AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Som overskriften sier har fagskole lavere statur hos arbeidsgivere enn høyskole? Anonymkode: 779db...74b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Har det noe å si? Jeg har jobbet i en jobb på masternivå, som er utdannelsen min. Nå jobber jeg 50% i barnehage og ufør resten. Jobben tok på for mye. Mye lykkeligere og lettere til sinns nå Anonymkode: a6806...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Det kommer jo helt an på hvilken stilling du søker på. Anonymkode: 5d83a...953
Michaelhe Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som overskriften sier har fagskole lavere statur hos arbeidsgivere enn høyskole? Anonymkode: 779db...74b Jeg tror det, dessverre. Selv om jobben etterpå trolig både er bedre betalt og mer interessant enn det en del akademikere (konsulent, byråkrat, saksbehandler etc) får. Jeg tror jeg gikk 8 år på universitetet. Da jeg var ferdig hadde jeg et kjempelån, men fikk tidlig i 20-åra en del lektorjobber. Jeg hadde en jevnaldrende fra barneskolen som jeg den gangen holdt kontakten med. En veldig trivelig mann, som tok et halvt års kurs, og ble trailersjåfør, dvs langtransport. Hans lønn var 100 000 over min lektor lønn, og han hadde ingen lån. En rørlegger blir kanskje sett ned på pga sin buksesprekk, men da har de ikke sett skattemeldingen hans. Endret 21. april 2022 av Michaelhe 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Tror det kommer an på studie og bransje. Jeg er utdannet maskiningeniør fra teknisk fagskole (toårig studieløp) og opplever å være veldig ettertraktet. Mange bedrifter i bransjen vil heller ha noen med teknisk fagskole og relevant praktisk erfaring og fagbrev, enn noen som bare har gått studiespes før de gikk videre på studier ved høyskole. Anonymkode: 2b3a1...56a 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Min oppfatning er at mange folk tenker at fagskole er lavere rangert, og jeg har selv i flere år følt at jeg "unnskylder" at jeg ikke har bachelorgrad, men fagskolegrad. MEN jobb-erfaringen min viser meg hele tiden at jeg er veldig ettertraktet i yrket mitt, at i et miljø blandet av ingeniører med bachelor og med fagskolegrad så er det ikke noe skille mellom kunnskapen vi har, og faktisk foretrekkes ofte ingeniører med fagbakgrunn og fagskole fremfor de med gymnas og bachelor, nettopp for at man har den praktiske efaringen å dra med seg inn i jobben. Jeg er ansatt som senioringeniør i et stort oljeserviceselskap, og kjenner heldigvis ikke lengre at utdanningen min er annenrangs Anonymkode: 5b1de...f75
Gjest Marene Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvilken stilling du søker på. Anonymkode: 5d83a...953 Endret 21. april 2022 av Marene
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Marene skrev (Akkurat nå): TS her. Jeg tenker på en fagskoleutdanning innen økonomi og ledelse. Anonymkode: 779db...74b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 En fagskolegrad innen økonomi og ledelse vil ha lavere status enn en bachelorgrad i samme fag, ja. Rett og slett fordi det er en kortere utdanning og derfor går mindre i dybden på faget. En ettårig fagskolegrad kan sammenligned med et årsstudium i bedriftsøkonomi f.eks. Det kommer dog an på fagområde. Innen tekniske fag kan praktisk erfaring, fagbrev og fagskole være gull verdt. Anonymkode: 2770c...dba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå