Gå til innhold

Uforsikret bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er skilt og har 2 barn med eksen. Eksen har samvær annenhver helg og hver Onsdag.

Problemet er at han sliter økonomisk ig flere ganger har bilen vært uforsikret. Jeg ønsker ikke å la våre barn sitte på med hans bil.

Hvordan kan jeg få opplyst om bilen er forsikret eller ikke? Forsikringsselskapet opplyser meg ikke, jeg har spurt. Er det noe sted jeg kan sjekke dette på nett?? Jeg bryr meg ikke om han finner ut sv dette.

Evt om han kjører med barna våre og en ulykke skjer, er barna forsikret på noen måte? De er jo helt uskyldige i dette og jeg klarer ikke ha 100% kontroll på dette når se er hos far.

Anonymkode: 13540...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis noe skjer og bilen ikke er forsikret så vil HAN sitte med 100% av utgifter som kommer. Du kan ikke sjekke om en bil er forsikret, men om han ikke betaler på den så får han jo dagsbøter. 

Anonymkode: 108b6...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Logg inn på tff.no og slå opp bilen der. 

Anonymkode: d7dd0...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei du kan ikke sjekke det. Er tross alt hans private opplysning, og du har ingen rett til innsyn i hans forsikring. Du kan alltids spørre han om å få se bankutskrift, ta det opp på FVK at dette er en bekymring, eller nekte han å kjøre bil med ungene.

Anonymkode: dad79...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke tryggere for barna å kjøre bil med han om bilen er forsikret. 

Anonymkode: 9ef28...aca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må stole på ham. Hvis han sier bilen er forsikret, så er det slik.

Ferdig med det. Hans ansvar, ikke ditt.

Du kan på ingen måte kreve at han dokumenterer for deg at bilen er forsikret. Han har like mye rett på barna som deg - krever han at du viser du er forsikret, og andre ting? I så fall er han like på jordet.

Anonymkode: 9b2dc...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis noe skjer og bilen ikke er forsikret så vil HAN sitte med 100% av utgifter som kommer. Du kan ikke sjekke om en bil er forsikret, men om han ikke betaler på den så får han jo dagsbøter. 

Anonymkode: 108b6...ffb

Han bryr seg ikke om dagbøter. Han bryr seg lite om regninger generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke tryggere for barna å kjøre bil med han om bilen er forsikret. 

Anonymkode: 9ef28...aca

Jeg vet ting kan skje enten bilen er forsikret eller ikke. Problemet er om det skjer en alvorlig ulykke og barna ikke er forsikret. Kanskje så skadd at boligen må bygges om pga rullestol etc. 

Selv om han blir 100% økonomisk ansvarlig har jo ikke han ett rødt øre til å betale dette.

Det er derfor jeg bekymrer meg iver barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan på ingen måte kreve at han dokumenterer for deg at bilen er forsikret. Han har like mye rett på barna som deg - krever han at du viser du er forsikret, og andre ting? I så fall er han like på jordet.

Han må gjerne be om å få bekreftet at bilen min er forsikret. Det er den bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Logg inn på tff.no og slå opp bilen der. 

Anonymkode: d7dd0...e3a

Jeg skal forsøke det 😊 Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg vet ting kan skje enten bilen er forsikret eller ikke. Problemet er om det skjer en alvorlig ulykke og barna ikke er forsikret. Kanskje så skadd at boligen må bygges om pga rullestol etc. 

Selv om han blir 100% økonomisk ansvarlig har jo ikke han ett rødt øre til å betale dette.

Det er derfor jeg bekymrer meg iver barna mine.

Trafikkforsikringsforeningen betaler erstatning til den eller de som er skadet av uforsikret bil og deretter krever TFF regress hos eier av uforsikret bil.

Hvis dine barn blir skadet får de erstatning uavhengig av din eks sin betalingsevne.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker den økonomiske sansen til eksen din... Ikke akkurat billigere med 150 kr dagen i statlig trafikkforsikringsavgift fremfor 3000kr i året for en ansvarsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 18.24):

Jeg er skilt og har 2 barn med eksen. Eksen har samvær annenhver helg og hver Onsdag.

Problemet er at han sliter økonomisk ig flere ganger har bilen vært uforsikret. Jeg ønsker ikke å la våre barn sitte på med hans bil.

Hvordan kan jeg få opplyst om bilen er forsikret eller ikke? Forsikringsselskapet opplyser meg ikke, jeg har spurt. Er det noe sted jeg kan sjekke dette på nett?? Jeg bryr meg ikke om han finner ut sv dette.

Evt om han kjører med barna våre og en ulykke skjer, er barna forsikret på noen måte? De er jo helt uskyldige i dette og jeg klarer ikke ha 100% kontroll på dette når se er hos far.

Den eneste lovpålagte forsikringen er ansvarsforsikring, en forsikring som ikke påvirker de som er i bilen ved en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (På 22.4.2022 den 18.57):

Liker den økonomiske sansen til eksen din... Ikke akkurat billigere med 150 kr dagen i statlig trafikkforsikringsavgift fremfor 3000kr i året for en ansvarsforsikring.

Ja, han er smart 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Loke37 skrev (På 23.4.2022 den 12.48):

Du kan ha barneforsikringer som vil tre inn uavhengig hvilken ulykke de kan komme ut for. 

Barna er forsikret, jeg er bare redd de ikke vil være gyldige om barna sitter på i hans uforsikrede bil. Jeg har jo ingen mulighet til å sjekke den forsikringen hans til enhver tid og kan heller ikke nekte han å ha barna i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barna er forsikret, jeg er bare redd de ikke vil være gyldige om barna sitter på i hans uforsikrede bil. Jeg har jo ingen mulighet til å sjekke den forsikringen hans til enhver tid og kan heller ikke nekte han å ha barna i bilen.

Dette spørsmålet får du få greie på hos forsikringsselskapet. Det er bare til å spørre om hva som skjer hvis de sitter i en bil som ikke er forsikret og det skjer en ulykke med personskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Les på nettsiden til Trafikkforsikringsforeningen.

Anonymkode: f4c3c...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med kg og elendig kunnskap? 

SELVFØLGELIG har du mulighet til å sjekke forsikring på annen manns bil! 

https://tffauto.no/minside/

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 18.39):

Dette feks. Bare tull. Du har full rett til å vite om dine barn sitter i et forsikret kjøretøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SidFernwilter skrev (8 minutter siden):

Hva er det med kg og elendig kunnskap? 

SELVFØLGELIG har du mulighet til å sjekke forsikring på annen manns bil! 

https://tffauto.no/minside/

Dette feks. Bare tull. Du har full rett til å vite om dine barn sitter i et forsikret kjøretøy. 

Hvilken betydning har det om bilen er forsikret?

Barna får erstatning fra TFF hvis de blir skadet av uforsikret bil på samme måte som de ville fått erstatning hvis de ble skadet av forsikret bil.

TFF søker regress hos eier av uforsikret bil som risikerer å bli gjeldsslave resten av livet.

Anonymkode: f4c3c...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...