Gå til innhold

Ville du latt babyen sove ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen vår har nylig fått et barn. Moren virker både ansvarsfull og snill, men på ett punkt er jeg ikke helt enig i hennes vurderinger:

Hun lar jenta sove ute i vogna uten tilsyn :overrasket:

Vi bor midt i Oslo. Moren befinner seg i tredje etasje, mens babyen sover på bakkenivå (ikke i bakgård). Hun har riktignok babysitteren i vogna, men hvis det skulle skje noe tar det henne minst halvannet minutt å komme ned til henne. Det vanker mange narkomane rundt her vi bor. Disse gjør stort sett ikke en flue fortred, men man vet jo aldri. Er så redd for at noe skal hende jenta, så nesten ubevisst titter jeg ut i ny og ne for å sjekke at alt står bra til.

Er det jeg som overreagerer? Ville du latt barnet ditt sove ute under disse omstendighetene?

Videoannonse
Annonse
Gjest prestekrage
Skrevet

Nei det hadde ikke jeg gjort heller. Selv bor jeg utenfor sentrumskjernen av en liten østlandsby. Bor i blokk på et område uten gjennomkjøring (avstengt med porter), men selv her er det ingen som har barnevogner stående ute uten "konstant" tilsyn....

Gjest LoisLane
Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Alle mine har sovet ute, men vi bor aldeles midt i ødemarka. Jeg har ikke holdt øye med dem absolutt hele tida, og det er jo slett ikke garantert at det ikke kan skje noe der heller.

Skrevet

Vi bor midt i oslo, på Majorstua, og har leilighet med en liten have flekk. Her lar jeg sønnen min sove hver dag i vognen. Kan ikke skjønne att det gjør noen forskjell fra om man lar sønnen sin sove i haven midt i f.eks Drøbak!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Vi bor midt i oslo, på Majorstua, og har leilighet med en liten have flekk. Her lar jeg sønnen min sove hver dag i vognen. Kan ikke skjønne att det gjør noen forskjell fra om man lar sønnen sin sove i haven midt i f.eks Drøbak!

Er denne hageflekken i en bakgård? Isåfall synes jeg det blir en litt annen sak. Jenta til naboen ligger rett ved et gangfelt, der det passerer veldig mange mennesker i løpet av et minutt. Og vi vet alle at det er mange syke mennesker både i Oslo og andre byer/bygder...

Skrevet

Dette har ikke du noe med.

Jeg synes det høres helt kurant ut å la sitt barn sove i bakgården, så lenge det er i et stille hjørne og det ikke er trafikkert med biler eller mange mennesker - og hun kan lett ha et øye med vognen fra sin etasje.

Det får være grenser for hysteri og bygdesladder midt i Oslo.

Skrevet

Jeg synes det høres helt kurant ut å la sitt barn sove i bakgården, så lenge det er i et stille hjørne og det ikke er trafikkert med biler eller mange mennesker - og hun kan lett ha et øye med vognen fra sin etasje.

Er det mulig? Skrev jeg ikke akkurat hvor denne vogna pleier å stå? IKKE i en bakgård, ikke i en stille bakgård, og på et sted der det nettopp passerer svært mange mennesker...

Forøvrig er det lov å bry seg om nabobarnas ve og vel, selv om man bor midt i Oslo.

Skrevet

Trådstarter skriver jo at det ikke er i bakgården barnet sover. Jeg går derfor ut fra at det er på fortau ut mot gate e.l.

Det hadde jeg i så fall aldri gjort. Bor midt i Oslo selv, og her hadde jeg virkelig aldri latt en barnevogn stå ubevoktet, man vet aldri hva som kan skje.

Skrevet

Hadde jeg heller ALDRI gjort.. syns ikke du overreagerer..

Skrevet

Under slike omstendigheter som du beskriver... Nei, det ville jeg aldri ha gjort..

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg synes ikke du overragerer i det hele tatt!

Jeg tror nesten jeg ville meldt bekymring til barneværnet jeg!!

Ja det er drøyt kanskje, men det kan kanskje sammenlignes med at når man finner barn i en lekebutikk foreldrene har latt være igjen der mens de handler et annet sted (over lengre tid da selvfølgelig) så ringer de ansatte til politiet og de videre til barneværnet.

En lekebutikk er ikke en barnehage og det er søren ikke oslo sine gater heller!! Hadde det vært en bakgård så hadde saken vært noe annet. Spør moren om hun ville satt igjen sykkelen sin ulåst på samme sted som hun setter barnet... Eller en åpen bil for den saks skyld...

Skrevet

Har ikke noe problem med å la ungene sove ute men ikke midt på gata nei. Hva skjer dersom noen bare griper vogna og spaserer avgårde? Innen noen kommer seg ned på gateplan så har nok vogna forsvunnet for lenge siden.

Skrevet
Er det mulig? Skrev jeg ikke akkurat hvor denne vogna pleier å stå? IKKE i en bakgård, ikke i en stille bakgård, og på et sted der det nettopp passerer svært mange mennesker...

Forøvrig er det lov å bry seg om nabobarnas ve og vel, selv om man bor midt i Oslo.

Det er jo veldig bygdete og small-town-aktig oppførsel av deg da, og blande deg så veldig opp i hvordan andre lever sine liv. Du bør jo kunne regne med at de er voksne mennesker som tar avgjørelser selv. Og har nabo-damen tatt en avgjørelse på at hun gjør det slik, så gjør hun det. Uten at frekke nysgjerrige naboer skal bry seg.

Har du vurdert en jobb i Barnevernet?

Skrevet (endret)

Nei, det ville jeg aldri ha gjort heller...

Endret av nostalgia
Skrevet
Det er jo veldig bygdete og small-town-aktig oppførsel av deg da, og blande deg så veldig opp i hvordan andre lever sine liv. Du bør jo kunne regne med at de er voksne mennesker som tar avgjørelser selv. Og har nabo-damen tatt en avgjørelse på at hun gjør det slik, så gjør hun det. Uten at frekke nysgjerrige naboer skal bry seg.

Du, gjest. Hvis du synes det er galt av trådstarter å bekymre seg, er det ikke da enda verre at du bekymrer deg over at hun bekymrer seg? :klø:

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg synes iallefall det er skremmende at noen IKKE bryr seg jeg!

Skrevet

Mulig det er både "bygdete" og "small-town-aktig" av meg, men jeg bryr meg ikke fordi jeg er frekk og nysgjerrig. Med holdniger som du gir uttrykk for er det ikke å undres over at eldre ligger døde i blokkleiligheter i et halvt år før noen naboer er "frekke" og "nysgjerrige" nok til å sjekke hva som har skjedd med vedkommende...

Er imidlertid usikker på hva jeg kan gjøre med dette. Kjenner henne ikke så veldig godt, så det blir litt unaturlig å ta det opp med henne. Og som du sier er det jo hennes valg, som hun må ta konsekvensene av. Men hvis noe en dag skulle skje med babyen, ville nok samvittigheten min vært veldig dårlig fordi jeg ikke gjorde noe. Hva synes dere andre? Burde jeg si noe?

Og ditt siste spørsmål: Jeg har ikke vurdert en jobb i Barnevernet, og jeg tror heller ikke Barnevernet er rette instans for dette tilfellet.

Skrevet

Nei, det er ingen bakgår vi har, med ligner haveflekker til rekkehus. I haven til rekkehus kan jo folk også bare gå inn.

Men, ville aldri latt gutten min ligge og sove i vognen på åpen gate.

Skrevet

Nei, ville ikke det, nei... Men jeg har til og med problemer med å gå kjapt inn i en butikk og la vognen stå igjen utenfor, så jeg er nok litt ekstra hønemor... ;)

Sansynligheten for at noen skulle gjøre ungen min noe, eller stikke av med henne, selv midt i Oslo, er nok forsvinnende liten. Men OM det hadde skjedd, ville jeg jo aldri kunne tilgi meg selv... :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...