Gå til innhold

Er det en grense for å kontakte familievernkontoret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kan man kontakte dem?  Er det en alvorlighetsgrense?

Vi har litt utfordringer med gutten vår som nettopp ble 3 år.  Jeg vet at sinne og aggresjon ikke er uvanlig i den alderen.

Men han slår mye og ofte hardt, klorer og er helt vill.  Han har ødelagt et par briller, for han tar tak i dem og kaster dem.  En iPad ble kunst.

Men det problemet jeg er mest bekymret for er at han skremmer lillebror på 1,5 år.  Lillebror kommer ofte bort med bamse eller leke for å trøste storebror, men blir dyttet eller slått.  Lillebror er nå begynt å gråte og gjemme seg på rommet sitt når storebror blir sint.  Han hermer ofte oppførsel også.

Men i barnehagen er er han mye roligere og vi har ikke fått noe klage eller beskjed derfra.

Problemet er at han ikke får utrykket seg godt nok, og ikke alltid vi forstår.  Eller når noe skjer som han ikke vil, som bleieskift, ut i bilen, ta på klær, spise middag, lillebror vil se noe annet enn han på tv om morgenen…

Jeg tenker at vi kanskje bør ta kontakt å få litt hjelp, eller kanskje bupa.  Sånn at vi kan finne ut av hvordan vi kan håndtere dette riktig, og passe på at lillebror ikke blir så redd.  

Anonymkode: 9ab82...f84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke BUP du skal kontakte?

Anonymkode: 064af...874

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å prøve å ta kontakt? Men det høres ut som dere kanskje kunne trengt et COS-kurs..

Anonymkode: 6ae57...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller sjekket opp hvilke tilbud det finnes i kommunen om veiledning for dere foreldre. I mange kommuner finnes det lavterskel-tilbud om dette, eventuelt ta kontakt med familievernkontoret. Barneverntjenesten kan også tilby råd og veiledning, og man kan søke om det som hjelpetiltak.

Bup trenger henvisning fra eks fastlege.

Anonymkode: 09ab7...d3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt et møte med barnehagen for å høre hvordan ståa er der. De kan henvise videre til andre hjelpeinstanser, og kan komme med gode råd for hvordan dere kan håndtere situasjonen.

Anonymkode: cbc66...825

Skrevet

Dette bør dere da være istand til å ta dere av selv som normale oppegående foreldre fremfor å løpe ned offentlige kontorer

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er lavterskel så alle kan ta kontakt. 

Det er derimot litt forskjell på hva de ulike kontorene tar inn av saker. 

Men bare ring dit lokale kontor og forhør deg

Anonymkode: b5dfa...16b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo bare å prøve å ta kontakt? Men det høres ut som dere kanskje kunne trengt et COS-kurs..

Anonymkode: 6ae57...867

Vi har tatt cos kurs 2 ganger.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville heller sjekket opp hvilke tilbud det finnes i kommunen om veiledning for dere foreldre. I mange kommuner finnes det lavterskel-tilbud om dette, eventuelt ta kontakt med familievernkontoret. Barneverntjenesten kan også tilby råd og veiledning, og man kan søke om det som hjelpetiltak.

Bup trenger henvisning fra eks fastlege.

Anonymkode: 09ab7...d3c

Jeg har lest om familievernkontoret her i kommunen, og virker som det er stedet.  Vi har en kontaktperson i bup og barneverntjenesten vi kan kontakte som vi har hatt kontakt med da barna var babyer.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville tatt et møte med barnehagen for å høre hvordan ståa er der. De kan henvise videre til andre hjelpeinstanser, og kan komme med gode råd for hvordan dere kan håndtere situasjonen.

Anonymkode: cbc66...825

I barnehagen har han fin og normal oppførsel, både mot bror, andre barn og voksne.

Kaneel skrev (27 minutter siden):

Dette bør dere da være istand til å ta dere av selv som normale oppegående foreldre fremfor å løpe ned offentlige kontorer

Vel, kanskje om flere «normale oppegående foreldre» hadde søkt støtte å hjelp ang barna sine tidlig hadde det ikke vært så mye psykiske plager blant barn og unge.  Jeg vil bare gi barna mine den beste oppveksten pedagogisk for å få psykisk friske og sterke ungdommer og voksne av barna.

TS

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (30 minutter siden):

Er det mulig?🤦‍♀️

Offentlige hjelpetjenester som familiekontoret finnes jo av en grunn da. 

Anbefaler å snakke med helsestasjonen i første omgang. Noen steder er det familiekontoret som kjører cos-kurs. 

Anonymkode: 5f1af...d74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så at du har tatt cos-kurs. Da er det nok lurt å kontakte familievernkontoret ja. Ikke vær redd for at det ikke er alvorlig nok. De er der for å hjelpe. Lykke til. ♥️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Kaneel skrev (36 minutter siden):

Unødvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er det ikke BUP du skal kontakte?

Anonymkode: 064af...874

BUP er spesialisthelsetjeneste. Der trengs henvisning. Det er kommunale tilbud som skal oppsøkes i første omgang.

Anonymkode: b8e59...e16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så at du har tatt cos-kurs. Da er det nok lurt å kontakte familievernkontoret ja. Ikke vær redd for at det ikke er alvorlig nok. De er der for å hjelpe. Lykke til. ♥️

Takk ❤️
ts

Skrevet

Hvordan er språket hans ?  Å får han noe alenetid med deg eller far?

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en frustrert og usikker gutt. Har det vært noen endringer i livet hans før denne oppførselen startet? Har han godt språk/klarer å gjøre seg forstådt? Har du og samboer det greit sammen? Blir han "oversett" til fordel for lillebror?

Hadde selv en god del utagering med min 3 åring, da jeg og faren hans gikk fra hverandre. Det var et usunt forhold på slutten, med mye krangling og en sint far. Får vondt i meg når jeg i etterkant ser hvordan han reagerte på alt. Da jeg fikk kastet faren ut av hus og barnet bor fast hos meg, så har han roet seg veldig, og sjeldent det blir fysiske konflikter nå. 

Anonymkode: ce668...8c9

AnonymBruker
Skrevet

PMTO-kurs

Anonymkode: aac8a...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Muligens litt på siden, men kan jeg spørre hvorfor dere har vært i bup-systemet fra barna var babyer? 

Anonymkode: bed2a...cb5

AnonymBruker
Skrevet

Gutten skriker jo etter oppmerksomhet. Trassalder toppet med sjalusi mot lillebror og dere fokuserer på at lillebror ikke skal bli redd i stedet for å gi storebror den positive oppmerksomheten han hunger etter, men selvfølgelig er for liten til å greie å uttrykke savnet etter oppmerksomhet fra dere på en annen måte enn sinne og frustrasjon.

Anonymkode: b3b18...47e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når kan man kontakte dem?  Er det en alvorlighetsgrense?

Vi har litt utfordringer med gutten vår som nettopp ble 3 år.  Jeg vet at sinne og aggresjon ikke er uvanlig i den alderen.

Men han slår mye og ofte hardt, klorer og er helt vill.  Han har ødelagt et par briller, for han tar tak i dem og kaster dem.  En iPad ble kunst.

Men det problemet jeg er mest bekymret for er at han skremmer lillebror på 1,5 år.  Lillebror kommer ofte bort med bamse eller leke for å trøste storebror, men blir dyttet eller slått.  Lillebror er nå begynt å gråte og gjemme seg på rommet sitt når storebror blir sint.  Han hermer ofte oppførsel også.

Men i barnehagen er er han mye roligere og vi har ikke fått noe klage eller beskjed derfra.

Problemet er at han ikke får utrykket seg godt nok, og ikke alltid vi forstår.  Eller når noe skjer som han ikke vil, som bleieskift, ut i bilen, ta på klær, spise middag, lillebror vil se noe annet enn han på tv om morgenen…

Jeg tenker at vi kanskje bør ta kontakt å få litt hjelp, eller kanskje bupa.  Sånn at vi kan finne ut av hvordan vi kan håndtere dette riktig, og passe på at lillebror ikke blir så redd.  

Får han alenetid med dere ?

Må huske på at han fortsatt også er veldig liten, så en av dere bør ta seg av han også, ikke bare tenke på Lillebror

Anonymkode: ff02a...d4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...