AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Det å være fattig er forbundet med stor skam i hele verden. Er fattigdom over flere tiår selvforskyldt? Anonymkode: cd7ee...9ed
Elysion Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er fattigdom over flere tiår selvforskyldt? Nei, jeg synes ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Nei. I et fattig land er det få muligheter for sosial mobilitet, og at man ender opp fattig i flere generasjoner kan man gjøre lite med. Men i et rikt land som Norge: Ja. Hvis man vokser opp med dårlig råd, og blir voksen med dårlig råd, så mener jeg det er litt selvforskyldt i den form at man hadde muligheten til å endre seg. Skal ikke veldig mye til for å få en gjennomsnittlig inntekt i Norge, selv om man er vokst opp fattig. Men det er hardt og myr vanskeligere enn de som har fått alt fikset av foreldre siden dem ble født. Opplevde selv å ha dårlig råd som barn. Det var skikkelig pain in the ass, men man må være endringsvillig og stå på på skolen. Ganske mange som ender opp like fattig tok aldri motet til å gjøre endringer. Anonymkode: e507d...cf9 6 1
slumkim Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Ja. Hvertfall i Norge. Her har alle mulighet til å ta seg en gratis utdannelse, eller jobbe seg opp fra gulvet om studier ikke er noe for dem. Sykdom kan man selvsagt ikke gjøre så mye med, men da får man leve etter evne. 6 2
Elysion Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 slumkim skrev (Akkurat nå): Her har alle mulighet til å ta seg en gratis utdannelse, eller jobbe seg opp fra gulvet om studier ikke er noe for dem. Hvordan? Her i landet så må man nesten ha bachelorgrad for å få en butikkjobb. Det er ikke bare-bare å jobbe seg opp fra gulvet. 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Elysion skrev (1 minutt siden): Hvordan? Her i landet så må man nesten ha bachelorgrad for å få en butikkjobb. Det er ikke bare-bare å jobbe seg opp fra gulvet. Jeg tok aldri utdanning. Definitivt selvforskyldt iom at jeg ikke tok tak i mine (psykiske) problemer tidligere. Jobber freelance i dag og har over 1 mill i året. Har "jobbet meg opp fra gulvet". Sier ikke at det er så lett for enhver å få en godt lønnet jobb, men man kommer langt med hard innsats. Anonymkode: a038b...35c 1 2
Avstand Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Elysion skrev (3 minutter siden): Hvordan? Her i landet så må man nesten ha bachelorgrad for å få en butikkjobb. Det er ikke bare-bare å jobbe seg opp fra gulvet. Det er nettopp dette som er så patetisk. Mange jobber trenger man ikke 100 år med bokfengsel for, men det er vel samme korrupte faenskapet som styrer dette som styrer loven om evt koronapass og frarøver oss friheten. De vil at vi skal ta flere år med studier for ting vi kan klare av å gjøre, for at de skal tjene penger på oss og vi skal bruke all tiden vår på det. Kanskje også for å få det til å virke mer uoppnåelig. Jeg fikk meg heldigvis jobb uten høyere utdannelse. Jeg får se om jeg finner noe jeg kan trives med, og ta studier etter hvert. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det å være fattig er forbundet med stor skam i hele verden. Er fattigdom over flere tiår selvforskyldt? Anonymkode: cd7ee...9ed Nei Anonymkode: 6e0b0...4d2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 slumkim skrev (8 minutter siden): Ja. Hvertfall i Norge. Her har alle mulighet til å ta seg en gratis utdannelse, eller jobbe seg opp fra gulvet om studier ikke er noe for dem. Sykdom kan man selvsagt ikke gjøre så mye med, men da får man leve etter evne. Gratis er den ikke Anonymkode: 6e0b0...4d2 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Det å være fattig er forbundet med stor skam i hele verden. Er fattigdom over flere tiår selvforskyldt? Anonymkode: cd7ee...9ed Det varierer fra situasjon til situasjon. Enkelte har ikke helse eller kapasitet til å tjene "godt", mens andre velger å gi faen, leve i nuet og ender opp som "fattig". Hvor mange som er på hver av sidene vet jeg ikke, men om man ser til luksusfellen (som selvsagt er litt tullete), så virker det som mye er selvforskyldt. Om man ser til de som sliter med helsen, lever på et minimum, og kanskje ble syke etter de fikk barn, så er det på ingen måte selvforskyldt. Anonymkode: e0e8f...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 9 minutter siden, slumkim said: Ja. Hvertfall i Norge. Her har alle mulighet til å ta seg en gratis utdannelse, eller jobbe seg opp fra gulvet om studier ikke er noe for dem. Sykdom kan man selvsagt ikke gjøre så mye med, men da får man leve etter evne. Gratis?! Ja, utdanningen er så å si gratis - man betaler bare semesteravgift og litt for bøker. Men.. så er det faktoren at man skal leve også da. For en del yngre mennesker fungerer det å bo i kollektiv, og leve på 8500 i mnd. For de fleste som er litt eldre, og har kommet i vanskelige situasjoner, så er det selvsagt ikke så enkelt. Forsøk å leve på studielån- og stipend mens du har et par barn du har aleneomsorg for, og kom tilbake og si det samme. Selvsagt må de syke leve etter evne, men det medfører også i mange tilfeller fattigdom - uten at det er vedkommendes skyld. Anonymkode: e0e8f...e4c 3
Maskulino Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 (endret) Det er vel nesten bare i protestantiske land at velstanden er nogenlunde likt fordelt. Kanskje syd europa om man regner etter at de ble med i EU. Fattigdom kan forutsees utifra iq'en din, lærte jeg i dag. Psykologien begynnner bli et gammelt fag. Man har testet mennesker da de var 11 og senere når de var 70. Og det var sterk korrelasjon/kausalitet på iq til lønning, utdanningsnivå, levealder, psykisk og fysisk helse samt en del andre faktorer. Ironisk nok ser man at dette er en sterkere effekt i land med fri og offentlig skole og utdanning siden man da kun siles etter skoleprestasjoner. Og ikke pappas bekjente eller bestikkelser eller scholarships basert på andre mer synlige karismatiske egenskaper. Stakkars de med lavere iq dersom det stemmer at intelligens er arvelig eller genetisk. Endret 21. april 2022 av Maskulino
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Lol nordmenn som tror Norge er paradis her igjen. Mange villensagt det samme om sine egne land. Norge har mange feil. Anonymkode: d9971...021 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 Elysion skrev (9 minutter siden): Hvordan? Her i landet så må man nesten ha bachelorgrad for å få en butikkjobb. Det er ikke bare-bare å jobbe seg opp fra gulvet. Hæ? Ufaglærte og mange som tar friår etter vgs får jobb i butikk. Trenger for all del ikke bachelorgrad. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gratis er den ikke Anonymkode: 6e0b0...4d2 Grunnskole og vgs er gratis i Norge. Sp man kan ende opp med fagbrev veldig greit, mange fagbrev er gjennomsnittlig betalt. Høyere utdanning er også gratis, såfremt du ikke velger private skoler som BI og HK, men det er drøssevis av muligheter for gratis utdannelse. Og jo, det telles som gratis selv om man flytter for å studere, man betaler for livsopphold og ikke selve studiene. Anonymkode: e507d...cf9 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 Nordmenn er en meme Anonymkode: d9971...021
Elysion Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hæ? Ufaglærte og mange som tar friår etter vgs får jobb i butikk. Trenger for all del ikke bachelorgrad. Altså - i dagens samfunn så er det nesten mastersyke. Folk bruker haugevis av år på å ta så mange grader som mulig, og det blir mer og mer vanskelig å få seg en bra betalt jobb uten at man har utdanning å vise til. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Ufaglærte og mange som tar friår etter vgs får jobb i butikk. Trenger for all del ikke bachelorgrad. Grunnskole og vgs er gratis i Norge. Sp man kan ende opp med fagbrev veldig greit, mange fagbrev er gjennomsnittlig betalt. Høyere utdanning er også gratis, såfremt du ikke velger private skoler som BI og HK, men det er drøssevis av muligheter for gratis utdannelse. Og jo, det telles som gratis selv om man flytter for å studere, man betaler for livsopphold og ikke selve studiene. Anonymkode: e507d...cf9 Mobbing er gratis, sant det : P Anonymkode: d9971...021
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Nei. Jeg tok høy utdanning, så ble jeg syk. Jeg gjorde alt "riktig", men her sitter jeg med minstesum aap. Nå er jeg ikke fattig pga mannen min, men hadde jeg vært alene ville jeg vært det. Anonymkode: da2e7...3ac 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mobbing er gratis, sant det : P Anonymkode: d9971...021 Hva mener du? Mobbeoffere har også mulighet til å frigjøre seg. Har blitt mobbet som barn. Det er hardt, men det krever at man jobber mot målene man har satt seg og ikke lar seg bli dratt ned. Det er vanskelig, og ikke så rart at mange ikke klarer det, men det er fullt mulig. Anonymkode: e507d...cf9 1
dyptvann Skrevet 21. april 2022 #20 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Jeg tok høy utdanning, så ble jeg syk. Jeg gjorde alt "riktig", men her sitter jeg med minstesum aap. Nå er jeg ikke fattig pga mannen min, men hadde jeg vært alene ville jeg vært det. Anonymkode: da2e7...3ac Åpenbart ikke. Hadde du gjort alt riktig, så hadde du hatt uføreforsikring som ville ha dekket inntektstapet enten via en månedlig utbetaling eller en stor engangssum. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå