Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

sliter veldig med produksjonen. måltidsveier lille pga dårlig vektoppgang, og hun tømmer kanskje 20-40ml før jeg pumper ut 40-70ml. supplerer med pm eller mme, så hun blir mett ♥️ pumper i tillegg til hyppig amming, å har forsøkt alle rådene som finnes. baby er forresten 5uker. får hun flaske kan hun fint drikke 120ml etter amming, så uansett hvor mye melk hun får ut eller ikke- så har jeg nok for lite. vil tro at det blir lettere å få ut til mer melk man har også? 

for en forferdelig sliten mor er afiprankur kanskje siste utvei, å lurer på om noen har erfaring med det? redd for å eventuelt miste melken etterpå, men med mer melk drikker kanskje mini mer og lenger, å stimulerer produksjonen til kuren er over. hvor fort merket dere eventuelt forskjell, og hvordan ble det etter endt kur? klarte baby å drikke mer?

Anonymkode: fc4ea...164

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Afipran, altså kvalmestillende, for å få opp produksjon? 
Spør fordi jeg aldri har hørt noe om at det skal hjelpe på det, så er av nysgjerrighet :)

Anonymkode: aa1ef...2b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Afipran, altså kvalmestillende, for å få opp produksjon? 
Spør fordi jeg aldri har hørt noe om at det skal hjelpe på det, så er av nysgjerrighet :)

Anonymkode: aa1ef...2b3

det har som «bivirkning» at det kan øke produksjon, lest flere med gode erfaringer! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

sliter veldig med produksjonen. måltidsveier lille pga dårlig vektoppgang, og hun tømmer kanskje 20-40ml før jeg pumper ut 40-70ml. supplerer med pm eller mme, så hun blir mett ♥️ pumper i tillegg til hyppig amming, å har forsøkt alle rådene som finnes. baby er forresten 5uker. får hun flaske kan hun fint drikke 120ml etter amming, så uansett hvor mye melk hun får ut eller ikke- så har jeg nok for lite. vil tro at det blir lettere å få ut til mer melk man har også? 

for en forferdelig sliten mor er afiprankur kanskje siste utvei, å lurer på om noen har erfaring med det? redd for å eventuelt miste melken etterpå, men med mer melk drikker kanskje mini mer og lenger, å stimulerer produksjonen til kuren er over. hvor fort merket dere eventuelt forskjell, og hvordan ble det etter endt kur? klarte baby å drikke mer?

Afipran er ikke anbefalt under amming fordi metoklopramid skilles ut i morsmelk og kan påvirke barnet ditt.

Anonymkode: c5a73...a40

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):
Afipran er ikke anbefalt under amming fordi metoklopramid skilles ut i morsmelk og kan påvirke barnet ditt.

Man kan fint gi det under amming. Mange som får det for å prøve å øke melkeproduksjonen. HI, har du prøvd syntocinon nesespray?  

Anonymkode: dda4c...a94

AnonymBruker
Skrevet

Var innalgt med barnet og fikk utskrevet og anbefalt afipran av barnelegen der for å få opp produksjon.  Jeg ble svimmel, trett og nedstemt av den så kuttet fort ut.  

Anonymkode: 8ba01...ba8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på afipran under graviditeten pga hypermesis. Ble også veldig trøtt og fikk heftig forstoppelse som også er en bivirkning. Det anbefaler jeg ikke. Tenker at du heller burde øke produksjonen gjennom hjelpebryst når du gir flaske, samt pumping og natuebond. Sett av 3-5 dager hvor du gjør en skikkelig hard innsats med pumping ofte og powerpumping. I tillegg kan du kjøpe naturebond og sette den på motsatt bryst du ammer fra, særlig om natten. 

Anonymkode: 4c744...59d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så flink du er som klarer å klippe og lime fra felleskatalogen. Kanskje du neste gang skal la de som kan dette svare? 

Anonymkode: 7e3dc...e57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så flink du er som klarer å klippe og lime fra felleskatalogen. Kanskje du neste gang skal la de som kan dette svare? 

Anonymkode: 7e3dc...e57

Mener du felleskatalogen skriver feil? Du får si fra til forlaget så de heller tar kontakt med deg, noen som kan dette….. 

Anonymkode: e3559...ada

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så sure svar du får her! Jeg fikk et prematurt og sugesvakt barn i uke 34+0 som aldri endte opp med å ta puppen men måtte ha nesesonde i 7 mnd. Jeg har tidligere god erfaring med å amme mine to eldste barn og har alltid hatt nok melk. Men med sistemann som jeg da bare kunne pumpe til avtok produksjonen etterhvert og fikk da utskrevet afipran med veldig god effekt på melkeproduksjonen!! Hadde ingen andre bivirkninger og jeg fikk nok melk igjen til babyen min! 

Anonymkode: 93e30...6e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mener du felleskatalogen skriver feil? Du får si fra til forlaget så de heller tar kontakt med deg, noen som kan dette….. 

Anonymkode: e3559...ada

Deg som står i Felleskatalogen er diktert av legemiddelfirmaene, og de tar ofte unødvendige strenge forbehold for å sikre egen rygg. Man bør heller bruke relis som kilde når man lurer på om noe kan brukes under graviditet.

Anonymkode: bf3ad...9ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så sure svar du får her! Jeg fikk et prematurt og sugesvakt barn i uke 34+0 som aldri endte opp med å ta puppen men måtte ha nesesonde i 7 mnd. Jeg har tidligere god erfaring med å amme mine to eldste barn og har alltid hatt nok melk. Men med sistemann som jeg da bare kunne pumpe til avtok produksjonen etterhvert og fikk da utskrevet afipran med veldig god effekt på melkeproduksjonen!! Hadde ingen andre bivirkninger og jeg fikk nok melk igjen til babyen min! 

Anonymkode: 93e30...6e3

takk for fornuftig svar 🙊 så godt du hadde god effekt! ble det lettere for baby å få ut melken med økt mengde? er så redd for at produksjonen tar seg veldig opp, men baby ikke får ut melken.. da har vi ett enda større problem 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg gikk på afipran under graviditeten pga hypermesis. Ble også veldig trøtt og fikk heftig forstoppelse som også er en bivirkning. Det anbefaler jeg ikke. Tenker at du heller burde øke produksjonen gjennom hjelpebryst når du gir flaske, samt pumping og natuebond. Sett av 3-5 dager hvor du gjør en skikkelig hard innsats med pumping ofte og powerpumping. I tillegg kan du kjøpe naturebond og sette den på motsatt bryst du ammer fra, særlig om natten. 

Anonymkode: 4c744...59d

har hatt sikkelig hard innsats i en mnd desverre.. fullpumpet 8-10 ganger i døgnet frem til hun tok brystet, har da pumpet 3-5 ganger i døgnet (pluss powerpumping og pumping på natt) i tillegg til ørten amminger. bruker av og til naturebond, har nesespray :( 

Skrevet

Jeg fikk en Afiprankur av legen etter jeg og baby hadde covid da han var 8 uker, da produksjonen min gikk drastisk ned mens vi var syke. Det fungerte fint og jeg fikk opp produksjonen igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Da yngste var 3-4mnd ble hun akutt syk og det ble blålys til sykehuset, og hun var så syk at hun tok ikke til seg næring. Jeg pumpet og pumpet, men det ble mindre og mindre melk.

Barnelegen skrev da ut afipran til meg, og det hadde god effekt på melkeproduksjonen :) fikk heller ingen bivirkninger av afipran. Mulig jeg ble litt ekstra trøtt, men trøtt var jeg jo fra før av i babytiden. 

Jeg måtte såklart fortsette å pumpe, det var ikke sånn at det bare var å ta en tablett også ordnet det seg med melkeproduksjonen, men afipran+pumping, og etterhvert som lille ble frisk at hun diet. Husker ikke hvor lenge jeg tok afipran, noen uker kanskje til det snudde. 

Jeg fikk også tips om hvitløk, det skal vistnok være bra for produksjonen, så spiste endel av det. Pluss passet på,å drikke nok. I tillegg til bestemoren min sin anbefalte «barselsuppe» som hun anbefalte til alle barselkvinner i hele sin karriere som jordmor. Tror egentlig den var mest for næringen sin del, i gamle dager i allefall, men jeg tenkte at det skadet ikke å prøve. Når man ammer så har man uansett behov for ekstra næring for å opprettholde melkeproduksjon og næringsrik melk.

(Jordmor-bestemors barselsuppe: kok havregryn og vann, men bruk så mye vann at det blir suppe og ikke grøt. Tilsett en dæsj solbærsirup. Oppbevares i kjøleskap og drikk et par kopper daglig) 

(ang afipran så er det ikke farlig å stå på det over et lengre tidsrom. Jeg har nå tatt det daglig i over 1 år pga kreftbehandling og har ingen bivirkninger av afipran. Det er ikke verstingen) 

AnonymBruker
Skrevet

Men det høres jo ikke ut som at du har for lite melk?

Ville iallfall snakket med ammeveileder på HS før jeg startet på medisiner for å øke produksjon. Baby er jo bare 5 uker også.

Om du faktisk skal øke produksjonen er det vel bedre å bruke teknikker med jevnlig pumping, amme om natten osv?

Anonymkode: ca756...b14

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...