Gå til innhold

Student som jobber som vikar i ulike barnehager. Herregud som de i barnehage snakker om foreldre og pjatt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal!!! Jobber kun i barnehage for at jeg trenger ekstra penger og at det er fint å være med barna. Jobber i vikarbyrå, så har vært i mange ulike barnehager. Heldigvis er det ikke slik overalt, men det er så mye prat om foreldre, hva de jobber med, synspunkt også videre at jeg blir gal. Det er spesielt en barnehage jeg aldri skal tilbake til, hvor det ikke bare ble snakket lim foreldre, men baksnakking av de ulike avdelingene også.

Jeg er overasket over så mye baksnakk av ansatte i barnehage. Nå skal jeg heldigvis ikke utdanne meg som barnehagelærer, men håper virkelig ikke det blir slik i den retningen jeg utdanner meg til.

Jeg merker meg at det er gjerne blant de som har minst utdannelse og jobbet lengst/de eldre som holder på slikt.

Anonymkode: a2c6d...e09

• Liker 5
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir gal!!! Jobber kun i barnehage for at jeg trenger ekstra penger og at det er fint å være med barna. Jobber i vikarbyrå, så har vært i mange ulike barnehager. Heldigvis er det ikke slik overalt, men det er så mye prat om foreldre, hva de jobber med, synspunkt også videre at jeg blir gal. Det er spesielt en barnehage jeg aldri skal tilbake til, hvor det ikke bare ble snakket lim foreldre, men baksnakking av de ulike avdelingene også.

Jeg er overasket over så mye baksnakk av ansatte i barnehage. Nå skal jeg heldigvis ikke utdanne meg som barnehagelærer, men håper virkelig ikke det blir slik i den retningen jeg utdanner meg til.

Jeg merker meg at det er gjerne blant de som har minst utdannelse og jobbet lengst/de eldre som holder på slikt.

Her har du et poeng jeg også har bitt meg merke i. Jeg har jobbet som sykepleier og helsesekretær. Både i praksis og i jobb var det helt ekstremt mye baksnakking og drama. Jeg omskolerte meg til jurist - de siste seks årene har jeg ikke hørt én baksnakke en kollega eller noen andre. Det er så befriende!

Anonymkode: 89e3e...93d

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt at de som skal forme fremtidens generasjoner holder på slik. Hvorfor skal de jobbe med at barna skal snakke fint til hverandre,og om hverandre, når de selv snakker slik på bakrommet?

Anonymkode: cab2d...fd1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har også opplevd det, dessverre. Egentlig er jeg vel ikke veldig overrasket. Jeg husker fortsatt den gangen jeg oppdaget av voksne snakker dritt om hverandre. Jeg var i barneskolealder og satt på bussen bak to eldre damer som så veldig koselige ut. Men så mye stygt de sa om folk, jeg ble så skuffet!

Jeg har jobbet på ulike kvinnedominerte arbeidsplassen opp igjennom, og det er alt for mange som er fæle til å prate om medmenneskene sine. Der jeg jobber mest nå, er det like ille blant dem som har pedagogutdanning. Og det er to eldre damer uten utdanning, men med veldig mye erfaring som utgjør en motvekt og som jeg aldri har hørt si noe dårlig om noen. Men det tror jeg nok er litt tilfeldig, og handler kanskje litt om at de to damene har hverandre der så de slenger seg ikke på for å være en i gjengen. Heldigvis har jeg også vært på arbeidsplasser hvor det er lite prat bak andres rygg. Jeg tror det er en ukultur som har lett for å utvikle seg, og det er utrolig kjipt.

Anonymkode: 92e6b...38b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da går du til styrer i den aktuelle barnehagen, og forteller hvordan de holder på. Da kan styrer ta dette videre med de ansatte. Det er selvfølgelig ikke greit.

-Barnehagelærer

Anonymkode: 9e015...659

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har vært i EN jobb der det var stor overvekt av kvinner/kvinneyrke. ALDRI mer.. Det var så mye drama, baksnakking, sladring og sutring at jeg rett og slett søkte meg over i en annen jobb. Og jeg snakker damer i alle aldre her, ikke bare unge jenter. Orker ikke sånt. 

Man kan si mye rart om menn og hvordan de forholder seg til jenter/damer, men som kollegaer foretrekker jeg dem uansett. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
MissIndependent45 skrev (56 minutter siden):

Jeg har vært i EN jobb der det var stor overvekt av kvinner/kvinneyrke. ALDRI mer.. Det var så mye drama, baksnakking, sladring og sutring at jeg rett og slett søkte meg over i en annen jobb. Og jeg snakker damer i alle aldre her, ikke bare unge jenter. Orker ikke sånt. 

Man kan si mye rart om menn og hvordan de forholder seg til jenter/damer, men som kollegaer foretrekker jeg dem uansett. 

Enig. 

Den verste mannen jeg har møtt i mitt liv, jeg drømte at han var en kvinne,..

Anonymkode: c9d51...f8d

Skrevet

Jeg er helt enig. Det er desverre slik ts sier og omtrent umulig p få gjort noe med🤷‍♀️de beste arbeidsplassene har hatt flere menn. Merkelig fenomen men trenger ikke så mange menn før arbeidsmiljøet er vesentlig bedre på akkurat disse tingene. Utrolig ubehagelig på sånne arbeidsplasser hvor sladring er gjennomsyret gjennom organisasjonen 🤷‍♀️ er så teite ting kvinner kranglerom også vært personal konflikter om kopper, at noen " eier" en kopp og andre bruker den, om hvordan man tar ut og inn av oppvaskmaskin og feiing av gulv🤣😪er helt ekstremt! Og oppvaskmaskin spesielt er faen meg tema overalt😑😑

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært overrasket over hvor mange i ledelse som også snakker dårlig om sine ansatte og kunder. Som ung og naiv i andre jobber har jeg tenkt at det MÅ jo være unødvendig at verneombud skal være med på møter med ledelse -for folk har vel moral og folkeskikk… men forstår det godt nå i voksen alder at det behøves

Anonymkode: 8a153...f06

AnonymBruker
Skrevet

Det er slik det typisk er i kvinnedominerte miljøer og yrker. Baksnakking og sladder. Jeg hater sladder og har alltid gjort det.

Anonymkode: d03bd...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet med bare kvinner og ja, det er mye baksnakking, sjalusi og drama. 
Nå jobber jeg i en bedrift med nærmere 80% menn pg det er veldig mye bedre. 

Anonymkode: ea5f6...db2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
-Missi- skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig. Det er desverre slik ts sier og omtrent umulig p få gjort noe med🤷‍♀️de beste arbeidsplassene har hatt flere menn. Merkelig fenomen men trenger ikke så mange menn før arbeidsmiljøet er vesentlig bedre på akkurat disse tingene. Utrolig ubehagelig på sånne arbeidsplasser hvor sladring er gjennomsyret gjennom organisasjonen 🤷‍♀️ er så teite ting kvinner kranglerom også vært personal konflikter om kopper, at noen " eier" en kopp og andre bruker den, om hvordan man tar ut og inn av oppvaskmaskin og feiing av gulv🤣😪er helt ekstremt! Og oppvaskmaskin spesielt er faen meg tema overalt😑😑

Jeg har jobbet mest i bedrifter hvor det er mest menn, og det er like ille der. Har hatt best arbeidsmiljø hvor det har vært en 50/50mix av kvinner og menn under 45.

Anonymkode: 8a153...f06

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror det har mest å gjøre med utdanning. Jobber med mange høyt utdanna kvinner, og lite sånn på jobben min. Tror høyt utdanna folk som regel forstår at egne og subjektive verdier og vurderinger er ..akkurat det, mens lavere utdanna mennesker er mer skråsikre og ofte har litt mindre forståelse for sine egne kognitive begrensninger

Anonymkode: 761dc...90e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet barnehagelærer, men orket ikke mer enn et halvt år i yrket. Da hadde jeg vært i tre forskjellige barnehager. I den første barnehagen baksnakket de barnas foreldre mens de satt med barna rundt seg, i den andre barnehagen var de generelt sure, og i den tredje barnehagen foregikk det massiv baksnakking av kollegaer. Kun kvinnelige ansatte i alle tre barnehagene. Jeg skal ALDRI tilbake i yrket mitt. ALDRI. Typiske kvinneyrker passer ikke for meg som vil ha et dramafritt og konfliktfylte liv.

Jeg er selv kvinne btw.

Anonymkode: 4f932...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har du et poeng jeg også har bitt meg merke i. Jeg har jobbet som sykepleier og helsesekretær. Både i praksis og i jobb var det helt ekstremt mye baksnakking og drama. Jeg omskolerte meg til jurist - de siste seks årene har jeg ikke hørt én baksnakke en kollega eller noen andre. Det er så befriende!

Anonymkode: 89e3e...93d

Jeg har jobbet innen forskjellige malerfirma og den verste plassen er der hvor eier ikke hadde fagbrev, han slengte dritt om alt og alle og gikk noe galt så var det alle andre sin feil enn hans. Sikkert minst 30 personer som sa opp i løpet av de siste 5 årene. Elendig lederskap som gikk konkurs i desember. Det ble sagt at det var pga pandemien men virkeligheten er at ingen ville jobbe hos der og at alle har ventet konkurs de siste 3 årene. 

Anonymkode: 6a138...40a

AnonymBruker
Skrevet

Menn er mer direkte. Jeg har jobbet med menn og når de mobber, så sitter de der med deg og mobber deg, de vil helst at du skal høre. Kvinner skjuler det, og snakker mens du ikke er der. Sjalusi er grobunnen. Gjerne om du er suksessfull og yngre, eller bare flink, får mer lønn. 

Anonymkode: c628b...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Men man må jo snakke om foreldrene og samspillet mellom foreldre/barn. Samspillet mellom skilte foreldre. Skjer det noe hjemme for tiden som påvirker humøret eller oppførselen til barna? Er begge foreldrene fremdeles i jobb, er de sykemeldt? Trenger familien ekstra tilrettelegging eller avlastning? 

Altså det er jobben vår å vite sånne ting og da må man snakke sammen om observasjoner for å klare å få et helhetlig bilde på livet til barna. Vi har ikke nok møtetid til å holde alt sånt kun til møtene. 

Anonymkode: 4504a...45c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men man må jo snakke om foreldrene og samspillet mellom foreldre/barn. Samspillet mellom skilte foreldre. Skjer det noe hjemme for tiden som påvirker humøret eller oppførselen til barna? Er begge foreldrene fremdeles i jobb, er de sykemeldt? Trenger familien ekstra tilrettelegging eller avlastning? 

Altså det er jobben vår å vite sånne ting og da må man snakke sammen om observasjoner for å klare å få et helhetlig bilde på livet til barna. Vi har ikke nok møtetid til å holde alt sånt kun til møtene. 

Som forsøk på unnskyldning for å rettferdiggjøre baksnakking, slarving og sladder, så var dette ekstremt tafatt.

Anonymkode: 2fcea...308

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som forsøk på unnskyldning for å rettferdiggjøre baksnakking, slarving og sladder, så var dette ekstremt tafatt.

Anonymkode: 2fcea...308

Vel jeg har opplevd begge typer snakk. Både det jeg snakker om og rett og slett baksnakking. 

Men for vikarer f.eks kan det være vanskelig å forstå forskjellen, spesielt når det kommer opp som små kommentarer her og der, mens det handler om en pågående prosess der vi kartlegger alle faktorer vi får tak i for å finne ut hvilken hjelp vi kan tilby og om vi bør henvise familien til andre kommunale tjenester. 

Jeg prøver å kaste litt kontraster på diskusjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spesielt at de som skal forme fremtidens generasjoner holder på slik. Hvorfor skal de jobbe med at barna skal snakke fint til hverandre,og om hverandre, når de selv snakker slik på bakrommet?

Anonymkode: cab2d...fd1

De er ikke noen gode rollemodeller utenom barneavd. I min bhg har de hatt psykisk helse-tema, eller samhold og hvordan oppføre seg mot hverandre. Men de var ikke noen guds beste barn mot andre voksne. Dobbelmoralisme. 

Anonymkode: d8b48...588

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...