Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde heller satt av litt ekstra hver måned i frykt for høye priser enn å inngå en fastavtale.

Anonymkode: f315f...5c3

Dette er det lureste! 
Når det gjelder strømstøtte, vil regjeringen være nødt til å finne en løsning som ikke innebærer at fastpris-kunder får betalt for å bruke strøm! Det er jo helt vanvittig. Det vil bli enda mer aktuelt neste vinter, siden det nok er flere som vil inngå fastprisavtaler. Så jeg tipper det vil komme. 

Anonymkode: fb909...8d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at når du inngår en fastprisavtale, er det egentlig et veddemål mot strømselskapet ditt - som sitter på data og prognoser, og regner ut tilbud basert på det. Du, derimot, sitter bare på en magefølelse. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Husk at når du inngår en fastprisavtale, er det egentlig et veddemål mot strømselskapet ditt - som sitter på data og prognoser, og regner ut tilbud basert på det. Du, derimot, sitter bare på en magefølelse. 

Men jeg kjøper trygghet, mens jeg gir utryggheten over til strømselskapet. Tryggheten er verdt noe for begge parten. 

Magefølelsen er basert på historikk, utrygghet, risikoberegning og verdivurdering hos meg. Jeg støttes opp av strømeksperter og at adm.dir i strømselskapene har bundet seg opp eller skal det innen kort tid. 

Fastprisen er det heller ikke særlig risiko rundt. Jeg vil ikke bli ranet eller ruinert av en fastpris på 38-39 øre kWt, som egentlig er nært normalpris. Det er i verstefall snakk om 2-400,- ekstra i måneden slik det er nå, altså en liten forsikringssum pr mnd, men med potensiell gevinst andre måneder, eventuelt lange perioder. 

Hadde fastprisen vært 50-60 øre hadde jeg nok ikke tenkt tanken engang. Men fastpris på 30-tallet er absolutt akseptabelt. 

Jeg skal se det an i et par måneder. Har tro på at fastprisavtalene kan gå ned 2-3 øre til løpet av sommeren, basert på hva strømprisen er spådd til. Ingen hast altså. 

Anonymkode: b13f8...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Til høsten kommer det  garantert eit nytt fastpris-sytem  gjordt gjeldende for hele Norge til omlag 0,40 -0,45 øre pr. kw.  inntil x antall kw. 

Vi kan ikkje ha det slik i Norge at folk i Sør-norge skal betale skyhøge  strømpriser medan resten av Norge skal kunne nyte godt av langt rimleg strøm.  Overføringskabler mellom Nord og Sør blir en prioritert oppgave for Nordpol, Statsnett. 

Anonymkode: afb8e...cd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til høsten kommer det  garantert eit nytt fastpris-sytem  gjordt gjeldende for hele Norge til omlag 0,40 -0,45 øre pr. kw.  inntil x antall kw. 

Vi kan ikkje ha det slik i Norge at folk i Sør-norge skal betale skyhøge  strømpriser medan resten av Norge skal kunne nyte godt av langt rimleg strøm.  Overføringskabler mellom Nord og Sør blir en prioritert oppgave for Nordpol, Statsnett. 

Dette er en tankefeil. Greit vi har litt overskuddsstrøm i nord, men det er nesten ingenting hvis du skal koble på sør. Det som kommer til å skje er at ved en påkobling med sør, så vil nord ende med EU-priser også, og sør vil ikke merke noe som helst. Det igjen vil ta ifra næringslivet nordpå store fordeler. 

Ironisk nok har nord-norge hatt høyere strømprisen enn sør-norge i 10 hele år på rad, før nå. Hvor var det av denne "koble på nord og sør"-holdningen da? Hvor var sympatien for nord, da? 

Hvis du leser siste artikkel så ser du at overskuddsstrømmen i nord allerede har planer. Nord vil ganske snart gå i null, og da vil prisene nordpå øke betraktelig permanent. Så slapp av med avensyken nå. Billig strøm nordpå er kortvarig, forbigående og snart over. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sagt på en annen måte: Det er ikke nord som er skyld i den dyre strømmen i sør, og nord er heller ikke løsningen på dyre strømpriser sør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sagt på en annen måte: Det er ikke nord som er skyld i den dyre strømmen i sør, og nord er heller ikke løsningen på dyre strømpriser sør. 

Nei, det er selvsagt ikkje Nord-norge sin skuld i høye strømpriser i sør-norge.

Idag betaler de fleste en fast avgift på levering av boss uavhengi av kvanta / mengde boss de leverer. Dersom ein skulle hat diffrensierte avgifter i forhold til leveringsmende har det blitt eit byrkratisk rot. 

Strømprisene er idag snart ingen som skjønner "bæra av" 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det er selvsagt ikkje Nord-norge sin skuld i høye strømpriser i sør-norge.

Idag betaler de fleste en fast avgift på levering av boss uavhengi av kvanta / mengde boss de leverer. Dersom ein skulle hat diffrensierte avgifter i forhold til leveringsmende har det blitt eit byrkratisk rot. 

Strømprisene er idag snart ingen som skjønner "bæra av" 

Joda, men så er det nå engang slik at forskjellen i vær og klima er høyst reell. Ifølge yr.no: Her jeg bor hadde vi 210 nedbørsdager i 2021. Oslo hadde 63. I år har vi hatt 76, mens Oslo 13. I januar hadde vi 300mm nedbør, mens Oslo hadde ca 30 mm. Nå sitter vi med nysnø på bakken, kuling og kuldegrader, mens Oslo ligger rundt 13-14g, vindstille og sol - med skogbrannsfare! Og da har jeg ikke engang nevnt vindforholdene og temperaturforskjellen gjennom hele året.

"Heldigvis" har vi et system for å differensiere strømprisen utifra vær og klima. Det hadde vært banna bein urettferdig hvis vi også skulle ha hatt strømpriser på 200 øre kWt med tanke på værforholdene og da vårt høyere forbruk som følge av klimaet. 

Det er selvfølgelig svært urettferdig at dere ligger så høyt som dere gjør, men det hadde vært katastrofe hvis vi også gjorde det samme. Å kable opp nord og sør for å bøte på problemet i sør vil kun sørge for at nord får samme elendighet som sør, uten at sør får det bedre. Det ville kun gagnet statskassa med politikere som ikke bryr seg om folket.

Helt enig i at strømprisene er katastrofe. Det er en politisk katastrofe. Vi er selvforskynt med strøm i Norge, og vell så det, og produksjonsprisene er veldig lave. I dårlige tider burde ikke noen i landet ligget mer enn 60 øre kWt. Det er faktisk overpris så det holder det også. Vi har gjennom politiske forhold blitt tvunget over på strøm som følge av klimaet, og her sitter sør-norge med skjegget i postkassa. Det er ingen andres skyld enn politikerne. Og løsningen ligger også der, og ikke å kable opp nord med sør. Det vil kun sørge for enda mer nasjonal elendighet.

Dette er visstnok en avsporing, men en forsåvidt relevant debatt. For det som er viktig er at nord-norge nå, endelig, lokker næringslivet til landsdelen. Aker Horisont er først ut. Det trenger vi etter å ha blitt et sentraliseringsoffer til sør gjennom mange tiår, virkelig, og mer enn dere i sør aner. Det vil for øvrig sørge for at nord ikke vil ha overskuddsstrøm i fremtiden, og vi må nok betale overpris etterhvert også. Hvor mye blir spennende å se. Du skal ikke se bort ifra at vi blir flådd like mye som dere i fremtiden. 

Derfor vurderer jeg fastpris på strøm nå når jeg har mulighet. For forutsigbarhetens skyld som en forsikring. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det stemmer ikke helt. Det er vanlig at prisen man betaler kommer an på størrelsen av søppeldunken man har. Det er riktignok et fastledd i bånn, så man får ikke halv pris om man går ned til halv størrelse på dunken.

Anonymkode: 6805d...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...