Gå til innhold

Hvorfor tåler folk å bli kalt hetero, men ikke cis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hetero er det motsatte av homofil. Jeg har aldri hørt noen heterofile bli sur fordi noen har påpekt at de er heterofil. Men mange som er cis, det vil si det motsatte av trans, føler seg krenket. Det betyr bokstavelig talt at du er det motsatte av det du ikke er, men folk blir så sure. De tror det er en fornærmelse, men det er bare en måte å klassifisere mennesker på.  "Cis" en prefiks som er det motsatte av "trans." Man bruker disse prefiksene innen kjemi, geografi osv. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk blir sur. Det sier vel litt om hvor forbanna privilegert man er, når noe så lite krenker en.

Anonymkode: 14146...8d3

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor kalle noen for det, med mindre det er en medisinsk grunn for det?
Man har i alle år hatt kvinne og mann.
Så fikk man mennesker som skiftet kjønn, som dermed var trans.
Hvorfor er det så vanskelig for de som trenger det, å bruke ordet trans når det er behov for det?
Folk flest trenger ikke vite om en kvinne eller mann er trans eller cis, det holder med kvinne eller mann.
Slik cis mye blir brukt, er cisbegrepet brukt som ett kallenavn på kvinner av transbevegelsen,  som de føler motsier dem eller ikke er 100% på deres side. De har altså gjort det til et negativt ladet ord.

Jeg har ikke noe problem med å kalle en kvinne for kvinne, uansett om hun er trans eller cis, hvilken type kvinne hun er bryr meg ikke da jeg ikke trenger å forholde meg til bakgrunnen så lenge jeg ikke jobber innenfor helse eller skal ha et forhold til vedkommende. Jeg har ikke noe behov for å bruke trans eller cis i dagligspråket.

Anonymkode: 1a0b4...d31

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er vel at nå er transkvinner kvinner, mens kvinner er cis kvinner.

Jeg er kvinne. Om en mann identifiserer seg som en kvinne og ønsker å bli kalt kvinne, så er ikke det noe problem for meg. Det er ikke noe problem for de fleste. Folk flest bryr seg ikke om hva andre gjør med egen kropp og hva de ønsker å bli kalt. 

Problemet er at en stor del av trans miljøet krever at vi refererer til de på en viss måte, men når vi gir uttrykk for at vi ønsker å bli referert til på en viss måte (mann eller kvinne, ikke cis mann eller cis kvinne), så får vi ikke samme respekt tilbake. 

Anonymkode: ad359...c93

Nettopp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greia er jo at transpersoner prøver å kreve at man skal kalle seg cis. Når heterofile snakker seg mellom og om hverandre, så sier de ikke heterofile kvinner og heterofile menn. De sier bare kvinner og menn. Ingen homofile krever at de skal si heterofile før de sier kvinner og menn. Men transpersoner mener at ettersom de kalles transkvinner og transmenn (altså at ikke bare kalles kvinner og menn) , så skal de som ikke er det kalle seg for cis. 

Anonymkode: d7770...ae2

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi det blir så påtatt og oppkonstruert kun for en liten gruppe.  Greit for meg at transer vil bli kalt mann eller kvinne, men de kan ikke forlange at alle skal endre språkbruken om seg selv. Jeg er ikke alltid kvinne i forhold til de, så det er ikke noe poeng å forvanske ting med å legge til cis. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Cis betyr født i rett kjønn. Så hva er poenget? Kall meg kvinne det holder. Enten om jeg er hetro eller lesbisk 

Anonymkode: aa57a...165

Det betyr at din kjønnsidentitet passer ditt biologiske kjønn. Du kan kalle det "født i rett kropp" om du vil, men jeg føler det bli forvirrende å si "født i rett kjønn". 

Det er nok ingen som nekter å kalle deg kvinne. Men om de skulle differensiere mellom en kvinne som er trans eller en kvinne som er cis, så blir det mer relevant. Man bruker ikke vanligvis å si "Ja, det var hun cis-kvinnen der borte." Det gir ikke noe mening, for i flere tilfeller har man ikke mulighet til å se forskjell. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (16 minutter siden):

Cic er ikke er ord. 

Det er et prefiks, altså et morf. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er enig i dette. Jeg vil ikke bli kalt cis-kvinne fordi jeg er kvinne. Hvis andre vil kalle seg menn, kvinner, trans, enhjørning eller hva enn så kaller jeg deg det, så hvorfor skal jeg ikke bli respektert med hva jeg vil bli kalt? Jeg er kvinne, og da bruker du ordet kvinne, ikke cis-kvinne

Anonymkode: c5e99...a0f

Har du noen gang blitt kalt cis-kvinne? :roll: Nå må tenke deg godt om før du blir fornærmet av noe som aldri har skjedd.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Problemet er vel at nå er transkvinner kvinner, mens kvinner er cis kvinner.

Jeg er kvinne. Om en mann identifiserer seg som en kvinne og ønsker å bli kalt kvinne, så er ikke det noe problem for meg. Det er ikke noe problem for de fleste. Folk flest bryr seg ikke om hva andre gjør med egen kropp og hva de ønsker å bli kalt. 

Problemet er at en stor del av trans miljøet krever at vi refererer til de på en viss måte, men når vi gir uttrykk for at vi ønsker å bli referert til på en viss måte (mann eller kvinne, ikke cis mann eller cis kvinne), så får vi ikke samme respekt tilbake. 

Anonymkode: ad359...c93

Jeg ønsker forklaring på dette. Er det noen som nekter å kalle deg en kvinne? 
En mann eller en cis mann er fremdeles en mann. Det samme med kvinne og cis kvinne. Man går ikke rundt og snakker om cis-menn og cis-kvinner med mindre det er behov for å skille mellom cis og trans. Det er det eneste tilfellet prefikset blir brukt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det betyr at din kjønnsidentitet passer ditt biologiske kjønn. Du kan kalle det "født i rett kropp" om du vil, men jeg føler det bli forvirrende å si "født i rett kjønn". 

Det er nok ingen som nekter å kalle deg kvinne. Men om de skulle differensiere mellom en kvinne som er trans eller en kvinne som er cis, så blir det mer relevant. Man bruker ikke vanligvis å si "Ja, det var hun cis-kvinnen der borte." Det gir ikke noe mening, for i flere tilfeller har man ikke mulighet til å se forskjell. 

Er det egentlig det?

For å ta et tilsvarende eksempel. 

I de tilfellene det er relevant: Er det nødvendig å si at man er barnets mor for å differensiere, når man samtidig har stemor, adoptivmor, og fostermor, eller holder det å si mor?

I alle tilfeller jeg har opplevd,  og det er mange, er prefiks kun nødvendig når det er hensiktsmessig å få frem at man ikke er barnets biologiske mor, ikke når man er det.

Anonymkode: 93b07...5bf

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen blir fornærmet over å bli kalt hetero hvis de er hetero, men hvis de ikke er det (er bi f.eks.) vil de sannsynligvis føle det ubehagelig om noen bare antar dette om dem.

Det er mange som ikke føler at de "passer inn" i en kjønnskategori selv om de ikke er trans. Mange kvinner liker heller ikke å bli behandlet som kvinner, de ønsker å bli behandlet likt med menn. Da passer det ikke med cis. Man kan ikke bare anta at folk er cis bare fordi man ikke vet at de er trans, akkurat som man ikke kan vite at noen er hetero bare fordi man ikke vet at de er homo. Det er mye man ikke vet om andre og det finnes mer enn bare trans og cis, akkurat som det finnes mer enn homo og hetero. 

Anonymkode: fc934...c12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi hetero er et faktisk beskrivende begrep, mens CIS er noe de post-modernistiske radikale kjønnspopulistene har funnet på. Det handler om politikk til syvende og sist. Rettigheter meg hit og rettigheter meg dit. Det siste på moten nå er jo at man krever egne rettigheter for at man identifiserer seg med en annen nasjonalitet….

Anonymkode: 70b43...38f

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min søster har tydeligvis kastet seg på woke-toget og kaller kvinner for cis-kvinner. Til det punktet hvor det ble litt høylydt debatt over middagsbordet sist gang jeg så henne.  Til tross for at hun er "cis-kvinne" selv tåler hun tydeligvis ikke at jeg påpekte at jeg er ikke en cis-kvinne, jeg er simpelthen bare en kvinne. Og jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem.

Eller da jeg sa at jeg har store problemer med å gi fra meg egen trygghet og rettigheter til fordel for menn med psykisk diagnose som mener de er kvinner.  Som jeg står ved, men sa mest for å provosere henne. 

Det betyr ikke at jeg ikke syntes at ethvert menneske skal behandles med verdighet og respekt uansett hvordan de ser ut eller hva de føler seg som, for det skal man selvsagt. 

Anonymkode: 0d6c6...903

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes å bli kalt cis-kvinne er på samme måte som å bli kalt bio-mor, altså overflødig og unødvendig. Jeg er kvinne og jeg er mor. 

Jeg tenker at jeg må få eie begreper knyttet til min kjønnsidentitet akkurat som transseksuelle kan, og jeg ønsker ikke å kategoriseres på den måten. 

Anonymkode: 9b978...242

• Liker 20
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi cis er et oppkonstruert tullebegrep satt ut i samfunnet av en bitteliten gruppe som roper høyt. Flott at de tør å være seg selv, men disse woke greiene har gått alt for langt på alle mulige måter.

Jeg har full respekt for at folk er forskjellige, om de er trans, homofil, har en annen hudfarge eller politiske meninger er akkurat det samme for meg. Men som hvit, heterofil kvinne kjenner jeg at jeg begynner å bli kraftig lei av å bli mistenkt for å ikke være tolerant ved det minste utsagn som kan feiltolkes. F.eks; før kunne jeg spørre en mørkhudet «hvor er du fra?» av ren nysgjerrighet, nå er jeg rasist om jeg ikke omformulerer til «hvor er foreldrene dine fra?» eller «hvilken bakgrunn har du?».

I tillegg skal jeg sitte å ikke forstå hva nyhetsreporteren på Dagsrevyen sier for han snakker så gebrokkent, og jeg skal akseptere at pedagoger i barnehagen trer ideer nedover hodet på sønnen min om at kanskje han egentlig er jente - fordi vi må jo være åpne for at alle er forskjellig ikke sant?

Jeg sier bare en ting, alt dere oppstyret skaper monstre som i utgangspunktet ikke finnes. Folk sitter å irriterer seg over alt dette styret hvilket ender med at toleransen blir mindre fordi fuck it, det er umulig å holde orden på alt av hen, ikke-binær, cis og annet som ikke har relevans i hverdagen for 99% av oss.

Nei, jeg er for f*** ikke noen cis kvinne. Jeg er kvinne og mor med livmor og eggstokker fra naturens side. Ingen poeng i å endre på begreper som fungerer helt utmerket.

Anonymkode: abb11...214

• Liker 16
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi hetero er et faktisk beskrivende begrep, mens CIS er noe de post-modernistiske radikale kjønnspopulistene har funnet på. Det handler om politikk til syvende og sist. Rettigheter meg hit og rettigheter meg dit. Det siste på moten nå er jo at man krever egne rettigheter for at man identifiserer seg med en annen nasjonalitet….

Anonymkode: 70b43...38f

Kan du forklare hva du mener med "postmodernistiske" her? Mener du kanskje egentlig poststrukturalistisk?

Anonymkode: b70d1...523

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen hadde kalt med cis-kvinne eller cis-mann så hadde insistert på at de hadde byttet cis med ordet ekte. 

Anonymkode: c6378...5e9

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...