AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Del Skrevet 21. april 2022 Tenker å søke på en privat fagskole. Prisen er 49000 i skolepenger per semester. Lån til skolepenger er max 34 000 per semester. Da lurer jeg på om det er slik at jeg kan få vanlig lån også? Ikke bare lån til skolepenger(da vil jeg ikke ha råd). Evt hvor mye kan jeg få i lån utenom skolepengelån? Anonymkode: aacd6...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Del Skrevet 21. april 2022 Google min venn, google! https://www.ung.no/oss/382467 https://www.ung.no/oss/438616 Anonymkode: 4d90a...6e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Google min venn, google! https://www.ung.no/oss/382467 https://www.ung.no/oss/438616 Anonymkode: 4d90a...6e4 Dette er fortsatt ikke svar på om man kan få lån. Anonymkode: aacd6...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Del Skrevet 21. april 2022 Du kan søke Lånekassen som alle andre. Det er bare evt stipend du ikke kan få hvis inntekten din er over en viss sum. Anonymkode: 1ec0a...9e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du kan søke Lånekassen som alle andre. Det er bare evt stipend du ikke kan få hvis inntekten din er over en viss sum. Anonymkode: 1ec0a...9e6 Betyr det at jeg vil få alt som lån? Eller får jeg mindre utbetalt hver mnd? Anonymkode: aacd6...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Del Skrevet 21. april 2022 Hvorfor i alle dager skal du studere heltid når du er for syk til å jobbe? Hva skal du gjøre etterpå? Sitte hjemme med en bachelorgrad du aldri får brukt? Anonymkode: 10ed7...ca3 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #7 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor i alle dager skal du studere heltid når du er for syk til å jobbe? Hva skal du gjøre etterpå? Sitte hjemme med en bachelorgrad du aldri får brukt? Anonymkode: 10ed7...ca3 Gradert uføretrygd? Skape sin egen arbeidsplass hvor man selv kan sette arbeidstid? Jobbe i en liten stilling? Jeg er selv ufør, men jobber som selvstendig næringsdrivende som coach. Jeg har 1-2 klienter av ganger, og bruker under 10 timer i uka. Alt hjemmefra, til tider jeg vet jeg fungerer best (ettermiddagen er beste tida på dagen for meg, når andre er ferdige i sine vanlige jobber). Så jeg betaler skatt, har noe å gjøre, og kan hjelpe andre, alt på mine egne premisser og kapasitet. Anonymkode: 05943...f53 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #8 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor i alle dager skal du studere heltid når du er for syk til å jobbe? Hva skal du gjøre etterpå? Sitte hjemme med en bachelorgrad du aldri får brukt? Anonymkode: 10ed7...ca3 Damned if you do damned if you don’t Anonymkode: 8289b...be5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #9 Del Skrevet 22. april 2022 Hvor mye trenger du ekstra utenom uføretrygden per semester? Anonymkode: 97b46...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #10 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 22.12): Betyr det at jeg vil få alt som lån? Eller får jeg mindre utbetalt hver mnd? Anonymkode: aacd6...e91 Du vil få like mye utbetalt pr mnd. Men noe kan man jo få ettergitt som stipend, som man ikke må betale tilbake, men det kommer an på inntekt. Anonymkode: 1ec0a...9e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Del Skrevet 23. april 2022 Du får vel ikke studielån som ufør. Uføre får jo slettet studielån, da sier det seg selv at de ikke kan ta opp lån, det blir jo bare som å få gratis penger av staten. Unntaket er om du har blitt så frisk at det faktisk er sikkert at du kan ut i jobb igjen etter endte studier. Anonymkode: 9c1b6...e72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du får vel ikke studielån som ufør. Uføre får jo slettet studielån, da sier det seg selv at de ikke kan ta opp lån, det blir jo bare som å få gratis penger av staten. Unntaket er om du har blitt så frisk at det faktisk er sikkert at du kan ut i jobb igjen etter endte studier. Anonymkode: 9c1b6...e72 Jeg har studielån, og er ufør(ikke 100%). Får fremdeles studielån. Studerer ca 25%. Skal jeg ikke prøve å bruke restarbridsevne😣 Anonymkode: 1783a...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Del Skrevet 23. april 2022 *restarbeidsevne Anonymkode: 1783a...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. april 2022 #14 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 22.17): Hvorfor i alle dager skal du studere heltid når du er for syk til å jobbe? Hva skal du gjøre etterpå? Sitte hjemme med en bachelorgrad du aldri får brukt? Anonymkode: 10ed7...ca3 Nei, gud forby at man skulle prøve seg på noe som gjorde at man faktisk kom seg ut av uføresituasjonen sin! *oh, the narrow-minded* 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #15 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har studielån, og er ufør(ikke 100%). Får fremdeles studielån. Studerer ca 25%. Skal jeg ikke prøve å bruke restarbridsevne😣 Anonymkode: 1783a...3d2 Nå går jeg ut i fra at TS er 100% ufør, da gjelder det jeg skrev. Og selvsagt bør de som har restarbeidsevne forsøke å bruke den. Uføre bør også studere om de vil det, så klart! Men hvorfor med studielån? Som ufør (100%) får man allerede en del penger fra staten, mye mer enn studenter får. Og man har ikke noe særlig høyere utgifter som student? Semesteravgift og det nødvendigste av materiell (mye kan lånes, deles eller skaffes brukt og), kanskje 4-5000 i året? Hvorfor trenger man 8000 ekstra i måneden da... Anonymkode: 9c1b6...e72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #16 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå går jeg ut i fra at TS er 100% ufør, da gjelder det jeg skrev. Og selvsagt bør de som har restarbeidsevne forsøke å bruke den. Uføre bør også studere om de vil det, så klart! Men hvorfor med studielån? Som ufør (100%) får man allerede en del penger fra staten, mye mer enn studenter får. Og man har ikke noe særlig høyere utgifter som student? Semesteravgift og det nødvendigste av materiell (mye kan lånes, deles eller skaffes brukt og), kanskje 4-5000 i året? Hvorfor trenger man 8000 ekstra i måneden da... Anonymkode: 9c1b6...e72 100% uføre kan få studielån, men hvis de tar opp studielån innen 10 år siden de fikk slettet gjeld må man betale den opprinnelige gjelden også. Uføre får ikke stipend. Tar du opp studielån mens du er ufør får du selvfølgelig ikke slettet dette i ettertid. Anonymkode: 8840f...698 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. april 2022 #17 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå går jeg ut i fra at TS er 100% ufør, da gjelder det jeg skrev. Og selvsagt bør de som har restarbeidsevne forsøke å bruke den. Uføre bør også studere om de vil det, så klart! Men hvorfor med studielån? Som ufør (100%) får man allerede en del penger fra staten, mye mer enn studenter får. Og man har ikke noe særlig høyere utgifter som student? Semesteravgift og det nødvendigste av materiell (mye kan lånes, deles eller skaffes brukt og), kanskje 4-5000 i året? Hvorfor trenger man 8000 ekstra i måneden da... Anonymkode: 9c1b6...e72 Kanskje for å få råd til å betale skolens avgift (hvis det ikke er universitet, men privat skole som BI osv)....? Skolebøker og slikt kan jo også koste en del ekstra, som en uføretrygdet kanskje ikke har råd til å betale med trygden sin, men trenger studielån for å få til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #18 Del Skrevet 23. april 2022 Du får ta kontakt med lånekassen om du ikke er i stand til å google det selv. Det står info på lånekassen sine sider om inntektsgrenser, stipend og lån. Full minstesats uføretrygd og fulltidsstudent, gjør at du er over grensen for stipend. Men så er det gift og ikke gift, barn og ikke barn også antall måneder med støtte fra lånekassen og hvor mye formue du har og mye om og men. Men et raskt googlesøk viser at minstesats ordinær uføretrygd 100% er over inntektsgrensen hos lånekassen. Det er umulig for oss å gi deg et brukelig svar. For vi vet ikke noe som helst om din økonomiske situasjon og livssituasjon, vi vet ikke en gang om den skolen du skal søke er godkjent hos lånekassen. Så du får ringe dem å spør selv. Eneste måten å få riktig svar på. Anonymkode: 971bd...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #19 Del Skrevet 23. april 2022 Million skrev (4 minutter siden): Kanskje for å få råd til å betale skolens avgift (hvis det ikke er universitet, men privat skole som BI osv)....? Skolebøker og slikt kan jo også koste en del ekstra, som en uføretrygdet kanskje ikke har råd til å betale med trygden sin, men trenger studielån for å få til. Da må personen jobbe litt før skole da, for å spare penger, slik som alle andre må. Skal du gå skole så er det jo for å bruke det til jobb etterpå, da kan man bruke et år eller to først å jobbe og spare til studie. Trygden din har du jo allikevel, samme om du går over frigrensen eller ei. Så det er ingen unnskyldning det du kommer med. Studenter må også betale for utstyr og ikke alle får utstyrsstipend på grunn av formue eller inntekt. Utgiftene til skole er ofte høyere enn stipend og lån, så de må leve av sparepenger eller jobber ved siden av. Anonymkode: 971bd...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #20 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 22.17): Hvorfor i alle dager skal du studere heltid når du er for syk til å jobbe? Hva skal du gjøre etterpå? Sitte hjemme med en bachelorgrad du aldri får brukt? Anonymkode: 10ed7...ca3 ?? Jeg er ikke ufør, men kan bli det om jeg søker, har kronisk sykdom. Er ikke i arbeid nå pga. av sykdommen, men likevel gjør jeg det jeg kan for å se om jeg ikke i løpet av det neste året kan klare å finne meg en jobb (hjemmefra) som er mulig for meg, som gir nok inntekt. Da kan jeg slippe å søke. Jeg vet altså at jeg kan bli ufør, men vil prøve å se om jeg kan jobbe noe likevel. Skjønner ikke at du synes det er så rart å faktisk ville prøve ut mulighetene, selv om man er syk!? Å bli ufør er for mange en lettelse, da kan man pleie sykdommen samtidig som at man vet at man får til å betale det man skal i hverdagn, og den roen som mange syke får etter å fått hjelp/evt. blitt ufør, den kan hjelpe på enkeltes sykdomsbilde -jeg fikk i første omgang AAP i tre år, og nå har jeg mulighet til å stresse ned mens jeg forsøker å finne veien videre. Finner jeg den ikke før AAP går ut sier jeg ja takk til ufør, men kommer fortsatt til å prøve videre -livet slutter ikke selv om man blir syk! Anonymkode: 0373b...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå