Gå til innhold

Hvordan gjøre noe bra for foreldre på sykehjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv psykisk syk, delvis sykemeldt og har tildels lite energi og dårlige dager. Føler at jeg som pårørende ikke strekker til for å være et lyspunkt når jeg er på besøk. Når jeg ikke har det bra selv er det vanskelig å være positiv og oppmuntrende og. 

Men tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan være en bedre pårørende, fra folk som er eller har vært pårørende selv. De sitter i rullestol s de er lite mobile for egen maskin. 

Hva gjør dere sammen med de; bare snakker eller gjør noe annet sammen? Har du erfaring med at kort og hyppige besøk er bedre enn et langt i uka? 

Takknemlig for tips og råd. 

Anonymkode: 00663...750

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært pårørende selv, men jobbet på sykehjem i mange år. Ser at det som gleder er en tur ut om det er fint vær, kanskje spise en is og drikke en kopp kaffe. Du trenger ikke legge lista så høyt. De er nok glad bare du kommer innom. Tenk litt på at sykehjemmet er der de bor nå og får alle behov dekket. Om de ikke er kognitivt svekket, så husker de nok at du har ditt å slite med, og forventer nok ikke så mye av deg. Ellers er blader, kryssord, aviser, blomster fint å ha med. Sånne ting som du vet de liker og har glede av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok at du bare er der. Gi en klem, et smil og hold den i hånden. :)

Anonymkode: 5350c...1d6

Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er selv psykisk syk, delvis sykemeldt og har tildels lite energi og dårlige dager. Føler at jeg som pårørende ikke strekker til for å være et lyspunkt når jeg er på besøk. Når jeg ikke har det bra selv er det vanskelig å være positiv og oppmuntrende og. 

Men tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan være en bedre pårørende, fra folk som er eller har vært pårørende selv. De sitter i rullestol s de er lite mobile for egen maskin. 

Hva gjør dere sammen med de; bare snakker eller gjør noe annet sammen? Har du erfaring med at kort og hyppige besøk er bedre enn et langt i uka? 

Takknemlig for tips og råd. 

Anonymkode: 00663...750

Senk skuldrene. Det er vanskelig å være veldig oppmuntrende når man har det vanskelig, så senk kravene til deg selv. Det viktigste er at du viser at du bryr deg ❤️ 

Gjerne gi en klem eller hold i hånden - fysisk kontakt er godt ❤️

Ta med god mat som du vet at de liker, melkehjerter, blomster, lesestoff osv.

Gå en tur i sola, kanskje kjøpe en kaffe\ is på veien.

Vær tjenestevillig. Spør om det er noe h*n trenger hjelp med eller om det er noe h*n ønsker at du skal ta med på besøk.

Du må se hva du har overskudd og krefter til selv, men besøk 1-2 ganger i uka bør være nok ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Korte og hyppige besøk er best :) Dagene er lange for de som bor på sykehjem

Anonymkode: d31f6...d73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...