god innføring? 

Har ikke mulighet til PT, i allefall ikke nå så må orientere meg litt alene i starten 

Anonymkode: 64c2d...442

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør trene hele kroppen 2-3 ganger i uka i starten. Å splitte opp er mest for folk som trener tungt nesten hver dag. I utgangspunktet skal det være bra for knær å trene styrke og stabilitet i musklene rundt, så ikke sikkert knebøy bør være utelukket, men du bør trene baseøvelser med lette vekter i starten til teknikken sitter. Du kan f.eks. holde en kettlebell foran deg og gjøre squats.

Kan du ta en tur til fysioterapeut for å få tips til trening som er bra for knærne dine?

Ellers finnes det mange øvelser du kan gjøre, og det finnes ikke et fasitsvar som passer alle, men du bør ha med varierte øvelser som i hvert fall treffer de store muskelgruppene.

Anonymkode: a3d78...cbb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...