AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Jeg er alene med en 2 åring og en 5 åring, og det er umulig å få ettermiddagene til å bli fine for begge. Jeg de superheldig som har råd til å jobbe litt redusert, så middagen får jeg stort sett unna før jeg henter. Eldste vil leke med Lego og lese «stor jente bøker», begge de to aktivitetene er helt håpløse med lillebror på slep. Lillebror vil lese Ludde og kaste ball. Uansett hva jeg gjør er én misfornøyd og står ved siden av meg og maser. Jeg trodde liksom at 3 års aldersforskjell skulle gjøre at de hadde litt felles interesser? Det funket da vi var to på ettermiddagene, og vi kunne dele oss, men når jeg skal være alene med de, så føler jeg at jeg svikter en av de. Anonymkode: b9b7d...661 1
Gjest Hottentått Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er alene med en 2 åring og en 5 åring, og det er umulig å få ettermiddagene til å bli fine for begge. Jeg de superheldig som har råd til å jobbe litt redusert, så middagen får jeg stort sett unna før jeg henter. Eldste vil leke med Lego og lese «stor jente bøker», begge de to aktivitetene er helt håpløse med lillebror på slep. Lillebror vil lese Ludde og kaste ball. Uansett hva jeg gjør er én misfornøyd og står ved siden av meg og maser. Jeg trodde liksom at 3 års aldersforskjell skulle gjøre at de hadde litt felles interesser? Det funket da vi var to på ettermiddagene, og vi kunne dele oss, men når jeg skal være alene med de, så føler jeg at jeg svikter en av de. Anonymkode: b9b7d...661 Hvis det er noen trøst, så er det ikke nødvendigvis lettere å tilfredsstille begge to selvom de er tvillinger heller. De kan ha totalt ulike interesser og ønsker uansett ☺️ Jeg tenker at man må gjøre klare avtaler på at nå skal vi lese stor jente-bok én gang og så leser vi Ludde én gang etter det. Det er ikke så veldig mange andre løsninger enn å bytte på. Så får de heller være litt sure, men de venner seg fort til det ☺️
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Hva med duplo? Her leker 6-åringen med lego, men kan fint leke med duplo om vi har yngre barn på besøk. Jeg drar da ofte igang leken med «skal vi lage en dyrehage, badeland» eller lignende. Og så lager vi ting etter fantasien. Andre aktiviteter begge kan like: tegne, male, bake, bilteppe/bilgarasje, togbane.. Anonymkode: ff79b...bd5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Jeg syntes det høres ut som du kanskje underholder de litt for mye? 🙈 Det er viktig at de kan kjede seg litt så de finner på ting på eget initiativ også, kanskje de finner hverandre mer også? Jeg har litt større aldersforskjell på mine (4 1/2 år) og forskjellig kjønn, men de lekte faktisk en del sammen på ettermiddagen fra minste var i underkant av 2 år. Det ble mye tulling og løping, men de hadde det faktisk veldig mye gøy sammen. Har hengt opp kroker i stuetaket til turneringer og huske, de har alltid vært flittig brukt. Det er virkelig noe jeg anbefaler. Har også noen slike motoriske leker i Eva gummi fra bobles som de begge har hatt enorm mye glede av. Vi har maurslukeren, den består av flere deler som kan stables, krabbe under og brukes som hinderløype. Den er rådyr, men kan med hånda på hjertet si at det er den mest vellykkede leken jeg noen gang har kjøpt. Play doh er også en slager for begge, men mulig 2 åringen ikke sitter så lenge av gangen med ting lenger? Ellers blir det mye avslapping her på ettermiddagene og de koser seg gjerne med litt tv. Hvis dere har badekar kan de jo fort kose seg der sammen i en time hvis de har litt å leke med - fargebad er det storforbruker av her 😊 Når man har 2 alene så er det litt vanskelig å få kabalen til å gå opp, så i perioder hvor det blir lite tid mellom legging på de har jeg måttet kutte lesestund for en eller begge en periode. Hvis det klaffer syntes jeg det har vært fint å lese alene med hver av de på senga. Kanskje eldste kan se på tv litt mens du legger minsten slik at dere kan lese stor jente bok alene etterpå, bare dere to? Anonymkode: 1c541...220 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg syntes det høres ut som du kanskje underholder de litt for mye? 🙈 Det er viktig at de kan kjede seg litt så de finner på ting på eget initiativ også, kanskje de finner hverandre mer også? Jeg har litt større aldersforskjell på mine (4 1/2 år) og forskjellig kjønn, men de lekte faktisk en del sammen på ettermiddagen fra minste var i underkant av 2 år. Det ble mye tulling og løping, men de hadde det faktisk veldig mye gøy sammen. Har hengt opp kroker i stuetaket til turneringer og huske, de har alltid vært flittig brukt. Det er virkelig noe jeg anbefaler. Har også noen slike motoriske leker i Eva gummi fra bobles som de begge har hatt enorm mye glede av. Vi har maurslukeren, den består av flere deler som kan stables, krabbe under og brukes som hinderløype. Den er rådyr, men kan med hånda på hjertet si at det er den mest vellykkede leken jeg noen gang har kjøpt. Play doh er også en slager for begge, men mulig 2 åringen ikke sitter så lenge av gangen med ting lenger? Ellers blir det mye avslapping her på ettermiddagene og de koser seg gjerne med litt tv. Hvis dere har badekar kan de jo fort kose seg der sammen i en time hvis de har litt å leke med - fargebad er det storforbruker av her 😊 Når man har 2 alene så er det litt vanskelig å få kabalen til å gå opp, så i perioder hvor det blir lite tid mellom legging på de har jeg måttet kutte lesestund for en eller begge en periode. Hvis det klaffer syntes jeg det har vært fint å lese alene med hver av de på senga. Kanskje eldste kan se på tv litt mens du legger minsten slik at dere kan lese stor jente bok alene etterpå, bare dere to? Anonymkode: 1c541...220 Jeg skjønner hva du mener. Samtidig har jeg bare 3 timer med de på ettermiddagen (3,5 hvis jeg er heldig) jeg ønsker jo å tilbringe tid med de, og jeg liker å tilbringe tid med de. De leker noe sammen altså, men er da mye rasling, typ løper etter hverandre og holder og skriker. Det er kompott enklere nå som vi går mot lysere tider å sende de ut i hagen når det blir for høylytt. Badekar er en slager her også, har ikke prøvd fargebad, skal undersøke. ts Anonymkode: b9b7d...661
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Det er litt slik med mine jenter på 2 og 3,5 også. Den yngste er roligere enn den eldste. Og ofte kan hun pusle for seg selv, mens storesøster helst vil ha mitt selskap. Men etter barnehagen vil begge være sammen med meg, og det er jo koselig! Det er bare at som hos deg vil de gjøre ulike ting, til tross for nærhet i alder her. Med mine to glir alt bedre utendørs. Der er de mer på nett. Men det er jo ikke sikkert det gjelder dine. Jeg vil tro det er vanlig at barna finner mer felles aktiviteter når den yngste begynner å bli litt eldre enn to år. Som jeg husker det, lekte jeg ganske mye med den seks år yngre broren min da han etter hvert begynte å forstå mer og bli litt mindre universets sentrum i egne øyne, altså eldre enn to. Men det kan hende foreldrene mine husker det annerledes 😅 Anonymkode: 8c148...bec
LivetErEnLek Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Tenker at dette er en av velsignelsene med å ha søsken jeg. De lærer seg at de ikke er senteret for universet, at ting ikke samtidig skjer på deres premisser, og at det går helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Vi har samme aldersforskjell. Ingen av de har tålmodighet til å sitte i ro, så vi bruker de fleste ettermiddager ute. Sykkeltur til lekeplasser fungerer veldig bra for begge i Sommerhalvåret. Eldste sykler selv, og minste sitter i sete bakpå voksensykkel. Anonymkode: b71a1...cab
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 Hva med å finne aktiviteter som begge kan holde på med? Plastelina, tegne, male osv. De trenger ikke gjøre det samme, men noe begge kan holde på med på bordet mens du er tilstede ig kan hjelpe begge. Dere kan gå ut å se etter innsekter, plukke blomster, lage figurer med pinner og kongler, 5åringen kan klatre i trær mens 2åringen utforsker området rundt. Bor dere nær sjøen så kan dere gå i fjæren. Du kan jo også la de få litt egentid med deg til å leke, lese osv. Mens den andre får se noe den har lyst på tv. Anonymkode: 94170...a75
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Jeg er mye alene med en på 5 år, 2 år og 2 måneder før og etter barnehagen. De to eldste må leke en del på egen hånd. Begge liker duplo og lego, men minste ødelegger ofte for eldste. Om jeg skal lese for dem, blir det den ene først, og deretter den andre. Når de hopper på trampolina, hopper de annenhver gang, f.eks. 2 minutter. Bruker nedtellingsfunksjonen på mobilen. Tenker det er bra for dem både å måtte leke alene og måtte vente på tur. Anonymkode: 5fd7d...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå